51

Sv: Nytt modem...

Svar till Skogsbo.
den transmissionstekniska skillnaden mellan olika modem/routrar för Net1 vilka har möjlighet att använda dubbla (externa) antenner är liten. Nätets centrala funktioner styr det mesta. Klientens möjlighet att påverka (förbättra) kommunikationen ligger bara i positionen i förhållande till basstationen (avståndet) och anslutna antenners karaktär. Som ofta sagts på detta forum är yttre antenner i väldigt många fall en förutsättning för bra kommunikation inom Net1:s nät. På flera platser är helt klart nätet tidvis överbelastat men att bara bygga nya (och tätare belägna) basstationer är inte oproblematiskt med hänsyn till störningsnivå och interferenser. Dessutom är den bandbredd som Net1 fått tillgång till väldigt begränsad vilket i sin tur sätter ett praktiskt tak för kapaciteten (både antal klienter och kapaciteten [hastighet och överförd datamängd]). Det första tecknet på att taket nu närmar sig är den sänkning av datavolymen som nu gäller för nya klienter. I olika former kommer vi säkert att få se det här också hos andra operatörer även om Net1 av tekniska skäl (frekvens och bandbredd) är särskilt utsatt. Nätets styrka är, som ofta påpekats här, den överlägsna täckningen medan svagheten är just kapacitet och hastighet. Valet av operatör och nättyp blir därmed beroende på om kunden vill ha kapacitet eller täckning. Med dagens dramatiskt ökade konsumentkrav på transmissionskapacitet kommer förmodligen många med stora krav att lämna Net1 till fördel för t.ex 4G nät vilket i sin tur ökar kapaciteten för lågförbrukarna hos Net1 som ofta finns i riktig glesbygd utan andra alternativ. Storförbrukarnas framtid är med andra ord fasta linjer (fr.a fiberlinor) och i viss mån 4G-nät på höga frekvenser där operatören har tillgång till rejäl bandbredd. Vi andra får vara glada att vi slipper använda 28,8 kB uppringda PSTN-modem längre.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

52

Sv: Nytt modem...

http://www.speedtest.net/android/445577786.png

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

53

Sv: Nytt modem...

Den enda väsentliga transmissionsteiniska skillnaden mellan modemen är väl huruvida de klarar dual/triple carrier eller ej. Fast egentligen inte där heller eftersom det väl är single carrier i upplänken även i nya modem, dvs där transmissionen/sändningen sker. Bortsett från antennerna är nog förmågan att hantera signaler in och ut rätt lika pga de funktionskrav som satts.

Om Net1s nät skulle förtätas med fler master måste antennerna på både befintliga och nya master vinklas ned för att begränsa cellstorleken. Annars uppstår bara mer interferens. Att vinkla ned antenner som satts upp i trehundra meter höga master verkar lite bakvänt.

Net1 ville förtäta, de bjöd på block i LTE 800 bandet men de stora operatörerna bjöd över.

Den enda lösningen på sikt är att ytterligare lågfrekventa band släpps för LTE. Men att få tillgång till frekvensutrymme under 450 MHz på internationell nivå är nog svårt.

FM-bandet 87-108 MHz är onödigt brett. Med digital teknik skulle det räcka med några MHz. Det går för övrigt att köra rundradio med LTE varvid bara ett frekvensblock behöver användas. Dvs masterna separeras lagom och alla sänder inom sama block. Masterna skulle kunna separeras ca femton mil enligt vad som stått att läsa.

Sedan finns ju TV  vid ca 70 MHz som inte används längre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

54

Sv: Nytt modem...

Hur är wlan-täckningen med m90? Vill ha wifi i två stugor (ca 25m mellan).

55

Sv: Nytt modem...

swerker skrev:

Hur är wlan-täckningen med m90? Vill ha wifi i två stugor (ca 25m mellan).

Ska försöka kolla upp det.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

56

Sv: Nytt modem...

Kanske lite off topic och överkurs - men ändå:
Den som råkar ha ett CDMA-modem/router med Cellient MPN200-modul och möjlighet att använda AT-kommandon kan hitta en komplett AT-lista här:
http://igor.chudov.com/manuals/AT_Comma … _U300.pdf.
Bör ge möjlighet att plocka ut lite mer nät- och cellinfo.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

57

Sv: Nytt modem...

Var in på Clas ohlson i ett annat ärende och hittade en M-90 för 499 kr, på net1.se kostar den 1495 kr och enda skillnaden är att om man köper den direkt av Net1 så slipper man bindningstiden helt och hållet, men då M-90 bara fungerar i Net 1´s nät så behövs ju iaf ett abonnemang.

Jag måste på något sätt vara störd eller så, men har beställt en M-90 för 499 kr, dock kommer jag inte att aktivera det modemet än, är dock bra med ett billigt modem :-)
(så länge så kan man använda batteriet, till det nuvarande M-90 modemet)

Ska tjata till mig ett Ibland-abonnemang tänkte jag ;-)

http://www.clasohlson.com/se/Mobilt-bre … 6#moreinfo

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

58

Sv: Nytt modem...

Har du haft möjlighet att prova modemet vid sämre signalförhållanden(kanske över 5 mil från basstationen) och eventuellt också i snabb rörelse på exempelvis tåg eller i bil?

Jag vet att det inte är optimalt med de interna antennerna, men övriga operatörer klarar ju överhuvudtaget inte av att leverera en användbar uppkoppling under de omständigheterna. Om M90 och Net1 är markant bättre utan externa antenner så är jag helt klart spekulant smile

59

Sv: Nytt modem...

Ska du ha signal fem mil från basstation på Net1 krävs bra antenner. I bil t ex D35 med dubbla magmetfotsantenner på taket. Två antenner är bättre än en pga diversitymottagning under rörelse.

I tåg tillkommer problemet med avskärming. Ingen chans att få stadig uppkoppling med en liten burk som M90 under tågresa. D35 har inte heller funkat då jag testat på tåg från Kastrup till Kalmar över Alvesta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

60

Sv: Nytt modem...

Ur marknadsföringssynpunkt är det förståeligt att man vill påskina det naturliga i att få bra mottagning i en Faradeys (skärm)bur (bil = plåtkupa, tåg = plåtrör etc.) och ofta går det nödtorftigt i bil när man är nära en småcellbas som levererar hög fältstyrka men till priset av regelbundna störningar och signaldropouts. Tekniskt är det däremot egentligen vansinne att förutsätta radiokommunikation under sådana förutsättningar och utan externa antenner. Inga professionella användare (polis, räddningstjänst etc.) skulle våga chansa på att använda ett radiokommunikationssystem utan externa antenner på ett fordon ! För ett storcellsnät som Net1 med de låga effekter vi här talar om (max. 0,23 W från klienten) fungerar det helt enkelt inte annan än sporadiskt - om det fungerade skulle det vara sensationellt. Varför går det inte att motivera antenner - paketera dem i häftiga förpackningar, måla dem i provocerande färger och se till att antenner blir status så kanske vi kan få bättre ordning och kvalitet på kommunikationen. Vem blir först med en stausIpad med tjusiga strumpstickor..... "va, var har du köpt den med röd antenn....?"

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

61

Sv: Nytt modem...

det var status på 90 talet med antenner :-)

vid år 2000 blev antenner så ute!  va har du en såndär med antenn ock knappsats?
tom bilarna kom utan yttre antenn fast dom har am/fm/gsm/gps/tv osv...

62

Sv: Nytt modem...

Vet jag med mig att jag skall ut i kommunikationsteknisk obygd/glesbygd har jag alltid med mig min gamla Siemens C35 (GSM) som både har antenn, antennuttag(!) och knappsats(!) och som jag i bilen har en signalförstärkare (Allgon APR 1 !) mellan telefonen och takantennen till. Den GSM-kombinationen är guld värd och slår ingen modern smartphone när det är långt mellan/till basstationerna. Fast allra säkrast i obygd är förstås VoIP-telefonen med Net1:s R-90-modem/router och dubbla takantenner. Således totalt tre takantenner med vars hjälp tal- och datakommunikation aldrig har varit omöjlig i detta glesbebyggda land.....  OK att det inte är på modet idag men för mig är det viktigaste att telefonen fungerar överallt - inte alla tjusiga appar....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

63

Sv: Nytt modem...

Googlade på Allgon APR 1 men fann inget. Finns någon referens?

Intressant att du finner voip på Net1 säkrare än GSM med externt antennuttag och signalförstärkare, Är det entydigt?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

64

Sv: Nytt modem...

jonasolof skrev:

Ska du ha signal fem mil från basstation på Net1 krävs bra antenner. I bil t ex D35 med dubbla magmetfotsantenner på taket. Två antenner är bättre än en pga diversitymottagning under rörelse.

I tåg tillkommer problemet med avskärming. Ingen chans att få stadig uppkoppling med en liten burk som M90 under tågresa. D35 har inte heller funkat då jag testat på tåg från Kastrup till Kalmar över Alvesta.

Hur funkar M90 utan externa antenner i dessa sammanhang om du jämför med T.ex. Ett E392 med valfri operatör? Är det bättre eller går det på ett ut om man inte har starkare antenner än de inbyggda?

65

Sv: Nytt modem...

Som framgick av vad Vox M sade så är det radiotekniskt sett inte lönt att pröva och än mindre jämföra hur ett E392 respektive M90 klarar att uppehålla kommunikation i bil eller tåg utan yttre antenner. Vitsen med de större Net1 routrarna är att de har någorlunda stora egna antenner som sitter utvändig.

Jag har kört från Öland till Puttgarden med kontinuerlig kommunikation och strömmande radio på Net1. Det bröt ett par gånger på Själland men kom tillbaka efter ny uppkoppling. Dubbla takantenner användes.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

66

Sv: Nytt modem...

Net1 med VoIP är inte generellt bättre än GSM med signalförstärkare men på de platser där inte ens GSM med signalförstärkare klarar att etablera en talförbindelse - alltför långt till en basstation - brukar Net1 med VoIP klara det.

Allgons signalförstärkare APR 1 finns numera nog bara hos mig och något radiomuseum. Enligt en anteckning i manualen driftsatte jag den den 4/7 1997 och den fungerar ypperligt fortfarande - ljusårs skillnad i teknisk kvalitet mellan dagens plast- och glastelefoner och den här lilla enheten. Den lilla burken (pressgjuten aluminium med kylflänsar) kompenserar, intill 6 dB, för signalförluster i antennkabeln och kan maximalt leverera 2 w ut från takantennen. Tror faktiskt den har förstärkning på ingående signal också. I varje fall är det en dramatisk skillnad på kommunikationskvalitet med förstärkaren i drift; jag tror aldrig jag har upplevt ett tappat samtal i någorlunda radiotekniskt civiliserade bygder med den.

Har också en motsvarande nokiaburk för gamla analoga 450-nätet som tog upp effekten rejält från Nokias ficktelefon 650 tilll takantennen. Sannolikt skulle den (lyckligtvis !) inte starta i CDMA om man vore dum nog att prova....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

67

Sv: Nytt modem...

Intressant, tack för infon. På Cebit för tio år sedan såg jag flera ryska inline signalförstärkare för mobilt bruk. Forumet kunde ha en särskild avdelning för direktkopplade GSM signalförstärkare och telefoner med antennutgång. De finns. Visserligen inte mobilt bredband men området är så tekniskt och svårt att finna info om. Det finns ett stort behov ute i busken och få har Vox Ms erfarenhet och kunskap att klara telefoni där näten ger dålig täckning.

CDMA och 3G gillar inte effektförstärkare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.