1

Tråd: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

http://www.connectify.me/dispatch/?utm_ … 2708698-10

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Presentationen såg bra ut, blir nog att testa vid tillfälle.
Synd att man missade kickstarter projektet, hade velat supporterat det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

I jakt på budgetlösning för mobilt bredband:
Undrar om Connectify klarar 4 st. 3G USB-modem med ett Telia kontantkorts-abonnemang i varje?
Telia delade ut kort där man laddar/aktiverar för 50:-, sen bjuder de på 2 GB surf/månad och kort.
Jag skulle alltså ladda 4 kort á 50:- och få mobilt bredband i ett år med 8 GB datavolym/månad.
Behöver bara skaffa 2 modem till, men det hittar man ju billigt beg.
Eller blir det konflikt i dashboard när modem skall väljas?
Behöver kanske 4 modem av olika modell? Eller är det samma dashboard i alla?
Någon som har tips eller fundering?

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

4

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Jag tror det borde fungera med 4 av samma modell.

God Jul

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5 Senaste redigerad av idgforum (2012-12-24 09:57:56)

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Lite skumt är dock att i Dispatch är det förvalt att välja det kort som är snabbast. Trodde först att det var lurendrejeri men satte programmet på "Round Robin" och då valde programmet alla kort samtidigt. Underligt val av utvecklarna att inte ha det som standard.

Här mätning med två abb från två routrar (4G+3G)

http://www.speedtest.net/result/2391617045.png


Ensamt 4G

http://speedtest.net/result/2391563211.png

6

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Så om man lägger till en 3G anslutning till en 4G så drar det ned upp hastigheten?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

7 Senaste redigerad av idgforum (2012-12-25 11:03:47)

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Det ser ut så ja. Sedan tycker jag programmet fungerar sådär. Rotar man i inställningarna tar det ibland och ibland inte. Kan bli att man får från sämsta kortet. Men när det fungerar kan det se ut så här: 3G WiFi eller 3G WiFi eller 4G LAN och sista rutan är allt sammankopplat.

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/alla_zpsd863acf1.jpg

Mätning gjord när det är extremt dåligt väder ute smile

8

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Det tar inte lite tid då för applikationen att trimma in sig då?
Så den vet vilka kort/nät som klarar vilken hastighet etc.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Man vill ju ha bättre upp hastighet också hmm jag funderade lite på att köpa men är inte säker.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

10 Senaste redigerad av idgforum (2012-12-26 01:15:33)

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Tycker själv inte programmet är ett givet köp förens de trimmat in det. Jag utnjytjade att man fick pengarna tillbaka om man inte var nöjd och har nu av-installerat. Ett års uppdateringar hade jag aldrig valt. Den dyrare obegränsade licensen hade jag valt.

Här med Två  kort och översta är 4G över Lan och det andra 3G över WiFi-kort. Som ni ser kan programmet välja att mest belasta den sämsta farten.

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/band_zps2385cc76.jpg

Och hur det ser ut i inställningar, som inte sätter sig ibland. Första förvalda valet tar bara det kortet som är bäst och mittersta valet går snabbare, ibland och ibland inte.

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/settings_zps242273aa.jpg

11

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Har nu Testat connectify dispatch grundligt och har man två abonnemang från samma ISP så får man långsammare hastighet. 2 st ISP så kan det i vissa fall gå snabbare. Ni kan testa själva gratis en vecka nu. Det enda vettiga man kan använda programmet till är:

Du har två mobila bredband och vill enkelt kunna välja vilket du vill använda p.g.a. data-quota.
Du orkar inte sätta dig in i hur man delat ut sitt mobila bredband från datorn till exempelvis en trådlös router. Ofta går det fortare att använda ett usb modem + router och en dator än tex Dovados lösningar.

12 Senaste redigerad av Fidde (2013-05-04 19:07:18)

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Körde för ett tag sedan ett 4g 2600mhz och ett 3g (båda telenor) tvillingkort ipad delat via wifi till dator + E398.
4g 2600mhz = ca 15 ner 0.5 upp
3g = ca 30 ner 2.5 upp.

Fick detta resultat
http://images.fidde.nu/tw/bbk/2brd.jpg
Använde dominate som metod smile

13

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Vad innebär "dominate som metod"?

De lösningar att förena flera uppkopplingar som nämnts i tråden förutsätter att att sammanläggningen av dataförbindelser hanteras av en PC. Free Download Manager kan hantera flera samtidiga uppkopplingar om man är ute efter att aggregera dem för snabbare nedladdning.

Antag att man finner att Tre och Telia i viss mån kompletterar varandra geografiskt och att vill slippa välja vid mobil användning men vill att  uppkoppling ska ske över bästa förbindelse eller åtminstone över en fungerande. Finns det någon hårdvarumässig lösning som funkar via t ex en router med fall back och connection tracker. Och hur gör man om man vill lägga in även telenor/tele2 via 4G net4mobility?

Slutligen kanske man vill ha med Net1 på ett hörn också.

Det finns routrar, t ex Cornel, som tar två simkort för fall back men om man vill aggregera 3-4 nät?

Bästa kriterium för val av länk är bra SINR och att ping fungerar. Jag kan nöja mig med att den förbindelse som har bäst SINR används så det där att aggregera flera för högre fart är sekundärt. Problemetbär förstås att användning av SINR bara fungerar på LTE och att man kanske bör ha med 3G också.

Rätt hypotetiskt men  ändå intressant frågeställning när vi nu har den splittrade infrastruktur vi har.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Kollade lite på Fiddes hastighet och det är när man mäter flertrådat man kan få höga hastigheter med BBK. Har varit i kontakt med de som gör Connectify Dispatch och fått bekräftat att det endast är vid flertrådad mottagning man får fart från samtliga källor. Hämta en hemsida eller titta på en Stream går inte fortare men tanka torrent från fler seaders går fortare.

I mitt fall kan jag nämna att Dispatch bara ställde till det och ströp hastigheten. Från 27 Mb/s till 2 Mb/s. Jag har fortfarande inte fått ett vettigt svar varför.

15

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Jag är nöjd om funktionen att välja bästa länk finns, utan sammanläggning. Det är SINR som bör vara den styrande parametern på 4G. Om SINR går under t ex 5 dB bör 3G övervägas även om valet av kriterium inte är lika uppenbart. SINR och Ec/No låter sig inte jämföras väl.

Vid t ex VoIP över 4G kunde man hoppa mellan operatörer för att få bästa funktion vid mobil användning. Det bör finnas en stor latent efterfrågan på en sådan fleroperatörslösning. Men hur går det om man blir uppringd? Kan man ha ingående voip som är operatörsoberoende?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

på det sätt som internet/tcp/ip är uppbyggt så måste flera trådar användas.
några exempel, och mycket förenklat... :-)
ping på 300ms, då är det teoretiska maxhastigheten, 0,3sek * 2 = 0,6sek (tid att skicka, och svara mottaget skicka nästa paket tack)
linans hastighet 10mbit/sek * 0,6 = 6mbit.

så man kan ställa hastigheten med "ping", vadera enhet mellan A och B skapar ping, dvs sänker hastigheten rent krasst. man kan tunnla trafiken aka vlan osv och påverkasiffrorna både fiktivt och i verkligeheten.
vardera "paket" kan innehålla X bokstäver(bits) med paketens storlek kan man påverka hur mycket som skickas på 0,6 sekunder, sedan kan man skicka flerapaket i rad för att kommarunt ping, eller så skickar man flera paket i bredd dvs trådar bbk fall.

jag anser ätt flertrådiga mätningar ger falska siffror om faktiskt användbar bandbredd, då detta kommer runt div tekniska begränsningar som existerar, och 100mbit kanske fortfarande laggar på play... för vadera tråd levererar 1mbit iaf tex.

CD programmet funkar som en rödljuskorsning och styr paketen åt olika håll, men alla vägar bär till rom :-)  pga hur internet är uppbyggt så hammnar bilarna  (paketen) korrekt.
sedan kan man ha lastbilspaket eller lupopaket "packet size"

allt detta går att kombinera för bästa bandbredd för syftet.

pga hur protokollet är uppbyggt så påverkar detta direkt, vissa protokoll har EN tråd tex ftp, medans andra har mååånga trådar tex p2p, varför p2p kommer runt så många begränsningar.

17

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

OK man kan köra skype ut och in men hur får jag ihop det med flera routrar eller modem så att bästa länk väljs?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

då får du tex (som jag gör)
skype / sip modemet - router 1
surf osv lan/wlan modemet - router 2

nu kopplar jag båda routrarna på lanet,
tex router 1 har ip .1
och två har .2
stänger av dhcp på router 1
nu kommer alla prylar använda router 2
och voip/sip kan fridfult använda sin egna dedicerade anslutning utan trafiktoppar som kan störa.
i voip/sip tlf anger jag manuellt router 1 uppgifter.
om två sh sig, kan ett användas som reservväg medelst wanporten om man separerar subnäten för om man vill få/kunna detta.

19

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

OK att skilja voip från surf och använda wanporten, men det når inte upp till den grad av  sofistikation jag vill nå. Minns att jag såg ett kort på Cebit som kunde kombinera 7 stycken 3G modem. De kanske kommer loss på 4G också. Ska kolla vad det lider.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

man kan kombi allt man vill, men vadera paket kan bara rinna i en förbindelse.

tex multihomed datorer.
experiment ! ->
skapa flera lan portar,
koppla de till olika uppkopplingar.
starta program skapa trafik, starta fler, kolla hur trafiken fördelarsig...

dc ska nog halvlösa det, men bristerna i tcp/it är tydliga för lastbalansering.
finns "dyra lösningar" och har funnits sedan urminnestider, men dom fallerar på ett eller annat vis.

anslutningen/vägen väljs efter den med minst ping på routernivå, men det är på nivåer under tcp/ip detta görs därför svårstyrt med konsument utrustning utan lite haxx.

21

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

gammalt papper om last balans.
http://www.cisco.com/en/US/tech/tk365/t … 4820.shtml

22

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Lastbalanserannde router

http://3gstore.com/product/2121_peplink-balance-30.html

3-4 sources

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Priset på H820 4G LTE Router i England har (oväntat) gått ned från 285 till 209 GBP på två månader. Kul att även kvalitetsgrejor kan bli billigare.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

24

Sv: Flera samtidiga internetanslutningar med connectify dispatch

Vila möjligheter till att hoppa mellan operatörer har du med en eller flera H820? Kan du sätta en till via wanporten? Går det att göra en kaskad av t ex tre routrar?

Hur styr du fall back mellan LTE och Net1?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.