1

Tråd: E589 - Behöver routern själv täckning trots extern antenn?

Hejsan, skaffade i dagarna en E589 (rättare sagt den ingick i det mobila bredbandet). Då mottagningen var råkass skaffade jag en 11dbi Poynting-antenn från KjellCo och får nu 5mbit vilket uppfyller mina krav. Dock står antennen provisoriskt monterad på ett kamerastativ vid mitt skrivbord, men för att planera en mer permanent montering undrar jag;

-Måste routern ligga så att den själv har mottagning trots att jag satt dit en extern antenn? Har läst att vissa donglar skickar med sin egen antenn och hämtar med den externa antennen och undrar om E589 funkar på samma sätt så att den i sig självt måste sitta där det finns (någon form av) mottagning.

Problemet ligger i att om jag monterar 4g-antennen i tv-antennens mast och lägger routern i närmsta fönster kommer routern självt ha noll täckning. Om jag ska ha routern liggande i närmsta fönster där routern själv har täckning måste jag köpa 10-15 meter förlängningskabel som förutom att dämpa signalstyrkan kostar pengar. Börjar känna att jag lagt ut tillräckligt nu.

Ps. Utan antenn i fönstret med täckning har jag 2pluppar 2g och tankar i 2kb/s, med antennen har jag 1plupp 4G och tankar i 5Mbit/s.

/CFR

2

Sv: E589 - Behöver routern själv täckning trots extern antenn?

kan göra ett påpekande ...även om det kommer mer från folk som kan det här bättre än mig.

det är inte optimalt att ha den router som stationär router..även om det kanske funkar...men den är nog tänkt för resande fot (har en själv)

Hur pass den funkar med extern antenn och vilken adapter det ska var.........den infon kanske finns men router är inte så gammal men kunskapen finns kanske på detta forum... hurvida den använder sändning och motagning genom samma antennutag.

din externa antenn ska sitta utomhus  fast det kanske du vet

vidare svar lär nog komma.....lycka till

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-29 14:25:38)

Sv: E589 - Behöver routern själv täckning trots extern antenn?

För 3G mifin E583C anges: External main diversity antenna interface vad det nu betyder... Men på frågan om det kan tänkas att Huawei bara kopplar till mottagningsantenn är svaret obetingat ja, eftersom operatörernas intressen prioriteras före användarnas.

jag frågade i en Teliábutik där de sålde 589 om uttaget användes för sändning också. De hade ingen aning och kände inte till att 3G och 4G modem använder tx/rx + diversity antenn. Har inte forskat vidare eftersom Sierra wireless förhoppningsvis kommer med egen 4G mifi för Europa och då förmodligen gör rätt som de brukar, med dubbla uttag. Men som Jonny påpekade, 589 är avsedd att ha i fickan. Telias marknadsföring av den som router hemma för t ex studenter är vilseledande eftersom användaren blir lämnad i sticket om det är svårt att koppla upp sig. Det var ett steg nedåt då telia gick från kombinationen E392 + Tiny till E589.

Sverige är avvikande eftersom man här lockar folk att gå över från fast trådat bredband till fast mobilt. I andra länder ses 4G primärt som avsett för rörligt bruk därför att så gott som alla  som vill kan få fast anslutning. I Belgiens nya LTE 1800 nät erbjuder de båda operatörerna bara USB-sticka eller mifi, inga routrar för stationärt bruk än så länge. Och det enda folk frågar efter på forum är vilka smartphones som funkar i nätet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: E589 - Behöver routern själv täckning trots extern antenn?

Tack för era svar. Då utgår jag från att den kräver en installation med täckning. Ska fila på hur jag löser detta.

Så länge routern fortsätter fungera som den gjort hitills så blir den kvar. Den var gratis och uppfyller mina krav.

/cfr

5

Sv: E589 - Behöver routern själv täckning trots extern antenn?

jo är kanonnöj med min med... funkar jättebra när man åker bil ...
tror den har en begränsning på max 20 mb input....fast teoretisk hastighet  tror jag det var....läste något om det i ett test någonstans.. fast räcker om man är på resande fot..

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: E589 - Behöver routern själv täckning trots extern antenn?

Does the SD card sharing work on your E589?
(If it does, whats your FW version?)

BTW. External antenna is used in duplex mode, and the connected antenna should support 900-2600 MHz.