1

Tråd: Hitta sändarna

Nu har jag hittat ett nytt sätt för att kunna hitta Telenors master/sändare. Med hjälp av Bredbandsbolagets täckningskarta: http://217.174.67.234/coverageportal/ho … ndsbolaget

Välj att visa täckningen "inomhus", då blir det väldigt tydligt var masterna finns - om det inte är för många tätt inpå varandra som i städer. Men utanför städer, blir det lätt att urskilja vart de står. Det blir också tydligt hur de är riktade.

Kartan återspeglar följande operatörers master:
2G: Telenor och Tele2
3G: Telenor och 3 (2100MHz utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona)
4G: Telenor och Tele2

Hoppas att det kan vara till någon hjälp!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Hitta sändarna

careface skrev:

Nu har jag hittat ett nytt sätt för att kunna hitta Telenors master/sändare. Med hjälp av Bredbandsbolagets täckningskarta: http://217.174.67.234/coverageportal/ho … ndsbolaget

Välj att visa täckningen "inomhus", då blir det väldigt tydligt var masterna finns - om det inte är för många tätt inpå varandra som i städer. Men utanför städer, blir det lätt att urskilja vart de står. Det blir också tydligt hur de är riktade.

Kartan återspeglar följande operatörers master:
2G: Telenor och Tele2
3G: Telenor och 3 (2100MHz utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona)
4G: Telenor och Tele2

Hoppas att det kan vara till någon hjälp!

Tack för ett bra tips! smile

3

Sv: Hitta sändarna

Tack för bra tips. Det är tydligt att täckningen inte beräknas nå inomhus när det bara är fyra staplar. Det vore väldigt intressant att veta vilka signalstyrkevärden i dBm staplarna är beräknade på och hur stor de antar de fixa inomhusdämpningen vara.  Jag kan på raken konstatera stora avvikelser både uppåt och nedåt.  Detvär uppenbart att den datorberäknade täckningen tar viss hänsyn till terrängprofiler. Mer tveksamt om dämpning sv skog finns med.

Konstigt att de har kvar 32 mbit/s 4G motsvarande 5 MHz. Hittar någon områden där 60 mbit/s täckning avviker från 32 mbit/s täckning?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Hitta sändarna

Utanför Norrköping, har jag hittat att det skiljer sig, du kan söka på Vånga, 617 90 Skärblacka, Sverige och zooma ut - så ser du att det finns ett relativt stort område där det är 4G upp till 32Mbit.

Även vid Örebro saknas det.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5 Senaste redigerad av El Dovado (2013-08-13 18:52:10)

Sv: Hitta sändarna

Tack för tipset!  Suveränt!  Jag lyckades lokalisera en mast EXAKT.
Först gjorde jag en uppskattning av positionen på BBB:s täckningskarta i det beskrivna inomhusläget.
Sedan öppnade jag samma kartavsnitt på Hitta.se, zoomade in maximalt i satellitvy.
Ganska snabbt såg jag en ca 75 m lång skugga på satellitbilden. BINGO!!   ( Mast ca 60 m hög?)
På Hitta kan man ju enkelt mäta anståndet, jag fick ca 7 km.
Gick sedan till www.heywhatsthat.com för en Freznelzon-kontroll som såg mycket lovande ut.
Masten antar jag sänder 4G (upp till 60 Mb/s på 900 Mhz.
Nu skall det testas!!
Äntligen riktigt bredband i sommarstugan!!..........hoppas jag.

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

6

Sv: Hitta sändarna

Ropa inte hurra förrän du konstaterat att du inte ligger i sektorgräns. Men det framgår ju av inomhuskartan. Konstigt att BBB och telenor inte har samma info i sin respeltive karttjänst...

Kartor över mobilsändare i andra länder. Se Norge t ex (endast GSM). Belgien har massiv info (annan site). 

http://www.vagbrytarenstockholm.se/hittasandarna/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Hitta sändarna

Om man vill hitta var det finns master så kan man använda sig av http://www.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html!!!! Troligtvis så kan man välja vilken som helst av deras kartvisare.
Välj skala 1:50.000 så syns master (av alla de slag) med en ¤ symbol. Sedan så får man väl åka ut för att konstatera vad/vilken sorts mast det är.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

8 Senaste redigerad av idgforum (2013-08-14 09:21:23)

Sv: Hitta sändarna

Gjorde en liten film hur jag gjorde enligt careface tips och stämmer rätt bra med vilket håll jag får bästa fart:

http://youtu.be/ROPFge4jcfY

---------------

Kollade täckningskartan på Tre och den såg lika dan ut fast hade ingen mätare

TRE
http://spacecloud.im/img/canibalskalle/1.JPG

Bredbands bolaget
http://spacecloud.im/img/canibalskalle/6.JPG

9

Sv: Hitta sändarna

LasseT skrev:

Om man vill hitta var det finns master så kan man använda sig av http://www.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html!!!! Troligtvis så kan man välja vilken som helst av deras kartvisare.
Välj skala 1:50.000 så syns master (av alla de slag) med en ¤ symbol. Sedan så får man väl åka ut för att konstatera vad/vilken sorts mast det är.

Tyvärr visas inte alla master, utan endast fristående master - vad jag kan se. Om man tar en titt i Uppsala t.ex, där de flesta sändare/master är placerade på huskroppar, så synd inga - men tittar man en bit utanför, dyker det upp flera.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: Hitta sändarna

Hur ser man masterna, jag får bara upp  färger som anger hastigheterna för diverse områden.

11

Sv: Hitta sändarna

Du ser inte masterna, men genom att välja inomhus - kan du se täckningsområdena för de flesta master. Ungefär i mitten av det området, står rimligtvis masten. Du ser även hur sändarna är riktade.

Om du söker efter "752 66 Uppsala, Sverige" och väljer inomhus, så blir det tydligt för en 2600-mast i Stenhagen, Uppsala smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12 Senaste redigerad av idgforum (2013-08-14 12:45:22)

Sv: Hitta sändarna

Nja, vet inte om det är skogen elle något men den täckningskartan på Bredbandbolaget och Tre visar helt åt helskotta smile

Åt detta håll fick jag bäst fart

http://spacecloud.im/img/canibalskalle/2-antenn.JPG

Inte åt detta håll och såg ingen mast där.

http://spacecloud.im/img/canibalskalle/6.JPG

Har varit uppe på taket och skruvat några timmar nu.

http://www.speedtest.net/my-result/2900093960

Det är uselt att endast Tele 2 som enda operatör i Sverige visar vart deras master är.

13

Sv: Hitta sändarna

Om du kollar på 4G-täckningen på Bredbandsbolagets karta stämmer den ju inte överrens med 3s eller kollade du vad du får för fart med Telenor också?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Hitta sändarna

careface skrev:

Du ser inte masterna, men genom att välja inomhus - kan du se täckningsområdena för de flesta master. Ungefär i mitten av det området, står rimligtvis masten. Du ser även hur sändarna är riktade.

Om du söker efter "752 66 Uppsala, Sverige" och väljer inomhus, så blir det tydligt för en 2600-mast i Stenhagen, Uppsala smile

Vad är det som indikerar att den står i mitten av området, det är väl inte alltid en mast täcker 360 grader eller?

15 Senaste redigerad av careface (2013-08-14 16:34:41)

Sv: Hitta sändarna

Det som indikerar att står i mitten är att täckningsområdet är ungefär lika stort runt om mittpunkten.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/4GmastStenhagen.PNG
(orangea pluppen på huset med sändarna)

Det finns tre sändare som kör 4G 2600 på det aktuella huset. En mast behöver inte täcka 360 grader, men det blir väl ofta att de gör det för att operatörerna bygger ut det så. Jag ser för övrigt inget annat sätt det skulle kunna vara på, när det ser ut som ovan.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16 Senaste redigerad av idgforum (2013-08-14 18:12:25)

Sv: Hitta sändarna

careface skrev:

Om du kollar på 4G-täckningen på Bredbandsbolagets karta stämmer den ju inte överrens med 3s eller kollade du vad du får för fart med Telenor också?

Med Telenor har jag bara 3G och den masten ligger i samma riktning som 3G från Tre. Men Tele2/Telenor har en 4G mast 50 grader åt vänster enligt Tele2-kartan där man kan se masterna som en liten prick. Den har jag dålig 3G täckning på.

17

Sv: Hitta sändarna

Masterna på brunnskartan kommer från vanliga topografiska kartan. Sök inom rätt län på gis.lst.se, zooma in.

Den vanliga konfigurationen av  basstationers antenner är tre stycken med 120 grader mellan varje. Det ger ett symmetriskt treklövermönster med masten i mitten.

Om idgforums film: den datoruträknade täckningskartan tar viss hänsyn till topografi men knappast till skog. Små fläckar med max täckning kan visas på dubbla avståndet mot den huvudsakligactäckningsgränsen. Men på sådana platser kan man lika gärna få in en bra signal från andra master. Bredbandsbolagets inomhustäckning hjälper en att finna master, liksom Net1s karta i inomhusläge.

För Telia och Tre finns inget bra. Utanför stad kan man söka master på topografiska kartan gis.lst.se och trixa med PTS karta bredbandskartan.se i läge nätägare. Den senare stämmer dock inte alltid.

Med rätt utrustning är det enkelt. Använd en riktantenn i det uttag som är för både sändning och mottagning. Se till att routern i sig inte har bra täckning för då kommer den inbyggda diversityantennen att påverka resultatet. Vrid och kolla för bästa RSRP och SNR. Finns flera celler som hörs, kolla varje PCI vad den cellen ger i fart. Ännu enklare om man har dubbla antenner, t ex mimopanel.

Det spelar i själva verket ingen roll var masten står. Vad som räknas är resultatet på plats. Bästa SNR ger bästa fart. SNR är mer riktningskänsligt än RSRP. Verifiera med stor fil och DU-meter enligt Sams youtube video. Eating is the proof of the pudding för en mast kan krångla även om den ger bra signalstyrka.

Med en router som AVM6840 fås värden för antenningångarna separat vilket underlättar ytterligare. Den routern har inte 900 bandet. Där är det svårt med utrustning som både har antennuttag - vilket telefoner inte har - och även visar SNR men MF93D mifin som telenor nu säljer visar SNR utöver RSRP  och låter en ansluta yttre antenner. ( Påpekas bör att jag inte testat den ännu för antennoptimering.)

Så här får det dock inte gå till enligt operatörerna och därför tar Huawei bort möjligheten att optimera installationen. Se skillnaden mellan B593 u12 och B593s; progressing dumbification with Telia in the lead. Cat 4 så den möjliga maxfarten är högre - men få torde komma att uppleva den för routerinstallationen går inte att optimera. Solklar taktik: Vi säljer dig gärna en nominellt snabbare router men vi vill inte att du använder farten.

Det hela är patetiskt. Vi har använt tusentals inlägg i det här forumet för att operatörerna anser att det ska vara tabu att berätta för användarna hur LTE-nätet fungerar. När jag använder begreppet signal-brusförhållande i en operatörsbutik så möts jag av total okunskap och avsmak för tekniska detaljer. Förr mig framstår personalen som hjärntvättade säljarzoombies.   Operatörerna har övertagit kyrkans gamla roll att kränga mystifikationer.

Så förlåt den ropande rösten i öknen, den där ständigt upprepar att användarna måtte lösa sig från de fala operatörernas snaror.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Hitta sändarna

Bra skrivet  jonasolof. Mobila operatörer i Sverige är kundfientliga. Men vem bryr sig om att införa en lag där de måste rdovisa sina master? IT ministern och hennes täckningskartor i all ära men vi vill ha riktningen.

19

Sv: Hitta sändarna

enligt betäckningskartorna så har jag full betäckning av alla mobiler av olika typer, men samtliga fungerar knappt ute och inte inne.
så kartorna är skräp, oavsett operatör.

att behöva komplexa antennlösningar anser jag inte är en adekvat täckning för div mobila system, då blir tex inte det mobila bredbandet inte så speciellt mobilt när man behöver två master, två antenner tillhörande lågförlustkabel samt router/modem.

sedan div tidningar som testar med abonnemang som ....

20

Sv: Hitta sändarna

Kostar att köpa antenner. Lagt ut först 1800 kr sedan till 4G 2300 kr. Utan antenn får jag bra fart men kan inte ha routen där jag vill ha den så därför antenn. Annars gör det mest på 4G. Med 3G 5-10% men 4G 80% bättre fart

21

Sv: Hitta sändarna

Jag har en USB-förlängning från routern och modemet i en burk utanför väggen. Fungerar fint utan antenn. Testade också med modemet på en käpp ovanför taket men det blev inte bättre. Men USB-förlängning är en bra grej.

22

Sv: Hitta sändarna

Funkar det med modemets inbyggda antenner är det ju utmärkt. På så vis är modem som E392 bätte än router som B593 eftersom man kan använda modem och usbförlängare inklusive inline förstärkare vid behov. Använder man yttre antenn till modemet är det vits att sätta modemet nära antennen för minimerade kabelförluster och sedan kanske usb förlängare 5-10 meter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Hitta sändarna

Det är ju en gammal visdom bland radioamatörer och DX-are att antennförstärkaren/mottagaren skall sättas så nära antennen som möjligt. Därför har jag E392 på USB-förlängare. Signalen i USB-ledningen är digital och således mindre känslig för dämpning och brus i motsats till antennkabeln. Även om man använder antenn är det alltså idé att sätta modemet så nära antennen som möjligt.

24

Sv: Hitta sändarna

varför jag alltid rekommenderar test med modemen ute på tex nock först.

fördelen är solklar, med modemet högt fås funktion på modemets alla inbyggda antenner

25

Sv: Hitta sändarna

Åsså drar vi det där med Shannons lag igen. Det finns ett direkt samband mellan signal/brusförhållande och möjlig dataöverföringshastighet. I LTE följer CQI, channel quality index, den shannongivna möjliga överföringshastigheten. Med ledning av den av användarutrustningen givna nivån 1-16 på CQI bestämmer basen EnodeB modulationsformen och coding rate. Möjlig överföringshastighet bestäms således av signalbrusförhållandet i nedlänken. Och signal/brusförhållandet bestäms av fältstyrka i dBm, antenngain och undertryckande av interfererande grannceller genom antennens riktverkan.

Först över SINR på circa 30 dB har man avtagande marginalnytta av ytterligare starkare signal över brus. Först vid SINR över 20 dB börjar separata mimokanaler bli möjligt. Och det går inte  komma upp i SINR 30 dB om signalen RSRP är svag och detta även vid frånvaro av interferens för brus lägger hinder i vägen. Det finns således en direkt korrelation mellan signalstyrka (fältstyrka plus antennvinst) och möjlig fart. I implementeringen av LTE följer praktiken nära det teoretiskt möjliga enligt Shannons lag.

Notera att RSRQ säger nada om SINR för RSRQ påverkas av trafik till andra användare i samma cell medan sådan trafik inte ger upphov till ökad interferens under LTE, en väsentlig skillnad från 3G. Och med tillkommande koordinering mellan trafiken i grannceller i release 10 av LTE så motverkas även inter cell interference i nedlänken men det är en annan historia och för närvarande endast sydkoreaner förunnat att uppleva.

Sammanfattningsvis funkar det bra ibland med modem i nappflaska om man nöjer sig med rätt låga farter på 3G eller 4G, kanske 5 mbit/s, såvida man inte är mycket nära masten eller har en påtagligt interferensfri omgivning. För att komma upp mot 50 mbit/s några km från masten behövs yttre antenner med högt gain. Och det kan ju somliga tycka vara värt en del kostnader vid t ex stationär användning av mobilt bredband utan att det finns någon Shannons lag som kan tillämpas på sambandet mellan fart och kostnad. Att diskutera subjektiva val i detta avseende ter sig för mig ungefä lika meningslöst som att dryfta det meningsfulla i olika grader av frälsning. Kommer kamelen inte genom nålsögat kan den åtminstone få snabbt bredband. Shangri-là.

Ibland ger placering av modemet över nocken så mycket tillskott av interferens att det inte lönar sig. Det kan dock ge en utgångspunkt för bedömning av vilken fartökning som kan uppnås med ytterligare antennvinst bortsett från förbättringen genom interferensundertryckning genom riktverkan. Men eftersom modemen inte visar SINR får man inget stöd för antaganden. Men det är ju värt att testa. Kanske är det "tillräckligt" bra och ger en stabilare uppkoppling än modemet i elskåpet eller vart HSB nu förvisat det i sin förment holistiska teknikaversion.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.