1

Tråd: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Det verkar råda delade meningar om vad som gäller, men BBB:s support säger sig skita fullständigt i trafikmängd nu för oss som har ett obegränsat abonnemang. Nån som vet mer om vad som faktiskt gäller?

2

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Vad står i avtalet ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

gissar jag så avslutar dom kunder som hoggar nätet men någon finstilt text.
eller så blir kunden nerprioriterad, och påverkar ej andra kunder.. :-)

4

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Telenor och BBB valde att strunta i begränsningarna för äldre kunder som tecknade ett abonnemang med fri surf på grund av att de fått så många missnöjda kunder p.g.a deras marknadsföring de körde.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5 Senaste redigerad av idgforum (2013-05-31 05:02:52)

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Får vi hoppas eftersom jag har ett helt obegränsat Telenor abonnemang till min S3 jag köpte. Än så länge har det funkat fast de kan dra ner farten ibland men det tar jag. Hoppas alltså att vårt massiva gnäll här och på Facebook, Twitter mm över när Tre plötsligt begränsade obegränsade MAX till 75 GB hjälpt och knäppt operatörerna på näsan så de inte gör om det marknadsföringstricket.

En sak förvånar migg. Fick detta textmeddelande från Telenor efter att min goda täckning hemma blivit så dålig att mobilen inte längre går att använda hemma till samtal.

Telenor texted
Goda nyheter! Nyligen genomfördes en förbättring av mobilnätet i ditt område, som ger dig ännu bättre taltäckning både inomhus och utomhus. Läs mer om vår nätsatsning på telenor.se/vart-nat Välkommen till nya generationens mobilnät! Hälsningar Telenor

6

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

idgforum skrev:

Får vi hoppas eftersom jag har ett helt obegränsat Telenor abonnemang till min S3 jag köpte. Än så länge har det funkat fast de kan dra ner farten ibland men det tar jag. Hoppas alltså att vårt massiva gnäll här och på Facebook, Twitter mm över när Tre plötsligt begränsade obegränsade MAX till 75 GB hjälpt och knäppt operatörerna på näsan så de inte gör om det marknadsföringstricket.

En sak förvånar migg. Fick detta textmeddelande från Telenor efter att min goda täckning hemma blivit så dålig att mobilen inte längre går att använda hemma till samtal.

Telenor texted
Goda nyheter! Nyligen genomfördes en förbättring av mobilnätet i ditt område, som ger dig ännu bättre taltäckning både inomhus och utomhus. Läs mer om vår nätsatsning på telenor.se/vart-nat Välkommen till nya generationens mobilnät! Hälsningar Telenor

När de slår ihop nätet med Tele2 plockas vissa basstationer bort för att det inte ska bli alldeles för många, detta påverkar vissa kunder negativt. Totalt blir det ungefär 20% fler basstationer i nätet i jämförelse med tidigare, alltså är det en hel del som plockas bort eller används till något annat eller så - annars borde det blivit en mycket större ökning av basstationer.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Nyligen genomfördes en förbättring av mobilnätet i ditt område stod det ju i sms:et från Telenor. Mitt område!

8 Senaste redigerad av careface (2013-05-31 16:07:44)

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

idgforum skrev:

Nyligen genomfördes en förbättring av mobilnätet i ditt område stod det ju i sms:et från Telenor. Mitt område!

Ja, troligtvis har någon basstation plockats bort i samband med den förbättringen - sammanslagningen sker ju inte överallt samtidigt utan succesivt. Sen är det ett annat datum de verkligen sammanfogar näten.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

De verkar ju inte prioritera ner mig på 3G nätet (ca 500m fågelväg till masten)
http://images.fidde.nu/sweclockers/bbk_resultat_130601.jpg
Dock är 4G nätet helt överbelastat här, 900mhz = 10/10 på natten och 1-4/1-5 på dagen 2600 mhz är det för dålig täckning till, får ca 10-20/0.4 oavsett tid på dygnet. Har anslutit till vad jag tror är en "upp till 60" mast och fick då 4/1 på natten. Sämre än den gamla 900mhz masten ... Tur att den fortfarande finns kvar och går att ansluta till.
3G räcker gott och väl till att strömma t.ex Viaplay, Youtube och allt annat man kan tänkas använda internet till, dessutom är det stabilare än 4G.

10

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

hyper dyper 100mbit/s 4G, ersätt dina gammla ostabila och långsamma ADSL !
nu med en snygg stabil router för innomhus bruk...

QUOTE från reklamen ;-)

11

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Ok har nu haft kontakt med BBB kundtjänst igen och fått följande information. Vid 100GB nedladdning börjar dom kolla hur trafiken ser ut och hastigheten för andra osv. Det kan då bli en åtgärd som innebär sänkt hastighet till 3Mbit under några timmar eller dagar. Men det gäller inte under hela perioden som är kvar till månadsbrytet. Mao så kan man få full hastighet igen och sedan sänkt beroende på trafik.

Gränsen 200GB har helt tagits bort.

Personligen kan jag leva med detta för 349SEK/mån, jag använder bara denna när jag är på landet!

12

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

http://www.sahlin.eu/wp-content/uploads/2013/06/bbk_resultat.jpg

Vet inte vad som hänt men helt plötsligt har jag fått en helt galet bra uppkoppling. Kör med 4G 900MHz, E398 och Dovado tiny plus en Pointing panelantenn.

Trodde hastighetsgränsen var 32 Mbit/s på den här bandbredden.

13

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

De kör med högre bandbredd, nu ska det vara upp till 60Mbit på 900MHz.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

joabor skrev:

Ok har nu haft kontakt med BBB kundtjänst igen och fått följande information. Vid 100GB nedladdning börjar dom kolla hur trafiken ser ut och hastigheten för andra osv. Det kan då bli en åtgärd som innebär sänkt hastighet till 3Mbit under några timmar eller dagar. Men det gäller inte under hela perioden som är kvar till månadsbrytet. Mao så kan man få full hastighet igen och sedan sänkt beroende på trafik.

Gränsen 200GB har helt tagits bort.

Personligen kan jag leva med detta för 349SEK/mån, jag använder bara denna när jag är på landet!


Det låter bra om det funkar i verkligheten , hoppas bara att dom inte "glömmer" att sätta på farten igen ...låter som det sitter en jultomte och mixtrar med knapparna....

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

15 Senaste redigerad av careface (2013-06-26 20:48:42)

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Den gränsen är borttagen och jag har kollat med flera abonnemang, där det också funkar så i verkligheten smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

blackgate skrev:

http://www.sahlin.eu/wp-content/uploads/2013/06/bbk_resultat.jpg

Vet inte vad som hänt men helt plötsligt har jag fått en helt galet bra uppkoppling. Kör med 4G 900MHz, E398 och Dovado tiny plus en Pointing panelantenn.

Trodde hastighetsgränsen var 32 Mbit/s på den här bandbredden.

Bra fart i Norrköping Sahlin!

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

17 Senaste redigerad av patb (2013-06-29 21:29:21)

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Vet inte vad som hänt men helt plötsligt har jag fått en helt galet bra uppkoppling. Kör med 4G 900MHz, E398 och Dovado tiny plus en Pointing panelantenn.

Trodde hastighetsgränsen var 32 Mbit/s på den här bandbredden.


Bandbredden är ökad från 5MHz till 10Mhz så nu är det upp till 60Mbit/s som gäller.
Det här får jag på 900MHz
http://www.p0.se/mobilabredband.se/bbk_resultat_20130628.jpg

18

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

patb skrev:

Vet inte vad som hänt men helt plötsligt har jag fått en helt galet bra uppkoppling. Kör med 4G 900MHz, E398 och Dovado tiny plus en Pointing panelantenn.

Trodde hastighetsgränsen var 32 Mbit/s på den här bandbredden.


Bandbredden är ökad från 5MHz till 10Mhz så nu är det upp till 60Mbit/s som gäller.
Det här får jag på 900MHz
http://www.p0.se/mobilabredband.se/bbk_resultat_20130628.jpg

Vad har du för hastighet / signal utan pointing panelantenn?
Jag får köra på 3G där jag får 20-25/2-3 (35%-50% signal).
Om jag kör 4G 900 MHz får jag 4-5/1-2 (50%-60% signal) med Tiny och E398. Funderar på om det kan lösa sig med en panel antenn...

19

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Utan får jag kanske 5Mbit/s som mest ner och inte ens 0,2Mbit/s upp, och väldigt ostabil uppkoppling.
Då måste routern vara i fönstret som vetter mot masten.

Jag använder en Kathrein 900MHz-antenn som är en rundstrålande som är till för att monteras på t.ex tåg, denna sitter i uttaget som har både Tx/Rx, i det andra uttaget har jag en billig kinayagi för 900MHz.
Dessa sitter på ett maströr uppe på skorstenen ungefär 10 meter upp från marken, till dessa har jag 18 meter LMR-400 (per antenn) med N-hane på taket och TNC-hane vid routern, från TNC-hanen sitter det en adapter TNC-hona till SMA-hane. På taket är det adapter från N-hona till SMA-hona till kinayagin och direkt ansluten i N-hona på Kathrein-antennen.

18 meter LMR-400 ger cirka 2,3dB dämpning vid 900MHz.

Jag hade två såna Kathrein-antenner en gång i tiden, men eftersom 900MHz inte va så roligt då så lät jag den ena sitta kvar på ett ställe och det är lite synd nu.

20

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Hoppsan

Nu har jag bara 0.250 M-bit ner och 25 M-bit upp. Jag är gammal kund och blev lovad obegränsad datamängd när jag pratade med dem för ett tag sedan. Är det så att Telenor fortsätter att ljuga för sina gamla kunder? Eller gäller det bara på helger när det inte går att få tag på kundtjänst som de passar på att strypa farten?

Tror ni det går att slippa betalning för de dagar de olovligt stryper hastigheten?

Fragged

Telenor E398 80Mbit-Dovado Tiny (bridge mode)-Wndr3700 med DD-WRT

21

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Alltså jag blir inte kol på Telenor!!
Jag har ett "gammalt obegränsat" och det fungerade klockrent i 4 månader, sedan som över en natt så började det koppla ned sig och roten hänger sig i parti och minut och det slutar att man får starta om routern (japp det är en D-link)
I alla fall så har jag pratat med deras support ett tiotal gånger och påtalat hur det ligger till och dom har rotat runt och ställt D-linken som dom vill, men skit samma jag har fattat att dom inte har en susning med vad dom håller på med i alla fall.
Så nu till humorn i det hela, jag har trots allt rätt hyffsad fart på det hela
http://i215.photobucket.com/albums/cc202/skucku/bbk_resultat2_zpsdb4efbed.jpg
Men nu vill dom säga upp mitt abonnemang för att jag ligger "utanför täckning" detta trots att det fungerade klockrent innan i 4 månader, om det nu varit så att det inte gått att få någon stabilitet på det hela så hade jag nog gått på det, men jag tog och låste mig på en mast 8,5km bort på 800mhz bandet och då fungerar det klockrent igen visst farten ligger på ca 20 ned och 15 upp, men det är stabilt, innan hade jag det låst mot en mast ca 6km bort och 900 bandet. tilläggas bör kanske att jag bor hög upp och har fri sikt till masterna.
Men tillbaka till telenor, dom ville alltså säga upp abonnemanget och när jag sa att jag hade kopplat upp mig mot en mast nästan 3km längre bort och det då var stabilt ja dom blev det bara tyst i andra änden på telefon!!!!
Jaha... kom det efter ett tag och jag förklarade att jag har nog kvar mitt ab ett tag till.
Men jag är ju lite nyfiken, personligen är jag övertygad om att det är D-linken som är roten till det onda men just nu har jag inte tid att börja rota runt och testa något annat, men är det någon som har några brillianta ideer så påtala dom gärna.

22

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Vore jag support skulle jag undra hur du kan "låsa" mot viss 4G mast. Det går inte med de routrar som är tillgängliga för oss, bara med proffsmätutrustning för sisådär hundratusen. Lite mycket till och med för lottomljonärer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23 Senaste redigerad av kelas (2013-08-05 14:33:07)

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

jonasolof skrev:

Vore jag support skulle jag undra hur du kan "låsa" mot viss 4G mast. Det går inte med de routrar som är tillgängliga för oss, bara med proffsmätutrustning för sisådär hundratusen. Lite mycket till och med för lottomljonärer.

Lite klantigt uttryckt av mig här bara, jag talade om att jag hade riktat om mot en annan mast.

Då dom har endast 2 master inom någotsånära avstånd här och dom ligger åt olika håll och dessutom så om jag riktar mot den ena så fungerar det det bara på 800mhz och riktar jag mot den andra så är det 900mhz. Kanske ska tillägga att jag använder två riktantenner numera, även om det fungerade nästan lika bra utan förut.....

(Bor i Jämtland på landsbygden så det dräller inte av master precis)

24

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Jag tankade över 500GB förra månaden utan att bli strypt. Hastigheten går ner till 15Mbit nedströms under dagen men upp till 60 på natten. Har toktankat flera månader i rad utan minsta strul. smile

25

Sv: Vi som har det "obegränsade gamla" abonnemanget från Telenor eller BBB

Tur man inte delar antennsektor med pergoransson....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810