1

Tråd: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Är ny på detta forum och mycket tacksam för den kunskap ni delar med er av. Efter att ha stångats med Net1s support är det som balsam för själen och svar på nästan alla mina frågor.

Har ytterligare en fråga som jag hoppas kunna få hjälp med.

Skaffade för några veckor sedan ett R-90, dels för att jag ville ha högre hastighet och dels för att få trådlöst nät och telefoni.

Det första R-90 modemet dog helt efter uppgradering till senaste programversioner men byttes raskt ut av Net1. Det nya modemet (uppdaterat med senaste programversionerna) verkar fungera klanderfritt. Däremot får jag inte den hastighet jag förväntat mig.

Kör extern riktantenn (Net1s gejer) mot mast med två carriers (Högvålen PN 380, två mil bort) och får så vitt jag förstår helt ok värden, stabilt RSSI -78 till -79 och Ec/lo -1 till -2.

Enligt Bredbandskollen får jag, också tämligen stabilt, NED 1,4 Mbs och UPP 0,4 Mbs. Korta stunder kan jag få NED 2,8-3,0.

Genom informationen i modemets gränssnitt under "Network Information" ser jag att det beror på att jag i stort sett bara kopplas upp mot Carrier 1. De få och korta stunder Carrier 2 är med fördubblas NED-hastigheten, den logiken förstår jag.

När jag pratar med Net1s support om detta säger de att Carrier 2 bara kopplas upp när jag ökar belastningen. De menar att det är jag som styr detta, inte de. När jag testar genom att "tok-tanka" kan jag konstatera att det inte alls får Carrier 2 att koppla upp.

Däremot kommer Carrier 2 upp lite då och då, oavsett om jag gör något eller inte, vilket får mig att tro att det ändå är Net1 som stänger mig ute från från Carrier 2 på något sätt.

Enligt Net1s support är NED 1,4 Mbs en acceptabel hastighet. Enligt Bredbandskollen är det DÅLIGT och själv känner jag mig lurad.

Med andra ord, är det jag som inte förstår något eller har jag anledning att fortsätta bråka på Net1 för att de "kopplar bort" mig från Carrier 2 nästan hela tiden?

2

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Har du en eller två antenner?

Jag vet inte hur second carrier triggas hos Net1 annat än att behovet av hastighet ska kännas av på basstationssidan. Det som alltid avgör möjlig överföringshastighet är signal/brusförhållandet vilket i hög grad beror på antennförstärkningen. Dubbla antenner ökar det effektiva signal/brusförhållandet . Modemet rapporterar signalkvaliteten till basstationen som bestämmer överföringshastighet.

Ec/io är inget rakt mått på signal/brusförhållande. Vilken parameter som rapporteras till basen vet jag inte.

Andra faktorer kan spela in som antenn över ett reflekterande plåttak, polarisering osv.

Det stämmer inte vad support säger att det är du som bestämmer eftersom styrningen av nedfarten är en interaktiv process där modemet känner av och rapporterar och basstationen tar beslut och ökar eller minskar hastigheten. När bit error rate blir för hög dämpas farten.

Kan nog vara svårt att hitta detaljerad info om just net1s system men du kan leta info om dual carrier WCDMA. Se här:

http://en.wikipedia.org/wiki/High-Speed … ket_Access

Leta mer specifikt om CDMA2000.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

net1 är till tråtts sin epost spam ingen operatör för stabilt/konstant höga hastigheter, då net1 använder storskaliga celler så blir belastningen snabbt hög varvid hastigheten blir låg för kunderna.
om det är belastningsstyrt, prova nattetid vid 2 till 3 på morgonen.

det du kan göra är att prova modemet på en bättre placering tex hustak, åka närmare deras högmast för att testa om ökar eller ej.
finns yttre antenner till vissa modem för att få bättre signal.

1mbit får nog anses bra med net1's teknik.
jag fick långt under en megabit innan jag böt det mot dåligt treG med max 0,38 mbit på den platsen men var istället helt stabilt.

4

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Dina signalvärden och därav följande hastighet beror - som flera nyss sagt - på flera olika faktorer. Två mil är i och för sig inte särskilt lång distans för Net1 men frågan är också hurpass fri sikt Du har mot basstationen liksom Din antenns absoluta höjd jämfört med basstationsantennerna, hur lång antennkabeln är samt om Du ligger någorlunda mitt i någon av basstationens sändarlober. I och för sig är RSSI en inte särskilt bra mått på Din effektiva signal men jag tycker kanske att Du borde ha lite bättre (lägre) värden på två mils avstånd om Du inte har väldigt mycket vegetation och/eller högterräng emellan. Själv har jag drygt dubbla avståndet till "min" basstation men har å andra sidan fri sikt till stationen, dubbla riktantenner - som dessutom vardera har dubbel förstärkning - och ligger konstant på RSSI -62 - -64. Om Du inte har hög kuperad terräng och/eller mycket vegetation "på vägen" bör det utan vidare gå att få bättre signal och därmed hastighet. Frågan är bara om det är värt priset. Att krama fram de sista dBm kan bli dyrt - men brukar gå. Själv har jag vandrat hela den här vägen alltsedan Net1/IceNet/ startade och kommit ganska långt. Mina steg på vägen, i utförandeordning, har varit:

1.
kraftigare antenn Net1:s riktantenn [förmodligen en Carant ABY 7] ger ungefär 9 dB förstärkning. Själv använder jag Carant ACY 12 som lämnar ytterligare 3 dB, således 12 dB.

2.
Dubbla antenner kan göra mindre underverk både i form av stabilare signal och högre hastighet. R-90 fungerar väldigt bra med dubbla antenner som bör ge en vinst på drygt 3 dB.

3.
Bättre antennkablar. Beroende på längden försvinner i de flesta fall kanske drygt halva antennvinsten med de kablar som brukar medfölja antennerna. Är något osäker på exakt vilken koaxialkabel Net1 levererar med antenner nu men tidigare fick man hålla tillgodo med RG 58 U/C som på 10 meters längd minskade signalen med 3-4 dB.

I samband med en "ombyggnad" av mitt system (komplettering till full redundans med hjälp av dubbla routrar innefattande CDMA[Net1] och LTE på 800 MHz-bandet - återkommer om detta senare på forumet - förbereder jag utbyte av mina (4 !) vardera 10 meter långa RG58 U/C-kablar till tjocka (och dyra !) CLF-400. Som information och jämförelse kan jag nämna att RG58 (på Net1:s frekvenser) dämpar drygt 0,35 dB/m medan CLF-400 under samma förutsättningar dämpar knappt 0,09 dB/m. På tio meter kabel betyder detta ungefär en fördubblad signalstyrka.

Men som sagt - ett rimligt (första) steg kan vara ytterligare en antenn. Bättre blir det med säkerhet men exakt hur mycket beror på topografin. Med lite tur en fördubbling av signalstyrkan vilket i praktiken också ökar Din transmissionshastighet både upp och ned.

Som kuriosa -  off the topic - har jag just upptäckt vådan av att ha modemet högt (absolut) placerat när det gäller t.ex LTE. Själv har jag modemet - i absolut höjd mätt - högre än alla omgivande basstationers antenner som i varierande grad är nedtiltade. Konkret betyder det att min mottagning befinner sig i den yttre/övre zonen av stationssektorns vertikala strållobsgräns. 10-15 meter högre upp och min signal bör minska dramatiskt vilket jag så småningom skall försöka testa.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Glömde frågan om antalet carrier.
Enligt supporten skall det gå att kommunicera via enbart en carrier och enligt uppgifter på nätet (Qualcomm) kan antalet tända carriers vara knutet till sektorns belastning. Om sedan Net1 verkligen har implementerat den principen i det nuvarande nätet vet jag inte. Däremot vet jag säkert - trots allt som sagts - att vid de tillfällen då "min" bas bara har haft en av tillgängliga två carriers i drift har det varit i samband med stationsfel. Vid dessa tillfällen har jag aldrig kunnat etablera kommunikation via enbart en carrier.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Tack för så snabba och kloka svar, dimmorna skingras så sakteliga för mig :-)

Jag kör med en (1) extern riktantenn, på maströr fäst i taknocken så högt det går. Hyfsat öppet, men fjällterräng så jag är inte helt säker, kan finnas någon höjd och några träd mellan modem och mast.

R-90 modemet har ju två antenner/antennutgångar och jag trodde den andra antennen/utgången var till för WiFi:n?

Mitt trådlösa nätverk fungerar även i ett annat hus på gården, 40-50 meter bort (vilket jag är otroligt nöjd med, en riktig vinstlott). Är det i så fall beroende av att modemets andra antenn (spröt-antennen som följer med R-90) sitter på plats är jag inte beredd att offra den för ytterligare en extern riktantenn.

Å den andra sidan, tilldelas jag bara en (1) Carrier av Net1 är hastigheten redan ganska Ok (1,4-1,6 Mbts) och blir förmodligen bara marginellt bättre med en till antenn. Uppkopplingen verkar också redan vara ganska stabil över dygnet.

Vid högtrafik sjunker hastigheten ner mot 1,0 Mbts men enligt flera uppgifter från Net1s support är masten inte särskilt hårt belastad. Men jag har inga som helst problem med att koppla upp mot bara en Carrier, det fungerar problemfritt men hastigheten halveras.

Så den springande punkten är det ni är inne på, hur triggas Carrier 2 igång? När den är aktiv kommer jag stabilt över 2,5 Mbts och merparten av tiden upp i 2,8-3,0 Mbts vilket jag skulle kunna acceptera för mina behov. Då ligger jag på nätt och jämt GODKÄND enligt Brebandskollen.

Min "ilska" mot Net1 riktar sig därför främst mot att de sålt ett abonnemang till mig som, i alla fall teoretiskt och under idéala förhållanden, utlovar "upp till 9,3 Mbts".

Är det då som jag tror att Net1 avsiktligt, under långa perioder, "stänger mig ute" från Carrier 2 måste det väl betyda att jag inte ens har en teoretisk chans att nå 9,3 Mbts? (Det de säljer och gör reklam för) Eller vad säger ni?

För mig som jobbat i reklambranchen låter det i så fall som vilseledande marknadsföring, dvs något som faktiskt inte är Ok.

För övrigt uppskattar jag era tips och all matnyttig information väldigt mycket, helt uppenbart kan jag göra en del förbättringar på min installation, kablar, antenn etc

7

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Jag har en 17 elements 450 yagi som jag kan sälja. Allgon, proffskvalitet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Att Net1 "avsiktligt" skulle blockera någon klient från att använda mer än en carrier tror jag är helt uteslutet - om det ens tekniskt skulle vara möjligt vilket jag betvivlar. 9,3 Mbts/s kommer Du i praktiken aldrig att kunna uppnå men kanske någon/ett par Mbts mer under gynnsamma betingelser.
R-90 har, liksom de flesta icke-proffsmodem tyvärr inget antennuttag för WiFi. Med ett sådant ökar räckvidden ofta markant eftersom man då kan välja en fritt monterad antenn med anpassad förstärkning och eventuell riktverkan. Det andra uttaget på R-90 är i stället avsett som diversity för en andra antenn.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Till frågan om driftsatta carriers igen:
Kan det möjligen vara så att upptändningen av två (eller tre i förekommande fall) carriers de facto är belastningsberoende men då av basstationens/basstationssektorns ? totala belastning vilken man som enskild klient i Net1:s nät knappast kan påverka i någon större utsträckning. Med andra ord: om flera klienter på samma bas/basstationssektor tillsammans uppnår en i nätet förinställd limit tänds ytterligare en carrier ??  Grundprincipen i nätet är ju inte att man tänder upp en ytterligare carrier för att någon enskild klient - om inte vederbörande har väldigt hög nätprio och betalar därefter vilket bevisligen är möjligt - skall få bättre hastighet utan i normalfallet enbart när den totala belastningen/kapaciteten sjunkit till en viss nivå. Högt belastade basstationer har bevisligen alla tre carriers upptända ständigt.

Ytterligare en fundering:
eftersom jag just nu inte har någon R-90:a uppkopplad framför mig (kör nu över en H820-router) kommer jag inte ihåg om det gick att ställa in  driftstatus på R-90:an ?  På proffsroutrar (t.ex. H820) finns det flera alternativa inställningsmöjligheter bl.a om man vill att modemet skall sända konstant ("idle") eller bara vid behov. Har för mig att Net1:s modem generellt går ner i viloläge ("dormant") efter ett givet antal sekunder om ingen begäran om transmission kommer från datorn. Alternativet att ställa in autoping till ett givet tidsintervall - som går att göra i R.90-an - kan inte jämföras med "idleläge". Om detta på något sätt tillhör de parametrar som styr tändningen av carriers har jag ingen aning om - bara en fundering

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Support, åtminstone överordnad, bör kunna svara på huruvida en enskild klient kan dra igång dual carriers och vad som i så fall betingar detta i nuvarand CDMA-variant. Dual carriers motsvarar knappast sändning över två separata datakanaler från en basstation vid MIMO sändning i LTE.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Du har antagligen rätt i det "Vox". Som enskild privatanvändare kan jag knappast nämnvärt påverka upptändningen av ytterligare carriers. I "min" mast  tänds carrier 2 upp tillsynes slumpmässigt vilket kan vara ett tecken på att det är den totala belastningen, som jag inte vet något om, som kräver det.

Det är det jag reagerar på som konsument, att de säljer en teoretisk hastighet, vilket de bevisligen gör, på 9,3 Mbts men sedan bara har en carrier upptänd. Rätta mig om jag har fel men med bara en carrier kan de väl INTE ENS I TEORIN leverera 9,3 Mbts?

Rimligen, för att till nöds försvara marknadsföringen, borde väl i detta fall carrier 2 i så fall vara upptänd i alla fall 50% av tiden. Som det ser ut hos mig verkar det snarare vara 5-10% av tiden. Dvs de levererar i huvudsak en teoretisk hastighet "upp till 4,6 Mbts" (som jag sedan får ut ca 1,4 av i praktiken) men marknadsför och säljer det som 9,3.

Angående routerinställningarna:

Det där med routerinställningar är lite för avancerat för mig, men jag tror du har rätt även där "Vox", att det inte går att ställa R-90 i "idle". Tyvärr förstår jag inte hur man bifogar en bild här annars kunde jag ha lagt in ett skärmklipp på hur det ser ut i modemets dialogfönster för WAN-inställningar.

12

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Sorry "jonasolof", det där om MIMO och LTE är tyvärr grekiska för mig.

13

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Nej, en carrier kan i princip maximalt leverera 1/3 av maxhastigheten dvs. i praktiken 2,4 - 3,1 Mbts. Vill minnas att på den gamla rev. 0- och rev. A-tiden (med endast en carrier i nätet) låg den praktiska maxhastigheten på just 2,4.

Vad gäller inställningsmöjligheterna för WAN skall jag kolla på mina båda (andra) R-90 som jag har i bilen och i ett annat hus.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Jag har lite svårt att tro att dual eller tripple carriers bara kopplas in då vissa belastningsnivåer på masten nås. I modern 3G som är närbesläktad teknik kan modemens retursignalering och datakön hos basstationen trigga högre fart till enskild klient.

Om nedtilt: basstationsantennerna är stackade arrayantenner. Dessa arrangeras så att ett kraftigt förstärkningsminimum fås i överkant av loben för att hindra signalspridning in i angränsande sektorer. Men sedan kommer en svårundviklig parasitlob ovanför. Idealt bör denna vara riktad ovan horisonten. För att få dessa effekter behövs många element vilket inte ger sig så lätt på låga frekvenser som 450. Ska bli intressant att se hur höjning av antennen slår in. Ju högre, desto mer ostörd fresnelzon.

Jag håller med Vox M om vikten av bättre signalstyrka via dubbla riktantenner. Vi vet inte mycket om interferensläget heller.

Men det kan ju kännas avsvalkande på motivationen om dual carrier fart inte kan gynnas genom åtgärder på användarsidan. Därför bör triggningen av dual carrier klarläggas ytterligare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Jag har lite svårt att tro att dual eller tripple carriers bara kopplas in då vissa belastningsnivåer på masten nås. I modern 3G som är närbesläktad teknik kan modemens retursignalering och datakön hos basstationen trigga högre fart till enskild klient.

Om nedtilt: basstationsantennerna är stackade arrayantenner. Dessa arrangeras så att ett kraftigt förstärkningsminimum fås i överkant av loben för att hindra signalspridning in i angränsande sektorer. Men sedan kommer en svårundviklig parasitlob ovanför. Idealt bör denna vara riktad ovan horisonten. För att få dessa effekter behövs många element vilket inte ger sig så lätt på låga frekvenser som 450. Ska bli intressant att se hur höjning av antennen slår in. Ju högre, desto mer ostörd fresnelzon.

Jag håller med Vox M om vikten av bättre signalstyrka via dubbla riktantenner. Vi vet inte mycket om interferensläget heller.

Men det kan ju kännas avsvalkande på motivationen om dual carrier fart inte kan gynnas genom åtgärder på användarsidan. Därför bör triggningen av dual carrier klarläggas ytterligare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

När jag pratade med Net1s support förra veckan om min dåliga hastighet med R-90 ville de veta mina RSSi och Ec/lo-värden på Carrier 1.

Jag frågade då vad det innebär att det finns Carirer 1-2-3 upptagna i modemets dialogfönster och varför det alltid fanns värden i Carrier 1 men bara "blinkade till" värden på Carrier 2 korta stunder ibland?

Svaret blev att när Carrier 2 finns med får jag tillgång till fler segment i masten/sändaren. Eftersom jag också noterat att min hastighet fördubblades när carrier 2 var med frågade jag varför den inte var det hela tiden.

Svaret på det blev att Carrier 2 kopplas in först när jag begär så mycket bandbredd vilket jag köpte som en rimlig förklaring, men med tillägget att "då ska jag testa om det fungerar så".

Till historien hör att hur mycket jag än "laddar på" efter det kan jag inte se att det någon gång lyckats tända upp 2:an.

Däremot konstaterar jag, i skrivande stund, att den senaste 20-minutersperioden har 2:an tänts upp 10-20 sekunder vid ett par tillfällen, men det styrs definitivt inte av mina aktiviteter.

Så det jag fått besked om, och erfarenheterna av mina egna små mätningar, talar för att det är generellt belastningsstyrt på något sätt, eller möjligen något tekniskt fel på Carrier 2.

17

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Det du fått besked om är att det är ditt individuella momentana  bandbreddsbehov som ska styra huruvida du får tillgång till kapaciteten över två carriers. Men signal/brus spelar roll, dvs en till antenn vore bra. Du kan också testa att ställa dig en km från masten i sektormitt och se om du får två carriers då vid nedladdning av stor fil.

Att basstationen inte hanterar tilldelningen av dual carrier bra är helt möjligt. Vi saknarinfo om kontrollsignaleringen för datarate inklusive dual rate för cdma450 så supportkan mörka om de har lite dålig funktion.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

PerSan skrev:

Sorry "jonasolof", det där om MIMO och LTE är tyvärr grekiska för mig.

Det blir nog tyvärr ganska ofta grekiska
eller tips för lotto-miljonärer,...

Fast ett par ting slår mig:
1: Du säger '40-50 meter med Wifi',
   Då är väl hastigheten mellan dator och modem så låg att Carrier 1
   klara ut den hastighet enkelt,...?

2: i R90 testa under 'CDMA Settings' med 'Rev B',...

3: När Du tester 'speed' då med direkt sladd dator<->R90,
   (och fixar WiFi problem separat från Net1 problem)

Själva hittade jag plats för antenn via att gå runt med R90 med dom
antenn som medföljer, båda inne och ute, upp och ner, och kolla på
'blå lampan', blink 1/sekund...
På 1st våning, under et fönster, ca. 1 meter långt och 75cm. hög
'ruta' vart 'blå lampan' ljusa konstant,... och precis där åkte en
gammal TV2 antenn upp på utsidan,...
(i fönster-höjd och högre var det sämre signal)
om Du har tur hittar Du den där 'beem',...

Kostar inget extra, fast tar lite tid,...
<ole>

19

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Tack för dina tålmodiga svar "jonasolof",
det där förstod jag alltihop trots att mina kunskaper är begränsade :-)

Ska ställa en lite försåtlig fråga till supporten om de ens teoretiskt kan leverera de 9,3 Mbts de lovat - trots att de bara tänder upp en carrier åt mig...

När det gäller en extra antenn, ska den monteras på något särskilt sätt i förhållande till den första, eller kan jag sätta den på samma maströr?

Kan jag kombinera en befintligt Carrant ABY 7 med en Carrant ACY 12 (som Vox tipsade om) eller bör båda vara likadana?

20 Senaste redigerad av PerSan (2013-08-04 12:00:21)

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

"ole2",
tack för synpunkter och tips.

1: du har helt rätt, på det avståndet duger WiFin bara till enklare surfning, men det är helt ok i detta fall, och då räcker det med en carrier. Men är vi samtidigt flera WiFi klienter antar jag att det blir sämre för alla med bara en carrier.

2: Kör redan "Rev B" men fick faktiskt vid ett tillfälle rådet av Net1s support att ställa om till "Rev A" för "det kan gå bättre då". Det gjorde det inte och numera vet jag dessutom att då får man garanterat bara en carrier, i alla fall från "min" masrt.

3: Har testat speeden med och utan ethernetkabel, WiFin fungerar perfekt, ingen märkbar skillnad när jag kör trådlöst. Har dessutom testat ett antal olika datorer, Mac, PC, iPhone, Android och webbläsare som Explorer, Safari, Firefox. Samma värden hela vägen.

Tror också jag har optimal placering av den utvändiga masten, har mätt in med kompass både efter egen lokal karta och Net1s rekommendationer/täckningskarta. Har även kollat upp andra närligggande master men de skuggas av fjäll.

21

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

har du lång sträcka med wifi, så blir maxhastigheten   I    wifi länken en/två megabit, och kan inte trigga fler carriers,
har du även flera wifi enheter anslutna så sjunker wifi länkens hastighet ytterligare, wifi är extremt känsligt för distans. och en 300mbit wifi kan gå från 300 till 30mbit på några meter.

så när du testar hastighet, kör direkt med tex tp/lan kabel. inte wifi.
är belastningen hög på masten så lär din allocerade bandbredd bli därefter oavsett hur bra signal du får.

så testa utan wifi, sedan bör flera antenner användas, eller hissa upp modemet som jag föreslog,  om detta hjälper eller ej.

alla hastighetstest med wifi inblandat är meningslösa, då det räcker att någon använder tex micro osv för att störa det.

22

Sv: Problem med Net1 R-90 och Carrier 2

Ok, tack "G-man", jag är någorlunda införstådd med det du skriver om WiFi-problematiken. Mitt största problem just nu är att jag VET att jag får fördubblad hastighet med två carriers, oavsett om jag kör kabel eller trådlöst, men i stort sett bara får en carrier. Vad det kan bero på har jag idag mejlat frågor om till supporten, ska bli intressant att se vad de svarar. Förhoppningsvis redan i morgon.