1

Tråd: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

Läste igår ett öppet brev i ölandsbladet som riktade sig till operatörerna gällande tjänsterna som de glatt säljer men som snabbt blir obrukbara när 10 tusen turister anländer.
Reflekterade snabbt över jonasolof tidigare möte gällande samma fråga som kom upp på tapeten för några månader sedan och artikeln refererade till mötet.

Jag sitter just nu 1km från Borgholm med min kompetenta Nokia 920 och har obefintlig 4G mottagning med haltande 2G/Edge anslutning.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

http://www.olandsbladet.se/index.php?id … ;template=

3

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

Tack för länken med artikeln som jag missat.

Åker jag ned till hamnen i Stora Rör 2 mil söderom Borholm går det inte att få fungerande 4G uppkoppling med Galaxy S4 eller Nokia 920 eftersom interferensnivån är så hög.

Men det representanten för kommunen skriver om är inte mobilt bredband utan telefonitäckning vilket också är ett stort problem eftersom masterna står för glest och mer servar vägar än befolkningscentra.

Jag har skickat efter antennkontakter till Galaxy S4 och ska göra drive tester på Öland med kontinuerlig registrering av signalstyrka. Punktrapporter är rätt ointressanta.

Jag frågade i Teliabutik i Kalmar efter en telefon som fungerar där det är svag signal. Tom blick och febrilt letande. Telia har ingen sådan info. Men det har Telstra i Australien.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

Jag har en Blutick telefon från Australien, det går till och med och ringa där det inte ens går att skicka SMS med en annan telefon.

5

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

Vlken modell?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

ZTE F165

7

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

Hoppsan, en någorlunda modern telefon med utdragbar antenn!

Vad gillar du den? den får rätt mycket kritik för dålig kvalitet:

http://www.cnet.com.au/telstra-f165-339 … m#comments

Kunde du köpa den olåst och varifrån?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

Jag köpte här: http://www.ebay.com/itm/NEW-ZTE-F165-Un … 27cd6c0b6b

Funkar som telefon och SMS/MMS.

Det finns en nyare modell F165i.

9

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

Jo on-topic så är ju det här ett intressant dilemma för alla större semesterorter.

Telia har ju en enkel lösning i Homerun som kraftigt avlastar ett mobilt nät.

Kollade bla Klinta
http://www.klinta.se/Camping/se/4/

Frågan är om det är rimligt att ha mobila nät som klarar sådana här anhopningar 4 veckor/år eller bör alla satsa på liknande lösning som Telia ?  I USA kör åtminstone T-Mobile med liknande WiFi-lösning.

Sen angående ren mobiltelefoni så ska det såklart fungera !

(att många inte kan ta emot Facebook-skräp under en kortare semester kan väl vara hänt smile )

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

Telias lösning är ju bra - men jag skulle inte vilja anse att det är det operatörerna ska jobba mot. 3 har ju uppenbarligen lyckats väldigt bra på Gotland med deras senaste utbyggnad - så detta är nog egentligen vad man bör jobba mot, att ha ett nät som klarar en stort antal besökare under en kortare period.

Operatörerna kan ju om de önskar förstärka nätet tillfälligt och övriga året köra med lägre kapacitet.

Men visst, har man ett nät som är underdimensionerat är det väl bra att erbjuda WiFi - tyvärr är det ofta rätt låga hastigheter på dessa delade nätverk.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

careface skrev:

Telias lösning är ju bra - men jag skulle inte vilja anse att det är det operatörerna ska jobba mot. 3 har ju uppenbarligen lyckats väldigt bra på Gotland med deras senaste utbyggnad - så detta är nog egentligen vad man bör jobba mot, att ha ett nät som klarar en stort antal besökare under en kortare period.

Operatörerna kan ju om de önskar förstärka nätet tillfälligt och övriga året köra med lägre kapacitet.

Men visst, har man ett nät som är underdimensionerat är det väl bra att erbjuda WiFi - tyvärr är det ofta rätt låga hastigheter på dessa delade nätverk.

Jo fanns det några miljoner fler människor i Sverige som betalade så kunde vi kanske lyxa till det men nu finns det inte det så då får vi väl då kanske finna oss i att det blir problem.... och kanske hitta på kluriga lösningar.

Som kund skulle jag aldrig acceptera att man vräkte ut X miljoner på att täcka en semesterort under några veckor och en klart underfinansierad payoff-tid på kalaset.

Sen det här med ren mobil telefoni så kanske staten skulle betala tebaks någon miljard av licenspengarna och låta operatörerna täcka ytor med få människor.

Angående Tre så är det mesta strunt och enbart att stoppa in maximalt med kunder och chansa på att det går... vilka skojare !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

plun skrev:

Angående Tre så är det mesta strunt och enbart att stoppa in maximalt med kunder och chansa på att det går... vilka skojare !!

Dock så har ju de klarat det väldigt bra utan att ha ett överbelastat nät - på samma sätt som att Telenor klarat det bra med sitt 3G-nät tongue

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

Det är inte kapaciteten som är huvudproblemet på Öland utan täckningen och det obeoende av säsong.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

kan man montera meningslösa bländande reklamtavlor efter tex motorvägarna med bredbandsanslutning för att uppdatera reklamen så kan man även belamra dom med en wifi AP.. och så har man täckt/avlastat 500meter yta utan någon större kostnad....
om man monterar räcken efter vägen med blinkande lampor så kan man även där ....
osv.
långsiktigaägare/krav så löser det sig med tiden om politikerna vill :-)

15

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

jonasolof skrev:

Det är inte kapaciteten som är huvudproblemet på Öland utan täckningen och det obeoende av säsong.

Jo men befinner man sig 1km från Borgholm och inte får någon täckning så måste ju nåt vara helt galet.

Är det då också varken med 3G eller 4G så är det ännu märkligare ungefär som att nätet är helt sänkt.

Samma fenomen uppstår om man går på en välbesökt elitserieishockeymatch med x tusen lurar som försöker koppla upp sig. smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

16

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

jupp nätet dör med många lurar

17

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

Kom just hem från sjön,var ute vid björkskär rätt långt ut.
När man kommer ut bland skären så är täckningen rätt dålig i alla fall med telenor, men det är fullt med bara små fläckar på kartan.
Det var dåligt täckning generellt och man fick gå upp på ett berg för å ringa med  2 av 4 staplar.
Tror nog att dagens smartphones har rätt dålig antenn.
Fast i mitt fall berodde det nog mer på täckningsbrist än kapacitetsbrist.

Det tar upp rätt viktiga saker i artikeln som måste fungera.
Jag vet inte hur det är nu men förr så var operatörerna (operatören?) tvungen att leverera då det räknade som samhällsviktiga funktioner, de måste leverera trots att det kostar pga glesbyggd och få abonnenter.
Det kanske behövs tydligare lagar och regler nu när marknaden har blivit avreglerad?

Jag har några riktigta gamla telefoner kvar i en låda, motorola microtac,  motorola 3200 med långa antennen.
Ska prova lite nästa gång jag åker ut i skärgården å hamnar där det är dålig täckning om de fungerar bättre för skojs skull.

18

Sv: Öppet brev till samtliga operatörer i ölandsbladet

plun skrev:
jonasolof skrev:

Det är inte kapaciteten som är huvudproblemet på Öland utan täckningen och det obeoende av säsong.

Jo men befinner man sig 1km från Borgholm och inte får någon täckning så måste ju nåt vara helt galet.

Är det då också varken med 3G eller 4G så är det ännu märkligare ungefär som att nätet är helt sänkt.

Topografin kring Borgholm är knepig med avseende på radioskugga. Försörjer man "staden" som ligger lågt så når man inte ut till omgivningarna som ligger högt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.