1

Tråd: Flyktiga fasta IP-adresser

Flyktiga fasta IP-adresser

Jag har tre företagsabb. med - sedan drygt ett år - fasta IP-adresser. Sedan 6 dagar har portforwarding på ett av modemen i praktiken slutat fungera och under lika många dagar har supporten stått hjälplös och hänvisat till att man inte har support på portforwarding. Som botemedel föreslog man en gängse mjukvaruppgradering, reset och en enkel handledning i hur man gör en portforwarding !
 
Idag har jag haft möjlighet att kontrollera det aktuella modemets WAN IP och konstaterar då att den årsgamla fasta IP-adressen (93.179.xx.xxx) plötsligt bytts mot en helt ny (10.129.xx.xxx) som därmed blockerat tidigare inkommande trafik.
Av allt att döma har IP-utbytet skett i samband med den annonserade övergången till "NAT-ade IP-adresser" hos Net1.

Att tilläggstjänsten "fast IP-adress" därmed också fått vingar får väl betraktas på ytterligare ett indicium på att en operatör som berömmer sig av ett stabilt och säkert nät inte lyckas implementera ett ändrat adressystem utan att rycka med sig även "fasta" adresser.

Bottom line: får någon problem med inkommande trafik och har fast IP-adress lita inte på supportens funderingar/bortförklaringar utan kolla WAN IP-adressen och jaga dem sedan med blåslampa !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

2

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

om du pinga dina adresser när du inte får dom, har någon annan ip adressen istället?

3

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Ett sätt att komma åt routern utifrån är att använda små  jumproutrar för virtual cable VPN. Då bör det inte spela någon roll att net1 routern ligger på privat adress bakom NAT, du når den utifrån hur du vill.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Sedan igår är all portar stångda utifrån på min 3-linje. DDNS byts ut så inifrån verkar nånting fungera men jag kommer inte åt eländet utifrån. Tyvärr hann jag inte installera autossh förra gången jag var där.  Autossh håller kontakt inifrån.

5

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Och Jump har stannat upp i språnget över Atlanten.  Amerikanska Proxicast ska ta över från rumänska Automonitor och erbjuda en ny och snabbare, 4G anpassad modell av jumprouter men inget har hänt på hemsidan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

jonasolof skrev:

Och Jump har stannat upp i språnget över Atlanten.  Amerikanska Proxicast ska ta över från rumänska Automonitor och erbjuda en ny och snabbare, 4G anpassad modell av jumprouter men inget har hänt på hemsidan.

svårt att dekompilera ddwrt denna gång :-)

7

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

G-man: ping på den adress jag (felaktigt) fick tilldelad ger inget svar

jonasolof: jumproutrar kan ev. bli aktuellt för VoIP över ATA-boxar via 2G, 3G samt 4G. Hittills körda VoIP-tester över 4G med H820 verkar inte behöva portforwarding för att fungera (mjukvaruöppning i H820 ?) och har hittills(?) inte heller vållat några problem för ingående trafik (SIP.protokoll port 5060, RTP port 16384-16482 eller uppdateringar port 443 & 444). Hur det fungerar vid motsvarande trafik över 2G och 3G (fallback för 4G) har jag inte provat ännu.

Har ännu inte fått fullständigt svar från Telia om man använder publika eller NAT-ade adresser på 2G, 3G resp. 4G. Möjligen kör man publika på 4G men troligare NAT-ade även här. Publika (således inte fasta !) går att få till vissa mobila bredbandsabb. - vilka får jag veta i morgon - och fast IP-adress endast på ett specialabb. för företag till den nätta tilläggskostnaden av 40000 SEK. Plötsligt verkar Net1:s prislapp på fasta IP-adresser vara rena rean...

Min flyktiga fasta IP-adress fick en intressant epilog: ytterligare två "uppriktiga" telefonsamtal med nya "korkskruvar" på supporten och två timmars skrivande på en låång e-postdrapa (gillar att skriva långa och krångliga formella skrivelser sedan min tid på en länsstyrelse och inom (stads)förvaltningen...) där jag pekade på möjligheten för avtalsbrott resulterade efter några timmar i att den "utredning om fel " som enligt "supporten" skulle påbörjas tydligen blev överflödig - jag hade redan påvisat Net1:s misstag - i två olika mail från olika avdelningar på Net1 där man glatt konstaterade att man nu hade "omprogrammerat" mitt modem i systemet till det tidigare IP-numret och att allt nu skulle fungera som vanligt vilket det också gör !
Ett tips: ta namnet - även efternamnet - på ansvarig "supportkorkskruv" och ange det i klagomailet till Net1 så svider det lite mer och - kanske - ger snabbare resultat. I varje fall den här gången...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Du delar tydligen min maliciösa glädje i att svara institutionaliserade bromsklossar och byråkrater på byråkraters vis. Fortiter in re, suaviter in modo.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

jag menade att du skulle pinga ip# som skulle vara ditt,
ifall dom delatut det eller ej.
(intresseklubbenundrar)
men nu har dom fixat det iaf så :-)

10

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

jonasolof: skrev en gång ett (privat) överklagande rörande ett skatte/pensionsbeslut till Försäkringsöverdomstolen avseende mina föräldrar. Överklagandet var på 13(!) sidor och vimlade av krångliga bisatser på gängse byråkratvis. Jag vann och veckan var räddad. På läroverket (Hvitfeldtska) påstod en av mina lärare i förtvivlan en gång att jag - när jag var på det humöret - skrev uppsatser i "kanzleideutsch". Ordets makt....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

11

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Ser ut som att du kommer ut via 93.179.*.* ip enligt forumet, så de måste ha infört NAT.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Andreas: hur kan Du dra slutsatsen att de (konsekvent) redan måste ha infört NAT på grund av min IP-adress ?  Samma fasta IP-adress har jag nu haft i 13 månader....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

13

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Jag har samma problem. Jag har inte haft fasta adresser men att ansluta in via dynamiskt dns funkar inte.
Det ena modemet lade av den 2 Juli. Det andra lade av den 1 September.
Nu har jag lånat svågerns modem och fått det att funka igen.
DE två fösta modemen kan man dock inte använda till att ansluta mot mitt dynamiska dns. Ej heller mot faktiska ip adressen.
Kör man en tracerout så hoppar det 3 steg sedan är det kört.
Supporten säger bara  att dom inte supportar detta. Dom har inte ens ett efternamn eller kan ta frågan vidare till någon nätverkstekniker. Jösses säger jag!!!!
När jag ringde och skulle säga upp mina abonnemang, så hade dom plötsligt efternamn, och dom bad mig att ge dom ett dygn att lösa detta. Jag har nu fått fasta IPnummer på båda modemen utan att det hjälpte.
Jag har nu fått mallat in skärmdumpar samt en problembeskrivning.
Är nu inne på andra dygnet men jag har i alla fall fått en kontakt innanför supporten.

14

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Ja, tyvärr får man nog börja bli tuff mot supporten för att få dem att förstå att de är till för kunderna och inte tvärtom  ! Sedan tror jag faktiskt att redovisningar av problemen här på Forumet på sikt kan påverka operatörens attityd. Att bli uthängd offentligt är inte kul för en operatör om det sker ofta och av flera kunder.....

Överhuvud taget är Net1:s nät just nu ganska instabilt. Eftersom jag har en H820-router (en till är beställd) som självständigt bevakar uppkopplingen var (just nu) 120:sekund och själv gör reboot vid bristande/dålig lina ser jag på systemloggen att den nu återstartar i snitt varje dygn vilket inte varit fallet tidigare.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

15

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

jag tjatar, jag repiterar...
- net1 har satt sin sista internet anslutning hos mig och min omgivning tills dom bevisligen get there shit together både nät mässigt och supporten, jag vägrar sitta i timmar med en support som inte vet vad det är dom supportar, utan använder en färdig mall med FAQ som enda svar, detta gäller fler operatörer.

När bolag som T har folk som agerar support och dessa inte kan/vet hur man sätter på en dator så... :-) man måste visa dom... o_O

16

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Jag har inte fått någon reaktion från Net1. Men jag kan nu konstatera att det går att ansluta till mina modems fasta IP adresser under förutsättning at de andra använder en annan leverantör än Net1.
Jag har nu sagt upp mina abbonemang hos Net1 och kommer inte att rekommendera någon att nyttja deras tjänster.

17

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Adresskarusellen igång igen
Åtminstone sedan i förmiddags har Net1 stora problem. När man inledde implementeringen av NAT-ade adresser fick jag plötsligt en "Net1-intern"-adress i stället för min fasta adress. Idag har min fasta adress tillhörig mitt modem B (har tre företagsabb.) hamnat på modem C medan modem B har fått en "Net1-intern"-adress.....  Till råga på allt ser jag att åtminstone en av "mina" baser regelbundet slocknar. Att supporten låter rejält sammanbiten när man pratar med dem är inte underligt och just nu skulle jag inte vilja vara varken tekniker eller supportist hos Net1. Att nu ha tillgång till ett parallellt LTE-nät är verkligen en räddning.
Frågan är varför just Net1 har så stora problem vid implementeringen av NAT-ade adresser ?  Hos t.ex Telia, som konsekvent har sådana, fungerar det utmärkt - till och med utan fasta adresser fungerar VoIP perfekt både upp och ned - åtminstone över LTE.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

18

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

inte förvånad, pga tidigare net1 påhitt och strul...
:-)

eget folk eller inhyrt ?

19

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Hade i går ett drygt trekvarts långt telefonsamtal med Net1:s support med anledning av att en av "mina" basstationer (nu) legat nere i snart tre dygn - givetvis utan att Net1 kände till detta .... - men supportgossen var av en kaliber jag aldrig någonsin träffat på förut. Uppenbarligen intresserad av sitt jobb och därtill förvånansvärt tekniskt initierad. Diskuterade hemtamt fresnelzon och andra radiotekniska delikatesser och kunde därtill lätt som en plätt t.ex berätta att lease-tiden i (WAN)nätet är 40 minuter. Frågan är hur länge vederbörande får bli kvar.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

20

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Öööh han la ner för mycket tid på samtalet, antingen hejdå eller backoffice :-)

21

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Bumpar tråden lite..
Där får man för att man inte kollar upp saker tillräckligt noga :-(
Jag har en anslutning i sommarstugan sedan flera år tillbaka och har använt mig av en Dovado router till modemet (D90?).
I våras uppgraderade jag till VoIP och nya R90 modemet. Till saken hör att jag har en övervakningskamera som jag har kunnat nå till via DynDNS. Det funkade första gången jag kopplade in nya modemet men lade av efter en tid. Sedan har jag hållit på och pillat några minuter varje gång jag varit ner till stugan och försökt att få det att fungera. Varje gång har DynDNS fått den uppdaterade IP:n efter omstart men sedan inga fler uppdateringar. Sist jag åkte därifrån slog jag på access via internet och tänkte fortsätta pilla på det vid tillfälle. Till saken hör att Net1 är det enda nätet jag har tillgängligt på platsen vilket gör att det blir knepigt att testa om ändringarna har fungerat till jag kommer hem igen.
Efter kontakt med supporten idag fick jag veta om de nya NAT adresserna dom har gått över till vilket verkar innebära att det är kört att både hantera modemet och att komma år kameran utifrån. Att låta kameran strömma permanent känns inte riktigt som en lösning eftersom jag då kommer slå i taket på surfmängden ganska fort...
FML :-(

22

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

Virtual network med jump routrar i virtual cable mode. Kan vara svåra att få tag i nu under en övergångsfas eftersom produktlinjen ska tas över av amerikanska proxicast. Jag har skrivit om dem tidigare.

Se automonitor.net

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Flyktiga fasta IP-adresser

montera en router med dd-wrt, och en 'hemma'
länka ihop dessa med VPN, nu kommer du åt kameran osv hemmifrån, tills dess net1 även blockerar vpn.
ddns har du då ingen användning av längre :-)