1

Tråd: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

Har nyligen skaffat 3maxfart frisurf då 3 hade kampanj i form fyndhörnan. En schysst deal och jag får ca 40mb/s utan större problem hemma i Lund.
Trodde att publikt ip/öppna portar var en stor begränsning med mobilt bredband med jag tycks kunna öppna portar och koppla upp mig via dyndns till datorn.
Detta fungerar om t.ex mobilen är anslutet till vårt fasta näts wifi. Försöker jag öppna samma sida vi 3g (också tre), så fungerar de inte.

Är detta enbart för att tre ska kunna sälja mer av sin tilläggstjänst (Har företagsabonnemang för mobilen)

2

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

vissa operatörer har spärr för trafik innom deras egna nät, är det detta du menar?

3

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

G-Man skrev:

vissa operatörer har spärr för trafik innom deras egna nät, är det detta du menar?

Jag kanske var lite otydlig, ska klargöra lite.
Jag har en dator som är uppkopplad via en huawei e5776, jag använder 3maxfart frisurf som anslutning. I routern har jag öppnat vissa portar för att komma åt olika program på dator.

När jag surfar in på den publika ip-adressen, via den öppna porten, kommer jag åt sidan. Canyouseeme bekräftar detta. Detta fungerar om mobilen som jag använder för att fjärr-logga in är uppkopplad via ett wifi-nätverk.
Om jag upprepar inloggning med mobilen och använder 3G-anslutning (3), så kommer jag inte åt porten.

Alltså

Iphone -> {Wifi -anslutning} -> fjärrinloggning -> e5776 -> dator FUNGERAR

Iphone -> {3G -anslutning} -> fjärrinloggning -> e5776 -> dator FUNGERAR EJ

4

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

det som jag skrev,
tres egna kunder kommer ej åt andra tre kunder.


kör du tex tele2 så funkar detta bla.

5 Senaste redigerad av yada (2013-08-18 19:31:51)

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

3 Företag -> 3 Företag fast IP vet jag har fungerat och gör det troligtvis fortfarande.

6

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

statisk ip är en annan boll.
nu är det vad jag tolkar privat abg vi textar om?

men detta wifi, vad är det för operatör & abg typ här?
Iphone -> {Wifi -anslutning} -> fjärrinloggning -> e5776 -> dator FUNGERAR

7

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

Tack för svar. Mycket märkligt att tre satt in den begränsningen.
Statiskt ip är jag inte i behov av då jag löser det med ddns.
Det mobila bredbands-abbonemanget där datorn är uppkopplad till är privat medan mobilen har ett företagsabonnemang.

Wifi är vårt hemmanätverk. Comhem via tv-uttaget.

Jag har hittills haft problem med port forwarding (sålänge jag inte ansluter från 3g-anslutning), har jag flyt eller brukar det fungera såhär bra? Fick intrycket att mobilt bredband ofta innebär problem med att öppna portar.

8 Senaste redigerad av Sam (2013-08-19 13:16:54)

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

Japp, enligt Tres design så ska det här säkert minimera virusspridning och P2P inom deras nät. Det är därför deras abbonenter kan inte ha direkt IP kontakt mellan varann. Detta påverkar också deras virtuella operatörer som Fogg, ComHem, osv eftersom alla dessa använder Tre i grund o botten.

Du får köra VPN emellan.

9

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

även telia, tele2 körde/kör med liknande "$trul lösningar i sina nät"
det minimerar skräptrafik i näten, och det är bra för vanligt surf.. men till andra användningar så fuxxar det upp anslutningen totalt, tex p2p och liknande, och det är nog avsikten...
men även saker som div play som använder p2p teknik via tex flash blir påverkade ! och man får sämre streaming av tex tv sändningar !
( har testat å åter testat och verifierat...)
mitt lilla tool som blockerar svt plays leeching på min bandbredd och även blockerar svt plays lame anslutning mot faceböök gör tex att det ej går att se på play tex, eller att det laggar extremt m.m.
men det gäller även andra "play" som tex använder skräpet flash.

så att titta på play, som i reklamen funkar dåligt pga nat'ade mobilabredband... :-)

men öm man betalar per mb så vill iaf jag ligga bakom nat, annars får man betala för skräptrafik som eminerar från molnet...

10

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

Sam skrev:

Japp, enligt Tres design så ska det här säkert minimera virusspridning och P2P inom deras nät. Det är därför deras abbonenter kan inte ha direkt IP kontakt mellan varann. Detta påverkar också deras virtuella operatörer som Fogg, ComHem, osv eftersom alla dessa använder Tre i grund o botten.

Du får köra VPN emellan.

Satte upp en VPN och noterade följande.

Mobil (3G-anslutning) -> VPN -> Dator hemma (Com hem). Fungerar ej!

Mobil (Mobilt bredband/wifi) -> VPN -> Dator hemma (Com hem). Fungerar!

Alltså är jag uppkopplad via mitt mobila bredband kan jag ansluta över VPN, via 3g-anslutningen i mobilen kan jag inte göra det. Verkar som 3 spärrat det?
Har förvisso tre som operatör för mobilt bredband också.

Har inte testat mobil (3G) -> VPN -> Dator (Mobilt bredband), men misstänker att det misslyckas då ovanstående inte lyckas till dator kopplad till fast anslutning.

11

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

det är möjligt att ditt mobila "surf abg via röstmobilen" är spärrad mot all utom surf.
för någor år sedan spärrades all möjligt i ett ivrigt försök att få kunderna att betala för alla funktioner var för sig... min lösning då var, röst abg bort, mbb i mobilen och ringa med sip/voip och texta med text app.

tre var den första operatören som sålde enstaka tjänster separat.

12

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

För mig fungerar 3G-anslutning (3) -> VPN (Anonine, även testat med egen via Telia och Resilans)-> Hemnätverk (BBB)

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13 Senaste redigerad av Ritte (2013-08-21 12:36:23)

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

Jag kan ansluta till VPN vanligtvis via mobilens 3G-anslutning.

iPhone -> [3G-anslutning] - > Privatetunnel.com (VPN-tjänst) Fungerar
Dator -> [internetdelning via iPhones 3G-anslutning] -> Arbetsplatsens SSL-VPN Fungerar
iPhone -> [3G-anslutning] -> VPN på datorn hemma Fungerar ej
iPhone -> [mobilt bredband] -> VPN på datorn hemma Fungerar

Så VPN har fungerat och fungerar via mobilens 3G-anslutning. Den vill dock inte ansluta till min PPTP-VPN som jag har satt upp hemma. Denna kommer jag dock åt med mobilt bredband, så jag vet att VPN servern fungerar.

Kan inte se att TRE ska blockera just PPTP VPN:t jag kör hemma?

14

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

Nej, då är det nog något annat. Om du kör med 3G-anslutningen delad till datorn och försöker ansluta till din VPN hemma. Fungerar det då?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15 Senaste redigerad av Ritte (2013-08-21 12:48:56)

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

careface skrev:

Nej, då är det nog något annat. Om du kör med 3G-anslutningen delad till datorn och försöker ansluta till din VPN hemma. Fungerar det då?

Nej, det fungerar inte heller. All kontakt via mobilens 3G-anslutning till min VPN hemma är blockerad. Vare sig det är via mobilen eller dator/ipad via mobilens internetdelning.
Men med mitt mobila bredband kan jag nå min VPN från iphone/ipad/dator.

Vekar ha samma typ av problem som jag:
http://forum.macworld.se/topic/115181-3-vpn-problem/

16

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

är innom samma nät på något vis,
om du gör tracert från mobilen så man ser backbone mellan sakerna så blir det enklare. att hitta felkällan.

kan du tex ansluta med ftp/http mot hem datorn, eller är det enbart just vpn/pptp som ej funkar?

17 Senaste redigerad av Ritte (2013-08-21 13:17:10)

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

G-Man skrev:

är innom samma nät på något vis,
om du gör tracert från mobilen så man ser backbone mellan sakerna så blir det enklare. att hitta felkällan.

Tracert till min publika adress eller direkt till VPN-Servern? Lyckas endast köra till den publika adressen med hjälp av verktygen som finns i denna dator.

G-Man skrev:

kan du tex ansluta med ftp/http mot hem datorn, eller är det enbart just vpn/pptp som ej funkar?

Jag kan komma åt min router och andra tjänster mot datorn, verkar bara vara vpn/pptn.
Ringde och frågade 3:s kompetenta kundtjänst, till min stora förvåning visste inte de heller. Men hon skulle ringa upp iaf.

18

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

då ligger det hos tre

19

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

"Nej, det fungerar inte heller. All kontakt via mobilens 3G-anslutning till min VPN hemma är blockerad. Vare sig det är via mobilen eller dator/ipad via mobilens internetdelning.
Men med mitt mobila bredband kan jag nå min VPN från iphone/ipad/dator."

Så VPN i detta fallet är något du satt upp på din dator med 3 mobilt bredband eller är det en extern tjänst?

"Men med mitt mobila bredband kan jag nå min VPN från iphone/ipad/dator."
I detta fallet vad menas med från iphone med mobilt bredband, ansuter du med iphonen via wifi?
Om wifi vilket när ansluter du då till?

20

Sv: Öppna portar möjligt Wifi - 3, men ej 3-3?

Hittade en gammal burk och satte upp en openvpn server istället, denna kan jag nå från min iphone via dess 3g-anslutning.
Får pilla lite med inställningarna så att det blir perfekt.