26

Sv: ZTE MF93D

Har nu kört kontantköpt telenors MF93D på Tre med gott resultat. Lite pyssligt med inställningar för att övertyga den om att det inte är telenor  som gäller. Fick välja nät manuellt, för med apn bredband.tre.se och låst till 4G så kopplade den ändå upp sig till 3G nätet som delas med telenor -och angav operatör till telenor  Helt nöjd, verkar funka som utlovat. Mätdata inklusive  SINR och RSRP  ändrar sig rimligt snabbt. Den ger dock inte PLMN kod utan operatörens namn i klartext, dvs Tre istället för 24002. Om man söker nät manuellt fås koden upp också. Där visas alla nät som hörs och det nät som har starkast RSSI noteras som aktuellt även om det tillhör annan operatör. På så vis kan man påvisa starkaste 4G nät med bara ett operatörskort. Samma funktion som i smartphones i field service läge.

Mifin går att låsa på både teknik, t ex 4G, och på 4G banden 800, 900, 1800 och 2600 alternativt på 900 eller 2100 för 3G. Den visar rätt signalparametrar på både 3G och 4G. Men, som påpekats ovan, man kan därutöver behöva välja nät manuellt.

Tyvärr visas inte kanalnummer EARFCN eller UARFCN men den snger använt band, t ex 800 MHz.

Bra batteritid. Känslighet för signal kan vara en fråga, t ex i jämförelse med Huawei-mifis som dock bara har ett antennuttag.

Enheten kan också anslutas med USB kabel till dator. Då kan man köra DU-meter.

Eftersom enheten, om den körs som accesspunkt i befintligt wifi-nät, bör ha annan address range, ändrade jag till 192.168.10.x. Men 192.168.0.1 ligger i konfigurationsfilen för usb installationen och vid inkoppling över USB söks sidan 192.168.0.1. Kan ändras med notepad i mifins drive i foldern data, fil CONFIG rad fem - men frågan är hur man får in det i start up sekvensen om det bara ligger i mifin.

Ingen skillnad på web interface för usb och wifi. Hur stänger man av wifi? Det borde finnas någon testprogramvara där man når ytterligare info

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: ZTE MF93D

Någon som provat, och fått den att fungera med, Foggs gratissim? Jag gjorde ett försök men lyckades aldrig få den att koppla upp...

28

Sv: ZTE MF93D

jonasolof
Det verkar inte som att det är möjligt att stänga av WiFi på den - åtminstone inte vad jag kan hitta. Lyckas du låsa den på frekvens för 3G eller missförstår jag dig då?

Job
Jag har använt den med ett Foggsimkort i Danmark. Har du rätt APN? Sökt nät manuellt och valt 3, om du är i Sverige t.ex?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

29 Senaste redigerad av Job (2013-08-26 17:02:25)

Sv: ZTE MF93D

Job
Jag har använt den med ett Foggsimkort i Danmark. Har du rätt APN? Sökt nät manuellt och valt 3, om du är i Sverige t.ex?

Märkligt, nu kopplade den upp automatiskt. Men via Telenor. Är det på grund av Foggsimets roaming? Edit: Den använder sig av 3 ser jag, nu. Det är bara på displayen det står Telenor. Jaja, då fungerar det i alla fall. För en dryg vecka sedan var det omöjligt, vilken apn jag än provade...

30

Sv: ZTE MF93D

Konstigt, men bra att det fungerar nu!

Ja, det kan stå Telenor (roaming) eller liknande på skärmen eftersom routern är inställd på att läsa av nätkoden som Telernos. Detta då 3 och Telenor delar 3G-nät på vissa ställen.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

31

Sv: ZTE MF93D

careface skrev:

Konstigt, men bra att det fungerar nu!

Ja, det kan stå Telenor (roaming) eller liknande på skärmen eftersom routern är inställd på att läsa av nätkoden som Telernos. Detta då 3 och Telenor delar 3G-nät på vissa ställen.

Okej, tack!

32

Sv: ZTE MF93D

careface skrev:

jonasolof
Lyckas du låsa den på frekvens för 3G eller missförstår jag dig då?


Mittåt. Det var på Samsung S4 jag kunde låsa på WCDMA band inkl 900 där 24002 för Tre finns. Då visar appen också band 8 vilket är beteckningen för 900 bandet på LTE. Möjligen kan nan göra motsvarande  MF93D, dvs välja Tres 3G nät och låsa telefonen på 4G frekvens 900. Men jag tror inte att det går. (edit senare- jag tror att det går). Och när man är inne i Tre 3G på mifin kan man inte se om det är på 900 eller höga bandet, möjligen med cell ID men då måste man ta hjälp av en Samsung telefon för att verifiera att en viss cell används på 3G 900.

Mifin visar använd frekvens  på 4G men inte på 3G. Har telenormifin 3G 900 kan man undra. Inte verifierat. Fast jag tror inte att de begränsat banden så som Tele2 eller Telia gjorde i sina låsta versioner av B593 tills man låste upp. MF93D förefaller olåst, men den kanske har någon telenorbetingad begränsning ändå.

Om man har ett Tre sim i mifin och ställer in föredra 4 G och den då hamnar på 3G övre bandet i alla fall så kommer den att visa telenor på skärmen fast det är Tre pga delat nät där. Det är möjligt att det står Tre på oled-skärmen om det är Tre 900 men det har jag inte kunnat kolla än. Det skulle då kunna vara ett sätt att skilja på Tres 3G band.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: ZTE MF93D

Är i Lund samma kväll och här kopplar mifin upp på 3G. Det står 3 SE på mifins skärm och ip adresseb börjar på 10.x.x.x bland tillgängliga nät fanns 3G med 24002. Så det kanske är 900 här...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34 Senaste redigerad av careface (2013-08-27 21:48:13)

Sv: ZTE MF93D

3 och Telenor bygger ut näten själva i Lund, så det kan vara 900 eller 2100MHz, svårt att veta eftersom 3s hemmanät på 2100MHz också har PLMN 24002. 4G finns på vissa ställen i Lund.

Detta visar Telenors MF93D på skärmen med ett 3-simkort i:
PLMN    NÄT
24002   3/3 SE
24004   Telenor SE (Roaming)

Alltså går det att skilja på frekvens på detta sätt på ställen där 3 och Telenor bygger ut 2100-nätet gemensamt. På ställen där 3 bygger ut det själv, kommer det inte att vara möjligt att skilja på det då det kommer att stå 3 i displayen.

Och ja, Telenors ZTE MF93D har stöd för 3G 900. Den enda begränsning jag kunnat hitta är att den har svårare för att koppla upp mot ett annat 4G-nät än Telenors egna.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

35

Sv: ZTE MF93D

Jag väljer nät manuellt och då funkar det bra. Kör föredra 4G. Den går då ofta igång på 3G också. 4G går utmärkt där det finns, även i Lund.

So far är den enda grej man kan låsa på 3G 900 en  samsung S4 med appen samsung service mode.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: ZTE MF93D

Det går att låsa andra Samsung-enheter på 3G 900 också med servicekod.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

37

Sv: ZTE MF93D

Från Lund där Tre har suverän 4G täckning till Uppsala där Tre helt saknas på 4 G. Hade mifin manuellt inställd  på att välja Tres nät, föredra 4 G. Men det funkar inte med mifin i Uppsala för när man gör en manuell nätsökning så hittar den bara Telenor PLMN 24004 vilket är det gemensamma 3G nätet. Välja nätet Tre som  fungerade i Sydsverige fungerar inte här. Men det funkar bra på 3G om jag väljer nätet Telenor, fortfarande med Tre sim.

Konstigt. När jag körde från Lund till Kalmar gick den ofta på det gemensamma nätet vilket syntes på att oledskärmen visar Telenor SE. Varför hittade den då inte samma nät i Uppsala? Den nya inställningen kommer nog inte att fungera i Tres 4G nät.

Minor detail, det funkar mycket bra med den telenorköpta varianten trots viss operatörsstyrning av nätval.

Skulle önska att man kunde påverka hur snabbt mifin loggar ut en från webinterfacet. Ibland ofta, ibland sällan. Har inte kommit underfund med vad som styr.

PS Obs att man inte kan ändra nätinställningar om mifin är ansluten till nätet. Ska man trixa är det bäst att ha den på manuell uppkoppling vilket är Anslut under fliken Hem.

Rolig grej. Lockande att lägga ifrån sig den där mottagningen är bra efter vad skärmen visar. Glömde den således på flygbussen när jag klev av vid centralen för att ta tåget till Uppsala. Men mobilens klocka hade ruckat sig under avstängningen på flyget och jag missade tåget. Då kom jag underfund med att mifin var borta. Så måningom fann jag flygbussarnas kontor (väl gömt bortom toaletterna på övervåningen i bussterminalen) och sipåfan, där hade de låst i den konstiga ZTE manicken som inte gick att ringa med i ett litet kassaskåp. Klockan var halv nio på fredagskvällen och siste man skulle just gå. En stund senare gick nästa tåg. Snacka om tur i oturen. Stor adresslapp nästa åtgärd. En inbyggd bluetoothkopplad pipare till telefon som varnar när man avlägsnar  sig hade jag gärna betalt lite extra för. Räckvidden på wifin är för övrigt för stor för en sådan funktion över wifi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: ZTE MF93D

Jag förstår inte exakt vad du menar, men här i Uppsala finns inte 3s 4G officiellt ännu. Det går att få in på vissa ställen i utkanten av stan, samma sak med 3G 900. Det finns inte heller i Uppsala - dock går det att hitta på många ställen.

4G utbyggnad finns dock planerad och skulle komma nu under sensommaren.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

39

Sv: ZTE MF93D

Den telenorbrandade mifin hittar inget Tre 3G nät i Uppsala. Dock funkar det på Telenor 3 PLMN 2004 men det går inte i Uppsala om jag valt Tre som nät där.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: ZTE MF93D

I centrala Uppsala finns i dagsläget endast PLMN 24004, alltså 3GIS nätet. I utakanten av Uppsala, t.ex Tuna Backar finns också PLMN 24002 - alltså 3s hemmanät på 900MHz.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

41

Sv: ZTE MF93D

Jag gjorde lite test med MF93D och yttre antenner medan verkstaden gjorde service på bilen. Platsen var en stor öppen parkering med en känd mast 1 km bort och några andra master i grannskapet ungefär 150 grader från riktningen mot ansluten mast.

Mifins egna antenner har tydlig riktverkan med max om routern vänder bredsidan mot masten. Vänder man kortsidan mot finns ett tydligt minimum. Skillnaden i RSRP är ungefär 4-5 dBm men eftersom routern kommer att ta in interfererande master bättre när den anslutna masten ligger i minimum så sjunker SINR kraftigt vilket gör att farten påverkas mycket.  Mimimat kan användas för att optimera SINR genom att dippa bort interferens.

Routern på högkant eller liggande spelar ingen roll. Notera att det inte går att använda strecken på skärmen för att rikta in mifin för att optimera SINR. 4-5 dBm låg inom intervallet för fyra streck vilket för övrigt grundar sig på RSSI-nivån. Bästa resultat utan yttre antenner var -88 dBm

Nästa test var med de yttre glasspinneantennerna till AVM6840 som ansluter med SMA. Skillnaden i RSRP mot inga yttre antenner men optimal placering var som mest 9-10 dB när glasspinneantennerna var optimalt placerade (använde decimeterlånga  TS9 till SMA pigtails från Kjell & Co, samma icke ledande platta 1,5 meter över mark som vid koll av routern utan antenner).  Bästa resultat med glasspinneantenner var -78 dBm.

Testade också Panoramas kryssantenn ställd på samma ställe. Bästa vridning gav -83 till -84 dBm och sämsta -87 dBm vid 90 grader bort så den antennen är definitivt inte att betrakta som jämnt  rundstrålande även om den har samma gain framåt och bakåt.

Vid högsta SINR 26,6 fick jag med panorama kryssantennen  DL 43 och UL 20 (alla tester på Tre 800 MHz). Kryssantennen har påtagligt lite förstärkning på 800 men dess riktverkan kan möjligen motverka interferens från sidan. Tidigare har jag märkt betydlig förbättring och högre fart på 800 gentemot E392 utan yttre antenn.

Slutligen testades BAZ Mimopanel för 800 MHz som förmodligen bara har 7-8 dBi gain. Bästa resultat där var -75 dBm. Om panelantenner vreds bort 90 grader från max sjönk SINR från 30 dB som är högsta värdet som mifin visar tll ungefär 10, RSRP sjönk från -75 till -89 dBm, dvs en skillnad på 14 dB.  Mifins egna antenner presterar förmodligen ca -2 till -3 dBi.

Det var intressant att se hur lite RSRQ påverkades vid försämrad SINR. Vid högsta SINR 30 som alltid gav över 40 mbit/s i DL låg RSRQ på -7 även om -6 syntes någon gång. Vid RSRQ -9 var SINR ca 10 och om RSRQ visade -11 låg SINR nära noll. Slutsatsen styrker att RSRQ och RSRP inte är särskilt användbara för att ställa in antenner. SINR och fart är i princip smma sak men SINR är billigare och enklare eftersom man inte behöver ladda ned något. Nu körde jag strömmande radio under testet ändå.   

Panelmimoantennen sitter monterad på ett kamerastativ så att den lätt kan snurras horisonten rund men även roteras polarisationsmässigt. Den är initialt monterad +-45 grader eftersom antennen står på ett hörn som ett huvudledsmärke. Det märktes ingen skillnad på RSRP och SINR om den vinklades 45 grader så att antennens polarisation blir hor/ver.  För att optimera rotation måste man kunna skilja på SINR för  både sändarsidan och routersidan vilket bara går med AVM6840. 

Sammanfattningsvis om MF93D så har routern en tydlig riktningsverkan med minimum i längsriktningen. Den fungerar oftast bra eller mycket bra utan yttre antenner. Möjligheten att koppla in yttre antenner är en stor fördel t ex med takantenner vid mobil användning. Dubbla antenner ger diversitymottagning vilket ger väsentligt stabilare uppkoppling under färd.

MF93D ger bra info för att optimera installation och då fr a med SINR som ersätter farttest genom nedladdning av stor fil. Routern visar också använd frekvens, PCI och Cell id hexadecimalt vilket gör det lätt att finna mastsektorer. I gränssnittet visas operatör och man kan söka på nät där PLMN visas. 

Mifin har också 5 GHz wifi vilket verkar gå något snabbare mot en ipad. Vid SINR över 27 blev farten regelbundet ca 41-43 ned och 20 upp vilket är ett mycket bra resultat på 800 MHz. SINR 30 gav inte bättre fart än SINR 26,6. Diminishing return är känt vid de nivåerna. Det är alltå inte lönt att ha antenner med än högre gain om man redan uppnår SINR kring 30. 

Det mest moterbara resultatet var att AVMs glasspinneantenner gav så pass mycket starkare signal än routerns egna. Nu var SINR så högt att lite lägre RSRP inte spelade så stor roll så farten blev bra med bara routerns inre antenner ändå. 

Huaweis mifis sägs koppla upp något bättre på 4G än ZTE'n vid användning utan yttre antenn men frågan är hur routrarna riktats i förhållande till omgivande celler. Huawei visar inte SINR och har bara en antennport som vi inte ens vet vart den går; diversity eller sändning/mottagning. För mig är valet enkelt, jag föredrar en fickrouter som kan använda tlllkopplade antenner vid behov. Vid rutinmässig användning utan yttre antenner funkar ZTE'n mycket bra och den kopplar om väl mellan 3G och 4G under färd.

Glasspinneantennerna gav mycket bättre resultat än panoramas kryssantenn. Med hjälp av fyra klädnypor är det lätt att dels hålla antennerna på plats vinklade +-45 grader och även få upp dem något. Resultatet var spektakulärt. Med bara mifin på fönsterbrädet riktad mot masten som  jag vet var den står erhölls RSRP -110, RSRQ -10 och SINR 0,0. Med glasspinneantenner och fyra klädnypor erhölls RSRP -98 till -100, RSRQ -9, SINR 18, Speed 19/10. Inte dåligt, 10 dB bättre med ett så enkelt arrangemang - och bara 4-5 dB sämre än med panelantennen. Så det blir ett litet kit med fyra klädnypor, två decimeterlånga pigtails och ett par glasspinneantenner. Bild kommer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

42

Sv: ZTE MF93D

jupp, prylar med interna antenner ÄR riktingskänsliga, går nog inte att bygga på annat vis annars blir prylarna runda som en boll :-)

samma med routrar och dess wifi.

43

Sv: ZTE MF93D

Bild på glasspinnar och klädnypor = 10 dB bättre signal. SINR från noll till 18 vilket ger mycket högre fart.

Alla åtta bitarna väger 70 gram tillhopa och går ned i ett glasögonfodral.

http://i.imgur.com/uJkgFtb.jpg

Antennerna på bilden är till AVM6840. Delock funkar också, testat.

http://www.tradera.com/delock-lte-anten … _190037302

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

44

Sv: ZTE MF93D

snyggt :-)

45

Sv: ZTE MF93D

Careface rapporterade problem med att få mifin att fungera på 900 MHz med Telenor. Dessutom var farten dålig på 2600.

http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p53618

Med tre kort har jag kommit upp i över 40 mbit/s på 2600 med mifin. Bytte idag till telenorkort men hade rejält svårt att få mifin att ta in Telenor, trots att jag fått 40 mbit/s ned på 2600 med kortet i en Samsung galaxy S4 inne i Kalmar idag. Är inte säker på vilken manöver det var som gjorde att det funkade till slut. Möjligen att jag bytte från 4G only till 4G preferred. Kör APN services.telenor.se men internet.. bör gå också.

När det väl gått igång kunde jag göra disconnect och byta till låst band; testade 800, 900 och 2600. Fortfarande stod mifin på 4G preferred. Om den inte hittar signal på det låsta bandet, t ex 2600, som inte finns här, så gick den över till 3G. Så det där med låsning på band avser bara inom 4G, annars får man köra 4G only men då kan möjligen sim byte trassla.

Körde 5 GHz 20/40 MHz till ipad och samsung galaxy S4 och Nokia 920.

Jag får farter som är adekvata i förhållande till uppmätt SINR. Anslöt yttre magnetfotsantenner för 900 och de gav bra signal även på 800. Med RSRP -98, RSRQ -6 och SINR 22 fick jag 29 mbit/s ned och 6 upp.

På 900 fick jag med SINR 6 dB 15 mbit/s ned, 6 upp vilket är rimligt.

Allt testat med BBK.

Återstår att testa på 2600 inne i Kalmar.

Bottom line är att den telenorköpta mifin funkar på 800 och 900 och att man lätt kan skifta mellan banden. RSRP ökar kraftigt om jag ansluter yttre antenner men SINR ändras inte lika mycket, vilket är naturligt. Har man RSRP sämre än -100 dBm bör man dock ansluta yttre antenner för att få upp signalstyrkan för det höjer även SINR och farten.

Det verkar också som om mifin kan haka upp sig då inställningar ändras. Jag har inte gjort någon reset. Kan det skilja i firmware?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: ZTE MF93D

jonasolof: har du koll på vilket serienummer du har? De tre sista sifforna? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

47

Sv: ZTE MF93D

Hittar inte serienumret.

Efter diverse test under kvällen finner jag anledning misstänka att MF93D inte fungerar bra mot Telenors nät på 2600 vilket är lite ironiskt eftersom det är telenor som säljer routern brandad men olåst.

Jag testade inne vid Kalmar hamn där det finns basstatíoner i närheten. Signalnivåerna var mycket höga.

på Telenor 900 fick jag t ex RSRP -66, RSRQ -7 och SINR 19 vilket gav 37 mbit/s ned och 6 upp. Ingen yttre antenn ansluten. Liknande resultat vid flera test, även 39 ned 6 upp vid 24 i SINR.

Samma plats, telenor 800, gav  t ex RSRP -98, RSRQ-7, SINR 21 dB 29 ned, 6 upp. Liknande vid nya test med bredbandskollen i ipad. Med galaxy S4 över wifi (5 GHZ) fick jag t ex 35/1,6.

på 2600 med t ex RSRP -67 och RSRQ -11 och SINR 10,8 fick jag inte bättre fart än 0,6 ned och 0,13 upp. Nytt test gav vid 5,6 i SINR bara 1 mbit/s ned och 0,5 upp. det som är notabelt här är att interferensnivån är hög trots extremt stark signal, bättre än -70 dBm.  Flyttade sedan till en lägre plats med mindre direkta signaler. Här fick jag plötsligt vid RSRP -67 och RSRQ -7 samt SINR 16,4 hela 28 mbit/s ned och 2 upp. Men det var bara en gång. Allra mest anmärkningsvärt är att jag vid RSRP -67 och RSRQ -8 samt SINR 19 bara fick 7 mbit/s ned och 0,4 upp, samma plats och bara någon minut efter 27 mbit/ned. Tidigare under dagen fick jag på samma plats men inomhus 40 mbit/s DL med telenorkortet i galaxy s4, låst på 2600 vilket visar att masten fungerar.

Jag vet att jag fick 40 mbit/s ned i Lund på 2600 med Tre . Det finns inte Tre 2600 i Kalmar varför jag nu testade med Telia på 2600. Masten finns nära flygplatsen. Vid RSRP -78, RSRQ -8 och SINR 21 fick jag 21 mbit/s ned och 14 upp. Nya test gav 20 DL, 14 UL vid SINR 22. Telia 800 gav för övrigt också bra fart.

Mifin gav således med ett enda undantag mycket dålig fart på telenor 2600 medan den fungerar som förväntat på Telia och Tre 2600 och även på telenor 800 och 900 4G - och även på telenor 2600 med en galaxy S4. Att den inte kommer över 40 mbit/s må vara, den begränsningen kan också ligga i ipad.

De dåliga resultaten, ofta med DL under en mbit/s och ännu sämre UL,förekom för min del vid mycket höga signalnivåer och samtidigt enbart måttligt bra  SINR vilket tyder på interferens - även om ett dåligt mätresultat förekom också vid SINR 19 dB,  Wlan gick över 5 GHz för att inte störa,  Det finns vare sig Telia eller Tre 2600 centralt i Kalmar varför det inte bör vara frågan om störningar från andra operatörer.

Kan testa telenor 2600 i Borgholm i morgon.

Det kan inte förmodas att första linjes supporten kan bidra med någon analys av resultaten. Antingen är telenors nät inte kompatibelt med mifin på 2600 eller så finns något konstruktionsfel som bara berör frekvensblocket för Telenor på 2600. Detta måste lösas av ZTE i samarbete med Telenor.

Steg vid byte av operatör på mifin: ny APN profil, sätt som default om den inte vill fastna vid apply. Gärna manual connect eftersom många ändringar bara kan göras i frånkopplat läge. Sök nytt nät manuellt och registrera det. Sätt 4G preferred, inte 4G only. Jag har sett flera gånger att routern går via UMTS innan den slår över på 4G. Först när den gjort det låser jag på band och om den då vill hoppa till 3G även låsning till 4G only.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

48

Sv: ZTE MF93D

Hypotesen för stunden är att mifin mäter signalstyrka för högt eller i alla fall SINR för högt på 2600. Det kan bero på att bandbredden inte räknas in rätt.  Med simkortet i en nokia lumia 920 är RSRP 10 dBm sämre än i mifin. Mer koll i annan utrustning följer.

Vid mätning på 2600 i Borgholm blev det ofta farter under 1 mbit/s både i DL och UL. Pingtest mot Telenors DNS server gav 25-40 procent packet loss vid SINR bättre än 20 dB vilket är absurt. Någon enstaka gång funkade det normalt (fortfarande samma plats) och farter kring 40 mbit/s DL erhölls, gärna om jag testade mot en speed test med server i Belgien. Vid upprepade ping erhölls ibland tider på flera hundra millisekunder. Max var 1300, knappast vad man förväntar sig vid LTE vid högt SINR.

Hypotesen är följande: Om mifin överskattar Signal/interferens-förhållandet på 2600 så kommer det att uppge felaktiga CQI Channel quality index till basstationen. Den rapporteringen sker flera hundra gånger i sekunden. Och då kommer basstationen EnodeB att växla upp till för komplex modulation och kodning i MCS trappan ( Modulation and Coding Scheme). Följden blir en massa symbolblock som routern inte klarar att avkoda. Omsändning krävs men det sker högst tre gånger. Sedan är paketet förlorat. Långsam fart och tappade paket förekommer här både vid SINR mellan 20 och 30 i närheten av basstation och vid svagare  signal med SINR i ental.

Varför uppträder då den dåliga funktionen bara med Telenor? Det kan bero på att den operatören kör mer på marginalen. Coding rate och modulation är inte låsta i LTE standarden. Normalt accepteras en block error rate på tio procent, vilket redan är rätt högt. Om nu CQI rapporteras några steg (av de 16) för högt kommer avkodningen att krascha, oftare så om operatören redan ligger på marginalen.

Samtidigt lönar det sig att ligga på marginalen eftersom fartökningen med varje steg i CQI är så hög. Som en kunnig man på cellmax uttryckte det vid samtal: ingen racerförare vinner om han inte kör på marginalen. Det innebär att han kör av banan ibland. Likadant med fartstyrningen i LTE. Men om man nu stadigt får fel uppgifter om radiolänkens kvalitet, dvs hur pass bra avkodning av synbolblocken bör kunna ske, så blir följden ideliga krascher.

En möjlig orsak är att routern inte mäter RSSI på rätt sätt över hela bandbredden. Om RSSI underskattas kommer SINR att anges för högt. Fast jag fick DL under 1 mbit/s med SINR över 20 samtidigt som nokian visade en enda till cell från samma mast med RSRP 10 dBm under den anslutna cellen. Interferensen är således inte hög. Vidare är RSRQ bra, ofta -7.

Å andra sidan är det höga RSRP värdet mysko.

Det här resonemanget är väl något för den utlejda supporten att bita i... Modemet är ju telenorbrandat. Kanske har någon programmerare velat att RSRP skulle framstå som bättre hos Telenor än hos andra, varvid det istället stjälpte...

Förhoppningsvis har jag en fungerande kanal till hög kompetens på radiosidan inom Telenor så jag kommer inte att försöka med vanliga supporten.

Edit: inledningen av denna artikel tar upp CQI och MCS och risken för packet loss.

http://www.ijarcsse.com/docs/papers/Vol … 5-0472.pdf

En annan artikel framhåller att Bit error rate blir större vid högt angiver SINR om CQI är felaktigt, just på grund av den tätare packningen av information. Vid missad avkodning förloras då mer information än vid lägre densitet på packningen.

Relationen mellan SINR och CQI beror också på antenner och diversitet kontra dual stream:

http://www.ijiee.org/papers/201-X2020.pdf

Det är förmodligen inte så att operatören kan välja sin egen tabell för CQI till modulation & coding rate men det finns ändå många sätt där såväl routertillverkaren som operatören kan påverka parametrarna. Vidare så påverkar mottagarens tekniska förmåga att avkoda signaler vilken CQI som ska rapporteras för en viss SINR. Om nu ZTEs produktion inte håller jämn kvalitet kan fel möjligen uppstå pga diskrepansen mellan antagen och verklig avkodningsförmåga - eller så ligger felet delvis  i den signal masten skickar ut på 2600.

För varje steg i CQI kan EnodeB välja en högre eller lägre block size beroende på rapporterad Block error rate. Men det är oklart om EnodeB kan gå ifrån tabellen om CQI anges helt fel.

http://lteuniversity.com/ask_the_expert … /3758.aspx

Edit2: artikeln nedan beskriver hur EnodeB avhjälper felrapporterad CQI genom iterativ adaptation för att nå önskad BLER. Korta bursts av data bör ha mer packet loss eftersom den iterativa adaptationen inte hinner verka. Jag har sett packet loss på 40 procent vid upprepad ping på 2600, men BBK och Speedtest bör handla om så stora filer att adaptationen skulle hunnits med.

http://www.thinkmind.org/download.php?a … 2_10_10192

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49

Sv: ZTE MF93D

Under förutsättning att mifin funkar ville jag ha en till för en bekant så jag gick till Telenorbutiken där jag redan är känd som legitimerad nörd. Berättade om problemen som Careface och jag haft och körde test i butiken. Med den gamla mifin, köpt tionde augusti, blev resultatet på 2600 uruselt, 0,5 mbit/s DL och UL trots hyggliga signalvärden. 33 procent packet loss vid pingserie mot Telenors dns-server.

Med kortet i en Galaxy S4 blev det 30mbit/ned.

Så mifin åker in till verkstad. Jag skrev in deras  felanmälan för undvika informationsreduktionism. Lär väl knappast få något besked.

Vi testade därpå den nya. Den funkade helt normalt även på 2600. Fick den på öppet köp under eftermiddagen för test, har kollat mot ett tiotal sektorer på 2600 plus 900 och den funkar OK. En mil från 2600-mast med fri sikt över vatten och lågt SINR kan jag få 20 mbit/s ned och bra fart upp, inga yttre antenner.   Konstigt nog fick jag lägre fart inne i Kalmar med högt SINR; men fortfarande bra 10-17 mbit/s ned vilket duger för avsett ändamål.  Ser dock inga uppenbara tecken till paketförluster, inte heller med pingserier.  En förmodligen förenklad förklaring är att ZTE har lagt in en mindre aggressiv höjning av nedladdningsfarten vid höga värden på SINR.

Det finns en fransk speedtestsite som heter Degroup Test och den finns som app för ipad. Den ger mycket höga farter nu med mifin. Det var också den som funkade någon gång med den gamla mifin så något okänt skiljer dess sätt att fungera från BBK och speedtest. Den visar ungefär lika över wifi på ipad som speedtest net och BBK när jag testar ADSL linan hemma. Varför degroup visar 30 mbit/s DL när BBK bara visar 12 kan man undra.

Den nya mifin har ett utsatt serienummer på etiketten på routern även om man i butiken sade att det är IMEI som tjänar som serienummer. S/N är 3233324118XX och Imei är 8668550109579XX. Den gamla routerns IMEI är 8668550102384XX. Det finns uppenbarligen skillnad på den nya och den gamla. Tyvärr har jag inte noterat FW på den gamla.

Nya:

Mjukvaruversion  WEB_TLNSWEMF9DV1.0.0B05

Firmwareversion  BD_MF93DV1.0.0B05

Maskinvaruversion  MF93D-1.0.0

enligt Enhetsinställningar>Uppdatering av modem så är programvaran den senaste.

Jag hade inte kollat om det var möjligt att uppdatera den gamla.

Insh'allah så byter de ut den gamla. Är för övrigt mycket nöjd med butikens hantering av ärendet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

50 Senaste redigerad av careface (2013-09-25 19:19:34)

Sv: ZTE MF93D

Jag kollade nu också de två MiFis jag har kvar här hemma än så länge, den ena med S/N 320231720945 har följande:
Mjukvaruversion: WEB_TLNSWEMF93DV1.0.0B05
Firmwareversion: BD_MF93DV1.0.0B05
Maskinvaruversion: MF93D-1.0.0

På den andra med S/N 320231721319 finns följande:
Mjukvaruversion: WEB_TLNSWEMF93DV1.0.0B05
Firmwareversion: BD_MF93DV1.0.0B05
Maskinvaruversion: MF93D-1.0.0

Alltså verkar det vara väldigt mycket samma på de som säljs. Alltså inte någon större skillnad mellan mjukvara eller hårdvara i dessa. Någon uppdatering har jag inte hittat med någon av dessa och enligt BBBs kundtjänst ska det inte finnas någon heller.

Om du har otur, får du ett typiskt verkstads-svar att de inte kan hitta något fel på routern och att de därför returernar den utan åtgärd. Har du ännu större otur, menar de att du ska betala för undersökningsavgiften också. Egentligen är det lite intressant sätt detta sköts på, Telenor skickar in dessa på service och BBB ger ut en ny direkt så hanterar de resten sedan...

Men något fel verkar finnas i dessa MiFis, vad det är som är grunden till problemet - mjukvaran eller hårdvaran - är ju inte väldigt lätt att svara på eftersom du nu säger att den du fått fungerar bra, samtidigt som fyra andra uppenbarligen har haft vissa problem.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776