1

Tråd: APN bredband2 ?

Hej vet någon vilka inställningar man skall ha för att få  internett å funka med bredband2   OBS  Inte mobilt   enligt bolaget   så finns ingen apn för internett via väggutag å router

2

Sv: APN bredband2 ?

reijo skrev:

Hej vet någon vilka inställningar man skall ha för att få  internett å funka med bredband2   OBS  Inte mobilt   enligt bolaget   så finns ingen apn för internett via väggutag å router

Jag installerde deras Mobile Partner program för att kolla. http://www.bredband2.com/privat/mobilt-bredband

Det står "mobil.bredband2.se" som APN under inställningarna.

Vad är dina första 5 siffror på IMSI nummrarna som visas på MODEM->MODEM STATUS sidan i routern?

Tack,

Sam / Team DOVADO

3

Sv: APN bredband2 ?

Är det huaweis original mobile partner så är det en bra och lättfunnen källa till den programvaran. Kollas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: APN bredband2 ?

tack för hjälpem
n  det ordnade sig    fast man ser inget när lampan inte lyser på routern när den funkar med kabeln i

5

Sv: APN bredband2 ?

Jag har två Dovado routrar, en TINY och en PRO.
Hur skilja dem åt vid inloggning till webinterfacet?  Båda vill ju ha 192.168.0.1
Jag är novis på IP-adresser.

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

6

Sv: APN bredband2 ?

Man går in i ätverksinställningar och ändrar den ena routern till en annan nätverksadress range. T ex 192.168.10.xxx. Sedan måste du ändra gateway adress i datorn  och ändra dhcp på motsvarande sätt i routern också. Rotern kan få gateway adress 192.168.10.1 och adress range i dhcp vara 192.168.10.100 till 192.168.10.200

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: APN bredband2 ?

ge den ena 192.168.0.2 och den andra tex 192.168.0.3 nu är 192.168.0.1 ledig för nästa .1 tjuv :-P  eller en tredje dovado.


skall du delaut internet med båda eller en av dom ?


om en router endast har internetdelning, låt den ha dhcp igång och stäng av det på den andra.


annars kan man komma åt tex routern via dovados namn tex
UMR skriv umr i webbläsaren
GO skriv go ....
PRO skriv pro
och tiny för tiny.
det kräver att dhcp används av datorn osv

8

Sv: APN bredband2 ?

Tack för svar! 
G-mans version verkar enklare.
Jag går alltså till respektive routers LAN settings / network settings och ändrar IP-adressen. That's it?

Jag testade att skriva pro i webbläsaren, det funkade inte....jag har väl inte DHCP aktiverat.........?

Båda routrar skall dela ut internet.    Den ena med kabel till datorn och den andra trådlöst.
Inget mer jag behöver tänka på då?

Sedan tänke jag testa att köra Connectify Dispatch på datorn och använda bägge uppkopplingar samtidigt.
Har gjort det tidigare med viss framgång, men då med en router och ett modem direkt i datorn och två olika operatörer.
Denna gång skall jag testa mitt 3-SIM och 3Extra-SIM för dubbel hastighet.
Inte för att jag har någon användning för 120 Mb DL, bara kul att testa............

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

9

Sv: APN bredband2 ?

G-mans inställningar fungerar bra under örutsättning att bara en router hR dhcp aktiverat

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: APN bredband2 ?

El Dovado skrev:

Tack för svar! 
G-mans version verkar enklare.
Jag går alltså till respektive routers LAN settings / network settings och ändrar IP-adressen. That's it?

Jag testade att skriva pro i webbläsaren, det funkade inte....jag har väl inte DHCP aktiverat.........?

Båda routrar skall dela ut internet.    Den ena med kabel till datorn och den andra trådlöst.
Inget mer jag behöver tänka på då?

Sedan tänke jag testa att köra Connectify Dispatch på datorn och använda bägge uppkopplingar samtidigt.
Har gjort det tidigare med viss framgång, men då med en router och ett modem direkt i datorn och två olika operatörer.
Denna gång skall jag testa mitt 3-SIM och 3Extra-SIM för dubbel hastighet.
Inte för att jag har någon användning för 120 Mb DL, bara kul att testa............

ok,
du avser att köra en specialare.
tex http mot pro med enbart pro kräver vissa saker för att funka bla att du är enbart uppkopplad mot en router dvs pro i det fallet, och har dhcp som anslutning el använder dns via routern. om det är via wifi eller lankabel/tp spelar ingen roll. men kör du med "dubbla lan anslutningar" så kommer beroende på inställningar datorn/webbläsaren välja EN anslutning för dns osv.

för att kunna ge korrekt svar krävs alla fakta.

man kan seriekoppla routrarna, men då kommer inte din avsedda funktionen att funka troligen.

jag skulle köra routrarna på olika subnät för att isolera dom mer, samt koppla ihop lanen på dom med en korsad tb kabel. koppla router klustret mot datorn med en tp kabel.
installera vituell nätverks anslutning, och kör den på andra subnätet, dvs manuell inställning av ip,dns,subnät osv - mot endast programmet cd som andra anslutning.
kör router ett som vanligt, ange ip data manuellt eller via dhcp OM router två har dhcp avstängt, annars är det slumpen som avgör villken router som väljs.

normalt subnät är tex 255.255.255.0 i en dator, ställ det på 255.255.0.0 då kommer du åt båda routrarna om routern stöder detta, villket inte dovado gör sist jag provade ! så för webbsidans åtkomst måste du välja det nätverk som motsvarar rätt router.

annars kan du köra en med tp och andra med wifi och skippa korsade kabeln.
går att göra samma sak på många sätt :-)

11 Senaste redigerad av El Dovado (2013-09-01 22:00:27)

Sv: APN bredband2 ?

Oops, jag har nog tagit mig vatten över huvudet.
Tyvärr har jag inte kunskaper att förstå hälften av vad du skriver, men lär mig förhoppningsvis något ändå.
Jag vet bara att när jag testade CD (Connectify Dispatch) förra gången så skötte programmet allt.
Kopplade automatiskt ihop följande:
1.   E3276-modem med Telia-SIM direkt i datorn
2.   ethernetansluten ZTE MF28G med Tre-SIM
3.   WiFi-ansluten Dovado TINY med E398-dongle och Telenor-SIM.
Programmet adderade alla anlutningars hastigheter utan att jag behövde göra något annat trycka på startknappen.
Testade med både BBK och speedtest.net.  Kom upp i 93 Mb DL.
Vad gäller 3Extra-SIM så har det ett eget tel.nr. så det blir väl en "egen" anslutning?
Har du själv kört CD?

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

12

Sv: APN bredband2 ?

nej, kört liknande men via en "linux dator".
bryggade många/flera isdn anslutningar @ 128kbit/sek @80öre minuten...

enklaste är att bara byta ip# som i första exemplet jag skrev, skapa en anslutning som vanligt, gör lika med nästa router, då kan du behålla övriga inställningar. troligen måste subnätet bytas.
tex router ett 192.168.1.1
router två 192.168.2.1
osv
sedan koppla upp dig mot dom alla med vanlig dhcp, dvs standard inställningar.
starta cd och låt den konfa sig mot dom, så borde det funka.
är nog enklaste kopplingen.

sedan när du inte använder det, koppla ner alla utom en router eller ska konfa routern.