1

Tråd: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

Hej! Jag har lite problem med svajigt bredband. Min ambition är att stabilisera det lite och mina funderingar går runt det här med extern antenn. Om det kanske skulle vara en del av lösningen.

Hastigheten är stundtals jättebra med rekord på 93Mbit/ner och 40Mbit/upp men sen kan det rasa till bara ett par megabit ner/upp. Tele2 4G XL 80mbit är abonemanget.

Jag har 950 meter till närmaste mast, men inte fri sikt utan har träd med lövverk i vägen.
Modemet (Huawei E3276s hilink) sitter bakom ett fönster riktad mot masten där jag har fått bäst fart när jag gått runt och provmätt. En Dovado PRO delar sen ut internet över både kabel och wifi. Det är ca 50cm mellan modem och router

Mina mätvärden ligger runt:

RSRP -91
RSRQ -12
RSSI - 65
SINR 25 och uppåt
Cell ID 4d3cf04 (80989956)
PCI 222


Tror ni att en riktantenn skulle göra det stabilare?

MVh Micke

2

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

om du får upp antennen över lövverket så är chanserna att det blir stabilare goda.

har du provat att låsa på frekvenser eller på 4g ?
kan vara så att modemet hoppar ner på tex 3g vid dålig signal pga yttre faktorer.


det kan ofta räcka med att montera modemet över tak, är det första jag skulle prova någon vindstilla solig dag, om problemen försvinner då så kommer yttre antenn / placering över tak funka bra.

3

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

tack för svar!
Så du tror att träden/löven är boven i dramat?
Det har varit lite min misstanke. Jag upplever att när det blåser mycket och det börjar röra sig mycket i löven så går hastigheten ner.

Jag har lite dålig vinkel gentemot träden för att kunna nå över dom tyvärr med rimlig mastlängd. På natten kan man ibland se mastens lampa genom lövverket.  Kanske motorsågen måste fram..... smile=

modemet är låst på 4g men jag kan inte låsa det till en viss frekvens, verkar vara en begränsning på E3276s.

4

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

men prova först att låsa på 4g, och den frekvens som du använder, om det hjälper eller ej.

tag med modemet upp på taket och prova, höjd är a och o på placering, kan vara så att enbart höjden räcker. tex kommer runt tjockare stammar på träden.

prova dessa saker först, hjälper ej att gå upp på taket med modemet så lär inte en antenn hjälpa helt/så mycket heller om grundproblemet kvarstår.

det man kan göra för att komma runt det är att koppla ihop flera antenner med speciell adapter och placera dom på olika ställen så fås sämre men jämnare signal. hur bra detta funkar med lte skall vara osakt pga modulationen på lte.

5

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

Först en fråga: Var kan du avläsa SINR med hilinkmodemet och Dovado Pro?

För den höga DL fart du får behövs SINR 20-30 dB. Vad har du för värden där DL dippar?

RSRQ är förvånansvärt dåligt vid -12 vilket kan typa på många samtidiga användare. RSRQ påverkas även av övrig interferens från andra celler - men det säger SINR inte är något problem. Eftersom du är uppkopplad på 2600 bandet bör det vara i en miljö med många användare.

Man kan tänka sig problem i upplänken, ex vis pga reflexer och störningar genom lövverket  vilket gör att bekräftelsen av transmissionen i DL hackar. Men det går inte att bevisa.

Kolla alla värdena vid dip i hastigheten. Vid hopp mellan band på samma sektor i masten förblir PCI oförändrat men sista siffran i det hexadecimala id ändras, t ex till 1 som är motsvarande antenn för 900.

Den enda utrustning som medger kontinuerlig registrering av värdena är AVM 6840 router eller en Samsung Galaxy S 3eller 4 med appen G-net track och externa antenner inkopplade över testkontakterna.

Kolla om vind och regn i lövvetket påverkar. Löv som rör sig stör 2600 om trädet står nära. Vi vet också att wifi på 2450 MHz och 3 G på 2100 dämpas kraftigt av ett enda träd. Stora cypresser är rena döden för wlan men det är inget svenskt problem.

De signalstörningar som träd ger visar sig inte nödvändigtvis som försämrad SINR.


Att testa genom att flyttaupp modemet är en bra idé men det ger inget entydigt svar vid negativt redultat. Mimoantenn kan hjälpa ändå. Med det SINR du har bör du använda dubbelantenn, dcs mimo, för bästa fart.

En billig mimo panelantenn som denna är väl värd ett försök: (jag har köpt sex stycken antenner från dem. )

http://www.wlan-shop24.de/LTE-2600-MHz- … oor-17dBi.

Mina resultat i Belgien med motsvarande 1800-anten har varit mycket bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av nordstrom (2013-08-22 13:37:27)

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

Tack så mycket för utförligt svar! smile

Först en fråga: Var kan du avläsa SINR med hilinkmodemet och Dovado Pro?

Jag får den informationen från modemets diagnostik, alltså genom modemets webinterface.

För den höga DL fart du får behövs SINR 20-30 dB. Vad har du för värden där DL dippar?

Det är lite trög uppdatering på modemets information så jag kan inte ge exakta värden men jag upplever att när det blir dåligt så går SINR ner till ca 24-25, men aldrig längre ner än så.
När det är bra fart på nerlink så går SINR i taket på 30 vilket är så långt modemet visar.
RSRQ ökar en del med peak på -19
RSRP ökar till ca -96
RSSI ligger rätt stadigt jämt

det verkar ha samband med högre RSRQ och lägre SINR när det blir sämre

Jag håller lite utkik på förändringar i cell id och PCI.

Den där antennen verkar mycket intressant, och mycket bra pris.

7

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

Hastigheten i nedlänken regleras tusen gånger i sekunden medan det SINR värde du får ut högst mäts varsekund. SINR 20 är ett mycket bra värde -om det vore stadigt och int bara ett medelvärde mellan bra och dåligt. det borde räcka till för 20-40 mbit/s. Förmodligen finns snabba dippar till mycket sämre SINR så att det momentant bottnar mycket lägre. Jag misstänker löven plus inverkan av interferens från andra master. Det är bara med nokia 820/920 och med AVM 6840 som du irealtid kan se granncellernas styrka men även där med en tidsuppösning på ca 1 sekund.

Totalsignalen RSSI förblr konstant även när RSRP försämras. Det innebär att interferensen slår in kraftigt i dipparna. RSRQ blir urdåligt vilket delvis betingas av ökad interferens från andra celler på 2600. Det kan också hända att modemet momentant hoppar över till 900. Det tar ca 0,2 sekunder att byta cell. Med riktantennen trycks interferens från andra celler ned mycket kraftigt. Den effekten fås inte med modemet vid nock eftersom det inte blir någon dämpning av signaler från oönskat håll.

Med 1800 antennen kunde jag ta emot andra celler än den jag stod i närheten även vid en skillnad i RSRP på ca 25 dB genom att vrida på antennen.

Med riktantenn får du således vanligen bort mycket av interferensen. Och då bör störningar genom lövverket få mindre negativ effekt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

ok, jag ska ta och beställa den där riktantennen! För det priset är det ingen tvekan. Mycket bra tips, TACK!

För info så är jag tror jag inte att det kan vara så himla många användare på masten, Jag bor i litet område på "landet" med ca 100-150 hus. Masten står rätt avsides och det är 5km till närmsta bebyggelse och Tele2 sändare. Däremot finns det ju såklart andra master i området. Telia och Tre sänder här också dom lär ju störa en del

9

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

Operatörernas celler bör inte störa varandra för de ligger på skilda delar av bandet. Jag förutsatte att det rör sig om 2600 eftersom det krävs 20 MHz bandbredd för att komma upp i defarter du haft och det finns bara på 2600. Dessutom slutar cell ID på 04 vilket talar för att det är den första sektorn på 2600. Antennen för 900 som är riktad åt samma håll, möjligen norr, bör ha 1 i slutsiffra men samma sektor PCI.

Interferensnivån är märkligt hög om RSSI ligger kvar oförändrat samtidigt som RSRP och RSRQ försämras i dipparna. Möjlig överföringshastighet begränsas av förhållandet SINR mellan signal och interferens. Farten dyker mycket snabbt om SINR försämras.

Det är mycket komplicerat att mäta relevanta parametrar för DL speed utifrån utöver RSRP, RSRQ, RSSI och SINR vilket framgår av min länk i morse.

http://www.scribd.com/mobile/doc/59353976#fullscreen

Det är knappt någon här i forumet som hajar var där står utöver fläckvis så kämpa inte.  Dessutom skrevs texten 2009, nya ingångar för att mäta kan ha kommit till. Detta sagt som förklaring  till att det är svårt att få kvalificerad hjälp av support i ditt ärende. Men det är ett intressant case och jag väntar med intresse på vad som händer med riktantenn och när löven fallit.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

Jag tackar för all hjälp!

Återkommer med resultat med riktmast! smile

11 Senaste redigerad av nordstrom (2013-08-29 20:18:16)

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

NU har jag fått hem antennen och provat lite.

Efter lite mätningar runt huset har jag lite funderingar:

på samma plats där jag har fått bästa modemmätningarna:
RSRQ ökar från ca -91 till mellan -78 och -86
RSSI ökar från ca -65 till ca -55
RSRQ ligger dock kvar på -12
SINR stiger upp i taket på 30 (så långt modemet kan visa)

det konstiga här är att RSRQ kan jag få att för en kort stund vara upp på -6 genom att bara ha en antennkabel i modemet. Och då kan det pendla mellan antingen -6 eller -12, stoppar jag i antennkabel nr 2 så går det direkt ner till konstant -12 igen. Det är lite konstigt att det är antingen eller.

Jag har fått andra värden på RSRQ när jag rört mig runt tomten men då framför allt över -12. Jag har sett -9 och -10 någongång också så modemet registerar ju förändringarna.


En bit bort så har jag en brygga med fri sikt mot masten, där registererade jag bättre RSRQ  mot -68, RRSI och RSRQ låg oförändrat.


Jag har även roat mig med att åka runt masten med bil och mätt, var jag än befann mig idag så kunde jag inte få mer än 30mbit i nerlink oavsett hur bra signalvärden jag hade. Hur kan det vara så?

Men jag kunde se ett Cellbyte ske så jag har lite bättre hum hur sändarna på ett ungefär är positionerade. Jag vet inte var cell3 finns än så det är väldigt grovt uppskattat


BILD

12

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

Ta och rätta inlägget med avseende på sammanblandning av RSRP och RSRQ. Det är bara SINR som kan  bli positivt, högre värde är bättre.  30 brukat vara max som mäts. Parametern är inte standardiserad men dem är mycket användbar för den är så känslig och ger stort utslag för små ändringar. T ex om man smyger bakom ett hörn för att undvika interferens från en mast.

Det vore bra om  du kunde identifiera i vilka bäringar mastens sektorgränser går. Du kan vara hundra meter från masten. När du  närmar dig sektorgräns dyker SINR från bättre än 20 till under 10 och sedan slår det om till nästa PCI, detta oavsett mycket bra värde på RSRP, kanske lägre än -70. (-65 är starkare, dvs bättre, signal än -70).  Men sedan får man gå tillbaka, för det är överlapp. Gränsen ligger mellan omslagspunkterna. Du bör ta redapå var du bor i förhållande till sektorgränsernas bäringar.  Ligger du inom fem grader från gränsen blir det problem ibland,

Är man långt från masten men i  sektorgräns kan RSRQ bli riktigt dåligt, -15 och så.

Om man testar fart över wifi kan det vara svårt att komma över 30 mbit/s. Ipad mini klarar snabbare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

rättat!, det är lite klurigt att tänka omvänt. Jag är med på att ju mer negativa värden på rsrp,rsrq,rssi ju bättre.

Allt är uppmätt med modem rätt in i dator och med extern antenn. Så det borde inte vara några begränsningar på hur snabbt det skulle kunna gå.  Så det känns mer som det inte fanns mer att hämta från masten just då. Det borde ju ha gett större utslag i hastigheter med såna bra värden jag fick. Vilket gör det väldigt klurigt att hitta en bra position för antennen.

har du några teorier/tips angående RSRQ värdet på ena antenningången, och att den stiger med båda antenn ingångarna inkopplande?

Jag ska se om jag kan försöka mäta upp bättre sektorgränser!

tackar som vanligt för svar!!

14

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

Tvärtom. Ju mindre negativa värden på de tre, desto bättre. -3 är bättre än -13 på RSRQ.
-100 dBm är en svagare signal än -99 dBm.

Men SINR 22 är bra medan -2 är dåligt. De mycket goda värden du får på SINR borde medge hög fart. SINR 30 kan vara övre gräns för mätvärdet. Hur RSRQ fluktuerar spelar mindre roll i sammanhanget. Du ksn ockdå testa mot annan mast.

Om en antenningång inte koppplas över ordentligt i kontskten kan RSRQ bli högt. Hur går det om du växlar kontskterna?

Alltid bra att testa med alternativ utrustning också  om du kommer åt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

jonasolof skrev:

Tvärtom. Ju mindre negativa värden på de tre, desto bättre. -3 är bättre än -13 på RSRQ.
-100 dBm är en svagare signal än -99 dBm.

precis, jag fattar hur det funkar, men kommunicerar det galet. Man säger alltså ju mindre negativa värden ju bättre! got it!


ingen skillnad mellan vilken av kontakterna jag kör med, En och det växlar melllan -6 och -12! Två konstant -12. skumt!

16

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

Det kan jag tyvärr inte förklara. En möjlig tolkning vore att det kommer in  mer extern interferens med yttre antenn för att modemet i sig är skyddat från interferens genom avskärmning i byggnad. Men jag tror inte på det själv.

Med ditt modem kan du inte se vad som händer i bakgrunden, dvs hur starka granncellerna från andra master eller sektorer är. Och utan att testa med alternativ utrustning kan man inte seom problemet är externt eller sitter i modemet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17 Senaste redigerad av nordstrom (2013-08-30 10:24:06)

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

bredbandsbolagets inomhusprognos visar intressant data, det stämmmer väl överens med min grova uppskattning av sektorerna. Kan det vara så att det bara är två celler på denna mast?. Det vore inte orimligt eftersom det inte finns någon bebyggelse att sända emot åt de andra hålllen. Dock så hamnar mitt hus precis utanför i deras prognos.


https://dl.dropboxusercontent.com/u/21284323/sekotr.jpg


bra skrivet i detta inlägg förövrigt, det kändes som det berörde mig smile
http://www.mobilabredband.se/forum/topi … e-800.html

18

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

Förutom att du med den sektorfördelningen inte bör kunna störas av den andra loben. Det kan dock finnas andra celler som stör.Går tyvärr inte stt komma längre utan annan utrustning, åtminstone inte vad jag kan se nu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

du får bygga en friggebod / teknikbod inom det gröna området med högt maströr, och sedan länk "hem"

20

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

Det ska knappast vara möjligt att ha RSRQ -12 och SINR 30 samtidigt. Det är maximalt bra värde på skalan för SINR medan  RSRQ -12 brukar innebära SINR kring 5. Det luktar fel på en antennport eller i antennen. Om den ena porten tar emot perfekt kan SINR bli mycket högt samtidigt som den andra porten knappt får någon signal och dåligt RSRQ visas. Per definition betäknas RSRQ med utgångspunkt från signalkvaliteten i Rx0 som är den antennport som också används för sändning. Vilken fysisk port det är på ditt modem vet jag inget om.

Jag antar att omkoppling mellan yttre och inre antenn är mekanisk i modemkontakterna. Dessa kontakter kan gå sönder.

Försök få låna ett e392 modem och testa med.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21 Senaste redigerad av nordstrom (2013-08-30 20:06:41)

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

ja det är ju det här som är det märkliga, med rekord på numera 103mbit nerlink med bara modem så innebär det ju för mig att möjlig höghastighetsuppkoppling finns där. SINR är uppe i taket när jag får såna hastigheter. RSRQ verkar redovisas långsamt eller dåligt i modemet.


ska förska labba lite mera, det måste bara vara på en dag där jag faktiskt kan få bra hastigheter och inte som häromdagen där det var omöjligt oberoende på var jag var gentemot masten.


kvällens mätning, synd bara att det inte kunde vara så jämt smile
http://www.speedtest.net/result/2934596622.png

22 Senaste redigerad av plun (2013-08-30 20:53:02)

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

nordstrom skrev:

kvällens mätning, synd bara att det inte kunde vara så jämt smile
http://www.speedtest.net/result/2934596622.png

Eventuellt så har jag missat något men vad händer om du kör modemet i en laptop inkl antenn. (utan router)

Lika instabilt ?

(sen har vi frågan om firmware för modemet men steg 1 är det enligt ovan)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

23

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

dålig hastighet vid blötväder/regn/fukt på tex träd ?

24

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

G-Man skrev:

dålig hastighet vid blötväder/regn/fukt på tex träd ?

Njau jag är ganska säker på att det är är mer mjukvarurelaterat i hårdvaran än mottagning.

Har svårt att se att man kan får sådana perfekta värden ena sekunden och rent "crap" nästa.

Hilink är en försvårande omständighet och i kombination med en till i form av en Dovado-router så kan det nog bli instabilt.

Men.... att flasha modemet med Estlandsfirmwaret är ju en knepig fråga.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

25

Sv: Svajigt 4g, Pendlar mellan riktigt bra och riktigt dåligt!

jo det är ju det också.
behövs mer saker att prova med för att kunna bocka av saker som kan fela.
:-)

hilink ;-)