1

Tråd: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Mina små önskemål....

- Advanced mode, som kanske är lite gömt för att undvika att någon mindre kunnig går bort sig.

I "Advanced Mode" så skulle jag då vilja ha detta.

- En fullständig logg dvs en "riktig" systemlogg samt kernel-logg

- Fullständig presentation av nätparametrar dvs signalstyrkor av alla dess slag samt basstationsinfo

- Möjlighet att köra AT-kommandon

- OpenVPN stöd

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3 Senaste redigerad av jonasolof (2013-05-09 13:06:26)

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Bra förslag men inte nog med förslag

Info som kan hämtas:

RSSI, RSRP, RSRQ, SINR, CQI.

Open loop alt closed loop Mimo

PCI, GCI (global cell identification).

EARFCN (frekvenskanal på nedlänk)

Bandwidth

PLMN

Starkaste cell för olika operatörer med detekterbar RSSI

Allt under en advanced flik kan vara på engelska enbart.

besked not attached, attached, idle, not idle.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Vi har dBm värde intill % tecknet. Har ni tagit märke till det? :-D

5 Senaste redigerad av jonasolof (2013-05-09 14:16:26)

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

dBm vad? RSSI är ointressant såvida man inte vet att man är ansluten till en cell som dominerar över andra cellers signaler.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av plun (2013-05-10 06:55:47)

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Jag är ganska säker på att Oz-användarna skulle jubla om man införde en "Advanced Mode" inkl en fördjupad signalinfo. De verkar ha liknande trubbel som vi med långa avstånd till master och att hitta den optimala lösningen.
Syd-Afrika likaså verkar det som.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Det må väl vara för kunder som kan tolka sånt information, men det högsta majoriteten kan tyvärr inte det. Folk förstår vad 5-staplar och %-tecknet innebär.

Att hitta starkaste signal är inte alltid det viktigaste. Folk vill ha snabbaste hastigheten. Vi vet själva att signal och hastighet behöver nödvändigtvis inte alltid gå ihop. Sedan finns det vissa som vill inte ha absolut snabbaste eftersom dom vill inte bränna ut hela datakvotan för månaden på bara några dagar.

Kolla här hur fort det går att hitta rätt: http://m.youtube.com/watch?v=LjQ5sAQ_Ns … ature=plcp

8

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Det är därför infon bör ligga under en advanced flik liksom den gör i AVMs routrar.

Dumförklara inte alla användare på samma sätt som operatörerna och Huawei gör.

Femstaplar och procent är RSSI (men på en del telefoner anges RSRP). Hur ska gemene man kunna förstå mer om LTE när de inte får någon chans att lära sig - t ex varför starkt RSSI inte behöver ge bra fart? Jag var i Antwerpen och mätte på 18000 häromdagen. Sju celler samtidigt med bara några dB spridning i RSRP. Högt RSSI och dålig fart. Men då använde jag AVMs router. Med Dovado hade ingenting framgått. 

Jag kan respektera att man inte för in signalparametrar om det är dyrt och svårt men inte för att man anser att användare är obotligt ignoranta. 

Communica säljer bara flerbandsantenner som Poynting för någon kund kan annars råka beställa fel. Huawei gör routrar åt svenska operatörer där man inte ens kan se vilket band som används. Märklig marknad för LTE. Sofistikerad teknik i producentledet. Extrem fördumning i konsumentledet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Vad gäller AVM, så är modulen embedded, klappat och klart. Vi har däremot 200 modem från 20 olika tillverkare, och de flesta har inte de relevanta AT-kommandon för att kunna hämta ut sådan information på ett klokt sätt. Det finns ingen mening att satsa på bara vissa modem och skippa resten, när det egentligen handlar om nånting som signal. You build it, then you gotta support it.

Vi har andra planer vad gäller signal-relaterad info som ska funka för alla, men ingenting jag kan presentera i dagsläget. Just nu är det mycket annat på gång. Det är allt jag kvar att säga om det.

Thanks for understanding.

10

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Sam skrev:

Back in the game.  ;-)

Willkommen... http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a036.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Micke skrev:

Willkommen... http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a036.gif

Har saknat dina roliga ikoner, Micke!

Dankeschööööön!

12

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Jo jag förstår men lite motvilligt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Välkommen tillbaka SAM (rättar mig in I ledet)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

14

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

jonasolof skrev:

Jo jag förstår men lite motvilligt.

Tack. All in good time, pasha. ;-)

15

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Jonny skrev:

Välkommen tillbaka SAM (rättar mig in I ledet)

Tack så mycket, Jonny! Roligt att vara tillbaka. :-)

16

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Uttag för yttre antenn för både 4G och 3g saknas! Förslag till utveckling.

17

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

axe skrev:

Uttag för yttre antenn för både 4G och 3g saknas! Förslag till utveckling.

Uhmm....det här är inte en firmware önskemål.

På USB modemet, menar du? Jag kan hålla med, men vi gör BARA routern som stödjer USB modemet.  :-)

Tack!

18 Senaste redigerad av Jonny (2013-05-11 08:31:24)

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

kan man tänka sig en Dovado router med simkortsplats ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Jonny skrev:

kan man tänka sig en Dovado router med simkortsplats ?


Sam svarade på frågan, sim sitter i modemet så ej möjligt rent tekniskt utan inbyggda modem.

20

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

Vore kul om min TINY:

Att man vissa gånger inte behöver dra i och ur strömmen två gånger för att den ska starta upp.
Kopplade upp sig på mindre en 1 minut.
Kunna hålla kopplingen vid liv med TRE samt inte gå ner i hastighet vid last men tror det beror på deras (TRE) modem och inte routern.

21

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

idgforum skrev:

Vore kul om min TINY:

Att man vissa gånger inte behöver dra i och ur strömmen två gånger för att den ska starta upp.
Kopplade upp sig på mindre en 1 minut.
Kunna hålla kopplingen vid liv med TRE samt inte gå ner i hastighet vid last men tror det beror på deras (TRE) modem och inte routern.

Vad är det för USB modem du använder?

Kör du Connection Tracker med Redial & Restart?

Tack,

Sam

22

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

idgforum skrev:

Kunna hålla kopplingen vid liv med TRE samt inte gå ner i hastighet vid last men tror det beror på deras (TRE) modem och inte routern.

Beror nog på deras nät. Har samma problem med E392 och TP-Link TL-MR3420 v2 ROOter med Huntsman. Sirapsfart och avbrott vid högtrafiktid.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

23 Senaste redigerad av El Dovado (2013-09-05 19:42:09)

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

WPS.   Kan det komma på Dovados routrar?

När jag i dagsläget vill byta trådlöst nätverk på min trådlösa skrivare EPSON SX235 måste jag installera om alla drivrutiner till den.

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

24

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

El Dovado skrev:

WPS.   Kan det komma på Dovados routrar?

Inte vad jag vet.

25

Sv: Denna avdelning avser framtida firmware önskemål till dovado

En funktion för connection tracker att även kunna efter intervall mäta hastighet/ping och göra omstart av modem/router om värdena går under tröskelnivå.