1

Tråd: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Hej,

nu har Surfväljaren presenterat det senaste testet med mätvärden från åtta städer/orter i Sverige; Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Västervik, Gamleby och Loftahammar.

http://bredbandstester.se/2013/08/sveri … aren-2013/

Resultatet visar ganska tydligt vilka operatörer man bör välja när det kommer till mobilt bredband och det blir väldigt tydligt vilka operatörer som satsat på 3G-nätet!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Tråkigt att de inte gjorde tester i glesbygden, hade varit spännande att se vad 3 hade fått för ställning då större delen av 3GIS nätet bara har stöd för 6 Mbit/s...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Kanske ska tillägga att det är jag som har stått för en stor del av testerna - men det är inte jag som har varit ansvarig för testet i sig.

@Discover; kontakta Surfväljaren om det, så kan de ha det med i framtida testplaner: http://bredbandstester.se/om-oss/kontakta-oss/ smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Hur går dessa tester till?
Tittar man på tex 4G testet så är det  streck på både Tele2 och Telia.

5

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

I Stockholm måste det ha varit något fel med Tele2, det gick att ansluta till nätet och bra täckning fanns - men det var inte möjligt att hämta någon fil eller komma ut på nätet. Två simkort testades.

Ett streck betyder att täckning inte fanns på platsen eller att testet inte gick att genomföra.

Här är den beskrvning av testets genomförande, som finns i dokumentet med fullständiga testet:
Vi kommer att hämta en 100MB stor fil över 3G-nätet, från speedtest.tele2.net, och mäta hastigheten med hjälp av DU-meter. För 4G-nätet kommer vi istället att hämta en 200MB stor fil. Detta kommer att göras två gånger per nät för varje operatör. 3G-nätet kommer först att testas med ett Huawei E392 och sedan ett ZTE MF680. 4G-näten kommer att testas med Huawei E392 för alla operatörer. 3 och Telia kommer sedan att testas med Huawei E5776, Tele2 och Telenor kommer istället att testas med ZTE MF93D. Detta då skillnader i frekvensanvändning kan skilja sig. För uppladdningshastighetstestet används en 100MB stor fil för 4G-nätet och en 20MB stor fil för 3G-nätet. Svarstiden testas på www.pingtest.net mot Malmö-servern, fem gånger för att snittet sedan ska räknas ut.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Vilket blaj! Stockholm är väl inte en punkt. Det kan inte vara så att en enda operatör är bäst oavsett var mätning sker inom en större ort. Telia LTE på 2600 med 20 MHz bandbredd torde vara snabbare än andra nät som bara använder tio MHz bandbredd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Man får intrycket av att tele2 inte har 4g täckning i sthlm likaså telia men det stämmer inte.
Tre får bra betyg på lite  väl mycket kan man tycka.

8 Senaste redigerad av careface (2013-08-06 22:12:57)

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Olyckligtvis har inte resultatet från Telias test i Stockholm kommit med - det kommer åtgärdas inom kort och ett nytt medelvärde kommer där att räknas ut. Hur det kommer sig att Telias 4G-nät har fått ett sämre resultat på flera ställen vet jag inte. I Stockholm är det till och med så att Telias reslutat är bättre än 3s och Telenors.

Under dagen har även lite kompletterande tester genomförts med Tele2 för att ge ett mer rättvisande resultat. Under natten kommer allt att presenteras. Varför dessa inte räknades in innan, vet jag inte heller. Dock är Tele2s medelhastighet uträknad på de ställen där testen kunde genomföras.

Den enda operatör som vi har haft någon koll på vart masterna står, är Tele2 (och därmed Telenors 4G-nät samt Telias 3G-nät) - vart 3s master har funnits har vi ingen koll på. Det är de resultat vi har fått ut från de tester som genomförts, jag har själv tänkt samma tanke.

Detta är det första större testet som har gjorts och det innehåller helt uppenbart brister, men hastigheterna som presenterats är de som vi fått fram. Om ni vill hjälpa till med framtida tester eller har tips på hur man kan göra dem bättre än detta, skicka in det till Surfväljaren: http://bredbandstester.se/om-oss/kontakta-oss/

Testet har inte alls varit så omfattande som det egentligen borde vara, men det har varit brist på tid - jag har varit nere på de ställena där jag testat i semestersyfte och har därför inte haft den tid som det egentligen hade behövts för att testa rejält.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

När man hämtar hem filer i testet från vart hämtas dessa om man bortser från tele 2?

10

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

De testfiler kommer från speedtest.tele2.net - oavsett vilken operatör som testats. Vi har anslutit till ftp://speedtest.tele2.net/ med FileZilla och hämtat de olika storlekarna på filerna. Uppladdningstestet har gjorts till "upload"-mappen som finns där.

Nu är testet uppdaterat med resultaten från Stockholm.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Mjaa, det är ju bra att göra verkliga mätningar och testmetoden med att ladda ned en fil är bättre än diverse "speedtest" där man inte riktigt vet hur de fungerar. Men inte väljer jag Tre utgående från detta test - möjligen om mätpunkterna varit 10 000 gånger fler. Jag rör mej sällan i dessa städer (utom Stockholm) så det gör detsamma hur nätet fungerar där.

De flesta människor rör sej inom ganska begränsade områden och de måste själva testa olika SIM-kort från olika operatörer just på dessa platser innan de kan välja operatör. Alla andra tester är värdelösa. Möjligen finns det folk som har som yrke att resa runt hela landet och för detta fåtal kan testet ha betydelse.

Nu råkar det sej emellertid att Tre är bäst just där vårt hus finns (glesbygden norr om Arboga). I själva verket är det den enda operatör som har täckning för annat än 2G . Förra veckan kollade jag på nytt in de övriga operatörerna men även om Telia hade god signalstyrka på 2G så var allt annat uruselt.

Det har förstås betydelse för mej vilken operatör som är bäst i Örebro, Västerås och Eskilstuna men dessa fanns inte med i testet. En utökning av mätningarna med åtminstone ett hundratal orter skulle kunna göra testet intressant. Som Jonasolof påpekade så är Stockholm knappast att betrakta som en punkt heller.

Jag förstår att problemet är resurser. Det är inte lätt och inte billigt att täcka hela landet med täta mätningar men det är det som borde göras.

12

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Enda rimliga möjligheten till massmätning oberoende av operatörernas medverkan är att användare har appar som mäter och att resultaten redovisas på kartor. Sensorly.com försöker.

Det borde inte vara nödvändigt att ladda ned en stor fil. Redan tillämpad modulationsform anger den momentana farten och är helt beroende av täckning och uppmätt signalbrusförhållande. En millisekund räcker. Visserligen får man då ingen koll på backbonekapacitet. På 4G skulle det räcka med att registrera CQI ett tag. Jag hoppas till en början finna en app som låter mig registrera SNR på karta. Enbart fältstyrka med RSRP eller RSSI räcker inte eftersom det inte tar hänsyn till interferens som minskar täckningen i cellgränser.

Massmätning utesluter nedladdning av stora datamängder. Man kan inte ha hundratusentals användare som varje dag förbrukar någon GB på mätningar. Den perfekta parametern är DataRate Control i CDMA450 (Net1) där modemet talar om flera gånger i sekunden vilken dataspeed som kan och bör tillämpas och därmed modulationsform. I 4G rapporterar modemet CQI, channel quality index, utifrån vilket basstationen beslutar om modulationsform. CQI har sexton nivåer i 4G  och det räcker som upplösning.

Dessutom bör testerna göras i stillastående eftersom CQI och DRC rasslar igenom alla sina steg hela tiden om man rör sig pga tillfälliga radioskuggor mm. I R Status monitor programmet för bl a net1 D35 visas DRC i en graf så att man kan se hur snabbt och skiftande DRC ändras vid rörelse (man ser även att dippar undviks med diversityantenn but that's another story).

Samsung S3 visar CQI i app och det vore möjligt att göra en karta utifrån det.

Jag mäter lokalt med appar som visar signalstyrka på karta med en punkt per sekund. Inom femtio meter kan det växla så att en operatör är bättre än en annan. För att inte tala om sommarstugor. Där kan det skifta beroende på vilket fönster man sätter routern i.

För egen del nöjer jag mig med att operatören anger att täckning finns någonstans i närheten. Sedan kollar jag om täckning finns där jag vill ha den. Surfkartor blir ännu meningslösare än operatörernas täckningskartor eftersom upplösningen aldrig kan bli bra.

Varför inte berätta för folk hur lätt det är att hitta bästa operatör på en plats med en smartphone låst på 4G?

PS kan jag anmäla mig till att göra täckningstester på välbesökta semesterorter? Smögen, Båstad, Deauville, Saint Tropez? Räcker med betalda hotell och traktamente för mat på bra restauranger. Mot särskild dusör viktas resultatet så att konstaterar rafiooskugga alltid väljs för utpekade operatörer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Jo, det enda realistiska är automatisk mätning från telefoner och modem. Redan en ungefärlig mätning enligt det som Jonasolof föreslår skulle vara nyttig - om den sker i masskala. Den kan sedan kompletteras med enstaka mätningar som sker via nedladdning av filer vilket ger en helhetsbild av överföringen där alla faktorer kommer med.

Operatörerna kommer inte att hjälpa till (eller så hjälper de till alldeles för mycket :-) men i Android borde det vara möjligt att få till stånd ett program (app) som fixar en automatisk mätning. Ifall hårdvaran är tillräckligt bra. För personligt bruk använder jag G-NetTrack för Android även om den inte visar alla parametrar men jag misstänker att min billiga Samsung Gio är skyldig till bristerna.

14

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Jag funner också att G-net track appen är bäst och ska be utvecklaren att lägga till SNR på karta. Tyvärr rapporteras inte CQI i Samsung S4, kanske det går att åtgärda.

Med två allbands 0 dB rundstrålande testantenner från PCTEL direktkopplade till S4-ans testkontakter har man en uppsättning som bör ge rätt bra mätningar på 4G. Sedan kan man ställa in nivåerna för olika färger i registreringen på karta. I default är upplösningen i färg för dålig för 800 och 900 på landet vid de låga signalstyrkor man oftast har. Slutligen kan man publicera resultatet inkl kartor i lokaltidningen och be regionala chefer för operatörerna om kommentar. Om 80 procent av ytan har RSRP under -110 dBm vid mätning med takantenner i bil kan man inte tala om bra täckning.

G-net track har en högsta geografisk upplösning på 15 meter mätt med GPS vilket är rätt bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Dem borde testa strax utanför Färila. Testa Tele2,Telenor,Telia. Alla hade edge men Telia överlägsna i mottagning. 3 kortet glömde ja hemma

16

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Dem borde testa här och där, mest här.

Här är Stora Rör på Öland. Alla funkar dåligt på 4G trots att täckningskartorna säger att det finns täckning. Flyttar jag mig hundra meter ändras allt, andra operatörer är bäst, nya celler osv. Inte ens Stora Rör är således en punkt från vilken relevanta märningar kan göras

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

Hade resurserna funnits, hade det varit möjligt att testa på betydligt många fler ställen.

Testplatserna ser ut som följer:
Stockholm: Elite Eden Park Hotel, Grand Hôtel, Trångsund, Farsta Strand (vid T-banan) och Eurostop Solna
Göteborg: Elite Park Avenue Hotel och Elite Plaza Hotel
Malmö: Elite Plaza Hotel och Elite Hotel Savoy
Uppsala: Radisson Blu Hotel Uppsala och Svartbäcken (Statoil)
Linköping: Elite Stora Hotellet och en lägenhet på Vasavägen
Västervik: Hus på Idgatan
Gamleby: Gamleby Centrum
Loftahammar: Hus på Tättö, motsatt sida av viken i förhållande till Loftahammar

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: Test av mobilnäten runt om i Sverige

careface skrev:

Hej,

nu har Surfväljaren presenterat det senaste testet med mätvärden från åtta städer/orter i Sverige; Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Västervik, Gamleby och Loftahammar.

http://bredbandstester.se/2013/08/sveri … aren-2013/

Resultatet visar ganska tydligt vilka operatörer man bör välja när det kommer till mobilt bredband och det blir väldigt tydligt vilka operatörer som satsat på 3G-nätet!

Resultatet speglar ganska väl mina upplevelser. Tre och Telenor är bäst när det gäller 4G. Iofs delar ju Telenor och Tele2 nät så det kan mycket väl tänkas att Tele2 skulle funka bra här (har inte testat). Telia är inget att räkna med. Nu är det dock så att Telia enligt sin karta över utbyggnad kommer att uppgradera den mast jag kan se genom fönstret till 4G. Den masten används idag av Telia och Tre till 3G. Telenors mast står 9 km bort men jag får ändå stabila och bra hastigheter på 4G dock med hjälp av två riktantenner.