1

Tråd: Landsbygds 4g 7km skog i vägen!

Hej

Dags för 4g nu och kompisen hade ett Telenor "upp till 32" över, gamla avtalet med 100gb tror jag!??
Iaf upp med modem i högsta fönstret E398+ 4gr....hmm 3 ner och 0,5 upp..men kändes trots allt ganska snabbt pga
bra ping 15 ms!!
(Att jämföra med Tre 3g ca 15/3  60ms men inte stabilt i rusningstid.)
Har bara en billig Kina-Yagi för 100:- som skall förstärka 11db för 3g bandet, sitter 2m ovanför taknocken på
maströr riktad rakt söderut mot Hallaröds masten ca 3,5 km bort (-69db inkopplad -90db utan, TRE 3g)
Provade att koppla in Kina-yagin i E398 för att se vad som hände, hade ingen som helst aning om vart 4g masten
var utan körde med riktning rakt söderut!
Ökade markant till 12 ner och 3 upp ca!!
Forskade lite och kom via Tele2´s karta fram till att 4g masten ligger i Billinge trakten ca 6,5 km bort, alltså sydväst vred antennen lite och hittade en vinkel där det ökade till max 23/3 vid bra väder på morgonen ca 15/3 kvällstid dåligt väder!!
En kväll fick 4g fnatt och gick upp i 35/8!!!!, ingen aning om vad som hände och har aldrig hänt igen!!
Var inte riktigt nöjd med stabiliteten dock flera nedkopplingar per dygn.......
Kom fram till att det var 4gr som bråkade när man belastade den med Wan och Wifi samtidigt.
Tog fram min gamla MR3420 och körde in Openwrt med senaste stabil release, konfigurerade Wifi för 40mhz samt Wan
bara att skriva in APN samt Pin!!
För säkerhets skull även grenuttag med USB-ström och Y-kabel till E398 samt 12v 3A till MR3420 (12V 1A orginal)!
Kan bara säga 4GR släng dig i väggen!!
Uptime 24/7!!
Pressar routern till max via Wifi 100 mbit i timmar utan ngt som helst problem samt 4g rocksolid!!

Det enda jag undrar över är antennen som kan prestera så bra på 4G 900 mhz trots att det är en billig kina-antenn!??
Blir ingen jätteskillnad när man vrider den, gissar att den inte är speciellt optimal för detta??
Det som ändrar sig är RSRQ från -12 till -4 kvalite på signal??
Hade det blivit ännu bättre med en sk Mimo??
Ekonomiskt försvarbart??
Har som sagt 6-7 km skog i vägen
Jag är iaf väldigt nöjd, ingen jättefart men stabilt, med tanke på förhållandena så kanske det inte kan bli bättre??

http://www.hitta.se/claus+jansson/halla … us+jansson
4G masten ligger vid Gunnaröd ca 7 km sydväst 3G ca 4km rakt söderut vid Tockarp - Rugerup

Ha det bra alla och tack för ett mkt intressant och trevligt forum, både för amatörer och proffs!!!


Mvh

Claus J

2

Sv: Landsbygds 4g 7km skog i vägen!

har du provat med modemet uppe på/över maströret, utan yttre antenn.
detta KAN funka bra, då får då mimo, himo, limo, fdd,tdd, edd, sata,ide och quadcoreturbo :-)  div allt som modemet klarar annars begränsar man sig till vad entennlösningen klarar.
prova detta först

vill du gå vidare, dyra antennlösningar rek isf för full funktion då multiband stöd krävs om du inte vill byta antenn igen.

yagi på fel frekvens ger ingen gain/riktverkan, utan du får höjden över tak detta ger många db.

3

Sv: Landsbygds 4g 7km skog i vägen!

Jag skulle skaffat en 900 mimoantenn för detta. Problemet är bara att hitta någon bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Landsbygds 4g 7km skog i vägen!

Hej igen!!

Tack för visat intresse!!

Lyckade hissa upp modemet på en pinne i höjd med antennen, jodå ung samma resultat!
Så vad antennen alltså gör är att hämta ner signalen utan förstärkning.
Provade att låsa på 3g men där blev resultatet sämre än med antenn!

Tack igen för svar, man lär sig ngt nytt var dag!!

Ska nog leta Mimo för 900, lägger hellre ett par tusen för en bra!


Ha det bra

Claus J, Hallröd

5

Sv: Landsbygds 4g 7km skog i vägen!

ditt resultat är förväntat, då skall du satsa på det band/frekvens du avser använda.

men tänk på att dom byter frekvenser hejvillt operatörerna, och det känns inte helt klart ännu...
så ev antenn köp kan vara fullt funktionsmässig i något år, sedan är det dax igen för en ny, om du nu köper en svindyr "framtidssäker" sak...
lotto typ

6

Sv: Landsbygds 4g 7km skog i vägen!

Det som närmast kan hända är att de drar igång på 800 också. Framtidssäkringen innebär då att man tar en MIMOantenn som funkar både på 800 och 900, Funkwerks (numera Novero) bör funka både på 800 och 900 enligt mätresultat, ger ca 8-9 dBi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Landsbygds 4g 7km skog i vägen!

En aspekt till är ju att detta abb kommer antagligen gå över i Telenors skämt abb 12GB data på 4g i Dec då det gamla avtalet går ut!!
Är det så kommer jag köra vidare med min 3g antenn som "signalhämtare" och avvakta!

Mvh

CJ

8

Sv: Landsbygds 4g 7km skog i vägen!

Hultarpsskogen skrev:

En aspekt till är ju att detta abb kommer antagligen gå över i Telenors skämt abb 12GB data på 4g i Dec då det gamla avtalet går ut!!
Är det så kommer jag köra vidare med min 3g antenn som "signalhämtare" och avvakta!

Mvh

CJ

Alla kunder som har ett obegränsat mobilt bredband idag - ska få behålla det enligt Telenor. Så länge man inte gör någon förändring av abonnemanget, typ binder om sig eller så.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Landsbygds 4g 7km skog i vägen!

careface skrev:
Hultarpsskogen skrev:

En aspekt till är ju att detta abb kommer antagligen gå över i Telenors skämt abb 12GB data på 4g i Dec då det gamla avtalet går ut!!
Är det så kommer jag köra vidare med min 3g antenn som "signalhämtare" och avvakta!

Mvh

CJ

Alla kunder som har ett obegränsat mobilt bredband idag - ska få behålla det enligt Telenor. Så länge man inte gör någon förändring av abonnemanget, typ binder om sig eller så.

Hej!

Ok, om detta skulle vara så, då hade det varit rena klippet att överlåta abb på mig så kör jag vidare??

Mvh

10

Sv: Landsbygds 4g 7km skog i vägen!

Hultarpsskogen skrev:

Hej!

Ok, om detta skulle vara så, då hade det varit rena klippet att överlåta abb på mig så kör jag vidare??

Mvh

Ja, dock osäker på hur de gör då - men du kan ju alltid höra med dem och se vad de säger. Men det är nog riktigt smart!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776