1

Tråd: www.pejlain.se??

Hej!!

Ngn som har erfarenhet av dessa??


www.pejlain.se


Mvh

Claus J
Skåne

2

Sv: www.pejlain.se??

Jag tror det är en medlem på detta forum som driver den sidan.
Vet dock inte om han är aktiv här fortfarande.

3

Sv: www.pejlain.se??

Hej, det är jag som driver den sidan och jag har inte varit aktiv här på ett tag. Det är några som har skrivit recensioner om antennerna på hemsidan och sen har jag sålt antenner till några på forumet.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

4

Sv: www.pejlain.se??

Pejlain  är en av flera säljare av billiga antenner på nätet. Det är möjligt att antennerna är bra, men de är odokumenterade. Det finns inga publicerade testdata. Davido.se började tidigare. Se dessa: http://www.davido.se/shop/index.php?cPath=86_87. Allt är himla bra.

Hemsidans texter på Pejlain.se,  som väl är  avsedda att ge intryck av kunskap, bär tydliga spår av mina formuleringar på detta forum, vilket både jag och G-man har reagerat mot.

Receptet är enkelt. Hitta några billiga kinaantenner där tillverkarna anger hög förstärkning utan att dokumentera det. Ingenting om stående vågförhållande SWR t ex, inte heller något om riktningsdiagrammets utseende. Det är genom kompromisser med bl a impedansanpassning och kvalitet som priset kan pressas.

Att köpa billiga odokumenterade antenner av säljare som har liten egen fackkunskap  är väl en chansning. I antennkrängarbranschen är överdrivna prestanda mycket vanliga. Fem stjärnor - vem satte dem? Sedan slänger man in lite referenser till nöjda kunder som inte kan se skillnaden på 3 och 13 dBi.

Därmed inte sagt att antennerna inte kan fungera hyggligt eller bra. Det kanske de råkar göra. Och priset är lågt så det kostar inte så mycket att chansa.

Samma omdöme gäller för övrigt Antennenwerks antenner. Det blir bara "erfarenhetstest" för det är dyrt att testa i antennlab med professionell utrustning.

Inte ens yagiantenner är lätta att designa. Separationen av direktorerna, elementen framför dipolen, styr fördelningen av parasitlober och dippar. Ska man ha maximal antenngain gäller en design, är man mer intresserad av att ta in så lite interferens som möjligt från andra riktningar gäller en annan. Vill man dämpa i en viss riktning i förhållande till huvudriktningen gäller en tredje. Det är inte givet att alla elementen ska sitta med samma mellanrum. Se gärna zdacomm.com som redovisar diagram för alla antenner, lärorikt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: www.pejlain.se??

I samband med ombyggnad av mina antennsystem (CDMA 450 resp LTE 800) passade jag på att byta ut mina gamla RG-58-kablar för CDMA mot tjocka CLF-400. Med längden 2 x 10 meter blev förbättringen - 4 dBm (från -63 dBm till -59 dBm), således - 1 dBm bättre än kalkylen. Avstånd till basen är 42 km; dubbla 12-elements Yagi.
När diskussionerna bara handlar om olika antenner glöms koaxialkablarna ofta helt bort. Detta sagt som ett memento att dåliga kablar kan stjäla väldigt mycket signal; tyvärr är bra koaxialkablar dyra men -4 dBm signalvinst kan motsvara vinsten från en halv riktantenn !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: www.pejlain.se??

Var köper du dom kablarna, och hur gör man med en antenn som har en fast 7m kabel, ska man bara klippa av den och skarva själv, själv behöver jag en kabellängd på ca 11-13(14)m beroende på montering av antennerna

7

Sv: www.pejlain.se??

Det här är just problemet att så många - ofta dualbandantenner - levereras med fast(a) och reativt dåliga (hög förlust) koaxialkablar. Att skarva från en t.ex RG58 eller motsvarande och gå upp till t.ex en CLF-400 är tyvärr inget amatörjobb; dessutom gäller det att få en utomhusskarv absolut tät. Skarvningen får göras med anpassade kontaktdon (ofta crimpade) och sedan täckas med högklassig och invändigt limförsedd krympslang.

Själv har jag, bl.a m.h.t dessa problem, valt bort alla antenner som har fast monterade kablar till förmån för sådana som har kontakter (FME eller N) där man kan ansluta valfri koaxialkabel - ev. via en adapter.

För färdiga koaxialkablar med (kundanpassade) valfria kontakter finns några svenska leverantörer som dock har ett begränsat sortiment. Själv har jag upptäckt en tysk specialfirma för antenner och kablar (WiMo i Herxheim) hemsida: www.wimo.com - som på sin hemsida har en utomordentlig kabelkonfigurator där man helt enkelt skriver in önskad kabellängd, önskad kabeltyp (beroende på vilka förluster man kan acceptera), önskad kontakt i ena änden och önskad kontakt i den andra. Eftersom företaget fr.a ägnar sig åt amatörradio är det synnerligen rejäla kontaktdon man säljer - inget smäck - och fr.a har man ett mycket imponerande urval av kontaktdon. Inom någon vecka kommer den färdigmonterade kabeln (ev. tillsammans med beställd antenn[er]) på posten. Pris- och kvalitetsmässigt tror jag inte någon svensk leverantör kan konkurrera - har tidigare köpt från flera svenska - frakten inräknat.

Företaget har flera intressanta antenntyper däribland några (egentillverkade ?) som jag inte sett någon annanstans. Hemsidan finns på alla de stora språken - inklusive japanska och bemötandet är mycket bra.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: www.pejlain.se??

Wimo ställde ut på proffsmässan Cebit i Hannover i mars och jag fick mig en lång pratstund om olika antennfrågor. Jag rekommenderar dem också. De har erforderlig kompetens i huset.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: www.pejlain.se??

jonasolof skrev:

Hemsidans texter på Pejlain.se,  som väl är  avsedda att ge intryck av kunskap, bär tydliga spår av mina formuleringar på detta forum, vilket både jag och G-man har reagerat mot.

För det första så skriver jag vad jag skriver för att kunderna ska få bra info som jag tycker kan vara svår att få tag på och inte bara för att ge ett bra intryck.
Vad menar du med att det bär spår av dina formuleringar? Om det nu gör det, varför spelar det någon roll? När jag har skrivit det här har jag skrivit ut ifrån vad jag kan. Jag har alltså läst på, lärt mig, bekräftat att jag har fattat och sen skrivit. Hur gör du när du gör research? Vidare, vad vet du om min övriga kunskap?

jonasolof skrev:

Därmed inte sagt att antennerna inte kan fungera hyggligt eller bra. Det kanske de råkar göra. Och priset är lågt så det kostar inte så mycket att chansa.

Det är faktiskt så att jag har haft kunder som har gått från poyinting (både deras XPOL och deras multibandsyagi) eftersom de har fått bättre resultat med mina antenner. Som du påpekar så är det ju bara erfarenhetstest, men det säger ju i alla fall lite.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

10

Sv: www.pejlain.se??

Jag avstår från ytterligare diskussion men du kan väl peka ut  information som bör sättas i fråga på den här sidan:

http://www.spezialantennen.eu/lteantenn … mo-y20.php

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: www.pejlain.se??

Allmän reflektion: inga antenner borde marknadsföras utan att respektive antenns gain kompletteras med uppgift om medföljande, alternativt rekommenderade, koaxialkablars förlust vid olika längder samt naturligtvis frekvenser (om det råkar vara så illa att det är en multibandare.....) Utan att kunna göra en nettokalkyl på totalvinsten - eller i värsta fall förlusten - blir marknadsföringen falsk. Jfr mitt inlägg i går om WiMo:s kabelkonfigurator där även en enkel tabell över alternativa kablars förluster finns tillgänglig. -15 dBm antennvinst kan utan vidare ätas upp av en klen "s.k low-loss-kabel" på 15 meters längd !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

12

Sv: www.pejlain.se??

det man ofta vinner är bättre placering iom antennen, samma som med inneantenner till tex tv, även om inne antenner har aktiv förstärkning så ger ofta en tak antenn ljusår bättre signal även om denna har "bara" 7db gain minus 10-15meter kabel av billigare sort.

placering är a och o.

jag har provat många kina antenner, och dom är extremt snarlika även om gainen anges till 3db och 24db så en 3db yagi med kort kabel ger bättre signal mot en överhypad 24db antenn med 10meter ospecificerad fast kabel. och detta på en yagi B-)
även om vissa har varigt bättre.
man får en dyr kina yagi för strax över hundra kronor inkl frakt tvärs över gloooben... säger mycket om nerlagda pengar vid tillverkningen... :-)

13

Sv: www.pejlain.se??

Självklart är antennens (höjd)placering avgörande men detta medför per automatik ofta långa kablar och därmed stora förluster. En enkel jämförelse vid 1300 MHz och 10 meters kabellängd (har bara den frekvensens värden tillgänglig just nu) ger för en simpel RG58 en dämpning av 6,5 dBm, för RG213 ca 3 dBm och för Ecoflex 10+ (som jag själv använder) 1,6 dBm. Vid 800- och 900-banden sjunker givetvis förlusterna och för 2600-bandet kan de bli extremt höga. Så varför göra sig av med den surt förvärvade signalvinsten från antennen på skorstenen på nedvägen när kabeldämpningen ibland nästan helt går att eliminera genom val av en bra kabel ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14

Sv: www.pejlain.se??

Noterade med visst intresse att den stora panelantenn för LTE 800-bandet jag just driftsatt också levereras av BAZ Specialantennen i Karlsruhe med databladsspecifikationen 2x18 dBi antennvinst. Samma antenn men levererad av WiMo i Herxheim anger databladsspecifikationen 2x15 dBi. Skillnaden är inte dramatisk och kan kanske ha med mätmetoden att göra; min ännu ganska grova mätning pekar dock på att 2x18 dBi snarast ligger närmare mina resultat. Hur som helst är jag extremt nöjd med den här antennen och kan rekommendera den för "trängda" lägen i en cellperiferi !!

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

15

Sv: www.pejlain.se??

3dB är host host dramatiskt :-)

dyr 4g antenn, dubbel givetvis. 3000:- ?
dyra lågförlustkabeln 2*15meter samt kontakter och adaptrar 2000:- ?
ok, fempap, för bra prylar som sedan kopplas mot skräpmodem ala huawei :-)
att användas där operatörerna anger god täckning...
nått är fel.

16

Sv: www.pejlain.se??

Det finns mer att kommentera kring BAZ och deras presentationer. De nämner 3dB diversityvinst. Deras 12 dB antenn presenteras som 9 dBi av Wimo. Kan inte kolla mer just nu för jag står i en lång kö till Antikrundans experter i Nybro sedan tre timmar.

BAZ har dessutom  fult ritade polardiagram som jag inte tror på. Notabelt är att dessa antenner har en väldigt vid max lob. Kunde konstatera igår att jag fick vrida mkt kraftigt  på både BAZ så kallade 12 dBi antenn och Antennenwerks s.k. 14 dBi 800 antenn innan det blev någon påtaglig skillnad. Tvärtom mot Antennenwerks 1800 antenn med 17 dBi angivet som var mktvriktningskänslig.

Båda 800- antennerna har dock mer än tio dB bättre signal än bara en router med inbyggda antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: www.pejlain.se??

jag hoppas du har med dig en antik antenn till antikrundan :-)

18

Sv: www.pejlain.se??

Nej 3 dB är inte dramatiskt - bara(!)  en signalfördubbling.
Men om Du befinner Dig i en sändares periferi, har vant Dig vid Net1:s 1,5 Mb/s under flera år, är helt beroende av en bredbandsuppkoppling för Din dagliga verksamhet och har flera fasta VoIP-telefonlinjer kopplade till systemet är det både viktigt och värt att noggrant optimera varje enskild teknisk länk (driftsäkert industrimodem, riktiga lågförlustkablar, bästa möjliga riktantenner, avbrottsfri strömförsörjning till radioutrustningen och dubbla system om ett fallerar) då är det uppnådda resultatet om bevisligen minst 23 Mb/s dygnet runt en mer än fullgod belöning.
I princip bör klientutrustningen i viktiga applikationer ("livlinor") ha samma kvalitetskrav/driftsäkerhet som på sändarsidan och det uppnår man bara genom hög kvalitet och noggrannhet i varje tekniskt led ! Självklart behöver Du inte ställa de här kraven om Du "bara" använder uppkopplingen för spel eller allmänt surfande - det kan Du sannolikt undvara något dygn utan större problem.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

19

Sv: www.pejlain.se??

Till jonasolof:
en jämförelse mellan BAZ´s och WiMo´s polärdiagram för "min" panelantenn är intressant och avslöjar alldeles för friserade och avjämnade sidolober hos BAZ jämfört med WiMo där den senare helt osminkat visar på sidolobernas assymetri. BAZ´s diagram har nog mellanlandat hos någon inkompetent marknadsförare/tecknare medan WiMo´s verkar direkt hämtat ur mätutrustningen.
Flera andra värden skiljer också bl.a effekttåligheten vid sändning där BAZ anger max 50 watt och WiMo 10 watt. BAZ anger antennens öppningsvinkel till 2x12 grader vertikalt och 2x24 grader horisontellt medan WiMo´s motsvarande värden är 15 resp 32. Så kanske är det trots allt olika antennversioner även om den fysiska uppbyggnaden är till förväxling identisk.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

20

Sv: www.pejlain.se??

Max uteffekt är begränsad på sändarsidan för operatörerna också. Cellmax vinner 3 dB i minskade förluster genom sin lösning av fasningsarrangemanget i deras antenner för höga frekvenser, 1800 och uppåt. Antennerna är dubbelt då dyra som andra men den ökade räckvidden alternativt bättre inomhustäckning är ett viktigt försäljningsargument sades det mig då jag mötte dem på utställning i Amsterdam. Just ökad inomhustäckning ledde till att deras antenner ersatte andra i Oman i en affär bland andra.

För 4G yttrar sig 3 dB bara som bättre fart men vid telefoni kan det vara skillnaden mellan bra eller dålig talförbindelse.

Om Wimo och BAZ: en panelantennn som ger 3-4 dB mer bör ha dubbelt så stor yta så min förmodan är att de två antennvarianterna är samma hos de båda tillverkarna. Dessutom säger tyska erfarenhetstest att funkwerk/Novers Dabenhaus 8,5 dBi mimoantenn som innehåller biquads fungerar något bättre än BAZ 9dBi variant. Och Funkwerkantennen som är en mimo loop biquad är kontrollmätt i oberoende antennlab och ligger på 9 dBi.

Så BAZ bara trixar när de lägger till "diversityvinst" vilket inte är antenngain utan förbättrat SNR pga bättre signalhantering med dubbla ingångar. Samtidigt skriver de att antennreciprocitet gör att verkan är densamma då routern sänder - men det finns ingen diversityvinst upp från routern eftersom den bara sänder över ena antennen. Däremot har masten också mottagardiversitet men det hjälpte inte BAZ till med. Krängarljug. Dra bort 3dB.

Här finns ett dilemma. Bäst matchning fås mellan  mast och min mimoantenn om polarisationsplanen stämmer. Men vid sändning upp från routern används bara en antenn. Om en antenn är polariserad 45 grader fel i förhållande till en annan förloras ca 3 dB. Om den är poariserad 90 grader fel kan förlusten bli uppåt 30 dB, jmf mikrovågshuvuden på satellitantenner för TV.

Snabb Raleighfading är i princip omöjlig att undvika och brukar förmodas uppgå till 3 dB. Det innebär att den från routern sända signalen då den når masten kan vara 3 dB bättre vid den ena eller andra antennen (spatial diverditet).  Om routerantennen står mellan mastantennernas polarisationsplan, dvs att routerns sändande antenn står horisontellt eller vertikalt, så förloras 3 dB framme vid masten där man samtidigt vinner 3 dB pga mottagningsdiversitet. Men om routerns sändande antenn står rätt polarisationsmässigt i förhållande till den ena antennen på masten så borde ingen vinst av spatial mottagningsdiversitet kunna uppstå, för den andra antennen får en signal som är många dB lägre pga polarisationsfelet.

Så eftersom Mimo bara används i nedlänken i cat 3 och cat 4 LTE så borde en antenn för upplänken, om en separat sådan funnes, stå mellan mastantennernas polarisationsplan.

Mimomottagning över två kanaler i nedlänken är bara möjlig vid SINR över ca 20 och då lönar det sig att ha polarisationsplanen matchade mellan mast och mottagare. Vid sämre SINR nås bäst fart med diversitet och routern talar om för masten om den vill ha det ena eller andra genom parametern Ranking Index, 1 för diversitet, 2 för Mimo. Och vid diversitet är det bättre om routerantennerna står horisontellt och  vertikalt för då minskas fadingförluster.

Kontentan av allt detta bludder är att det kan vara lönt att testa om 0/90 är bättre än +-45. Jag märker skillnad, fr a på SINR (vilket yttrar sig som fart i DL),   och har gjort ett fäste som kan svängas för test, t ex för dubbla yagis på 900. Panelantennerna från Wimo/BAZ  är gjorda för att monteras 45/45 medan Antennenwerk är 0/90. Funkwerk är vriden 45/45 invändigt.

Mifin ZTE MF93D visar även SINR och den har dubbla antenningångar. Ska testa om det märks skillnad vid ändrade polarisationsplan när man roterar antennen. Omsider.

På tal om 3 dB alltså.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: www.pejlain.se??

Hej jonasolof, jag tror att du skrev någonstans här på forumet att signalen från masten vrider sej, så egentligen vet man inte om man ska ha sina antenner 0/90 eller 45/45, eller är det kanske bäst vid 30/60, och vilken antenn ska sedan sitta i vilket antennuttag på routern/modemet?
Sedan ska man ju oxå rikta antennen mot masten, hur ska den sitta då, är det bästa att ha den 0grader tills man hittat det mest optimala och därefter vrida antennen, och vridningen t ex 15, 30, 45... grader blir ju inte lätt då antennen sitter på en mast, skulle ju behöva en motor för att fixa detta, och en bra sådan är ju dyrare än antennen :-(
Men det är väl som du skriver ibland, det är ju inte bra om alla användare lätt kunde få både bra signal och fart, men vad gör man inte, då det inte ens går att stava till fiber där jag bor landet.
Har du någon smart lösning för att kunna vrida antenner utan att behöva plocka ner masten varje gång, för det vore ju kul och testa och se vad som händer

22

Sv: www.pejlain.se??

Det var en antenningenjör som nämnde Faraday rotation på ett tyskt forum men läser man lite om det så förefaller det inte vara något att beakta i praktiken i våra sammanhang  även om det är fyikaliskt intressant.

http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_effect

En annan aspekt är i vad mån polarisationsplanet av linjärt polariserade vågor vrids vid reflektion mot t ex snedställda ytor. Vet ej.

Anordningen jag gjorde är enkel men lite svår att beskriva i ord. Det gäller att låta en tvärställd bom rotera i förhållande till ett vertikalt maströr. Jag råkade på ett kraftigt kullagrat fäste för hjul. Tänk en platta med fyra hjul under där hjulen ställer in sig rätt då man knuffar plattan. Vardera hjulet sitter med ett kullager mot en platt stålfyrkant som skruvas i plattan.  Fästet är avsett för hjul med en tjocklek  av knappt femtio mm. Maströret går där hjulet ska vara och kläms in med en M8 bult som går genom hjulaxelns båda hål i byglarna.

Kullagrets andra del fäster i en kraftig stålplatta ca 8x8 cm som har fyra skruvhål. En vanlig u-formad masthållarbygel för femtio mm rör passar i hålen så även tvärbommen är ca femtio mm. Det kullagrade fästet är en standarddetalj och kostade kanske femton euro. Borde finnas liknande på Jula eller Bauhaus alt Clas O eller hos någon hjulspecialist.

Galvat rör för tvärbommen  är tungt. Man kan ta vad som helst i stället, t ex en längd trasig vindsurfingmast. Jag råkade på ett styvt plaströr för industriändamål som jag tog till tvärbom, ca en meter långt. Satte två 900 yagis ACY15 (säljs av infoferenda som för övrigt bytt namn) i vardera änden med nittio graders polarisationsskillnad.

Genom att förskjuta infästningen av bommen väger ena sidan över. Då är det bara att dra i en lina så ställer sig bommen i olika lutningar mellan horisontellt och vertikalt. Linan  låses med en clamcleat (seglargrej) som sitter på det vertikala maströret. 

Vill man testa en mimo panelantenn sätts den nära rotationspunkten. Då räcker det med en pinne ut som hävarm för rotationen.

Den vertikala masten är en teleskopmast som går upp till nio meters höjd. Stagning kan ske till markfästen, köpte korkskruvsartade grejor på Lantmännnen i Kalmar som är till för att koppla hundar i gräsmatta.

Arrangemanget är bara till för test men jag har inte hunnit prova än, hittills har jag bara lutat kortare maströr. Ett problem är att särskilja effekten av rotation från effekten av att höja och sänka en antenn. Den senare kan uppgå till flera dBm på bara någon meters höjdskillnad.

Bäst är väl att ladda ned stor fil och kolla med DU-meter. Kan man kolla kontinuerliga grafer för tx0rx0 till tx1Rx1 (fyra kombinationer) är det bra också. När polarisationen står rätt mellan mastens antenner och mottagarens är två värden bra och två dåliga vilket framför allt märks på SINR. Finns bara ett sammanslaget SINR värde som i t ex MF93D får man optimera det.

Jsg har haft så mycket annat för mig i sommar att jag inte hunnit pröva alla uppslag men hoppas det blir av inom någon månad.

Så i dagsläget vet jag inte hur stor inverkan på farten inställningen 0-45 grader har. Förmodligen skiljer det mellan t ex stark signal i reflexiv stadsmiljö, stark signal vid direkt sikt, svag signal genom skog osv med hänvisning till funderingen om orienteringen vid mimo kontra diversitet.

Tanken med mitt arrangemang är att kunna testa på plats innan man sätter upp en antenn och att skaffa lite erfarenhet kring frågeställningen. Jag hittar inga rapporter om praktiska försök.

Ska bifoga bild på roterande fästet

Vad gäller frågan om vilken antenn till vilket uttag så gäller väl bara att den bästa antennen bör gå till det uttag som också används vid sändning. Är antennerna lika spelar det ingen roll. Fast det vore lite lockande att testa med att ha den sändande antennen 0 eller 90 för att stå mitt mellan mastens 45/45 medan den enbart mottagande antennen står plus ellet minus 45 grader för att stämna överens med endera av mastens antenners polarisationsplan. Jag har för övrigt ingen aning om det är sändarantenjen Tx0 eller Tx1 som står i planet 45/225 grader eller om det ens är standardiserat  så att vänster antenn lutar åt ett håll och höger åt andra. Det är bara i kommersiell testutrustning och i AVM6840 som man får separerade signaldata för de båda sändarantennerna men noggrannheten i AVMs presentation är rätt osäker.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: www.pejlain.se??

Tack för svaret, jag hade hoppats kunna finna något så det gick att justera antennerna då de sitter på plats på rätt höjd, jag får fri sikt till masten ca 10m över marknivå, därför har jag mina antennmaster monterade på huset. Ska försöka "uppfinna" någon smart justering av antenner, sedan får jag testa vidare, skriver om jag kommer på något "billigt" och bra

24

Sv: www.pejlain.se??

Själv satte jag mig på taknocken med en laptop o vred på maströret
för att ställa in bästa mottagning.
Lustigt nog är nu antennen riktad åt ett håll som 3 påstår sig INTE
ha någon mast med 4G....
Köpte Poyntings flerbands panelantenn, tycker den fungerar riktigt bra.
Från 0 mottagning till uppemot 32Mbps download.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

25

Sv: www.pejlain.se??

Att vrida maströret är ju inte så svårt, då lossar jag lite på fästena och vrider sedan, problemet är att kunna vrida antennen i förhållande till maströret, för att testa olika polarisation, från -90' till +90'