1

Tråd: Public IP

Hej!

Jag ringde nyss Tele2s support och frågade ifall man kunde få en "riktig ip-adress" på deras abonnemang.
Tjejen som jag pratade med sa att man inte kunde få det, hon dubbelkollade även med sina kollegor.
Stämmer verkligen det? Har någon testat att sätta upp en server och nå den ifrån internet?
Jag har lämnat tillbaka mitt Tele2 abonnemang som jag tidigare hade hemma för test så jag kan inte testa.

Anledningen till att jag behöver en public IP är att jag ska installera en AXIS-kamera på en plats där telestationen inte var utbyggd för ADSL (otroligt! jag som trodde att ADSL fanns överallt förutom på fjällen smile ) .

Värre är att Telenor inte har turbo3G täckning på platsen så jag måste kolla efter andra operatörer som begränsar sina abonnemang sad
Vilka operatörer erbjuder igentligen public IP?


/Olof

2

Sv: Public IP

Det går inte att lösa genom att köra DynDNS eller liknande för att få en "fast adress"?

3

Sv: Public IP

Nja problemet är att även om jag använder en dynamisk DNS så kommer det inte att fungera.
Jag har tidigare testat detta med Telenor och IP-adressen som registreras går inte att använda. Adressen modemet får är helt enkelt en intern adress och inte en "riktig" publik adress.
Jag hade tänkt använda en dynamisk DNS, fast IP behöver jag inte (AXIS kameror har faktiskt en egen dynamisk DNS tjänst).

/Olof

4

Sv: Public IP

Fast en dynamisk borde då funka om du använder en dyndns, no-ip eller den inbyggda tjänsten som du säger.

Exempel denna "webbserver" som jag har stående på Tele2 abb med dyndns tjänst.
http://mbbb.mine.nu/

Om den byter ip så uppdaterar den domänen/subdomänen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Public IP

Andreas, då har du en riktig IP och inte en fake. Det var det jag var ute efter.
Lite tråkigt att tjejen på Tele2s kundtjänst inte sa det när jag ringde, jag vill ju inte binda upp mig på ett abbonemang utan att veta säkert.

Bara för att man får en IP-adress dynamiskt behöver den inte vara riktig.
Tänk er en hemma router. Den delar ut en massa interna IP-adresser (192.168.0.xxx) men har endast 1 riktig IP på WAN-interfacet.
Även om ni använde dyn-dns på insidan skulle ni inte kunna nå dom interna adresserna ifrån internet (jo ni kunde göra port forwarding mot 1 maskin på insidan men inga andra maskiner skulle vara nåbara).
I telenor fallet når ni inte ens fram till WAN-interfacet (utan att betala extra).

Jag ska nog ringa telia och fråga ifall dom erbjuder "public IP". Tele2 fungerar annars men som sagt lite jobbigt ifall dom rätt som det är ändrar sig angående publika ip-adresser.

6

Sv: Public IP

Tele2 delar alltid ut publika IP addresser, även till mobila telefoner, där default APN är internet.tele2.se.

APN: mobileinternet.tele2.se (för 7.2Mbps abb.)
APN: internet.tele2.se (max 384kbps ner)

Enklaste metoden är att surfa in (med din Tele2 mobilen) till www.whatismyip.com, och pinga IP addressen som visas på den från din dator. Så fort du stänger browsern, så slutar den svara på denna IP address.

7

Sv: Public IP

Telia fungerar inte, det har jag kollat/testat eftersom jag är ute fter samma sak (webserver), dom kör en "natad" adress

8

Sv: Public IP

Tack för alla svaren.
Tele2 borde fungera bra.  Jag har mailat supporten och ställt frågan igen, det skulle kännas skönt att veta säkert vad som är deras officiella ståndpunkt.
Vet inte om jag har så många andra val.

Telia = går inte
Telenor = ingen turbo 3G täckning
Tre = ?

Får kolla vidare....

9

Sv: Public IP

TRE: APN=bredband.tre.se ger publika IP addresser samt öppna portar

10

Sv: Public IP

Tre funkar bra också, men TRE<->TRE funkar inte.
Så om du försöker sufra in på din "kamera" och den hostas med TRE och du sitter med TRE själv så kommer du inte komma in.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!