1 Senaste redigerad av Patrik (2013-09-27 10:13:58)

Tråd: Köpa 4G modem

Nu var det ett tag sedan jag uppgraderade hårdvaran och kör fortfarande med ett E372 och ett Sierra 306, har 3Maxfart Fri surf på det ena modemet och 3Bredband Max (säljs inte längre) på det andra modemet. Funderar på att uppgradera till 4G modem.

Vilka 4G modem är mest aktuella att köpa idag?

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

2

Sv: Köpa 4G modem

använder du router eller kör du direkt i datorn ?
behöver du yttre antenn ?

3

Sv: Köpa 4G modem

Kör med en 4GR och en Tiny. Har masten utanför fönstret så behöver ingen extern antenn.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

4

Sv: Köpa 4G modem

e392 är bra

annars finns hilink modemen, med dubbel nat "inte så bra med router" men är snabba.

kolla bara att dom fullt ut stöder tres lte där du är
dvs kolla vilken typ lte du har, mhz. fdd samt tdd ev, för att göra detta så behövs ett lte modem dvs moment 22 :-)

5

Sv: Köpa 4G modem

Jag tror Huawei E3276 är den bästa modemet du kan köpa idag för att njuta av 4G-anslutning.

6 Senaste redigerad av Boccarossa (2013-09-28 02:48:38)

Sv: Köpa 4G modem

Jag är också på jakt efter nya grejer!
Hade tänkt att slå till ordentligt med en E3276 och en Dovado Pro.
Efter att ha forskat runt på internet så har jag fått uppfattningen av att dem ska vara de bästa grejerna på marknaden just nu.
Har jag uppfattat det rätt då?

EDIT:
Förresten, någon som råkar veta vad skillnaderna är mellan Huawei E3276 och E3276S?
I tråden http://www.mobilabredband.se/forum/topi … 3276s.html så skriver användare Ljungdahl att:
"Jag hittade en produkbeskrivning av e3276S och det verkar vara en Hilink, med möjlighet att surfa in på stickan via lokal adress och kolla hur den mår."

Någon som orkar förklara för mig som inte är så insatt vad en Hilink är och vad man kan använda den till?
Det skiljer nämligen flera hundralappar mellan de två modellerna på prisjakt.

7

Sv: Köpa 4G modem

Hilink är ett modem kompletterat med en inbyggd router som sköter NAT. Med en Dovado Pro behöver du inte Hilinkför du vill inte ha två NAT routrar i serie. Och du behöver Dovadon för att få en snabb switch.

Hilink är fr a bra om man reser med en laptop och ska komma
igång snabbt. För en fix installation får du ännu snabbare download med ett icke hilink 3276.

Gott vatten men öl hade varit bättre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Köpa 4G modem

Oj, va kul att få svar mitt i natten, och ett bra sådant!
Nu har jag fått blodad tand och måste ställa lite fler frågor.

Jag är ganska säker på att jag bor bredvid en 3g/4g-mast (<50 meters avstånd) och att denna tillhör "Hi3G Access" alltså Tre.
Efter att ha lurkat mig igenom forumet så fick jag reda på att Tre just nu har en kampanj (som går ut imårgon, http://www.tre.se/Privat/Erbjudande/sup … anguage=).

Alltså:
149.50 kr/mån för 3Maxfart Fri surf, 24 mån bindningstid, 100GB/mån, upp till 64 Mbit/s
Låter som en ganska bra deal för mig. Vad tror ni proffs? Vad är dina erfarenheter av abonnemanget Patrik??

Är det endå försvarbart att lägga 2000 kr på router och modem (Dovadon Pro + E3276), även om jag endast kommer kunna få ut 64 Mbit/s? ;P

En fråga angående Hilink på E3276S: Kan man stänga av funktionen? Tänker att det kanske kunde vara bra att ha nån gång. Om det inte går att stänga av och det slöar ned mitt internet hemma så är det såklart inte värt det.

9

Sv: Köpa 4G modem

64 mbit/s är teoretiskt max för att de kör med 10 MHz bandbredd på 800 och 2600 FDD. Bor du i storstad finns risk att masten har 2600 TDD och då bör du köpa modemet hos Tre. Kolla med tres support vlken typ av 4G masten har.  Ange adressen.

Mig vetetligen går det inte att stänga av routerfunktionen i hllinkvarianten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Köpa 4G modem

Om man står på hörnan av Isafjördsgatan och Knarrarnäsgatan (mittemot Modemgatan, I kidd you not!) i Kista, så kan du nå 64Mbit på Tres 2600/TDD. Vi använde dessutom ett superbilligt TDD modem från Mobily i Saudiarabien. Den saknar alla andra 4G band som Tre har (dock har 1800/FDD), men är billig och stabil ändå. Funkar på våra routrar sedan länge. 3G funkar med alla.

http://www.ebay.com/itm/NEW-UNLOCKED-AL … 485a7d1d27

11 Senaste redigerad av Boccarossa (2013-09-28 11:31:48)

Sv: Köpa 4G modem

jonasolof skrev:

64 mbit/s är teoretiskt max för att de kör med 10 MHz bandbredd på 800 och 2600 FDD. Bor du i storstad finns risk att masten har 2600 TDD och då bör du köpa modemet hos Tre. Kolla med tres support vlken typ av 4G masten har.  Ange adressen.

Mig vetetligen går det inte att stänga av routerfunktionen i hllinkvarianten.

Okej!
Jag har ringt kundtjänst nu och fått bekräftat att jag bor ca 50 meter nära en 4g-mast.
Det kundtjänst sa var att alla master hade både 2600 FDD och 2600 TDD (samt 800 FDD).
De routrer/modem-alternativ som dem hade att erbjuda måste köpas kontant från 3-butik och är antingen E5172 eller E5776. Pris visste inte kundtjänst, ska fråga i 3-butik under dagen. Troligtvis är de då också låsta till 3. Dessa routrar/modem skulle klara av både 2600 FDD och 2600 TDD.
Kan det stämma att masten/arna klarar av både 2600 FDD och 2600 TDD, eller har kundtjänst missförstått något?

Hur viktigt kan det vara att modemet har stöd för 2600 TDD? Jag bor i storstad och kundtjänst sa också att jag hade flera master i närheten där jag bor. Huruvida E3276 har stöd för 2600 TDD verkar inte vara helt glasklart, beror på modell m.m.. Får ta och googla runt lite.

Edit: Förlåt om jag kidnappar tråden, men det har ju iallafall liiiiiite med ämnet att göra, behöver också ny utrustning och är i liknande situation som TS (3Maxfart Fri surf).

12 Senaste redigerad av Boccarossa (2013-09-28 12:47:00)

Sv: Köpa 4G modem

Sam skrev:

Om man står på hörnan av Isafjördsgatan och Knarrarnäsgatan (mittemot Modemgatan, I kidd you not!) i Kista, så kan du nå 64Mbit på Tres 2600/TDD. Vi använde dessutom ett superbilligt TDD modem från Mobily i Saudiarabien. Den saknar alla andra 4G band som Tre har (dock har 1800/FDD), men är billig och stabil ändå. Funkar på våra routrar sedan länge. 3G funkar med alla.

Jag tycker det känns osäkert att köpa modem/router från ebay. Vill hellre köpa från känd svensk butik alternativt t.ex. amazon.co.uk.

Efter lite luskande här på forumet har jag kommit fram till följande:
E3276 är oklart om den har stöd för TDD. På forumet har många sagt att den inte har det. Dock säger Huawei att det finns stöd, se http://consumer.huawei.com/en/portable- … 276-en.htm .
E392 har ej stöd för TDD.

Om varken E3276 eller E392 har stöd för TDD, vilket modem väljer jag då???? :'-(

Alltså med en "Dovado Pro + modem med stöd för 2600 TDD"-combo, vilket modem bör jag välja? Har en smärt-tröskel på runt 1000 kr för modem...

13 Senaste redigerad av careface (2013-09-28 13:55:25)

Sv: Köpa 4G modem

Boccarossa skrev:

Troligtvis är de då också låsta till 3. Dessa routrar/modem skulle klara av både 2600 FDD och 2600 TDD.
Kan det stämma att masten/arna klarar av både 2600 FDD och 2600 TDD, eller har kundtjänst missförstått något?

Hur viktigt kan det vara att modemet har stöd för 2600 TDD? Jag bor i storstad och kundtjänst sa också att jag hade flera master i närheten där jag bor. Huruvida E3276 har stöd för 2600 TDD verkar inte vara helt glasklart, beror på modell m.m.. Får ta och googla runt lite.

Edit: Förlåt om jag kidnappar tråden, men det har ju iallafall liiiiiite med ämnet att göra, behöver också ny utrustning och är i liknande situation som TS (3Maxfart Fri surf).

De är låsta till 3, men du kan t.ex låsa upp dem ganska billigt här: www.lte-butiken.se (38kr för routern och 34kr för MiFin). De har stöd för FDD 2600, TDD 2600 samt FDD 800MHz. Det är mycket möjligt att de kör på alla på samma plats. Detta görs ofta i storstäder för att ge högre kapacitet och klara av fler användare på samma plats.

Om du bor i en storstad, kan det vara ganska viktigt med stöd för TDD eftersom det på vissa ställen endast finns TDD 2600, dock ganska få ställen egentligen.

Fördelen med ovanstående routrar E5172 och E5776 är att båda klarar av att låsa på teknik och frekvens, dvs du kan låsa den på FDD 2600, TDD 2600 och FDD 800 om du får bäst hastighet med en teknik.

Huawei E3276s-210 har stöd för samma frekvenser som E5172 och E5776 ovan (dena modell säljer 3). Det är olika modeller på alla egentligen. E3276s-150 har inte stöd för TDD2600 men har istället stöd för FDD 900 också (denna modell säljer Telenor). Så det skiljer sig lite.

Så för maximal funktionalitet i 3s 4G-nät rekommenderar jag någon av följande modeller: Huawei E3276s-210, Huawei E5172s-22 eller Huawei E5776s-22. Dessa modeller är de 3 säljer av de olika enheterna.


Boccarossa skrev:

Om varken E3276 eller E392 har stöd för TDD, vilket modem väljer jag då???? :'-(

Alltså med en "Dovado Pro + modem med stöd för 2600 TDD"-combo, vilket modem bör jag välja? Har en smärt-tröskel på runt 1000 kr för modem...

Se ovan med vilka enheter som har stöd för TDD som är populära idag, om du ska ha ett E3276 som 3 säljer är det E3276s-210 du ska ha. Det har stöd för alla 3s frekvenser. E392 finns i flera olika modeller, om du vill ha modellen med stöd för TDD ska du ha E392u-22. Den modell som sålts av Telia här i Sverige har inte stöd för TDD.

Har inte så stor koll på ZTE-modemen, men det första 4G-modem 3 sålde var ZTE MF880.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Köpa 4G modem

Tack för förklaringen!

Har fått en ordentlig inblick i hur det fungerar med 3g/4g i Sverige. Det verkar vara en ständigt växande djungel av olika modellbeteckningar och teknologier som alla skiljer sig åt beroende på operatör. Jävligt jobbigt att sätta sig in i om man inte är nätverkstekniker eller liknande känner jag, bl.a. för att det knappt finns någon officiell dokumentation att få tag på kring modemen m.m.. Jag såg erbjudandet som 3 hade om 100GB/mån för 150 kr och tänkte att nu ska jag tjäna storkovan och få grymt internet på köpet. Det visade sig vara mer komplicerat än jag trodde och det hela har nu slutat med att jag beställt fiber från banhof istället (100/10 för 264kr/mån) då jag endå inte har något behov av just mobilt bredband.

En sista fråga om någon orkar svara:
Hur går det till när man låser upp ett 3g/4g-modem? Behöver man ladda ned någon mjukvara (med potentiellt virus inbakat) för att låsa upp modemen?

15 Senaste redigerad av careface (2013-09-28 20:03:09)

Sv: Köpa 4G modem

Boccarossa skrev:

En sista fråga om någon orkar svara:
Hur går det till när man låser upp ett 3g/4g-modem? Behöver man ladda ned någon mjukvara (med potentiellt virus inbakat) för att låsa upp modemen?

På länken ovan till www.lte-butiken.se och även andra ställen, får man en upplåsningskod levererad. Sätt i ett simkort från en annan operatör, öppna mjukvaran och ange upplåsningskoden. Alltså behövs ingen mjukvara.

DC-Unlocker finns även, där behöver man en mjukvara. Finns säkert fler ställen där mjukvara krävs.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: Köpa 4G modem

kolla trådarna för upplåsning av modem, finns helt gratis till betalda, fritt val.. någon nerladdning behövs ej om man inte använder tex dc.

med "fel operatörs sim" så kommer modemet att poppa upp en upplåsningsruta som frågar efter en siffer kod.
man har normalt tio(10) försök att låsa upp, sedan "hellåsersig modemet" och kräver komplex upplåsning. kan ev bli brickat beroende på modell.

17 Senaste redigerad av Boccarossa (2013-09-28 20:55:12)

Sv: Köpa 4G modem

Ok. Tack för infon! Kan vara bra att veta i framtiden! Planerar att ha ett 3g/4g kontant som backup ifall det vanliga strular nån gång.

18

Sv: Köpa 4G modem

annars funkar mobilens wifi som backupanslutning, inget extra abg el dyl.
jag kör med teth mot paddor osv.

många kontant kort ger bara natad ip, så finns ingen anledning till kontant surf då anser jag 8)

19 Senaste redigerad av Sam (2013-09-28 22:11:19)

Sv: Köpa 4G modem

Boccarossa skrev:

Jag tycker det känns osäkert att köpa modem/router från ebay. Vill hellre köpa från känd svensk butik alternativt t.ex. amazon.co.uk.

Det är del av vår vardag att handla modem från runt hela jordklotet. Vi tittar på Ebay scoreboard för att se om säljaren har ett bra rykte. Det finns också Buyer Protection ifall något går fel, och det brukar nästan aldrig gå fel. Vi har stöd för över 200 modem idag, mycket tack vare Ebay. :-)

1K3M modemet jag visade upp har stöd för Band 38 (2600/TDD) och ingen Hi-Link som skapar eget NAT nät. Mobily (Saudiarabien) låser inte sina modem. Den säljs för typ 250 SEK på gatan där.

20 Senaste redigerad av El Dovado (2013-09-29 11:35:55)

Sv: Köpa 4G modem

jonasolof skrev:

64 mbit/s är teoretiskt max för att de kör med 10 MHz bandbredd på 800 och 2600 FDD.

Vad är då max för 2600 TDD? Eller arbetar modemen samtidigt med både FDD och TDD? 
Jag kör Dovado PRO och ett upplåst Telia E3276s-150. ( DC unlocker)
Kombinationen rekommenderas!

Jag snittar!! på 64 mbit/s.
Fick idag över 70 mbit/s.  Signal 87% eller -59 dBm. Inga yttre antenner.  850 m till mast. Line of sight.
Landsbygd. Ping vanligast runt 50 ms. Mot servern Havdhem på Gotland stadigt 31 ms.

Tidigare med en ZTE MF28G såg jag speedtestnålen gå i botten = 100 mbit/s, men det slutliga mätvärdet stannade på 83,59 mbit/s.
Är det TDD med samtidig FDD som ger dessa resultat?   hmm

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

21 Senaste redigerad av careface (2013-09-28 23:06:09)

Sv: Köpa 4G modem

Det är nog på deras FDD-nät isf, då Telias E3276 inte har stöd för TDD vad jag vet. Kan du kolla vilket modellnummer du har? Det finns under luckan på den vita lappen. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

22

Sv: Köpa 4G modem

Sam skrev:
Boccarossa skrev:

Jag tycker det känns osäkert att köpa modem/router från ebay. Vill hellre köpa från känd svensk butik alternativt t.ex. amazon.co.uk.

Det är del av vår vardag att handla modem från runt hela jordklotet. Vi tittar på Ebay scoreboard för att se om säljaren har ett bra rykte. Det finns också Buyer Protection ifall något går fel, och det brukar nästan aldrig gå fel. Vi har stöd för över 200 modem idag, mycket tack vare Ebay. :-)

1K3M modemet jag visade upp har stöd för Band 38 (2600/TDD) och ingen Hi-Link som skapar eget NAT nät. Mobily (Saudiarabien) låser inte sina modem. Den säljs för typ 250 SEK på gatan där.

Jo, det är säkert jättebra för er utvecklare att billigt och lätt få tag på alla möjliga modem smile...
Jag gillar ebay och köper mycket där. Men aldrig saker som jag stoppar in i eller installerar på min dator wink. Sånt ska man vara försiktig med.
Dagens virus upptäcker man endast efter att sina konton har blivit rensade, om äns då.
Lätt för någon att installera lite skadlig firmware på ett litet modem.

23

Sv: Köpa 4G modem

El Dovado skrev:
jonasolof skrev:

64 mbit/s är teoretiskt max för att de kör med 10 MHz bandbredd på 800 och 2600 FDD.

Vad är då max för 2600 TDD? Eller arbetar modemen samtidigt med både FDD och TDD? 
Jag kör Dovado PRO och ett upplåst Telia E3276. ( DC unlocker)
Vet ej om den har någon mer beteckning. Kombinationen rekommenderas!

Jag snittar!! på 64 mbit/s.
Fick idag över 70 mbit/s.  Signal 87% eller -59 dBm. Inga yttre antenner.  850 m till mast. Line of sight.
Landsbygd.

Tidigare med en ZTE MF28G såg jag spedtestnålen gå i botten = 100 mbit/s, men det slutliga mätvärdet stannade på 83,59 mbit/s.
Är det TDD med samtidig FDD som ger dessa resultat?   hmm

Jag är nyfiken på din svarstid. Hur många ms har du?

Vilken svarstid brukar moderna 4g-modem/uppkopplingar ha generellt?

24

Sv: Köpa 4G modem

Boccarossa skrev:

Vilken svarstid brukar moderna 4g-modem/uppkopplingar ha generellt?

Jag skulle säga 15-40ms under bra förhållanden. Det påverkas lätt osv smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

25

Sv: Köpa 4G modem

Sam skrev:
Boccarossa skrev:

Jag tycker det känns osäkert att köpa modem/router från ebay. Vill hellre köpa från känd svensk butik alternativt t.ex. amazon.co.uk.

Det är del av vår vardag att handla modem från runt hela jordklotet. Vi tittar på Ebay scoreboard för att se om säljaren har ett bra rykte. Det finns också Buyer Protection ifall något går fel, och det brukar nästan aldrig gå fel. Vi har stöd för över 200 modem idag, mycket tack vare Ebay. :-)

1K3M modemet jag visade upp har stöd för Band 38 (2600/TDD) och ingen Hi-Link som skapar eget NAT nät. Mobily (Saudiarabien) låser inte sina modem. Den säljs för typ 250 SEK på gatan där.


jag har handlat på amzonen mfl, och bäst funkar ebay med paypal, finns ägg på alla säljplatser...

jag har köpt prylar med pris på 10papp via ebay utan problem, man får kolla säljarna lite då vissa konton är hackade, 1000 bra sälj och plötsligen nbara negativa. väg priset motr andra säljare kostar det en tiondel är något skumt tex.
är det en kabel för $1 så kan man torska utan att gråta krokodil wink

tänk på att import från vissa länder skapar merkostnader tex moms och pf samt postens hanteringskostnader osv.