1

Tråd: Whats inside your mobile phone ?

Har länge tänkt att min samsung s2 hade sämre telefon chip än min gamla sony ericsson ( 3G). Nu ha min frus lumia 710 bättre chip än min S2.

Är det någon som ha benchmärkt telfon chip ?

Eller är det antennen som är så dåligt ?

Brian

2

Sv: Whats inside your mobile phone ?

Hur skiljer du på funktionen på chipet och antennerna?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Whats inside your mobile phone ?

SoC "System on Chip" är ofta telefonernas nya hjärna som har bland annat cpu, gpu med flera inbakat under samma skal. Detta finns i olika utföranden och är olika kraftiga. iPhones A6x chip är snabbare en det chip du har i din S2a som heter, Exynos 4 Dual.

S2 bland annat:http://en.wikipedia.org/wiki/Exynos_(system_on_chip)
Apple soc, http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_System_on_Chips

Sen finns det individuella grafik prestanda test som man kan köra på telefonen.
Ang antennen så så har det mindre med själva cpun att göra, om ni minns iphone 4´s antennmiss så var det en krock mellan design teamet och hw utvecklarna då de ville använda den borstade stålramen som antenn vilket skapade en del problem om man var vänsterhänt och kortslöt antennen. Man skapade en liten egen Faraday bunker med fingret.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Whats inside your mobile phone ?

för android finns bench appar

5

Sv: Whats inside your mobile phone ?

För en numer lite minoritet är det intressant om telefonen är bra på att koppla upp samtal och dataförbindelser. Variationerna mellan olika telefoner är liten eftersom 3GPP bara medger ett spann av 3dB. Men telefonerna mäts vid antennportarna med de interna antennerna bortkopplade. Så om en telefon ligger i underkant av toleransen för kändlighet i radiodelen och desutom har mindre effektiva antenner så kanske det kan skilja 6 dBm i känslighet ( min gissning). I och med att Qualcomm och andra har kommit med mjukvarustyrd impedansanpassning för de interna antennerna kan man minska antennarean ytterligare.

Jag talade med Rhode & Schwartz tekniker i går i Amsterdam på LTE-teknikmässa. De bekräftade mitt intryck av jämförelse mellan Nokia 920 och Galaxy S4 att nokian är känsligare. Xperiatelefonerna når inte upp till Nokias nivå heller. De kommer snart att mäta mer ingående och jämföra lurar.

Ändå används Galaxy S4 som referens för den är välbyggd och spridd. Men då med fastlödda anslutningar för externa antenner och helt proprietär firmware för nät-tester.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Whats inside your mobile phone ?

Hej jag har en note2 4g och jag undra när luren är uppkopplad på 4 g så kommer folk inte fram till mig när jag ligger på gränsen mellan 3g o 4g.(TRE)  En kompis sa att det gällde alla 4g lurar.
har ni någonerfarenhet avdetta?
Med vänlig hälsning Wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

7

Sv: Whats inside your mobile phone ?

Den frågan är ett sidospår i den här tråden. Börja ny tråd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.