1

Tråd: Lögnerna om täckningskartorna

PTS har nu kollat lite och bekräftat - täckningskartorna ljuger. PTS testade i utkanten av täckningsområdena hos operatörerna.

Resultatet blev som följer, testat på tio ställen
Antalet mätplatser i nivå med täckningskarta
Telia: 9
3: 4
Tele2 och Telenor: 1

Alltså ljuger Tele2s och Telenors täckningskarta mest, enligt PTS-test.

Hastighetsmässigt verkade Telenor lova för mycket - 4G upp till 60Mbit/s verkar inte vara verklighet. De borde nog gjort som Tele2 och låtit det ligga kvar på 4G upp till 32Mbit/s av den anledningen att många kanske inte kommer över det ändå. Telenor fick också ofta låga hastigheter i jämförelse med Tele2.

Här är resultatet för hastigheterna som PTS fick:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/PTS_test_hastigheter.PNG

Något som blir ganska tydligt där, är att Tele2 verkar ha bättre kapacitet i jämförelse med Telenor. Jag tycker också att 3s 4G verkar klara sig ganska bra, likaså klarar sig Telia bra tycker jag.

Här kan ni läsa hela rapportern från PTS: http://www.pts.se/upload/Rapporter/Tele … ckning.pdf

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

är ungefär det jag konstaterat, men hastigheterna i testen säger litet, då det är så platsberoende.

men täckningen på 99% av bostadsadresserna är rent båg, då det är många blackspots samt att ange täckning med yttre antenn med modemutrustning för 10000:- som är fast monterat är inte så väldans "mobiltbredband" samt operatörerna inte levererar adekvat utrustning för det. Sedan när operatörerna bara garanterar funktion på bostadsadressen dvs fast placerat mobiltbredband så blir kartorna meningslösa och löjliga.

3

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Jag tycker faktiskt att hastigheten är ganska intressant, speciellt mellan Telenor och Tele2. Jag tycker att de rimligtvis borde få liknande hastigheter - inte så pass stor skillnad alltså - i deras gemensamma 4G-nät eftersom de ska ha samma kapacitet till MNCn.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

sedan skall upp och ner hastigheten samt pingtider redovisas,
för det skiljer på så många sätt, och att bara jämföra en aspekt duger ej, som den snippet som postades.

5

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Det vet jag också - men det var detta jag kunde hitta i deras redovisning. Men jag tycker fotfarande att det kvarstår att Tele2 kan ha högre hasithgeter än vad Telenor har. Men självklart är detta test inte ett bra test för att jämföra det - det är väl snarare så att man får se vad Mobils täckningstest visar i höst som brukar vara mer komplett - dock saknas vissa saker där ändå, men det har betydligt fler mätstället åtminstone.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6 Senaste redigerad av nhu (2013-06-30 02:52:21)

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Som jag tidigare påpekat så är täckningskartorna FULLSTÄNDIGT VÄRDELÖSA utom för den som reser land och rike runt hela tiden. Och för sådan (verkligen mobil) användning också ifall operatörerna bara avser orörlig uppkoppling. Det är för mej helt ointressant vad täckningen och hastigheten är i Sundsvall då huset är norr om Arboga.

Telias hastighet är i alla fall litet mera realistisk. Den visar på 0,1 Mbit/s hos oss och det är ungefär vad jag får.

Comviq är ärlig i den meningen att de skriver: "bästa sättet är såklart att testa med ett Comviqkort." Det är i verkligheten enda sättet att veta om man har täckning eller inte. Så man måste ha ett kontantkort från varje operatör och testa själv där man använder apparaterna.

Hos oss är troligen Tele2-kartan den mest lögnaktiga. Telenors karta är ungefär lika opålitlig men indikerar att det kan finnas fläckar med dålig signal - vilket det minsann finns. Tele2 visar masterna vilket är bra.

Testerna har intresse enbart för statistiken. Annars är var och en tvungen att göra sin egen test med olika kort. Och olika modem.

7

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Som kund hos Net1 undrar jag varför PTS inte testade Net1 ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Jag har fått 58-59 mbit/s DL på 900 nära telenormaster på flera ställen och nu funkar det även med tele2. Men förutsättningen för hög fart är ett mycket gott signal/brusförhållande och det kan bara upnås nära masten. Så när det står upp till så är det just upp till men förmodligen lägre.

När operatörerna gör täckningskartor i områden där det inte finns fullständig täckning visas ofta sektorns avgränsning utåt, förmodligen beräknad på path loss från masten. Sådana redovisningar av cellgränser tar inte hänsyn till interferensnivå pga spill från andra celler. Det finns ingen skarp bortre gräns för sektorantennerna. De arrayantenner som används har parasitlober ovan och under huvudplanet vilket alltid är tiltat något nedåt för att begränsa sektorn (samtal med antenntillverkaren Cellmax på LTE-mässa). Därför finns en signalsmet även utanför sektorgränserna. Operatörernas cellavgränsningar på kartorna tar inte hänsyn till detta bakgrundsbrus - men följden blir att yttrområdena av cellerna inte ger användbart SINR. Här är tele2 patetiska. De visar täckning med LTE 900 över hela Kalmarsund och dess stränder, en jämn rosa smet. Men interferensnivån är sådan att fungerande datakommunikation bara fås i närheten av de alltför fåtaliga masterna.

Jag gör täckningstester med appen G-net Track  i galaxy S4 på 4G.  Inom en telenorsektor LTE 900 fås sämre än -110 dB signalstyrka på upp mot 75 procent av cellytan. Bara i helt öppna och platta landskap fås användbara signalnivåer ett par km från masten. Detta är med luren hållen i handen så att antennerna ej täcks alt monterad i sugkoppshållare på vindrutan. Det märks att resultaten varierar för mycket beroende på färdriktning så test med telefonen inne i bílen är inte särskilt relevanta.

PTS genomgång är intressant eftersom man redogjort väl för metodiken. Jag uppfattar rapporten delvis som en knäpp på näsan åt minister Hatt som så kavat uttalade att täckningskartorna ska vara tillförlitliga utan att ha en susning om vad hon talade om.
Det finns för övrigt externa företag i Sverige som gör täckningstester och det även på uppdrag åt operatörerna.

Galaxy S3 framstod enligt rapporten inte som någon känslig telefon (på 900). Alla lurar som släpps på marknaden ska ligga inom ett 3dB intervall enligt 3GPPs bestämmelser. Men känsligheten mäts vid antennportarna med de inre antennerna bortkopplade. Därför är inte de interna antennernas mätta med avseende på near field påverkan och detuning, gain och riktverkan. Men även bortsett från kroppspåverkan misstänker jag att galaxy S4 har rätt dålig känslighet också på LTE.

Även om telefoner av äldre modell, avsedda för GSM enbart, sägs ha bättre känslighet pga mindre minityariserade och inklämda antenner så hör det till saken att tal över GSM funkar tillräckligt bra så snart man kommit över en tröskel i signal/brusförhållande. För data över 3G och 4G finns ingen tröskel. Farten är direkt avhängig signalbrusgörhållandet. Ju bättre antenner, desto bättre fart. Därför borde smartphones ha bättre antennfunktion än gamla GSM-telefoner. Designen driver utvecklingen åt motsatt håll även om HTC One är ett intressant undantag. Mätresultat och jämförelser ej redovisade ännu.

Täckningskartor kan man ta som en indikation om att täckning kan föreligga och då företrädesvis nära mast. För tele2 och därmed telenor (utom 3G) fås masterna fram på tele2s karta. Tre visar masterna på Cellvisionkarta om man går in i butik; därmed fås även läget för telenors 3G master. Så sent som i går hade dock Tre inte uppdaterat sin interna mastkarta med 4G master i Kalmartrakten trots att man enligt täckningskartan på hemsidan är igång. Fördelen med att få tittta på kartan är att man får se sektorernas riktning.

Telia tiger men det är lätt att hitta deras master genom att låsa telefonen på teknik och band och sedan köra med en field test app som G-Net track. Färgen visar signalstyrkan. När det är rött är man inom ett par hundra meter från masten. Ytterligre ledning fås genom att titta på Tele2 3G master som är gemensamma med Telias och ofta har Telia GSM och 4G också. Slutligen ger PTS bredbandskartan vägledning.

Området täckning kan reduceras till ett par frågor: Var står masten? Hamnar jag i en sektorgräns (räkna med 10 dBm sämre signal)? Om det är flera km till masten - hur ser mellanliggande terräng ut med avseende på topografi och dämpning av skog? Finns det andra master inom någon mils avstånd som ger interferens? finns det lokala förhållanden som ger radioskugga?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Det är bra om man hittar masterna men dessutom bör man veta vilket band som används ifall man skall ha en optimal antenn. Det är stor skillnad mellan 2100 och 900 MHz så man kan inte köpa en "3G-antenn" och tro att den fungerar utan vidare.

Det kan vara en fördel att bara ha en eller ett fåtal master i närheten för då blir det mindre störningar och RSSI kan möjligtvis användas för att indikera nånting.

Jag testade hela vägen från Arboga till Stockholm på E20 med G-netTrack på Samsungs Gio (den billigaste Androidtelefonen). Visst hittade den en hel del 3G-basstationer men det fanns faktiskt luckor där bara 2G fungerade. 

4G finns inte i våra trakter (norr om Arboga) och så är jag ännu skeptisk till tekniken. Troligen blir den betydligt bättre inom ett par år - också antennerna. Så jag väntar litet med att sätta pengar på 4G. Jag kan förstås testa med E392 som rent allmänt verkar vara ett bra modem. Med TP-links MR3420 i bilen och OpenWrt borde man hitta operatörernas täckningsområden. Vi har litet berg och dalar och skog så det inverkar säkert på de högre frekvenserna.  Hittar man god signal i närheten och vet var masten finns och vilket band den använder så kan man börja fundera på antenn.

10

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

moderna telefoner ÄR skräp, sett till signalkänslighet då det inte går att bygga en micro antenn i luren gjord av blank aluminium baksida med en skärm som täcker hela andra sidan 86-108,800,900,1300,2100,2400,2600 MHz samt även två gps system ! och en nfc i samma låda som man skall ha mot huvudet med 360graders täckning i tre axlar.

varför tex nmt och viss mån gsm funkade bättre med utstickande antenn, design idioti på nya lurar helt enkelt.

11 Senaste redigerad av careface (2013-06-30 14:33:32)

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Telenor måste ha ändrat sin täckningskarta nu efter detta, den 29 juni ska den ha uppdaterats sist. På flera ställen, exempelvis Loftahammar/Tättö, i området runt Gamleby osv har deras täckning "försämrats" enligt kartan. I Loftahammar har det dessutom tidigare visats att det finns LTE 2600, vilket det gör - men nu är det bortplockat också. Dessutom finns det ett område vid Norrköping som numer är 4G upp till 32Mbit/s och inte upp till 60Mbit/s.

Dessutom täcks inte Gotland helt längre, nu finns det vita fläckar där också:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/T%C3%A4ckningskartor/Gotland%20Telenor%20vs%20Tele2%202013-06-30.PNG

Tele2 har däremot inte gjort något.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Det vore intressant med ett drive test på Gotland för att se var man får användbar SINR. Cellerna kan spilla mycket långt på den platta ön.

Telenors karta är helt förryckt på Öland. De visar täckning kring mitt område från en mast en mil bort. Ren fantasi. Däremot har de underlåtít att ta med en mast som är igång med 4G sedan länge, Täckning visas där det inte finns och visas inte där det finns.

NHU - det finns hopp om LTE och interferensbegränsning i och med nya tekniker i release 10 som innebär samarbete mellan celler för att öka signalstyrkan för UE i cellgräns genom att skicka samma signal från två håll (two cell diversity man kan slarvigt kalla det).  En annan teknik är att cellerna samordnas så att den ena cellen håller tyst när den andra sänder till en UE i cellgräns. Redan infört i Korea. Kräver mycket snabbt backbone med fiber för koordineringen.  Ska skriva om detta när jag finner tid.

Tills de kan göra något åt problemet tiger svenska operatörer om interferens.

Man ska inte förutsätta att master har tre lika sektorer runt om. Jag har funnit flera med ojämnt fördelade sektorer.

PS telia är också roliga. de visar en för två år sedan installerade 4g mast exakt på platsen för en comviq/telenor/tre mast. telias egen mast ligger i skogen en km söderut. Att den visas som nyinstallerad beror på att den sägs ha uppgraderats till 40 mbit/s. Jag påpekade felet för en månad sedan för telias regionala chef men han gick nog och spelade golf i stället - de struntar fullständigt i sina kartor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Det fundamentala feler med täckningskartorna förefaller varaatt man bara går på signalstyrka. Telenor skriver på sin site att två staplar anger utomhustäckning. Men vid så svag signalstyrka från ansluten cell spelar interferens från andra celler inom flera mils omkretsvroll. Kartorna borde indikera var signal brusförhållandet  kan antas vara 0 dB eller under, t ex genom att den använda färgen visas som prickar. Då skullle det bli väldigt många rosa prickar på tele2s täckningskarta för LTE900 -men också på de andras. En början kunde vara att pricka områden där signalnivån från flera celler ligger relativt lika.

Kartor som bara visar signalstyrka utan hänsyn till interferens hjälper kanske den som kan använda riktantenner. För mobil användning är de av ringa värde.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Problemet är väl inte tekniskt utan att operatörerna konkurrerar. Då vill ingen sätta in några prickar av rädsla för att det skall se sämre ut än konkurrentens karta. Även om de själva vet att kartan är ren bluff - men det är ju all reklam ...

Vi stackars konsumenter skulle behöva en oberoende institution som gör upp täckningskartorna men staten skär ju ned hela tiden på medlen till statliga institutioner och upprepar mantran "konkurrensen löser alla problem" - även om den tvärtom skapar en massa problem. De frivilliga initiativen att mäta täckning har mycket svårt att bli användbara. Kanske alla modem och telefoner borde utrustas med program som automatiskt skickar in mätvärden till en central ? PTS har inte resurser att mäta överallt men kunde ställa upp ett direktiv om automatiska mätsystem. Direktiv är ju myndigheterna bra på.

15

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

nhu skrev:

De frivilliga initiativen att mäta täckning har mycket svårt att bli användbara. Kanske alla modem och telefoner borde utrustas med program som automatiskt skickar in mätvärden till en central ?


om operatörerna vill, så kan dom skapa täckningskarta från den data som skapas mellan mobilenhet och mastens, för signalnivåerna finns i utrustningen, och denna info kan plockas ur i realtid och användas för att uppdatera kartorna, då fås en genomsnittlig täckning för det mobila enheter som används, men man kan även bryta ner det på enstaka enheter/modeller.

i ett helt svart område, där täckning saknades så monterade vi upp en relativt hög mast, med flera motorstyrda antenner som prov.
vi fick signal, och bra sådan också.
nu något år senare så på operatörens karta finns nu ett område med täckning runt denna mast, vad har vi lärt oss?
1, dom använder kunddata när det är till fördel.
2, man ser upplösningen på kartorna, och hur dom tänker i avseende täckning i området runt kund masten.
jag idkade experiment, och kopplade ur masten, nu blev det ingen täckning, ens ute. ringde supporten, gnällde på täckning, fick svar att det var täckning just där jag var, blev kopplad till riktiga supporten, som visst konstaterade att det inte är täckning och att den täckning som angavs var autogenererad.
nu har dom visat sina kort, indirekt.

så ja täckningskartorna är medvetet BS så det ser bättre ut, och dom kan skapa kartor med meter upplösming OM dom vill. funktionen finns i mastprogramvaran färdigt, hur skulle man annars kunna justera masterna från indien ?
:-)

16

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Telefonerna och modemen rapporterar RSRP och RSRQ för LTE men inte SINR vad jag vet. RSRQ ger ingen bra bild av interferenssituationen eftersom den påverkas kraftigt av egen trafik i sektorn som inte ger upphov till interferens för en enhet som är ansluten till samma sektor. Håller i övrigt med helt om att bättre kartor skulle kunna autogenereras utifrån kunddata. Det finns företag som erbjuder operatörerna programvara som håller reda på hur det funkar i realtid med hundratals användare.

slutsatsen är att kartorna, liksom den utrustning som kunderna erbjöds att köpa, är förenklat skräp, reklam och intäktsmaximering utan hänsyn till funktion.

Här bra sammanfattat om signalnivåer inkl SINR

http://radioaccess.blogspot.se/2012/11/ … ation.html

Det framgår att SINR inte definieras i 3GPP och att värdet enligt 3GPP inte rapporteras från UE till nätet. Svårt hantera värden som inte är standardiserade. MIn förmodan är att SINR eller CINR kommer att inkluderas i framtiden för det är så viktigt i interferenrik miljö.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

mast utrustningstillverkaren har nödvändig programvara, den kom även med hårdvaran.
om nätägaren väljer att inte hyra denna programvara eller ej är upp till dessa, MEN pts skulle via lagmedel tvinga nätägaren att tvingas skicka nätdata till pts, jag menar detta funkar så bra i vitryssland mfl ställen, så då denna funktion även finns här och används på liknande syften, hur skulle man annars kunna hitta lisa 44år som försvann i skogen förra veckan? dom har kordinaterna från masten som sparas.. men man kräver ej in informationen som är till gagn för allmännheten utan bara div gråa myndigheter när dom så behagar.
kan man kräva tv licens för att äga dator+internet abg kan man nog fixa detta på en månad om politikerna får sina lata ar.. och fixar det...
det gick att fixa portering, det som skulle vara så svårt enl operatörerna - motivation !

sedan kan man undra varför mobilköpare accepterar att deras enheter visar full signal vid typ -98dB och vid -101dB blir det störningar och i närheten av -113dB bryts samtalet, dvs ingen marginal.
det är fel på så många ställen, och alla sammantaget blir det den soppa som det är.
jag tror faktiskt att 99% fattar siffror, och inte måste visas med enbart fem staplar typ.
det är som kyrkan som inte tillät att vanligt folk lärde sig läsa och skriva eller räkna, för det fanns då en risk att alla skattebetalare skulle fatta att helvetet inte har med inbetalning av skatt till kyrkan/kungen så kungen kan kriga i polen och bygga slott och att bibeln är en bok av många, som bara kyrkan kunde kopiera... och man måste äga en kopia av annars var man häxa och blev brännd på bål... sedan stal kyrkan egendomen och barnen blev slavar/huslösa.

sverige ska inte gnälla på tex iran, för det är inte så stor skillnad, det är inte många år sedan det var lika här.

18

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Gillar Din tekniska kommentar men Din historieskrivning om bristande läskunnighet i äldre tid är sedan länge historisk kuriosa och stämmer definitivt inte med modern forskning. Redan under senmedeltiden var läskunnigheten - och ibland också räkneförmågan - förbluffande väl utbredd bland t.ex det lägre borgerskapet - annars hade de inte kunnat vara handelsmän och hantverkare !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

19

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

det var mer en röd tråd, om att dölja delar för att uppnå sina mål, du tar det för ordagrannt... och det var inte avsett som någonhistore sak utan bara att det är medveten strategi som är väl beprövad. sedan får nog borgarna i sammanhanget vara de som arbetar med mbb eller läser forumet, då blir isf kunderna trälar och statare. el dyl ;-)
och borgarna har egna kyrkor, som är väl dolda och dom vet vart dessa är placerade (master) hehe

20

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Jag håller med G-man om att det finns en avsiktlig policy från operatörena att hölja nätets funktion i dimmor så att kritik inte blir för pertinent. Det gäller att upprätthålla ofelbarhetsdogmen. Aristoteles skrev aldrig om interferens, alltså finns det inte. Våga inte påvisa några fläckar på solens yta.

Vi gör avbön. Jag och G-man vet föga om kyrkohistoria. Referenserna är bara travestier.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Kort och bra Canossavandring med snabb absolution. Åter på spåret/tråden !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

22

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

DN hade i går en artikel om de lögnaktiga täckningskartorna. Inget nytt för det här forumet men det är bra att det uppmärksammas. Telia klarade sej med skinnet i behåll i nio fall av tio men Tele2 och Telenor bara hade täckning i ett fall av tio (i utkanten av täckningsområdet). Tre klarade bara fyra fall av tio.

Men det löjliga är att PTS tycker "man skall vända sej till operatören" ... Vad skulle det var bra till ? Inte får man täckning för det. Teknikerna kan beklaga men marknadsförarna fortsätter med de lögnaktiga kartorna. Det skall vara råa böter för att få dem att ändra sej.

23 Senaste redigerad av plun (2013-07-28 18:23:45)

Sv: Lögnerna om täckningskartorna

Jo i DNs artikel så "blandar de ju och ger"... och visst kan det vara lite knepigt med ett mobilt bredbandsabbonemang.

Men man får ju banna mig kräva lite mer av en kund för ofta så kan man ju se var masten står och då behövs det oftast en kortare skogspromenad för att ta reda på vilken som härbergerar masten.

Hjälpte en bekant med ett Tele2 abb och det var usel täckning, däremot på andra sidan en havsvik så såg man masten.
En 5 minuters promenad så ser man att det står 3GIS på teknikboden och eftersom jag inte tål den ena operatören i 3GIS så var det enkelt att välja.  (plus att det inte var några problem att säga upp Tele2-abbet med mätvärden tillhanda)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile