1

Tråd: Vílken router

Vilken router tycker ni passa bäst ihop med en DWR-923 i bryggat läge..
Som alla vet så är wifi signalen på dwr-923 ganska svag

Vill ha en router som har lång wifi räckvidd och gärna 5 ghz bandet också ..är Asus bra?

Goliat wink

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

2 Senaste redigerad av pererikl (2013-08-17 10:48:12)

Sv: Vílken router

Om jag vore i ditt läge skulle jag kika på en Linksys  EA6700 eller EA6400
Tänker byta till en sådan när fibern kommer...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

3

Sv: Vílken router

jag har kanske fel , men bör man inte välja en trådlös router med antenner , blir det inte bättre signal då ?

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

4

Sv: Vílken router

nja,
vissa välbyggda antennlösa routrar funkar lika bra, skillnaden är marginell.
men placeringen av antennlösa är viktigare, så dom inte bor i ett sladd inferno tex.

tyvärr har många av dom döda vinklar, där wifi är usel.

men lösa antenner kan ge dämpning av signalen, och dom inbyggda saknar sladdar/kontakter.

jag snabb provade wifi på
doma 2* antenner,
go inga yttre antenner,
tiny 1*antenner
umr 1*antenner

och jag var överraskad av go's räckvidd mot tex tiny.
doma gav bäst bandbredd.
osv

5

Sv: Vílken router

kollade på Linksys nu ...tester på youtube osv ....ea6700 sägs ha 6 antenner inbyggda wink

det lutar åt en Linksys router , hade en Linksys router när jag hade ADSL istan och jag startade inte om routern på flera månader ..bara stängde av den pga åska ..men den hängde sig aldrig.

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

6

Sv: Vílken router

Bor man i storstad med femtio andra WLAn inom räckhåll är frågan om man bör använda wifiteknik som använder många kanaler parallellt. Hur mycket stör bredbandigt WLAN andra nät?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Vílken router

jag hade bara 3 wlan nät som jag kunde se när jag bodde i stan , det var ett litet hus och var ganska längesedan nu ..

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

8

Sv: Vílken router

Där jag bor finns det 25 andra nätverk inom räckhåll, då står inte ens husen speciellt nära varandra. I föreningen finns det 174 lägenheter. I stan där vi också har en lägenhet, är det som en innergård med ca 200 lägenheter och där hittar inSSIDer mellan 32-64 nätverk på 2.4GHz. Alltså är det inte speciellt optimalt att ha trådlöst nätverk i städer - åtminstone inte på 2,4GHz.

På 5GHz hittar jag mellan 2-5 nätverk på sistnämnda stället beroende på var jag befinner mig. Alltså är det mycket mer optimalt att köra enbart på 5GHz än 2,4GHz för att minska störningarna. Detta är ju möjligt då betydligt färre routrar har stöd för 5GHz (åtminstone av de man får av Telia, Bredbandsbolaget osv). Dessutom störs väl 5GHz lättare ut av väggar - vilket också är bra smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Vílken router

Careface  vilken router tycker du jag ska köpa smile ??

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

10

Sv: Vílken router

Har man en router med fasta antenner eller bara inbyggda och skulle vilja ansluta yttre antenner finns adapterset som ansluter till wlan-kortens miniatyrkoaxkontakter. Antingen en bättre antenn eller RP-SMA kontakter. De här kontakterna brukar vara standard men svårt uttala sig om vilka routrar som har vad

http://www.wlan-shop24.de/FritzBox-Modification

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.