1 Senaste redigerad av markanini (2013-08-16 02:03:19)

Tråd: DRW923 tvinga 2600MHz

Modemet slår över till 850Mhz(band 8) emellanåt vilket får mina högtalare att brumma så jag stäldle in '2600MHz only' och brummet försvann. Men hur ofta är 2.6M bandet nere egentligen? Har inte haft problem med att komma ut på nätet hittills med inställningen. Är det en tidsfråga innan jag får ändra inställningen för att jag inte kommer ut på nätet eller är modemet för ivrigt att slå över?

2

Sv: DRW923 tvinga 2600MHz

den väljer det band med vad den anser är bäst signal, enkelt uttryckt.
gör hastighetsmätning, villket är snabbast?

båda banden är uppe lika mycket/bra så ingen skillnad där.
2600 täcker mindre yta, samt ger i normalfallet högre hastighet.

om du är nöjd med hastighet m.m. och slipper brummet så va gla :-)  och kör vidare.

sedan skall inte modemen störa annan utrustning, beroende på placering av "modemet" så kan det vara något fel på det.
har du modemet nära ljud sakerna så finns stor risk för det du upplever, annars ska det ej uppkomma.

3

Sv: DRW923 tvinga 2600MHz

Det kan lika gärna vara förstärkaren som tar in RFsignalen. Filtrera högtalarkabarna för radiofrekvens.

Går det inte att låsa routern på 2600?

Band 8 är 900 bandet som telenor och tele2 sänder 4G på. 850 bandet används i Australien bl a men det är inte samma.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: DRW923 tvinga 2600MHz

jag körde med hyperduper denon mfl prylar från hifi klubben,
och dessa prylar gav avsevärda problem med rf störningar.

så i sann byggaom saker anda,
skruvade bort locket på denon prylarna och konstaterade att innehåller sågut som sh.t, fullt med dåliga lödningar, billigaste sorten av kretskor, enkeltrådiga kablar som dinglade löst i lådan osv...
inte imponerad !
tog kabelknippena och adderade drosslar, bättre ljud, samt mindre störningar.
så helt klart inte en av de bättre byggerna jag sett från denon...
kontentan var,
snygg utsida, högt pris med skräp i lådan.
ersatte den med ett annat vanligt märke, och inga problem, tom rörförstärkaren störde inte den...

5

Sv: DRW923 tvinga 2600MHz

Håller med G-man, man betalar mer för märket än kvaliteten. Faktum är att ju dyrare en ljudpryl är desto större risk att man blir blåst, även om chansen är större att man får kvalitet.