1

Tråd: Har net1 stängt portar ?

Har under några år kört kamer(or) på d-35:an men nu vägrar den släppa in mig utifrån
jag har provat allt som jag kan komma på, ändrat portar, fordwarding , DMZ  m.m
Men icke, internt i nätverket går det bra men som sagt utifrån finns jag inte.
Trots att jag öppnat portar så syns det inte med olika port scannings verktyg
Nu börjar jag misstänka att D-35:an fått spunk eller så har net1 stängt av

2

Sv: Har net1 stängt portar ?

Jag har haft samma problem med Tre. Operatörerna tycks stänga portar litet hipp som happ. Ibland fungerar portarna (utifrån) då man får en viss IP-adress, ibland inte. Jag har inte lyckats få någon reda på när portar stängs och vilka. Troligen helt slumpvis ...

3

Sv: Har net1 stängt portar ?

inte så att dom kör med fusk nat, så flera kunder delar på en äkta ip adress?

4

Sv: Har net1 stängt portar ?

risön skrev:

Har under några år kört kamer(or) på d-35:an men nu vägrar den släppa in mig utifrån
jag har provat allt som jag kan komma på, ändrat portar, fordwarding , DMZ  m.m
Men icke, internt i nätverket går det bra men som sagt utifrån finns jag inte.
Trots att jag öppnat portar så syns det inte med olika port scannings verktyg
Nu börjar jag misstänka att D-35:an fått spunk eller så har net1 stängt av


" Vi kommer att gå över till att erbjuda NAT-ade dynamiska IP-adresser. Förändringen kommer att ske stegvis under hösten 2013. "


http://kundservice.net1.se/Privat/Kunds … ng.aspx#79


Dålig stil om de inte kan erbjuda fast ip-adress till privatkunder, det finns till företagskunder.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Har net1 stängt portar ?

Ajdå misstänkte att det kan vara så för det visas en skum 10.x.x.x adress i d-35:an
Jaha mitt abb går ut 2 september så då blir det en uppsägning :-( i stället för förlängning :-)
för då är vitsen borta för mig, men jag ska kolla med kundtjänst först

6

Sv: Har net1 stängt portar ?

Har haft fasta WAN IP-adresser på mina abb. under snart ett år efter Net1:s stora IP-strul tidigare i år. Resultatet blev mycket stabilare uppkoppling och framför allt, om man som jag, kör VoIP över Net1. Men 60 SEK/månaden/abb. kostar det.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: Har net1 stängt portar ?

Vox medievalis skrev:

Har haft fasta WAN IP-adresser på mina abb. under snart ett år efter Net1:s stora IP-strul tidigare i år. Resultatet blev mycket stabilare uppkoppling och framför allt, om man som jag, kör VoIP över Net1. Men 60 SEK/månaden/abb. kostar det.


Har du då företagsabonnemang eller privat ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Har net1 stängt portar ?

Vad/hur behöver man sätta i  d:35:an med fast leverantörs ip ?

9

Sv: Har net1 stängt portar ?

Jag kör företagsabb. Låsningen till fast och permanent IP-adress görs på systemnivå och endast av supporten. Ev. (klient)inställningar i D-35 resp R-90 i detta avseende har följaktligen ingen funktion i Net1:s nät.

Frågan är om Net1:s kommande övergång till NAT-ade adresser har samband med tidigare IP-adresstrul eller brist på adresser ?  Någon gång (ganska snart) måste nog teleoperatörerna börja fundera på IPv6 men då gäller det vilka nu driftsatta routrar och modem som är IPv6-klara ......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: Har net1 stängt portar ?

Jaha då har jag fast ip (företagsabb) och då funkar allt igen
Så tappar ni kontakten med kameran/webservern m.m har ni blivit "nasade"

11

Sv: Har net1 stängt portar ?

Grattis, det här bör bespara Dig mycket felsökningstid och annat strul.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

12

Sv: Har net1 stängt portar ?

risön skrev:

Jaha då har jag fast ip (företagsabb) och då funkar allt igen
Så tappar ni kontakten med kameran/webservern m.m har ni blivit "nasade"

Var det bökigt att byta till företagsabonnemang ? Hur pass mycket dyrare blir det ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: Har net1 stängt portar ?

http://net1.se/privat/bredband-kameraovervakning.aspx

Ska juh tydligen funka med "ofta", eller?

14

Sv: Har net1 stängt portar ?

Thomas ÖKX skrev:

http://net1.se/privat/bredband-kameraovervakning.aspx

Ska juh tydligen funka med "ofta", eller?


Mobilt Turbo 3G modem med inbyggt WiFi
Kräver ingen installation
Telefonianslutning (IP-telefoni)
Hastighet: Upp till 9,3 Mbit/s
Inbyggt laddningsbart batteri (ca 1-2 timmar)
Levereras med 220V, 12V adapter och nätverkskabel
Extern antennanslutning

15

Sv: Har net1 stängt portar ?

Vad gäller fast IP (inställningar och pris) se mina inlägg ovan 18/8 och 19/8. Observera att om Du byter från "vanligt" abb. till företagsabb. med fast IP får Du betala dels för skillnaden mellan "vanligt" abb. samt tillägg för fast IP. Företagsabben har med andra ord inte fasta IP-adresser per automatik

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

16

Sv: Har net1 stängt portar ?

Svar till Vox..

Ja, det förstår jag att fast ip-nummer är ett tillval.
Det jag undrade mest över om man som privatperson även får betala 99 kr för Bas eller om det är moms som gör att det blir dyrare är 99 kr / månad ?


Fick detta svar från kundservice:

" En fast IP-adress kan vi enbart erbjuda våra företagskunder. Det går dock bra att som privatkund byta prisplan till ett företagsabonnemang och på så sätt skaffa en fast IP-adress. En fast IP-adress kostar 39:- per månad ex. moms. "

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Har net1 stängt portar ?

Vad trevligt att kostnaden för fast IP har sjunkit.
Skillnaden mellan BAS privat och BAS företag är sannolikt bara momsen. Sannolikt därför att t.ex ALLTID-abbet för företag (då med 30 Gb kapacitetsgräns) hade dubbel nätprio medan ALLTID-abbet för privat inte hade det. Om dessa skillnader även gäller för nya och andra abb. vet jag inte - har inte hunnit lusläsa de nya avtalsparagraferna ännu. För BAS-abben (både företag och privat) betvivlar jag att någon nätprio finns.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810