1

Tråd: Halverad uppladningshastighet med 2 carriers

Som jag redogjort för i ett annat inlägg ser jag, i R-90 modemets gränssnitt, att för det mesta är bara en Carrier upptänd (trots att masten har två) och att min nedladdningshastighet då halveras. Men det är en separat diskussion.

Ett annat fenomen med är att när carrier 2 tänds upp då fördubblas visserligen min nedladdningshastighet, men...

samtidigt halveras uppladdningshastigheten!

Enligt Bredbandskollen sjunker hastigheten från ca 0,4 till 0,5 Mbit/s med en carrier till 0,2 - 0,25 Mbit/s med två carriers!

Finns det någon teknisk förklaring till detta? För en amatör verkar det väldigt ologiskt.

2

Sv: Halverad uppladningshastighet med 2 carriers

Den 2-carriers basstation som jag använder för en av mina R-90:or brukar regelbundet krascha och delvis gå ned och uppvisar då många märkliga symptom medan den 3-carriers bas (fibermatad) som jag kör mot mitt andra R-90:modem aldrig någonsin har gått ned. En spontan reaktion på upplänkhastighetens märkliga beteende vid 2-carrierdrift hos Din bas är att här finns ett systemfel någonstans - i basstationen eller dess backbone - möjligen i routern. Har själv flera gånger fått uppmärksamma supporten på min delvis slocknade 2-carrierbas varvid de tydligt erkände att de inte hade en aning om att basen delvis hade gått ned.......   Det kan faktiskt vara motsvarande problem i "Din" bas.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Halverad uppladningshastighet med 2 carriers

Skönt att höra "Vox", det där stärkte mig!
Har mejlat några frågor till supporten, bl.a. om det kan vara fel på Carrier 2. Ska bli intressant att se vad de svarar och kan vara bra för mig att ha lite på fötterna om det blir en diskussion om detta.