1 Senaste redigerad av idgforum (2014-09-05 19:20:40)

Tråd: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag vet inte hur det är på andra orter men hemma gräver flertalet fiberföreningar fiber till varenda skogsstuga. Samtidigt har 4G utbyggnaden skjutit fart och nått även oss förra året.

Jag hade inte hoppat på fibertåget om det inte var för begränsningen på datamängden i 4G-nätet och att våran förening valde att satsa på 1000/1000 MB för en billig penning.

Det ska vara klart lagom före jul 2013 enligt informationen som skickats ut!


Någon som arbetar hos någon av 3/4G operatörerna eller känner någon som gör det och kan säga om detta är bra för att det avlastar nätet eller om det kommer leda till förluster i de områden som berörs.

EDIT - Nu 15 augusti 2014 har vi fortfarande inte fått någon fiber

LAST EDIT
2014-09-14 fick vi äntligen den fiber

Känns konstigt att inte behöva bry sig om något datatak efter år av mobilt bredband:)

2 Senaste redigerad av careface (2013-09-18 15:14:09)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag jobbar inte på något av dessa företag, men jag tror att det kommer leda till generellt sett högre priser på mobilt bredband med en mindre datamängd. Samtidigt som det kan avlasta nätet.

Fiber är oftast billigt att ha, när man ser till månadsavgiften - det är mobilt bredband också. Skillnaden är dock att fiber är mer stabilt och inte har någon databegränsning, vilket mobilt bredband har. Detta kommer göra att mobilt bredband blir mer som ett komplement, som man kan få till ett bra pris från operatören man har ett fast bredband hos.

Jag tror också att mobilt bredband fortsatt kommer användas av de som surfar lite och klarar sig under begränsningarna.

Jag tror dock inte att mobiloperatörerna gillar detta, åtminstone inte 3 som inte har ett fibernät utan hyr in sig i olika nät. Men Telia, Telenor och Tele2 (?) kanske ser det som positivt då de kan sälja ännu mer. Tror faktiskt att de tjänar mer på ett fiberabb än ett mobiltbredbandsabb.

Om man ser till deras utbyggnad, så känns det som att de bygger ut näten för att kunna ersätta ADSL (förutom Telia) och så kommer fiber och förstör. Det kommer antingen leda till lägre priser på mobila bredband eller som jag sa tidigare, högre priser och så säljs de som komplement.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3 Senaste redigerad av nhu (2013-09-18 15:38:06)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag har byggt fibernät och pratat fibernät en hel del. I vår by fyllde fibernätet 10 år för en vecka sedan. Jag har träffat operatörer och diskuterat med dem och det är helt klart att de motarbetar fiber till sista blodsdroppen. Bara de små operatörerna bygger fiber och så fiberandelslagen förstås.

Visst kommer det mobila nätet att vara kvar men blir som sagt ett komplement. Det är en nödvändighet för Shannons teorem ger en absolut  övre gräns för överföringskapaciteten. Och frekvensband är det brist på.

Det är inte omöjligt att priserna kommer att stiga för det finns ju tillämpningar där det måsta vara ett mobilt nät (i fordon t.ex.). På kort sikt kan priserna vara låga så länge det finns hopp om att ragga nya kunder men på längre sikt misstänker jag att de stiger. Begränsningarna i datamängd är här för att stanna.

(Det gäller mest Finland men troligen går utvecklingen i Sverige snabbare eftersom det finns mera fiber)

4

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

utbyggda fibernät är bra då det öka konkuransen och motiverar mbb operatörerna att leverera prestanda så att användarna inte får upplevelsen att mbb är ett trådlöst 14,400bps modem...

det intressanta är att där det är fiber hos hushållen kommer snabbt 3g först, samma med 4g detta av flera anledningar, men en 3,7mbit mbb kan inte konkurera om kunder mot tex 10mbit/s fiber med obegränsad trafik quota för samma pengar, då finns bara två alternativ, sänk priset på mbb eller öka hastigheten markant.
när det finns fiber i området redan så är det billigare att montera/uppgradera masten till tex 4g, då nästan allt går i samma stamnät.

så jag anser det är win - win där det finns fiber
och
lost - screwed där det saknas fiber, dom får varken adsl eller mbb med nämnvärd hastighet/kapacitet... då enbart radiolänk finns som alternativ.
dvs landsbygd är dom som torskar som vanligt, ingen vill lägga fibern, inte ens telia som river upp fiber... och hänvisar till mbb istället som har högre vinstmarginal.

5 Senaste redigerad av goliat (2013-09-18 18:00:29)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag tycker att mobilt bredband operatörerna just nu gräver sin egen grav...ta tex Telenor.. 12 Gb för 399 kr i månaden...och Telia och tele2 har liknande.... det lär bli ännu mera sug efter fiber nu...jag har själv skrivit på intresseanmälan för fiber här.  Bara en tidsfråga innan det blir fiber här...

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

6

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Egentligen borde mobiloperatörerna vara glada över fiberutbyggnaden. De behöver fiber till allt fler basstationer då trafikbehovet ökar. Om de skall klara av en ökning med 1000 gånger fram till år 2020  så är det bara fiber som kan mata alla de nya basstationerna.

På grund av Shannons teorem måste de nämligen bygga SVAGARE bastationer med MINDRE täckning (men FLER) för att kunna öka trafiken. Då blir det färre abonnenter per basstation och bristen på frekvensband kan kompenseras genom mera återanvändning av dem. Vi får troligen se riktigt små och billiga basstationer som sätts upp på stolpar och höga hus - master blir alldeles för dyra att bygga i så stor utsträckning. Men då skall fiber dras fram till alla dessa små basstationer.

7

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Kommunikationen mellan basstationer för LTE sker i det s.k. X2 nätet. I och med Advanced LTE som kommer med release 10 så införs koordination mellan  basstationerna (eg. EnodeB) för att t ex två baser ska kunna sända till en användare i gränszon alternativt att baserna sins emellan delat upp tidsluckor och frekvenser (delar av band) så att inte två användare störs av trafiken ill endera.

Denna implementering av Advanced LTE  kräver mycket låga latenstider som endast klaras om basstationerna är inbördes förbundna med fiber. Systemet körs redan med stor framgång i Sydkorea där alla basstationer hos en av operatörerna är förbundna med fiber.

Fiber krävs således för att bemästra interferensproblemen som är ett större spöke i LTE än man från början förutsåg. Det är påtagligt tyst från de svenska operatörerna om utvecklingen. Telia m.fl. tappar fart. Här tycker man det är tekniksprång när man sätter upp master vid golfbanor men struntar i täckning för de boende.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

golfbanor = köpstarka kunder, som väljer den som preseterar och inte tacka ja till gatupronglarna...

9

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Men de är alltför få. Med billiga anslutningar men i miljonantal blir det verkligt stora pengar. I fibernätena märks det tydligt att trafikkostnaderna går ned ordentligt då många är med och delar på dem.

10

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

nhu skrev:

Men de är alltför få. Med billiga anslutningar men i miljonantal blir det verkligt stora pengar. I fibernätena märks det tydligt att trafikkostnaderna går ned ordentligt då många är med och delar på dem.

Alltför få ? De syns överallt, varsomhelst och egentligen ser det ganska galet ut med alla som febrilt kollar sin lur...  smile

Nu kommer även 4G-boomen för dessa tingestar som går under namnet Smartphones!

En enorm utveckling av transporterad data och det här med att sitta med en stationär dator är snart glömt.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

stationär dator är död sedan länge, fråga microsoft och intel varför dom byter inriktning, kolla statsen på försäljningen av pc lådor :-)

12

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Då krävs det en väldig mängd nya basstationer för att klara trafiken. Eller så är vi tillbaka i telefonmodemens farter.

Förstås kan operatörerna höja priserna tills tillräckligt få har råd att koppla upp sej ...

Det är en som kör Gigabit eller tusen som kör 1 Mbit/s som gäller. Så där i princip då det är fråga om begränsade frekvensband.

13

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Ser det enbart från den ljusa sidan att fler får högkvaletativ anslutning.
Blir bra med ökad anslutningshastighet då de sätter press på resterande priser oavsett tekniken.
Men som flera säger så har pris planen för data ändrats grovt sen jag började med umts under 2007.
Från 15kr/mb för 0,3mbit till 80mbit fri trafik för 299kr. Sen tillbaka till 399kr för 10gb data då operatörerna får insikt i att prismodellen inte håller. Återstår att se vad som händer om 1 månad, 1år etc..

Just hur operatörerna hanterar kanibalismen internt lär man aldrig få veta, sitter själv på en av de största op som levererar fiber, adsl, mbb, tv osv. De drar knappast ner på fibertekniken alla fall :-)

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Det är verkligen ett dilemma för operatörerna att hantera de olika tekniska systemen. De tjänar pengar på mobilt bredband men det håller inte i längden (utan blir komplement). Fiber är framtiden men den kan ta bort kunder från det mobila nätet. Jag avundas inte deras strategiplanerare. Till all tur är jag bara vanlig ingenjör och behöver inte bry mej om den finansiella sidan. Men som gammal bonde vet jag att inkomsterna i längden måste var minst lika stora som utgifterna. På fibersidan är det enkelt. Alla får köra så mycket de orkar och då trafiken ökar så beställer jag bara mera kapacitet (som blir billigare hela tiden). Vissa kör redan 400 Gbyte per månad.

15

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

när op stänger boden, och gräver upp kablarna "fibern" så ja... :-)

större problem är nog att gamla investeringar tex gsm umts nu är mer eller mindre obsolete, och skrotas, och vadera ny generation kommer och går fortare, då måste vinsten på investeringen komma snabbare... :-)  dvs högre priser, samt allmänna kostanadsökningen skall även betalas med högre priser, eller högre verkningsgrad/mer kunder. tycker mest nuvarande kunder byter operatör fram å tebax vart efter dagens bästa deal är...
inte som televerket på 80talet med axe stationerna, som gick i 20år och där man gick från gratis samtal inom stationen till sekundtaxa på samtal och dessa skrotades medelst medvetet dåligt underhåll, mbb masterna skrotas efter några år pga ny utrustning...

mycket sopor blir det,
är det någon som köpt en fast telefon apparat dom sista 10åren B-)

16

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Tycker denna diskussion är lite konstig, även om alla får fiber hemma, vilket inte kommer att ske för oss i riktig glesbygd. Så var finns mobiliteten i fiber, du kan ju inte ta sladd med dej till läsplattan eller smartphonen, när du åker bil, semestrar mm mm. Ellar ska du fixa någon form av eget rikstäckande wifi från din fiber...

Däremot vore det ju bra om det fanns mer valfrihet på de mbb-abben, och där vi som inte kan få fiber skulle kunna få någon form av kanske EU-bidrag, staten, kommuner och operatörer har ju tjänat pengar på att slippa gräva ner fiber, Telia tar ju tom bort koppartråden i glesbyggd för att tjäna pengar.
Men det blir väl som vanligt, hela Sverige ska leva, men inte glesbygden, för då kostar det pengar...

Får väl hoppas att masterna som sänder 4g här kommer att bli kvar, även om dom står långt bort och det bara finns sk landsbyggds 4g

17

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

operatörerna tex net1 mfl får glesbygdsBIDRAG när dom placerar/täcker glesbygd. finns även inskrivet div i sändarvillkoren för mobilnätet.

18

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag bor i en "riktig" glesbygd och har haft fiber i tio år men så byggde vi själva. Inte bygger någon annan åt oss.  Norrlänningarna har också fiber i verkligt gles glesbygd.

Mobiliteten får man genom att ställa upp basstationer som kopplas till fibernätet. Jag tippar att det kommer billiga små basstationer likt WLAN (men bättre). Rent tekniskt är det inget problem att fixa modem som kopplar upp till närmaste befintliga basstation oberoende av om det är wifi eller gsm eller 3G eller 4G. Men sedan kommer operatörernas begränsningar in och då blir det svårare. Det var i många hänseenden lättare då det fanns en operator men skall det vara konkurrens så skall det fastän allting går åt helvete (åtminstone i glesbygden ...). Det är förstås möjligt att lagstifta att folk i glesbygden skall få koppla upp sej till vilken basstation som helst. Sedan får operatörerna slåss sinsemellan om hur pengarna fördelas. Förresten skulle det var bra för oss överallt med allmän roaming.

19

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jo men du bor tydligen i en by, min närmsta granne bor över 1km bort, det blir svårt för knappt 15 hushåll att fixa fiber efter en väg som är ca 1 mil lång, där det också är en del gamla som nöjer sej med telefon. Och sedan blir anslutningen från mitt hus ut till vägen ca 250m som jag ska stå för helt själv, tror det blir väldigt dyrt, borde vara lättare att ta emot signaler genom luften, då slipper man gräva så mycket.

Sen är det ju en annan fråga, hur kan det vara så mycket dyrare att skicka info i luften än i kabel (fiber) som måste uderhållas...

20

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

luft data är billigare, mindre kostnader.

det finns färdiga micro/mini stationer/master ala wlan
att köpa, de är även relativt billiga, men ett problem kvarstår, dom ska anslutas till något också, samt få ström från något osv, så är främst ämnade till större städer med hus som blockerar el dyl.

21

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

En principiell invändning mot fiber är att Du blir låst till ett begränsat antal leverantörers färdiga paket med telefon, TV och data - jfr fjärrvärmeproblematiken där konkurrensen helt saknas. I mbb kan Du med ett obundet abb. byta operatör fritt och dessutom komponera din kompott helt enligt egen önskan (telefon med operatör X via ATA-boxar, skippa TV om Du inte vill ha det osv.). Dessutom är initialkostnaden - i glesbygd - för mbb väldigt låg jämfört med fiberanslutningen. Om man nöjer sig med låg hastighet <40 Mb/s och har låg förbrukning <20/40 Gb/mån - som räcker väldigt långt om man exkluderar videomedia - kan mbb trots allt vara en bra lösning. Om varje enskild konsument kunde få ett abb. på en viss mängd svartfiber för egen blandning skulle fiberalternativet kännas betydligt trevligare.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

22

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Mjaa, vi har flera som har 1-2 km kabel till huset från kopplingspunkten men vi gräver själva. Man kan köra med en täckdikesplog ifall det inte finns stenar. Vi har ju traktorer och grävare hos oss. Värst är det i östra Finland där jag har en studiekamrat. De har huskablar som är 10-20 km långa ... Och de bygger fibernät.

Nu är det så att en fiberkabel kostar bara då man gräver ned den. Därefter behövs inget underhåll alls. Om nån gräver av den så får försäkringen betala. Det enda som behöver bytas nån gång är elektroniken som är känslig för åska och folk hinner inte alltid dra ur stöpslarna. Men en mediakonverter kostar numera bara 500 kronor så det går an. Fibernät är de billigaste att underhålla i motsats till radionät som inte alls är billiga (vi har också kört radiolänk förrän vi fick fiber hela vägen).

Sedan är det HELT FEL att en operatör skall leverera telefon och TV mm. "tjänster". Det behövs enbart uppkoppling till Internet och därefter får var och en välja VoIP-operatör och TV-operatör mm.  Jag kan inte förstå varför operatören skulle sköta annat än flytta paket till och från Internet. Resten sköter andra. Det där med triple-play och liknande är bara en kvarleva från den gamla telefontiden. De gamla operatörerna behövs helt enkelt inte annat än som nätoperatörer vilket kräver ytterst små resurser.

23

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

om man blir låst mot en eller två operatörer med fördiga tjänster, då har upphandlingen ej utförts på bra sätt.
när man tex upphandlar til bostadsrätter kan det vara värt att låsa till en operatör X tid, då det kanske ingår gratis telefoni, tv osv även om man EJ  tecknar något internet abonnemang.

så valen är flera,
om operatören X betalar läggning av fiber m.m. så vill dom få något för det, tex monopol X tid om det är bra förhandlat, aller för alltid till jordens undergång om det är dåligt förhandlat.

många val B-)

24

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jo, vi äger ju nätet själva så vi kan be om offerter på anslutning till Internet. Jag vill påstå att vi har grymt billig anslutning. Men det gäller att ha fiber fram till en plats med konkurrens så sjunker priserna drastiskt (till en tjugondedel ...).

25

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Pico och femtoceller kommer vi nog se mer av.

Pico = Vettigt att ha i gallerior, kontor, garage eller platser där man vill täcka in en dedikerat plats.
Femto = Något du pluggar in hemma som en liten router för att skapa ditt egna nät hemma som då ansluts mot core nätet via kabel.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!