1

Tråd: Poynting A0002

Funderar på att köpa denna antenn till stuga.

Någon som vet om man kan ta bort de två 5 m kablarna som följer med eller är de fast monterade i antennen?

Har ett ledigt  kabelrör som går genom huset och är inte säker att jag får igenom båda med kontakterna. Hur tjocka är kablarna? Tror även att jag måste skarva dem då jag troligen behöver ca 7meter.

Om man skall ha en kanellängd på ca 7m men en dämpning på 0,5 dB per meter så försvinner ju en hel del av vinsten med antennen.

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

2

Sv: Poynting A0002

en antenn monterad inne/nere vs en monterad på taket ger mång mång db gain pga bättre placering,
men montering av modemet över tak med en mini/tiny router strax nedanför med wifi avstängt med tex TP kabel samt lågspänningsmatning ger ofta tillräcklig signalökning för god funktion, det är även mer snösäkert om det är mycket snö i "stugans område"

bara ett alternativ...
då olika operatörer har lite olika frekvenser, för antar det gäller landsbygs användning...
vill man få senaste modem teknik så byterman bara modemet, inget antenn krångel att tex rikta osv. om man byter operatör.

3

Sv: Poynting A0002

Fråga någon återförsäljare om kablarna går att byta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Poynting A0002

enligt bilderna som jag tittat på ser dom fastmonterade ut, men det behöver inte betyda att dom ej går att monterabort.
om kablarna är fast monterade, då skall gainen anges med kablarna...

5

Sv: Poynting A0002

G-Man skrev:

en antenn monterad inne/nere vs en monterad på taket ger mång mång db gain pga bättre placering,
men montering av modemet över tak med en mini/tiny router strax nedanför med wifi avstängt med tex TP kabel samt lågspänningsmatning ger ofta tillräcklig signalökning för god funktion, det är även mer snösäkert om det är mycket snö i "stugans område"

bara ett alternativ...
då olika operatörer har lite olika frekvenser, för antar det gäller landsbygs användning...
vill man få senaste modem teknik så byterman bara modemet, inget antenn krångel att tex rikta osv. om man byter operatör.

Jag var oxå inne på den lösningen med att dra igenom en TP kabel istället för jag har el på utsidan där det var tänkt att antennen skulle sitta.  Men hur fungerar det men en Tiny på utsidan när det kan vara - 30 grader?

Hur skulle det fungera med en USB förlägnare via RJ45 så att Stickan kan hänga på utsidan av huset.

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

6 Senaste redigerad av jLinder (2013-05-26 14:54:36)

Sv: Poynting A0002

Om kablarna är för korta och du ändå vill ha en antenn så skulle du kunna kapa dem ganska nära antennen (t ex lämna 30 cm kabel), klämma dit nya kontakter och köpa en lågförlustkabel med motsvarande kontakter att skarva på. Om du använder kontakter som inte är vattentäta, t ex SMA-kontakter, så behöver du göra dem vattentäta genom att exempelvis tjepa med vulktejp och sen tejpa över vulktejpen med eltejp, dels för att skydda den mot UV-ljus och dels för att vulktejp är ganska kladdigt.
Du kan köpa vulktejp här (bra instruktioner här) eller hos t ex Kjell&Co (billigare).

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

7

Sv: Poynting A0002

fa linder,
att kapa, skarva antennkablar är no no ! ger mer förluster.


åter ämne @hand,

jag har kört tex dovado UMR i -30° i flera år ~5år utan problem.
kört modem på samma sätt utan problem.
det som har skadats av kyla är dåliga/billiga usb kablar från kjell&co av ett visst märke dom och flera andra säljer.
bättre kabel från tex classe har funkar utan anmärkning.

det som skadar router, modem och liknande är fukt, direktsolljus dvs värme.
lösningen är låda som är tät uppåt, skyddad från solljus har god ventilation ©-2006

saker som tex flashminnen gillar inte kyla/värme då det påverkar funktionen.
har du sakerna på tex kallvind så funkar det ypperligt, montera sedan tex en 2-3meters usb skarv till modemet som tex placeras i ett plaströr som är öppet nertill och upptill, givetvis med en U format hatt har funkat bra för mig.
ställ router osv i en enklare trälåda med lite öppningar för att få vettig temp sommar & vinter.
osv
osv
:-)

8

Sv: Poynting A0002

Med en HUBER+SUHNER N-kontakt så är dämpningen i själva kontakten 0,15dB vid 10GHz.

9 Senaste redigerad av jLinder (2013-05-26 17:40:57)

Sv: Poynting A0002

G-Man skrev:

fa linder,
att kapa, skarva antennkablar är no no ! ger mer förluster.

Du menar pga att kontakterna ger mycket förlust? En vanlig SMA-kontakt brukar väl ge en förlust på runt 2,5 dB? Men sedan finns det ju, som patb nämner, andra alternativ och om jag har fattat det rätt så är väl N-kontakter vattentäta så man slipper vulktejpen?
Om man har en bra antenn och en bättre kabel så bör man ändå tjäna mycket på att ha en antenn även om man skulle skarva med en SMA-kontakt, vill bara ge ett alternativ till en sådan låda som du föreslår.


En kommentar till lådan om du ska skaffa en sådan, tänk på att ibland behöver man starta om en router (särskilt av billigare slag) så ett tips är att antingen skaffa en lättåtkomlig brytare eller dra en förlängningskabel till ett lättåtkomligt uttag.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

10

Sv: Poynting A0002

finns många kina företag och andra som säljer "halvdyra" antenner med sma kontakter av tveksam kvalitet. att fast montera kabeln och sedan använda sma på innedelen är iaf rätt tänk, på några sätt om man kör med pigtail då dessa finns billigt från tex ebay mfl. till alla modem.
sma är lättare att dra igenom tex väggar mot stora tunga N kontakter, sedan att använda spinkiga kablar med N är ...  många kina antenner har kabeln hårt vindad, som förstör/skadar kabeln.
ser direkt skillnad på seriösa antenner och kina på tex hur det är packat :-)

få har saker för att montera hf kontaker, monteringen är ibland inte enkel och dåligt monterade kontakter kan problem.

jag vidhåller, så kort kabel som möjligt såvida inte modemet stänger av de interna antennerna, då dessa fyller stor funktion fortfarande på många modem.

som jag skrivit tidigare, vulktejp och liknande är nödlösning för felaktig utrustning då det inte går att montera isär senare.
på antennen monterad N kontakt är rätt tänk, då köper man kabeln med rätt längd, eller använder befintlig kabel, dvs man kan byta antenn om man så önskar. allt annat är engångs prylar.

jader jader

11

Sv: Poynting A0002

rogerd skrev:

Någon som vet om man kan ta bort de två 5 m kablarna som följer med eller är de fast monterade i antennen?

De sitter fastlödda inuti antennen. SMA-kontakter ger förluster så för de allra flesta installationer som görs är det bättre att de sitter fast.

rogerd skrev:

Har ett ledigt  kabelrör som går genom huset och är inte säker att jag får igenom båda med kontakterna. Hur tjocka är kablarna? Tror även att jag måste skarva dem då jag troligen behöver ca 7meter.

Kontakterna är den tjockaste delen och de är 8-9 mm i diameter.

Som redan har påpekats här i diskussionen så är hemmaklämda kontakter ingen höjdare. Det krävs avancerade och dyra specialverktyg för att det skall bli bra. Då är det bättre att skarva.

12

Sv: Poynting A0002

Förstör man tätning om man vill komma åt att löda inne i antennhöljet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Poynting A0002

ja, den ser skruvad ut antennen, så ser intressant ut att mecka med :-)


montera två N chassikontakter vore intressant bygge, men antennen ser för kompaktut tycker jag på bilderna så går troligen ej.

14

Sv: Poynting A0002

En annan fråga om denna antenn.
Jag har huawei 353 router (nyköpt från tele2) och jag får stabilt tre dioder signalstyrka med inbyggd antenn. Med extern antenn TVÅ dioder och sämre hastighet.
Antennen monterad på tak cirka fem meter över mark rakt ovanför router.
Jag har naturligtvis skiftat från inbyggd till yttre antenn i routern. Samma resultat vid upprepade försök.

15

Sv: Poynting A0002

Är det samma cell ID med inre alt yttre antenner? Vet du var masten står?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Poynting A0002

Hur kan jag kolla cell id?

Adress Manetstigen 32 Färjestaden.

Enligt tele2 antenn i Färjestaden avstånd ca 1000 meter i bäring 210 grader....

Lite mer uppgifter...


Hej!

Jag har inga svar men desto fler frågor!

Har samma router o operatör som jLinder.

Får märkliga resultat med inre o yttre antenn (Poynting A-XPOL-0002).

Inre resp yttre inom ()
RSRP    -93    (-108)
RSRQ    -13    (-16)
RSSI     -69    (-79)
Upp        15     (2)
Ner         25    (15)

Kollat flera gånger.

Jag är misstänksam mot kontakterna på antennen. Antenntråden sticker ut max 3 mm. Är detta verkligen rätt???

17

Sv: Poynting A0002

tele2 har 4G antenner enligt deras site i Färjestaden nära Köpstaden. De sitter på den höga byggnaden nära gamla brandstationen vid Köpstaden. Stämmer rätt väl med bäringen 210 grader från Manetstigen.

Du borde knappast behöva yttre anten på det avståndet, knapp km. Har du låst routern till 2600? Får du in tele2 900, vilket finns där också, kan det gå långsammare och bli hattigt pga alla master i Kalmar. Dina RSRQ värden är dåliga trots bra signalstyrka RSRP, kan bero på hög interferens på 900. Försöker man i hamnen i stora Rör går det inte att använda Tele2 900 för att det är så många master i Kalmar som stör varandra. På 2600 bör interferensen däremot vara låg.

Vilken version firmware har din router? Kan du låsa på band?

De ska inte sticka ut någon tråd från kontakten. Däremot har SMA- hankontakten ett mittstift.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Poynting A0002

såg inte att det fanns ett alternativ att låsa på 2600. Nu fixat.

menade att hankontaktens mittstift sticker ut väldigt lite jämfört t ex m mittstiftet för parabolmottagare!

RSRP (dBm): -103
RSRQ (dB):  -14
RSSI (dBm): -79

2.1

Modell: B593s-22 

Programversion:  V200R001B180D05SP00C56

19

Sv: Poynting A0002

Med en 11 dBi riktantenn bör du  få mycket bättre RSRP och RRSQ än så en km från en 2600 mast. Det är väl bara låga villor emellan. Något verkar fel. Vad händer om du byter uttag?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Poynting A0002

Ingen tydlig skillnad.....

Vad är bra värden??

21

Sv: Poynting A0002

Jag får ingen tydlig skillnad när jag provar olika antennriktningar +- 45 grader. Det borde väl märkas!

Känns märkligt att 1500:- antenn inte märks!

22

Sv: Poynting A0002

Jag misstänker att din router inte kopplar om korrekt till yttre antenn. Bor du i Färjestaden kan jag masa mig dit från Stora Rör och testa med ett par  B593u-12 routrar mm samt med dubbel riktantenn och med en icke huaweirouter som ger mer signaldata.  Men först i slutet av veckan för jag åker till Amsterdam på LTE-mässa i jakt på utrustning att mäta SINR över båda antennportarna även på 900-bandet (AVM har inte band 8 dvs LTE 900,  wirklich Schade). Skicka mig ditt tel nummer via PM om du vill ha en koll.

Du sade inte var routern kom ifrån. Tele2s router är märkt B593u-12. S-22 är en annan modell som mig veterligen inte används av svenska operatörer (tror telia har u-12 också men med annan firmware).  Det kan vara problem med att använda en enda yttre anten på en B593 och har den inte tele2s eller telias firmwareuppdatering kan den inte funka med en enda antenn vilket alla tyskar vet som har B2000 alias B593u-12 utan firmwareuppgradering (det har de inte fått där).   Det finns några olika lösningar. Enklast kollar man först med annan utrustning som klarar 2600 och icke DC-kortslutna antenner. På 1000 meters håll bör man försöka få MIMO.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Poynting A0002

Jag bara väntade på det:-)

Tel nr mottaget, bortredigerat (mod).

hälsningar

carl

24 Senaste redigerad av carl.slanemyr (2013-06-24 08:24:40)

Sv: Poynting A0002

Det är en router från Tele2!
Den är märkt B593s-22 på såväl kartong som när jag kollar på nätet.

Jag tror att Tele2 varit utan routrar en tid - jag fick vänta ett par dagar innan den skickades. Möjligen kan det vara orsaken till modellbyte.

25

Sv: Poynting A0002

OK först ska vi kolla om s22 funkar som u-12. Tar kontakt (bättre skicka tel som private message för övrigt, jag gick in och raderade det i inlägget).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.