1

Tråd: Varför i H-vete....

...rörde dom det som fungerade?
Nu ligger man å loggar in/ut hela tiden...
Många @#x över Net1

2

Sv: Varför i H-vete....

Jag upplevde det samma på lördagen för två veckor sedan. Helt hopplöst att vara uppkopplad. Beror säkert på att dom inför NAT adresser. Kaos på Net1 näten nu.

3

Sv: Varför i H-vete....

Dessutom fick jag en 10 Ip när jag uppdaterade till senaste. Hadde en 93 Ip före det.

4

Sv: Varför i H-vete....

10.x.x.x är privat nät, dvs NAT'ad ip adress.
Din utside ip är 46.230.x.x.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Varför i H-vete....

Bråka! Då kan man få loss ip utan att betala. (Gick iaf för mig).

6 Senaste redigerad av Thomas ÖKX (2013-09-16 09:37:41)

Sv: Varför i H-vete....

Kan för lite om nat å nätverk. Men övervakningskameran vill jag ha igång, mkt löst folk i skogarna häromkring.
Får nog leja ngn som kan.

Edit: Och som vet vad han/hon pratar om med net1.

7

Sv: Varför i H-vete....

har kameran p2p och upnp så ska det funka med nat.
hurvida net1 funkar med det vette f.

8

Sv: Varför i H-vete....

Kameran är en Axis 211

http://www.axis.com/products/cam_211/

9

Sv: Varför i H-vete....

nej,
är bara kina kameror som har/skapar säkerhet hål i lan/wan som har dom funktionerna som ev skulle funka.

axis, speciellt de äldre axis saknar funktioner för användning över wan, dom är främst avsedda för lan bruk. även om det funkar via wan, men rek ej pga låg säkerhet (om det spelar roll) då vissa axis kameror är extremt lätta att hacka, och på så vis komma åt lanet som kameran är kopplad mot.
är oftast brister i operativsystemet i kamerorna.

10

Sv: Varför i H-vete....

Men den har funkat perfa tidigare, satt i Singapore å såg gården hemma. Det var via Axis server, typ dyndns (tror jag)
Säkerhet? Inge kul om man lätt kan komma åt lan, men jag har då inga hemligheter. Hehe, är 55 så porrbilder av kärringen är längen sen man hadde på datorn.... smile

11

Sv: Varför i H-vete....

nja,
då net1 lagt sina kunder bakom nat, dvs du är nu uppkopplad till net1'" hemma nätverk" i praktiken så går det ej att komma åt kameran från internet utan att öppna portar osv med det måste net1 göra på sin sida, eller att du får en publik ip adress som du haft tidigare.

vissa kina kameror kan öppna en väg in via att dom öppnar den innefrån istället, om det funkar med net1 eller ej vet jag ej.

12 Senaste redigerad av nhu (2013-09-16 18:14:29)

Sv: Varför i H-vete....

Jag har länge kört via NAT-router med dynamisk DNS från no-ip.com. Det fungerar fint så länge Tre håller portarna öppna men allt emellanåt får de fnatt och stänger alla portarna på min IP-nummer. Helt på måfå (just nu fungerar det åter).

Jag kör alltså inte kameran direkt utan har en TPlink router emellan och routern sköter om att DDNS uppdateras.

13

Sv: Varför i H-vete....

Som sagt detta är överkurs för mej. Men tack för svar, kanske kan ge ngn ledtråd till den som kan.
Mkt tacksam för svar.
smile