1

Tråd: Nätverksproblem

Hej.

Har lite problem med som jag tro Mitt nätverk eller möjligtvis webbläsare, men någon kanske känner igen det.

förutsättning:

* Har 7 kameror dessa har naturligtvis fasta 192.168.0.x nummer.
* vidare finns Dyndns till alla kameror som funkar kalasbra och snabb koppling till dessa utan  strul.
* Kommer åt alla kameror internt wink  -> nästan

dvs det finns 3 kameror som inte går att komma åt internt 192.168.0.x   men via min Dyndns så kommer jag åt dom från webbläsaren

jag har tagit och rensat cache från IE och Chrome men icke , brandvägg och virusprogram tillfälligt avstängt , men icke

det går hur som helst att pinga kamerorna men jag kan inte komma åt dom internt från webbläsaren , bara genom att skriva in min Dyndns adress

någon som känner igen problemet ?  plita ner en rad i så fall smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: Nätverksproblem

Intressant problem.
Vart ställer man in dyndns för varje anslutning görs det i kameran eller din router?
Dina kameror som du kommer åt internt via dyndns ligger ävem dom i 192.168.0.x nätet?

3

Sv: Nätverksproblem

Andy78 skrev:

Intressant problem.
Vart ställer man in dyndns för varje anslutning görs det i kameran eller din router?
Dina kameror som du kommer åt internt via dyndns ligger ävem dom i 192.168.0.x nätet?

Låter som att alla ligger på det nätet och att dns uppslag fungerar, men att inte ip går att resolva mot dyndns adresserna på 3 kameror.

Nått jag undrar:

Har alla kameror olika dyndns adresser likt detta:

kamera1.dyndns.com
kamera2.dyndns.com

eller kör du en dyndns adress och sedan olika portar till varje kamera likt:

kamera.dyndns.com:81
kamera.dyndns.com:82

Vad händer om du kör nslookup i cmd mot ipn på de som inte funkar lokalt likt:

nslookup 192.168.0.x

Ger de likadant formaterade namn mot din namnstandard mot en ip som fungerar?

exempel där 192.168.1.106 går till esxi.monter.local

C:\Users\user>nslookup 192.168.1.106
Server:  MONSTER.monster.local
Address:  192.168.1.1

Name:    esxi.monster.local
Address:  192.168.1.106

Kan vara att vissa kameror har upnp igång eller ej, fast de borde ge tvärt om effekt att du kan nå från insidan men inte utsidan.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Nätverksproblem

Andy78 skrev:

Intressant problem.
Vart ställer man in dyndns för varje anslutning görs det i kameran eller din router?
Dina kameror som du kommer åt internt via dyndns ligger ävem dom i 192.168.0.x nätet?


Dyndns ställer du in I din router - ja alla ligger med I det interna nätet ... annars skulle det inte fungera - fast ip på kamrerona -styr från port I router

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Nätverksproblem

Andreas skrev:
Andy78 skrev:

Intressant problem.
Vart ställer man in dyndns för varje anslutning görs det i kameran eller din router?
Dina kameror som du kommer åt internt via dyndns ligger ävem dom i 192.168.0.x nätet?

Låter som att alla ligger på det nätet och att dns uppslag fungerar, men att inte ip går att resolva mot dyndns adresserna på 3 kameror.

Nått jag undrar:

Har alla kameror olika dyndns adresser likt detta:

kamera1.dyndns.com
kamera2.dyndns.com

eller kör du en dyndns adress och sedan olika portar till varje kamera likt:

kamera.dyndns.com:81
kamera.dyndns.com:82

Vad händer om du kör nslookup i cmd mot ipn på de som inte funkar lokalt likt:

nslookup 192.168.0.x

Ger de likadant formaterade namn mot din namnstandard mot en ip som fungerar?

exempel där 192.168.1.106 går till esxi.monter.local

C:\Users\user>nslookup 192.168.1.106
Server:  MONSTER.monster.local
Address:  192.168.1.1

Name:    esxi.monster.local
Address:  192.168.1.106

Kan vara att vissa kameror har upnp igång eller ej, fast de borde ge tvärt om effekt att du kan nå från insidan men inte utsidan.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

eller kör du en dyndns adress och sedan olika portar till varje kamera likt:
kamera.dyndns.com:81
kamera.dyndns.com:82

-    Kör med en adress



Vad händer om du kör nslookup i cmd mot ipn på de som inte funkar lokalt likt:
nslookup 192.168.0.x

-    Fungerar ej på en kamera som heter 192.168.0.16
-    Följande fel uppkom -  4Gr.mydomain.example kan inte hitta 192.168.0.16: non-existing domain

Ger de likadant formaterade namn mot din namnstandard mot en ip som fungerar?
exempel där 192.168.1.106 går till esxi.monter.local
C:\Users\user>nslookup 192.168.1.106
Server:  MONSTER.monster.local
Address:  192.168.1.1

Name:    esxi.monster.local
Address:  192.168.1.106

-    Nej där fungerar det, fast min adress syns ej utan mitt användarnamn på mitt gamla dnskonto på tenvis ??? ej mitt dyn konto… fast i min mobil app är alla kameror på DynDns
Hehe nu har jag snurrat till det någon stans… bäst att börja med att ta bort tenviskontot

Tackar så länge Andreas för utan lookup komandot hade jag inte upptäckt det…. För det verkar som om att på dom kameror som inte fungerar direkt med mitt interna ip som 192.168.0.10 & 11 så svarar doskomandot att att tenviskonto och rätt internt ip men där imot kamera 16 så finns den ej över huvud taget

Kanske tenvis dns ligger och stör det hela… fast lite konstigt då ingen info skrivits in i kamerona utan endast i router… dyndns client
Hur som helst….återkommer  tackar så länge

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6 Senaste redigerad av Jonny (2013-09-10 18:24:53)

Sv: Nätverksproblem

ja det har inte med dator att göra... samma fel från annan dator

skulle tro att det har något med mitt gamla tenvis dns att göra fast konstigt att det I såfall kan trassla till det internt. upnp är borttaget I visa kameror utan skillnad frågan är om någon intern tabell blivit totalt snurrig.

ska prova att resetta 1 av dom kameror som inte funkar med internt ip o se

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Nätverksproblem

inte dns poison från kamerorna som sparas i routern som du använder som dns server på lanet, det ligger kvar i minnet.
stäng av allt...
starta routern, låt den ej koppla upp sig.
starta kameran som inte funkar.
starta datorn, i datorn kolla att hosts filen är tom på 'skräp'
prova kameran.
funkar ja.
kolla mac nr på kameran...
starta nästa kamera, kolla mac på den osv
du kommer troligen hitta två kina kameror med samma mac nr
sååå kina !
byt mac nr isf

8 Senaste redigerad av Jonny (2013-09-10 19:34:19)

Sv: Nätverksproblem

Tack G-man ska prova det I morgon.... det hjälpte inte med reset I alla fall på 1 d-link som med flippat ur.
visserligen 2 kines kameror som inte funkar... men 2 som funkar.... även 2 av d-link kamerorna har spårat ur varav en är resetad men hälpte inte...så kanske kineserna strulat till det.... annars så återstår bara Router 4Gr som fått fnatt.

men kollar I morgon
Tack igen för tipsen alla smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Nätverksproblem

När du försöker komma åt dem internt skriver du in ip nummer direkt i webläsaren och ett portnummer tex
192.168.1.x:portnummer ?

10

Sv: Nätverksproblem

Andy78 skrev:

När du försöker komma åt dem internt skriver du in ip nummer direkt i webläsaren och ett portnummer tex
192.168.1.x:portnummer ?

inte nödvändigtvis.... den hittar den ändå

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11 Senaste redigerad av Jonny (2013-09-10 19:57:37)

Sv: Nätverksproblem

Jonny skrev:
Andy78 skrev:

När du försöker komma åt dem internt skriver du in ip nummer direkt i webläsaren och ett portnummer tex
192.168.1.x:portnummer ?

inte nödvändigtvis.... den hittar den ändå

fast provide det du sa och vips.... det gick då??? ööö
har funkat förut utan att skriva in portnummer

fast fungerade bara på 1 kamera ej resten...så löste inte hela problemet som det verkar

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: Nätverksproblem

Jonny skrev:
Jonny skrev:
Andy78 skrev:

När du försöker komma åt dem internt skriver du in ip nummer direkt i webläsaren och ett portnummer tex
192.168.1.x:portnummer ?

inte nödvändigtvis.... den hittar den ändå

fast provide det du sa och vips.... det gick då??? ööö
har funkat förut utan att skriva in portnummer

fast fungerade bara på 1 kamera ej resten...så löste inte hela problemet som det verkar

Vad provade du, port 1? port 80,, 8080?
Exakt vad skrev du när du fick det att fungera samt vad skrev du på dem som inte fungerade.

Det var därför jag frågade om dyn dns förut om det konfigurerade per kamera, för alla kameror kan ju inte använda ett å samma domännamn det måste finns unikt tex port, eller någon annat som styr det till respektive privat address.

13 Senaste redigerad av Jonny (2013-09-10 20:50:47)

Sv: Nätverksproblem

Andy78 skrev:
Jonny skrev:
Jonny skrev:

inte nödvändigtvis.... den hittar den ändå

fast provide det du sa och vips.... det gick då??? ööö
har funkat förut utan att skriva in portnummer

fast fungerade bara på 1 kamera ej resten...så löste inte hela problemet som det verkar

Vad provade du, port 1? port 80,, 8080?
Exakt vad skrev du när du fick det att fungera samt vad skrev du på dem som inte fungerade.

Det var därför jag frågade om dyn dns förut om det konfigurerade per kamera, för alla kameror kan ju inte använda ett å samma domännamn det måste finns unikt tex port, eller någon annat som styr det till respektive privat address.

jo vet det där... fast lite lost.... vet du hur dyndns fungerar ? eller frågar du mig? smile
det räcker med 1st dyndns namn dy behöver ej  en för varje kamera

alla kameror använder samma domännamn=no problem=olika port på alla kameror bara och I router sk portforwarding

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

14

Sv: Nätverksproblem

Jo men om du bara har ett domännamn mindomän.com och skriver in detta.
Hur vet din router om den ska portforda till kamera 1,2,3 du hade ju ett par stycken.
Dynsdns så måste du väl skriva mer än bara domännamnet?

15

Sv: Nätverksproblem

du lägger till
mindomän.com:portnummer på den kamera du vill komma till

dvs... du har I förväg talat om I router vilken port din kamera ska ha.... I mitt fall 7 st

sedan för enkelhetetens skull en android app där man lägger in alla kameror med domännmas + port o vips så kan jag se alla 7 kameror på en  o samma gång direct

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16

Sv: Nätverksproblem

ok dyndns med portnummer, det var det jag ville få bekräftat.

Lustigt att det inte fungerar att komma åt en del av dem på intern ip address:portnamn
internt när du sitter i samma nät.
Vad står det i loggen när du anluter till en kamera internt både när det fungerar och inte fungear.

17

Sv: Nätverksproblem

använder du domännamn:port även via lan ?
eller enbart ip:port ?
saken är att ett domännamn bara kan styras mot ett ip nummer, tex det externa, eller ett internt.


dovado loopade ej dns bundet ip#wan från lan tidigare, dvs det går ej att komma åt lan ip(via dns) från lan.
för att komma runt det kan man i dovadon lägga in
dovado/lan/hosts
där kan man knyta ett lokalt namn till ip nr,
tex
kina1 192.168.0.111
kina2 192.168.0.112
osv
då räcker via lan att skriva kina1:88

även kamerorna kan knyta detta via upnp, och öppna egna portar.
vill två kameror ha samma adress så kommer sist startade kameran att äga den, så tex flera av samma märke kan krocka om båda vill ha tex tenvis:80


nästa fråga!
hur har du valt portarna ? vilka är det?
vissa portar är reserverade, gäller även ip nummer, vissa blir reserverade dynamiskt, är inte fritt val.

18

Sv: Nätverksproblem

G-Man skrev:

använder du domännamn:port även via lan ?
eller enbart ip:port ?
saken är att ett domännamn bara kan styras mot ett ip nummer, tex det externa, eller ett internt.


dovado loopade ej dns bundet ip#wan från lan tidigare, dvs det går ej att komma åt lan ip(via dns) från lan.
för att komma runt det kan man i dovadon lägga in
dovado/lan/hosts
där kan man knyta ett lokalt namn till ip nr,
tex
kina1 192.168.0.111
kina2 192.168.0.112
osv
då räcker via lan att skriva kina1:88

även kamerorna kan knyta detta via upnp, och öppna egna portar.
vill två kameror ha samma adress så kommer sist startade kameran att äga den, så tex flera av samma märke kan krocka om båda vill ha tex tenvis:80


nästa fråga!
hur har du valt portarna ? vilka är det?
vissa portar är reserverade, gäller även ip nummer, vissa blir reserverade dynamiskt, är inte fritt val.

@G-man
Är lite snurrigt kanske smile men ska försöka förklara.

1. allt har fungerat förut så riktigt vad som hänt vet jag inte men börjar tro att det har med dovadorouter att göra.

Så här är det confat:

7 ip kameror olika fabrikat med fast interna ip med början på 192.168.0.10 sedan 11,12 osv upp till 16
I varje kamera så ät det inskrivet ett portnummer.

kamera 1 192.168.0.10 har portnummer 10 , osv samma med alla kameror

sedan finns dyndns.org domännamn som pekar på min router

I 4gr router så är tex port 10 styrd mot kamera 192.168.0.10 och lika på alla andra kameror.

har IPcam viewer pro där domännamn+ respective port är inskrivet vilke fungerar kalasbra och snabbt samt att jag kan se alla kameror direct och tillsammans I små förnster.

Internt.

så har jag genväg till tex 192.168.0.10  - Dlink 942 - fungerar
192.168.0.10 - fungerar med internt ip & domännamn
192.168.0.11 - Dlink 942 - fungerar med internt ip & domännamn
192.168.0.12 - Tenvis kines - fungerar med intern ip & domännamn
192.168.0.13 - Maygion kines - fungerar ej med internt IP men fungerar med domännam:13
192.168.0.14 - Dlink 942 - fungerar ej med internt ip - fungerar med Domännamn:14
192.168.0.15 - Tenvis fungerar med internt ip & domännamn
192.168.0.16 - Maygion - fungerar ej med internt ip - fungerar med domännamn:16

allt har fungerat så frågan är vad som hänt eller vad jag gjort...... nja... det jag har gjort är installerat om min pc ... men o andra sida fungerar det ej heller med annan dator.
vidare så böt jag router en kort stund I test syfte då jag provide lite olika hårdvarulösningar för att sedan byta tillbaka till 4Gr igen. det var efter det som bla D-link kamerorna började flippa ur.... dom funkar igen förutom 1 av dom 3 som jag resetade och har I skrivandets stund ej hunnit confa upp igen.

så jag får återkomma om hur vida den kommer att fungera efter ny config av den

Jag förstår att det är inte lätt att försöka hjälpa till då inte äns jag kommer ihåg riktigt vad som hänt eller I vilken ordning exakt ,hehe.... men hjälpen uppskattas smile


Sammanfattningsvis:

på dom kameror som ej fungerar med internt ip enbart så används domännamn:port och det fungera att komma åt dom från min dator internt

övriga kameror som fungerar med internt IP fungerar även med domännamn:port

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: Nätverksproblem

att prova,
stäng ner allt.
starta dator router, koppla upp osv.
starta kamera .13 som ej funkar och prova.
funkar ej? - byt intern ip på den till typ 26 istället.
funkar det nu?
om det funkade med enbart 13 utan ip byte, starta nästa som ej funkade, prova båda...
sedan kamera tre och prova alla andra.
när det slutar funka med en viss kamera, stäng av den kameran du startade då, och prova igen, om det ej hjälper starta då om kameran som slutade att funka och kolla om det hjälper.

vissa kameror skriker extremt mycket, onvift och p2p kamerorna osv.
jag har fått lite mysko saker med 4gr, men omstart eller att koppla ur lankabel till dom skall avhjälpa detta notera om det blir mycket skräptrafik på lan'et när du provar.
jag fick en loop med 4gr osv som fyllde hela bandbredden på gigabit lanet, då uppstog det du beskriver, deprodulter som inte klarade den massiva trafiken blev onåbara i vissa lägen.


du måste sära på det och prova villken kamera som dödar dom andra, så det går att felsöka...
när du ev hittar villka kameror som inte gillar varandra, lägg dessa på olika sub nät, villket inte dovado stöder... breda sub nät, så då måste lanet sektioneras osv bla bla..  :-)

prova detta och åååterkom. ;-)

20 Senaste redigerad av Jonny (2013-09-11 19:36:07)

Sv: Nätverksproblem

åter här smile

Hade bland annat en D-link som flippade ur efter routerbyte och åter tillbaka igen med router.

nu kör jag igen med Dovadon men pga att den för stunden är den ända jag har att tillgå så provar mitt sätt först

Det var d_link 942L kamera.... denna kamera gick ej att komma åt via internt IP men det gick via domännamn:port

allt i kamerans config var okey men fungerade inte. att dra ur sladden och starta om det fungerade inte så jag resetade kameran till fabriksinställning och confade upp det till det som den hade innan den flippade ur ... vilket är för övrigt samma som den har nu och har haft hela tiden.

o vips nu fungerar det att komma till kameran via internt IP endast samt att komma till den via internet och mitt domännamn ?

som försiktighetsåtgärd torde vara som jag tolkar det för att minimera risken för knas , är att stänga av eventuella kameror innan man byter en router då det verkar snurra till det för vissa kameror.

vad är din tes om det G-man? (vilsen kines?) intressant att höra vad du tror om detta

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21

Sv: Nätverksproblem

blir liknande saker med dlink B-)
men det relaterade jag till upnp med den kameran, försvann efter att jag DÖDADE upnp på den kameran, vad jag tolkade det var att den förhandlade fram andra inställningar med reoutern, och gav Fn i de inställningarna som var satta via webbsidan... mysko .sh :-)

men det var flera kameror som buggade ur för dig, olika modeller.
kanske är något bråk om portar m.m. för dig med.

jag ställer alltid om kamerorna efter autoconfig, samt ställer dom på port åttio som det skall vara för att ej krångla till det.

22 Senaste redigerad av Jonny (2013-09-11 20:28:57)

Sv: Nätverksproblem

okey.. ja knepigt var det i alla fall. alla kameror har samma config som innan routerbyte så ingen ändring gjord mot förut så att saga.

jag måste ha olika portar i router port forwarding

router tillåter ej att mer än 1 kamera har samma port som bekant

annars måste jag ha flera domännamn med samma port? kanske?

verkar krångligare

stort tack för din hjälp o andras

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

23

Sv: Nätverksproblem

vissa routrar klarar att byta port när nat översättningengörs från wan till lan.

nej flera ddns namn åtgärdar ej routerns brist på port adressöversättning.
annan router är lösnigen, eller portbyten som du har.

24

Sv: Nätverksproblem

G-Man skrev:

vissa routrar klarar att byta port när nat översättningengörs från wan till lan.

nej flera ddns namn åtgärdar ej routerns brist på port adressöversättning.
annan router är lösnigen, eller portbyten som du har.

okey ..got it

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )