1

Tråd: DWR923 låser på Tele2SE trots att jag har Telenor

Hej,
jag har Telenor hemmalösning mobilt bredband stor och hemtelefoni fast pris. Jag har också en mobil, Sony Xperia Z pott med surf.
Problemet uppstod i midsomras. Plöstlig gick farten ner från över 50 mbit/s till mellan 5 och 9 mbit/s. Routern en DWR 923 tappade kontakten med nätet (röda lampor) När jag kollade i routerns menyer så ser jag att routern låser på Tele2SE och där står den. Omstart med routern låst till 900-bandet så får jag nu bara mellan 5 - 9 mbit. Samtidigt gick signalen till min mobil ner från tre till ett streck på signalstyrkan. Farten sjönk på samma sätt. Tar jag mobilen och går ut i omgivningarna så måste jag starta om radion dvs gå till flygläge och tillbaka för att jag skall få kontakt med nätet. Detta händer när jag befinner mig inom täckningsområdet för cellen 80311810. Befinner jag mig på annan plats så funkar mobilen perfekt. På två streck så får jag normalt över 30 mbit. Jag var på Sollerön i Dalarna i helgen och där hade jag mottagning på mobilen mellan 1 och 2 streck. Farten låg stabilt på över 35 mbit
Tar jag routern och åker till annan plats med ungefär liknande mottagning så får jag också bättre fart och det fungerar att ha radion inställd på auto. Farten på 900 bandet blir normalt över 40 mbit när jag har en signalstyrka på -75. Hemma har jag en signalstyrka på -68 och får ändå ingen fart.
När jag söker efter nät och har låst routern till 900 bandet så hittas inget nät överhuvudtaget. Ställer jag på 2600-bandet så hittas Telenor, Tele2 och Telia LTE och 3G.

Telenor säger att det inte är något fel. Jag har haft långa skriftväxlingar med supporten och de slutar alltid med att det fel jag beskriver inte finns eller så saknar det betydelse eftersom jag skall vara nöjd med 5 mbit när jag bor 3200 meter från masten. Jag ser masten från fönstret där routern står.
Allt fungerade i 10 månader med hög fart och stabil uppkoppling och när det sjönk över en natt så påstår jag att det uppstått något fel.
Finns det någon som har en idé om hur jag skall kunna komma vidare i ärendet eller som kan förklara för mig varför min router låser på Tele2SE när jag har ett Telenorabonnemang

2

Sv: DWR923 låser på Tele2SE trots att jag har Telenor

Cellen 80311810 bör vara en 900 cell eftersom sista siffran är 2 när id översätts till hexadecimal kod. Du kommer att se samma cell id på tele2 och telenor eftersom det är fysiskt samma.

Förmodligen kör tele2 och telenor tillsammans på masten med den gemensamt ägda nätoperatören net4mobility. Riktigt intressant vore att se vilken operatörskod PLMN som visas, 24008 för telenor, 24007 för tele2 eller 24024 för net4mobility. Bäst finge man fram detta med en field test kod för Xperian men jag känner inte tilll någon sådan fast det vore angeläget att få tag i denna kod. Du kan dock testa olika appar för android som t ex Advanced signal status, G-net track, Network signal pro.

Felet låter mycket märkligt men det är ju nonsens att förneka användarens direkta observation.

Du skulle ockå kunna försöka låsa telefon och router på enbart 2G. Även där delar telenor och tele2 nät via 24024. När jag nu tittar på min galaxy s4 med telenorkort finns edge dvs 2G. Advanced signal status visar PLMN 24024  medan network signal pro visar MNC 08 för telenor. Båda är rätt, att 08 visas beror på att det är ett telenorkort. Om 07 visas hos dig så är det ett bevis för att systemet tolkar dina simkortsuppgifter fel från den sektorn. Det viktiga är dåledes att hitta 07 eller 08. Skulle du se 240-08 på 2G så är inte Net4Mobility igångkört på masten. Låser jag telefonen till 4G visas 240-08 på 900 bandet, dvs kanal 3562 (EARFCN nummer). Det gamla systemet hade andra nummer när de körde 5 MHz bandbredd.

Masten har förmodligen tre sektorer. Du kan pröva vilken operatör som visas i de två andra sektorerna. Att du bytt sektor framgår av sista siffran i cell id.

Så vitt jag förstod så har du två telenorkort, ett för routern och ett för telefonen och båda visar fel i denna cell - enbart.

Att farten skiljer mellan tele2 och telenor kan bero  på olika kapacitet i ledningarna från masten.

Var och hur läser du cell id?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: DWR923 låser på Tele2SE trots att jag har Telenor

jag vet bara hur jag gör i routern där kör jag på internet status där får jag ett cell-id.
Jag får MNC 08 på 900-bandet men 07 när jag kör 2600-bandet
Den står en lång stund och tuggar på 08 när jag försöker med 2600-bandeet sedan blir det 07 och efter en stund så står det Tele2SE Network name

4

Sv: DWR923 låser på Tele2SE trots att jag har Telenor

Det verkar som om telenor inte funkar på 2600 på den sektorn och då listar den på tele2. Så funkar det med Tre och Telenor på 3G ibland, kind of.

Vilket cell id ser du på 2600? Det borde vara 8031183 eftersom det blir 4c97605 hexadecimalt medan 80311810 är 4c97602.

2 är andra 900- sektorn och då bör 5 vara andra 2600-sektorn.

innan du kontaktar telenor igen bör du kolla de två andra sektorerna på 900 och 2600 och stärka ditt case. dessutom bör du kolla att det bara blir 08 när du testar på 2600 på annan mast.

ladda gärna ned apparna jag nämnde till xperian också. Om även xperia visar 240 07 på din mast så är det bevis för att felet ligger i masten. Med tillräckliga och oomkullrunkeliga uppgifter bör du kunna tränga igenom den mest tjockskalliga support.
You ain't there yet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: DWR923 låser på Tele2SE trots att jag har Telenor

inte samma fuling som tex telia mfl kört med,
när abg är nytt fås full hastighet som nätet kan leverera, sedan när ångertiden går ut så sjunker hastigheten till det man betalar för(enl det finstilta) vid samtal med tex telia kan återfå den höga maxfarten om man betalar dubbelt eller dyl.
fuling och den ska dom få ätaupp i evigheter :-)

inte så att dom byggt om masten och det nu saknas en sektor åt ditt håll med den högre hastigheten.

men det räknar nog jo fram :-)

6

Sv: DWR923 låser på Tele2SE trots att jag har Telenor

Kan det vara så att ni är för många i området som delar på samma kaka?

Humorn är flytvästen på livets flod

7

Sv: DWR923 låser på Tele2SE trots att jag har Telenor

Felet kan inte uppstå genom att masten är högt belastad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: DWR923 låser på Tele2SE trots att jag har Telenor

som jag har testat fram så finns det 150 hushåll och inga företag annat än enmansföretag i den sektorn.
Jag skall ta min router och åka runt lite och testa.
Tack jonasolof för ditt engagemang och stöd. Jag känner mig uppmuntrad att försöka komma vidare i frågan

9

Sv: DWR923 låser på Tele2SE trots att jag har Telenor

Det är en ovanlig åkomma och därför ett intressant fall tycker doktorn (vilket jag faktiskt är min teknikvurm till trots).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.