1

Tråd: Funkar VPN över Telia 4G (med modem Huawei E3276)

Hej!

Har hört om att operatörer spärrar VPN på mobila bredband.
Funderar på att skaffa Telias startpaket med modem Huawei E3276,
någon om vet om VPN inte skulle funka där?


Tackar för svar!

2

Sv: Funkar VPN över Telia 4G (med modem Huawei E3276)

Lång tråd om detta men över ett år gammal

https://forum.tewss.telia.se/topic/5220 … -via-wlan/

Själv har jag ett Telia företagsabb och där funkar VPN.

Kolla med Telias support eller om någon vet säkert angående privatabb.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: Funkar VPN över Telia 4G (med modem Huawei E3276)

sedan finns flera olika vpn, då vpn är ett samlingsnamn så kan vissa vpn funka och andra inte.
så ja/nej kan vara svårt att ge

4 Senaste redigerad av plun (2013-08-11 15:31:54)

Sv: Funkar VPN över Telia 4G (med modem Huawei E3276)

G-Man skrev:

sedan finns flera olika vpn, då vpn är ett samlingsnamn så kan vissa vpn funka och andra inte.
så ja/nej kan vara svårt att ge

Jo fövisso men det som oftast avses är då VPN, pptp och MS lösning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/PPTP

De allra flesta nyare smartphones, Windows 7/8 har det inbyggt för enkel konfiguration.

(sen är det en annan femma att VPN anses som osäkrare än Open VPN men sistnämnda är ingen enkel sak för de flesta användare att konfigurera jämfört med MS VPN)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: Funkar VPN över Telia 4G (med modem Huawei E3276)

Helt riktigt, detta gäller Win7, vanlig vpn-koppling.

Får ringa Telia, men eftersom jag vill ha kontantkort så är det nog svårt med "publik IP" som de skrev i forumet.

Finns det någon operatör som har 4G kontantkort utan vpn-spärr tro?

6

Sv: Funkar VPN över Telia 4G (med modem Huawei E3276)

Med Telias kontantkort vet man aldrig vad man kommer få. Varannan uppkopplad session ger mig privat IP.

7

Sv: Funkar VPN över Telia 4G (med modem Huawei E3276)

Tack för inlägget Sam.

Det betyder alltså att du kör(t) Telias 4G-kontantkort? Funkar det bra, förutom att du inte alltid får publik IP-adress?

Mycket tacksam för alla tips jag kan få :-)

8

Sv: Funkar VPN över Telia 4G (med modem Huawei E3276)

Det är inte alltid att man kan köra PPTP bakom en NAT:ad IP address. Det brukar man inte kunna göra. Jag minns när TRE hade endast data.tre.se som APN, vilket gav kunderna ett privat IP address. Jag bad dom om ett publikt IP, men det fick jag inte. När jag ringde upp igen, då klagade jag på att mitt VPN funkade inte pga att datorn fick alltid ett privat IP (modem i datorn), då gav dom mig tillgång till bredband.tre.se som APN. Året var 2006, om jag minns rätt.

9

Sv: Funkar VPN över Telia 4G (med modem Huawei E3276)

barnum skrev:

Det betyder alltså att du kör(t) Telias 4G-kontantkort? Funkar det bra, förutom att du inte alltid får publik IP-adress?


Koppla upp på 3G-only läge och se om det funkar med VPN.

10

Sv: Funkar VPN över Telia 4G (med modem Huawei E3276)

Nu har jag prövat ett dygn, och VPN har funkat alla gånger. Kanske tur, vem vet.

MEN, att det inte står någonstans att man måste aktivera kontantsurf med ett SMS är ju otroligt.
En vänlig person på Telias support kunde hjälpa mig fort, men ändå....

11

Sv: Funkar VPN över Telia 4G (med modem Huawei E3276)

plun skrev:
G-Man skrev:

sedan finns flera olika vpn, då vpn är ett samlingsnamn så kan vissa vpn funka och andra inte.
så ja/nej kan vara svårt att ge

Jo fövisso men det som oftast avses är då VPN, pptp och MS lösning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/PPTP

De allra flesta nyare smartphones, Windows 7/8 har det inbyggt för enkel konfiguration.

(sen är det en annan femma att VPN anses som osäkrare än Open VPN men sistnämnda är ingen enkel sak för de flesta användare att konfigurera jämfört med MS VPN)

ms pptp vpn finns i windows xp samt windows NT som std och nyare windows.
finns även på äldre windows med lite trix.
så har funnits i över 20 år ivf tror jag