1

Tråd: Tiny som accesspunkt

Hej!

Fick igång 3G-modemet i Zeroshell (ZS), och vill använda min Tiny som en accesspunkt.

- Stängt av DHCP-servern
- Ändrat LAN-IP till 192.168.0.3 (något annat än ZS-serverns)
- Ändrat från NAT till bridge mode (med WLAN).

Nätverkssladden är ansluten till LAN-porten. Det fungerar ändå inte, men varför inte?

2

Sv: Tiny som accesspunkt

Fungerar verkligen Wlan när man sätter den i bridgemode är den inte transparent enbart via lanportarna?
Annars har du ju samma address trådlöst som via ethernetporten och de går ju inte att använda dem samtidigt.

3

Sv: Tiny som accesspunkt

vill du använda den som AP utan tex nat?

isf
koppla tinys lan port mot zs lan, stäng av dhcp m.m i tiny
tp kabeln mellan zs och tiny bör vara korsad.

jag antar att zs har nat m.m.
nu kommer du åt hela lanet bakom zs.

annars

koppla tinyns wan mot zs och kör tinyn med std inställningar.
här blir zs och tinyn olika nät.

4

Sv: Tiny som accesspunkt

Följ detta istället: http://www.dovado.com/en/dovado-blog/en … ss-point-1

5

Sv: Tiny som accesspunkt

@G-Man
Vill köra Tiny som AP utan NAT. NAT hanteras av ZS. Vill ha alla enheter på samma subnät. Har lyckats få det att fungera med andra trådlösa routrar utan att använda korsade nätverkskablar. Av vilken anledning tror du det behövs?

@Sam
Har redan jag gjort alla steg som beskrivs i den guiden. En skillnad tror jag är att guiden tar för givet att Tinyn ska användas som NAT, vilket inte jag vill.

Kanske irrelevant, men jag försökte iaf. .uppgradera mjukvaran i Tiny till senaste 7.x, men det gick inte. Provade då istället senaste 6.x vilket gick bra. Efter det provade jag att gå mot den första 7.x, vilket inte gick heller. Har också provat recovery, men den klagar på att det inte går att verifiera uppgraderingsfilen. Provat både i Windows och via HTTP-uppladdning.

6

Sv: Tiny som accesspunkt

Bridge Mode har ingenting med det här att göra.

- Disable DHCP server på TINYn.
- Byt IP address på den till något annat (så länge det är samma 255.255.255.0 subnät som huvudroutern). Om huvudroutern är 192.168.0.1, sätt 192.168.0.2 på TINYn.
- Ändra/behåll samma WLAN inställningar (dock inte samma frekvenskanal!)
- Koppla in en Ethernetkabel mellan LAN porten på TINYn och LAN porten på huvudroutern. Undvik WAN porten på TINYn.

That's it.

7

Sv: Tiny som accesspunkt

Sam skrev:

Bridge Mode har ingenting med det här att göra.

- Disable DHCP server på TINYn.
- Byt IP address på den till något annat (så länge det är samma 255.255.255.0 subnät som huvudroutern). Om huvudroutern är 192.168.0.1, sätt 192.168.0.2 på TINYn.
- Ändra/behåll samma WLAN inställningar (dock inte samma frekvenskanal!)
- Koppla in en Ethernetkabel mellan LAN porten på TINYn och LAN porten på huvudroutern. Undvik WAN porten på TINYn.

That's it.

Om  jag förstår dig rätt så används då Tinyn bara som en switch tiny kommer inte routa alls vilket är helt korrekt då de ligger på samma nät som Zeroshell.

8

Sv: Tiny som accesspunkt

Andy78 skrev:

Om  jag förstår dig rätt så används då Tinyn bara som en switch tiny kommer inte routa alls vilket är helt korrekt då de ligger på samma nät som Zeroshell.

"Switch"? Nja. Du har bara det ena LAN porten att förbruka. Det blir helt enkelt en enkel AP. No frills.

9

Sv: Tiny som accesspunkt

Sam skrev:
Andy78 skrev:

Om  jag förstår dig rätt så används då Tinyn bara som en switch tiny kommer inte routa alls vilket är helt korrekt då de ligger på samma nät som Zeroshell.

"Switch"? Nja. Du har bara det ena LAN porten att förbruka. Det blir helt enkelt en enkel AP. No frills.

Ajust det ja den har ju endast en port, tänkte på doma.

10

Sv: Tiny som accesspunkt

gechu skrev:

@G-Man
Vill köra Tiny som AP utan NAT. NAT hanteras av ZS. Vill ha alla enheter på samma subnät. Har lyckats få det att fungera med andra trådlösa routrar utan att använda korsade nätverkskablar. Av vilken anledning tror du det behövs?
.

om du pm ar, eller skriver i tråden din lan ip# på sz routern så kan du få exakta siffror att använda.
ang, den korsade tp kabeln, den är vad som skall användas såvida inte en router stöder uplink eller dyl då man kopplar två lan A sida mot varandra(enkelt uttryckt).
vissa nätverksprylar klarar ej att utföra uplink mot varandra.

om zs har ip 192.168.0.1
med dhcp på 192.168.0.2 till 254
ändra dhcp till 192.168.0.200 till 254

byt dovados ip nr till tex 192.168.0.2
stäng av dhcp
stängav connection tracker.

koppla korsad tp kabel mellan dovadons LAN port mot zs LAN port så ska det funka.

11

Sv: Tiny som accesspunkt

G-Man skrev:
gechu skrev:

@G-Man
Vill köra Tiny som AP utan NAT. NAT hanteras av ZS. Vill ha alla enheter på samma subnät. Har lyckats få det att fungera med andra trådlösa routrar utan att använda korsade nätverkskablar. Av vilken anledning tror du det behövs?
.

om du pm ar, eller skriver i tråden din lan ip# på sz routern så kan du få exakta siffror att använda.
ang, den korsade tp kabeln, den är vad som skall användas såvida inte en router stöder uplink eller dyl då man kopplar två lan A sida mot varandra(enkelt uttryckt).
vissa nätverksprylar klarar ej att utföra uplink mot varandra.

om zs har ip 192.168.0.1
med dhcp på 192.168.0.2 till 254
ändra dhcp till 192.168.0.200 till 254

byt dovados ip nr till tex 192.168.0.2
stäng av dhcp
stängav connection tracker.

koppla korsad tp kabel mellan dovadons LAN port mot zs LAN port så ska det funka.

Tack för hjälpen. Jag är med på alla de IP-nummer du skriver. Fortfarande lite osäker på korsad TP-kabel. Nätverket ser ut så här:

Internet - ZS - switch - Tiny + ett par andra AP där NAT + DHCP är inaktiverat. Iom att jag har switchen, kommer det ändå behövas en korsad kabel?

12

Sv: Tiny som accesspunkt

Jag tror inte att korsad kabel behövs. Har aldrig behövt använda en sådan.

13

Sv: Tiny som accesspunkt

Lyser linklampan så borde det fungera är den släckt så behöver du nog en korsad förutsatt att alla interface är enablade.
Du kopplar en enligt din beskrivning en switchport till en annan och då kan det behövas, dock om den ena switchen har auto sensing så kommer det fungera utmärkt.

14

Sv: Tiny som accesspunkt

gechu skrev:
G-Man skrev:
gechu skrev:

@G-Man
Vill köra Tiny som AP utan NAT. NAT hanteras av ZS. Vill ha alla enheter på samma subnät. Har lyckats få det att fungera med andra trådlösa routrar utan att använda korsade nätverkskablar. Av vilken anledning tror du det behövs?
.

om du pm ar, eller skriver i tråden din lan ip# på sz routern så kan du få exakta siffror att använda.
ang, den korsade tp kabeln, den är vad som skall användas såvida inte en router stöder uplink eller dyl då man kopplar två lan A sida mot varandra(enkelt uttryckt).
vissa nätverksprylar klarar ej att utföra uplink mot varandra.

om zs har ip 192.168.0.1
med dhcp på 192.168.0.2 till 254
ändra dhcp till 192.168.0.200 till 254

byt dovados ip nr till tex 192.168.0.2
stäng av dhcp
stängav connection tracker.

koppla korsad tp kabel mellan dovadons LAN port mot zs LAN port så ska det funka.

Tack för hjälpen. Jag är med på alla de IP-nummer du skriver. Fortfarande lite osäker på korsad TP-kabel. Nätverket ser ut så här:

Internet - ZS - switch - Tiny + ett par andra AP där NAT + DHCP är inaktiverat. Iom att jag har switchen, kommer det ändå behövas en korsad kabel?

har du tex hub/switch mellan routrarna så agerar denna oftast som korsad kabel då dessa portar är avsedda till b sidan och att länka ihop flera enheter.
så nej, korsad skall i detta fall ej behövas.

men om du har många enheter ikopplade kolla noga att du inte får ip# krock, kör med enbart zs och tine med switchen mellan och verifiera att det funkar, när ok koppla in mer.
om du haft dhcp igång så måste oftast sakerna startasom (el dyl) för att få aktuell ip lease.

nu löser du nog det :-)

tack

15

Sv: Tiny som accesspunkt

Tack för all hjälp! Gjorde en omställning och nu verkar det fungera.