101

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Denna antennen är nog bra om man har bra täckning.
http://www.lohelectronics.se/panorama-r … p-244.html

Bör bli som att sätta modemet utomhus. Förstärkningen äts väl upp av kabellängden. Ett bra sätt om man vill slippa ha modemet i ett fönster, bara att borra i väggen och sätta antennen utanför. Billigt är det med eftersom det är två antenner i en.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

102

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Borra på den sida av huset som vetter mot basstationen. Att ha rundstrålande antenner på radioskuggsidan av huset är inget bra. Man bör testa innan med du-meter och stor fil så att man vet vad resultatet kommer att bli. Lång elkabel till routern, knalla runt ute, kontakt med dator över wifi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

103

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Hejsan, jag bumpar/lånar denna tråden för en relaterad fråga och hoppas det är okej :-)

Jag skaffade en E398 för 4G via Bredbandsbolaget/Telenor i slutet på 2012. Enligt supporten på Bredbandsbolaget var det meningslöst att ha 4G här eftersom jag är så pass långt från masten, men jag hade inga andra alternativ, så jag tog en chans. Med blandade resultat.

Har provat och mätt på nära nog alla platser i lägenheten och hittat två lägen som är hyfsat bra, båda i fönster med hyfsat fri sikt till masten. Under hösten (Sep-Dec) låg hastigheten på drygt 20 MBPS ner utan antenn, men från ungefär mitten av vintern har det gått ner till i snitt 7 MBPS, men med stora och snabba svängningar mellan djupa bottnar (0,1 MBPS) och höga toppar (30 MBPS). Jag försökte korrigera detta med ett par antenner, båda av enklare modell från Loh Electronics. Jag har dock fått besynnerliga resultat av båda och jag tänkte höra, främst, om ni kanske har någon aning om varför?

Den första antennen var en rundstrålande panelantenn för 4G, MIMO. Kopplar således in två sladdar från antennen i modemets båda ingångar. Den andra antennen var en budgetmodell av typ magnetfot, 4G, som tar upp en av ingångarna. Resultatet med båda antennerna är exakt likadant, och djupt förbryllande för mig: hastigheten ned sjunker som en sten, om än blir hyfsat stabilt, och hastigheten upp ökar som en raket och blir även det stabilt. Jag kan också notera att när jag ansluter antenn (oavsett vilken) landar signalstyrkan enligt routerns (Dovado 3GN) estimat på runt 80-90% och utan på 50-65% ungefär. Ligger hastigheten vid tillfället på låt säga 10 MBPS ned sjunker det nästan omedelbart till 2 MBPS ner när jag ansluter antennen, och upphastigheten kan öka från 0,5 MBPS till 4 MBPS samtidigt.

Jag har uteslutande använt mobilt bredband för hela hemmet genom router i åtminstone 2-3 år nu och har aldrig sett något liknande. Tvärtom brukar det vara ganska straight-forward - köp antenn, koppla in, svär över att det bara blir ett par MBPS snabbare, upprepa när flickvännen råkar kapa av antennsladden. Upphastigheten är för mig tämligen irrelevant så länge det är en hyfsad nivå, men nerhastigheten är viktig pga streaming osv. Därför är detta ett problem.

Vad jag inte riktigt förstår är vad jag gör fel. Jag ansluter antenn - hastigheten sjunker. Tar bort antenn - hastigheten ökar, men ej hållbar lösning. Några förslag från er experter?

PS: Jag noterar att hastigheten påverkas mycket pga värmen i modemet när jag kör utan antenn. Dvs det går ofta 20 MBPS eller mer från början, därefter sjunker maxhastigheten med tiden och några timmar senare maxar det kanske på 7 MBPS i takt med att modemet blir varmt. Och det blir verkligen stekhett. Stänger jag av, låter modemet svalna, och kör igång igen är det åter på 20 MBPS osv. Tänkte bara nämna detta FYI ifall det är relevant. Tenderar bli mycket svalare med antenn ansluten.

104

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

När du ansluter rundstrålande antennner till modemet så skickar du ut all sändareffekt från modemet runt om. Då slår ICIM , intercell interference managment igång och beordrar ned sändareffekten i ditt modem för modemet stör andra celler. Det är helt fel att köra rundstrålande antenner på LTE vilket LOH inte vill begripa.

In ska du inte ha rundstrålande för du ska framhäva en enda cell och få ned signalnivån från de övriga cellerna.

Ut ska du inte ha rundstrålande för du bör minimera utstrålad effekt mot andra basstationet än den du ska nå.

Testa med att bara koppla en antennsladd till modemets ena kontakt och se hur farten upp beter sig.

Hela grejen med 4 G är att ha förståelse för hur interferens mellan celler påverkar signal/ brusförhållanden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

105

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Tack för bra svar. Jag märker samma sak oavsett om jag har magnetfoten (1 kontakt) eller panelen (2 kontakter) men om jag använder bara den ena av panelens kontakter blir effekten tillfälligt rätt bra, ungefär som du säger. Men efter en stund, oftast inte ens en timme, är det åter mycket låg ned och hög upp ändå, dvs precis det omvända mot vad jag vill uppnå.

Noterar nu att jag kanske blandat ihop begreppen lite, det är en panorama-antenn jag syftar på. Mer specifikt denna: http://www.lohelectronics.se/panorama-p … p-764.html

106 Senaste redigerad av johanejohansson (2013-03-09 12:04:58)

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Och magnetfoten är denna: http://www.lohelectronics.se/magnetfots … p-552.html

Dessa har jag blivit rekommenderade båda två men Loh har efter köpet inte besvarat en enda av mina frågor så jag är kanske inte benägen att köpa en tredje antenn från dem för att prova. Vad gäller frekvensens har jag utgått från vad Loh sagt/skriver eftersom BB inte haft några svar när jag kontaktat dem.

107

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Så här skulle jag göra.

Kolla upp var närmaste master finns. Vilken riktning och avstånd (Nokia 920 verkar vara hyfsad för detta, samt Tele2 täckningskarta). Inte lyckat om det finns många master i samma riktning.

Vilken frekvens finns det täckning på (eftersom du får toppar på 30 MBit så borde det vara 2600 MHz inblandat i leken).

Utifrån detta bestämma sig för vad man ska satsa på 800/900 eller 2600 MHz.

Köpa en riktantenn för lämplig frekvens, inte en bredbandig utan helst bara för 800/900 eller 2600.

Rikta mot den mast vi tror mest på och testa, samt låsa modemet, om möjligt, på en frekvens (om modemet går att låsa till en frekvens så kan ju en bredbandsantenn fungera dock).

Som jonasolof säger så gäller det att inte störa eller höra andra master än just den man är intresserad av! eller rättare sagt celler.

Smal antennlob = bra, dvs en riktantenn med högt gain.

Tänkta till när man riktar in den så man bara hör och hörs av en mast/cell. Dvs minimera interferens.
Högt RSRP, lågt RSRQ, RSSI är ganska ointressant. Vet inte vilka värden det går att få ut ur modemet dock.

108

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Den där panoramaantennen verkar funka bra på 800 enligt min erfarenhet. Den är inte alls rundstrålande utan har viss riktverkan, bara att prova. Övriga frekvenser som 900 och 2600 är jag inte säker på att den funkar så bra på.

@bengt_h. nokia 920 är bra för att kolla vilka celler som hörs, på alla band. Man kan trixa med att stoppa i ett simkort för 3G som inte är öppnat för 4G. Möjligen funkar t o m ett utgånget kontantkort. Med ett belgiskt 3G sim som får roama i Tyskland på 3G i nokia 920 kunde jag kolla de olika 4G nät som fanns på cebit-mässan. Starkaste nät togs in men telefonen blev naturligtvis inte ansluten. För det nät dom togs in visades också intra frequency cells, dvs operatörens övriga hörbara celler på samma band.I olika hallar fick jag in 2-3 olika operatörer, på 800 och 1800. Tyvärr fanns inte Nokiafolk där till vilka jag kunde framfört önskemålet om att Global cell ID ska visas istället flr den dubbla och fullkomlgt överflödiga visningen av PCI både decimalt och hexadecimalt i LTE menyn.

Att bestämma avstånd går inte med 920. Mycket grovt kan man bestämma riktning genom att använda kroppen som absorberande skärm. Ett taiwanesiskt företag som gör mobilantenner i mylar och metallfilm nappade  på tanken att försöka föra över signal frå riktantenn till 920 genom små frekvensanpassade antenner tejpade på olika tätt anslutande höljen till Nokian. De hade redan gjort liknande för kund.  Kommande projekt (OT Dessutom  ståtade företaget med den första livs levande kvinnliga antenningenjör jag sett. Kul).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

109

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

......Jag blir sugen på julmust!/Peter

Sam skrev:

Dagens lösning!

HO! HO! HO!

http://img818.imageshack.us/img818/121/photorat.jpg

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/