1

Tråd: Cell ID

Kan någon förklara cell id för mig

på en 4G mast som jag bor nära visar alltid 36640  är det alltid samma nummer på den masten ?
Får man alltså nytt cell id så fort man bytar mast ..

Igår när jag åkte så hade jag även cell id nummer som var väldigt lika varandra..dom två sista siffrorna
var olika ..var det då samma mast fast annan cell ? är fullständigt novis på detta...

tack wink

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

2

Sv: Cell ID

På 4G finns olika cell ID, global cell id och physical cell id

Varje mast har ett antal sektorer som har egna unika nummer. Finns det t ex 800, 900 och 2600 i masten kan den sista siffran ange den enskilda sektorn på ett visst band. Enklast med telenor  och tele2 t ex 1,2,3 för 900, 4,5,6 för 2600 och 7,8,9 för senare tilllkommet 800. Obs att siffran bara visas rätt om mast id presenteras hexadecimalt, vilket innebär att det kan finnas bokstäver i mastbeteckningen också. Omräkning melan decimalt och hexadecimalt gör man lätt på nätet.

Telias numrering av GCI är mystisk. Slutsiffran stämmer inte med sektornumreringen.

Sedan finns tresiffriga beteckningar, s.k. PCI, physical cell identity. Men det borde vara sector identity för tre antenner för tre band riktade åt samma håll kan alla ha samma PCI. Men de är cell identity för en cell kan täckas av antenner från två master och de får gemensam PCI.

Vissa modem anger Global cell identity, decimalt ellet hexadecimalt. Andra bara PCI. Åter andra bådadera. För att snabbt identifiera celler är den tresiffriga PCI enklast. Men den sifferkombinationen kan upprepas någonstans i landet till skillnad från GCI, global cell identity.

GCI på den mast du har är kort, kan vara en Tre mast. Men möjligen kan din mottagare skippa sista siffran ockdå. Så vi undrar vilken operatör det är och vad för apparat du ser uppgifteb i.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Cell ID

Har de senaste veckorna ibland varit ute i bushen och mätt in omgivande radiobaser. Med väldigt enkla medel kan man faktiskt få ut en hel del information som kompletterar de ofta väldigt intetsägande täckningskartorna. Det följande är knappast någon innovation men jag anger ändå vad jag mäter in och följaktligen vad jag kan få ut av det. Samtliga värden blir ganska oprecisa men ändå fullt tillräckligt för det aktuella behovet:

Mät in:
position (GPS), höjd över havet (GPS och höjdkurvor), masthöjd (mät fackverksdetaljer och multiplicera med antalet per mastsektion och multiplicera sedan med antalet sektioner), sändarantennernas orientering (kompass) och radiolänkarnas orientering (kompass). Notera samtidigt avvikande antenntiltning (kikare). Kontrollera om det finns ingående fiberkabel. Notera också skylt/namn på resp. teknikbod. Inbland kan man med kikarens hjälp följa koaxialkabelknippet från respektive teknikbod till aktuella antenner (kikare) och därmed också avgöra eventuellt avvikande sändarlobsorientering för olika operatörer - om det finns flera bodar/operatörer vid masten.

Information:
Om man vet routerns absoluta höjd över havet (GPS eller karta) kan man lättare bedöma/beräkna fresnelzonens eventuella signalpåverkan. Att lägga in sändarantennernas orientering på en digital karta (MapSource/Garmin) eller motsvarande ger en bra uppfattning om hur mottagarpositionen ligger relativt sändarlobsmaximum. Som en extrabonus kan man sedan lätt lägga in riktningslinjerna för respektive radiolänk och får då ganska snabbt upp ett intressant radiolänksnätverk på kartan ! Om det finns tomrör för fiberkabel kan man misstänka att stationens kapacitet så småningom kan komma att ökas när angränsande hus/gårdar får fiberlina.

Sist men inte minst - Du går i närheten/under en sändarmast helt på egen risk. En hjälm är ett minimumkrav !  Är inte säker på att alla små låsbeslag för koaxialkablar och skruvar på marken runt en basstationsplats enbart är ett spår från senaste montörsgängets arbete.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810