1

Tråd: ZTE MF820D Hänger sig

Hej
Jag har nyligen köpt ett zte mf820d modem.Andvänder det i en TL-MR3420 router. (3:s bredband) Jag har märkt att uppkopplingen hänger sig flera gånger i timmen. Allt fryser till och det håller i sig i ett par minuter o sen funkar det som vanligt igen. Kollar man i routern så tappar den inte signalen (ligger normalt på 90-100%) och modemet är fortfarande uppkopplat. Jag har googlat efter en förklaring men inte hittat nåt. Nån som vet vad det kan vara för fel? Jag har ett E367 modem också som inte beter sig på det viset.  Jag har FW 3.12.21 build 120523 Rel.37880n i routern.

2

Sv: ZTE MF820D Hänger sig

..

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-20 16:17:26)

Sv: ZTE MF820D Hänger sig

Ett modem som hoppar mellan 4G och UMTS kan bete sig på det viset. skifte mellan 3G och 4G kan ibland bara ske i nedkopplat läge och sedan kanske modemet har svårt att bestämma sig för om det ska koppla upp på 4G eller UMTS. Lås först på 4g se om det funkar, annars lås på 3G. Har settt det´ta hända med ideliga avbrott på en tele2 B593 där valet mellan 3g och 4 G stod på auto vilket är defaultläge vid leverans.

Det lär kunna vara firmware i modemet eller dess briadband chip som inte riktigt svarar mot senaste standard i den ständigt förändeliga 4G specifikationen läste jag om någonstans i morse.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av thomson69 (2013-02-01 09:41:37)

Sv: ZTE MF820D Hänger sig

Har du uppdaterat firmwaren på ditt modem till B33 versionen?  http://www3.telia.se/support/programvar … te_B33.exe
Det finns en nyare firmware till MR3420 version 1.0  http://www.tp-link.com/Resources/softwa … 121123.zip
Det finns en BIN fil till modemet på TP links sida  http://www.tp-link.com/en/support/3g/
Alternativt är att göra en egen BIN fil, kolla här efter USB Sniffer  http://www.mobilabredband.se/filarkiv/

5

Sv: ZTE MF820D Hänger sig

Har själv en 4G router, ställd på endast 4G, från ZTE som kopplar ner sig och bryta strömmen är det enda som hjälper. TRE hittar inga fel på den. Att kontakta ZTE per mail fungerar heller inte. Det går inte skriva i vart man bor på deras formulär och därför går det inte skicka något till supporten.

Kompetent saknas på hela företaget eller support som får bonus om det inte dyker in förfrågningar?