26

Sv: Köpa 4G modem

Boccarossa skrev:

Jo, det är säkert jättebra för er utvecklare att billigt och lätt få tag på alla möjliga modem smile...
Jag gillar ebay och köper mycket där. Men aldrig saker som jag stoppar in i eller installerar på min dator wink. Sånt ska man vara försiktig med.
Dagens virus upptäcker man endast efter att sina konton har blivit rensade, om äns då.
Lätt för någon att installera lite skadlig firmware på ett litet modem.

Nja, mest handlar vi där pga av begränsad tillgänglighet. Ebay har olika sidor pga alla olika länder, och vissa modem modeller säljs exklusivt i endast vissa specifiska länder. Ebay brukar vara enda snabba metoden att skaffa den. Vi har betalat uppemot $500+mycket moms för vissa modem, men de flesta brukar ligga på runt $50.

Gällande modem som sprider virus; vi har ALDRIG bemött det där. Om det finns ett MicroSD kort i, ta ut den. Vi använder inte modem i Windows så mycket eftersom vi kodar i Linux, och modemet sitter mestadels i routern, så virus påverkar inget. :-)

Däremot köper du ett digital fotoram från ett affär här i Sverige, så borde du dubbelkolla för trojaner när du flyttar USB/SD minnet från fotoramet och datorn. Sånt har hänt på stort worldwide, tyvärr.  ;-(

27 Senaste redigerad av El Dovado (2013-09-29 12:28:46)

Sv: Köpa 4G modem

careface skrev:

Det är nog på deras FDD-nät isf, då Telias E3276 inte har stöd för TDD vad jag vet. Kan du kolla vilket modellnummer du har? Det finns under luckan på den vita lappen. smile

Modellnr: E3276s-210.

Svar till Boccarossa:  Pingtider runt 50 ms. ( servern Havdhem på Gotland ger stadigt 31 ms )

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

28

Sv: Köpa 4G modem

El Dovado skrev:

Modellnr: E3276s-210.

Svar till Boccarossa:  Pingtider runt 50 ms. ( servern Havdhem på Gotland ger stadigt 31 ms )

Då kanske det är TDD-nätet, vågar inte svara på det. s-210 är samma modell som 3 säljer, dock säljer de en HiLink-version av den.

Vad jag vet ska TDD-nätet kunna ge upp till 112Mbps som det är idag med Huaweis cat4 modem. Kanske har 3 kört igång det?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

29

Sv: Köpa 4G modem

kan inte förstå hur man kan tveka mellan fiber och mobilt bredband om man inte ska ta med sig grejerna t.ex i en husbil osv.
har man en mobil så kan man surfa via den om man har surfplatta osv ...

fiber är överlägset bäst när det gäller stabilitet och snabbhet ..ping för att spela spel osv ....och man har
absolut ingen gräns för hur mycket man kan ladda ned ...och det är i det flesta fall mycket billigare !

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

30

Sv: Köpa 4G modem

Självklart är fiber optimalt om man har behov av mycket höga hastigheter och har hög förbrukning. Nackdelen är att man "sitter fast" hos fiberleverantören och dessutom sällan helt fritt kan välja (välja till/välja bort tjänster) eller välja annan tjänsteleverantörsmix. Telekommarknaden är ständigt minst sagt volatil med avseende på pris och utbud. Där har 4G en klar fördel - bara att skifta SIM-kort ! Idag är det lätt att ständigt välja ny och prismässigt optimal elleverantör - tänk om det gick även för elnätsleverantör.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

31

Sv: Köpa 4G modem

när jag får fiber här på kommer det att bli via en portal som heter qmarket.se och där kommer jag kunna välja mellan
Bahnhof, T3 , Alltele , Riksnet , Tele2 Bredband2

Kan hålla med om att man kan sitta fast om man bara har en fiber operatör T.ex Telia är ju inte billiga ..
Men jag skulle hellre ha 100 mb fiber och "sitta fast" hos en operatör än ha 3G och 4G och bara ladda ned 85 gb/mån
Sedan bor jag på ett ställe som gör att jag ännu hellre vill ha fiber...inte så bra täckning här varken på 3G och 4G (900mhz)

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

32

Sv: Köpa 4G modem

kanske off-topic ...ber om ursäkt ...vet att det är mobilt bredband som gäller här !

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

33

Sv: Köpa 4G modem

Nåja, "bara" 85 Gb/månaden. En del av oss lämnade ISDN-linans 128 kB/s 2007-01-15 för det då fantastiska IceNet med kanske 1 Mb/s.......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

34

Sv: Köpa 4G modem

goliat skrev:

kan inte förstå hur man kan tveka mellan fiber och mobilt bredband om man inte ska ta med sig grejerna t.ex i en husbil osv.
har man en mobil så kan man surfa via den om man har surfplatta osv ...

fiber är överlägset bäst när det gäller stabilitet och snabbhet ..ping för att spela spel osv ....och man har
absolut ingen gräns för hur mycket man kan ladda ned ...och det är i det flesta fall mycket billigare !

Anledningen att jag var intresserad var främst för att jag tänkte att jag har klarat mig på 3g i mer än 3 år nu (för t.ex. nedladdning av filmer och även gaming), så då skulle nog 4g kännas rätt okej tänkte jag.

Har nu insett vilka fördelar fiber har. Främst svarstiden (3 ms på http://www.bredbandskollen.se/ ) och faktumet att man får ladda ned hur mycket man vill är vad som övertygade mig.

Det var iallafall roligt att lära sig lite nytt. Jag var även nyfiken på fenomenet med "kontantkorts-internet". Känns som den ultimata formen av internet ur anonymitets och/eller säkerhetssynpunkt.