1

Tråd: Billigaste kontant-surf? Jmf.

Kontant betalat mobilsurf.

Jag avskyr samtliga svenska bredbandsleverantörer som jag menar kännetecknas av dumhet och/eller inkompetens och/eller skumrask och/eller sniket lurendrejeri. Man får därför anse att  fårhuvudena hos Tele2/comvik har valt rätt symbol för sin affärsverksamhet.

Jag hatar abonnemang och uppbundenhet.
Har hittills kört med "telenor enkel" kontant - 200 kr laddning gav en månads fri surf + 22 dagar dito surf a 9 kr -- således 55 dagar för 200 kr = 3,65 per dygn.

Nu är det slut med det. 'Fårhuvudena' har till sina kundernas fördel "förbättrat" sina prisplaner. Nu återstår därför bara "telenor fri" kontant - 300 kr laddning ger en månads fri surf; för att få behålla saldot måste jag ladda månad 2 med 150 kr, vilket ger saldot 450 kr = 50 dygns surf a 9 kr per dygn; 20 dygn blir således över att använda i månad 3, som då måste laddas med 150 kr för bibehållet saldo. Dessa 150 kr ger 16 dygns surf a 9 kr. Med 20 dygn tillgodo, blir det 6 dygn över att utnyttja i månad 4, som således laddas med 150 kr, vilket ger 16 dygns surf a 9 kr + tillgodohavandet 6 dygn = 22 dygn.

Totalt har 750 kr laddats, vilket ger 120 dygn eller en surfkostnad av 6,25 per dygn. Som en liten kompensation för åvan beskrivet tjafs, kan jag med detta simkort ringa helt gratis och under 4 månader!

Frågan är nu - finns det enklare+BILLIGARE sätt att surfa mot KONTANT betalning?
Någon som vet? Någon som vet?.

2

Sv: Billigaste kontant-surf? Jmf.

Detta är visserligen ett abonnemang fast utan bindningstid. Det enda du binder dig för är tre månaders uppsägningstid om du vill avsluta det hela. Men månadskostnaden är 57:- så det värsta du kan råka ut för är 3 x 57:- om du skulle vilja byta till något annat.

Du skriver att du haft Telenor innan så då är du nöjd med 1Mb/s hastighet? Universal använder också Telenors nät och i abonnemanget ingår obegränsat användade av 1 Mb/s mobilsurf. Månadskostnaden är 57: så det blir strax under två kronor per dag:

http://www.universal.se/mobiltelefoni/mobil57/?produkt

3

Sv: Billigaste kontant-surf? Jmf.

inescio skrev:

Kontant betalat mobilsurf.

Jag avskyr samtliga svenska bredbandsleverantörer som jag menar kännetecknas av dumhet och/eller inkompetens och/eller skumrask och/eller sniket lurendrejeri. Man får därför anse att  fårhuvudena hos Tele2/comvik har valt rätt symbol för sin affärsverksamhet.

Jag hatar abonnemang och uppbundenhet.
Har hittills kört med "telenor enkel" kontant - 200 kr laddning gav en månads fri surf + 22 dagar dito surf a 9 kr -- således 55 dagar för 200 kr = 3,65 per dygn.

Nu är det slut med det. 'Fårhuvudena' har till sina kundernas fördel "förbättrat" sina prisplaner. Nu återstår därför bara "telenor fri" kontant - 300 kr laddning ger en månads fri surf; för att få behålla saldot måste jag ladda månad 2 med 150 kr, vilket ger saldot 450 kr = 50 dygns surf a 9 kr per dygn; 20 dygn blir således över att använda i månad 3, som då måste laddas med 150 kr för bibehållet saldo. Dessa 150 kr ger 16 dygns surf a 9 kr. Med 20 dygn tillgodo, blir det 6 dygn över att utnyttja i månad 4, som således laddas med 150 kr, vilket ger 16 dygns surf a 9 kr + tillgodohavandet 6 dygn = 22 dygn.

Totalt har 750 kr laddats, vilket ger 120 dygn eller en surfkostnad av 6,25 per dygn. Som en liten kompensation för åvan beskrivet tjafs, kan jag med detta simkort ringa helt gratis och under 4 månader!

Frågan är nu - finns det enklare+BILLIGARE sätt att surfa mot KONTANT betalning?
Någon som vet? Någon som vet?.

Vad är problemet ?

Tanka 150 kr och lägg till fri surf för 69 kr...


http://www.telenor.se/privat/kontantkor … -mbit.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Billigaste kontant-surf? Jmf.

Tack för ett konstruktiv förslag - men det sket sig, likväl - citat:

"Överföringshastigheten sänks till 384 kbit/s om användandet överstiger 2 GB/mån för SURF 6 Mbit/s"

Jag ligger på 12-18 GB i månaden - kör även radio på förbindelsen.

Varför kan ingen leverantör ill en rimlig pris sälja ett kontantkort på t.ex. 100 GB giltigt i ett år - utan allt trams om tre fria månader, bindningstid, uppsägningstid och reducerad hastighet. Dessa bolags kundregister är viktigare för dem än att till lägsta möjliga försäljningkostnader kursa en vara till så många som möjligt. De är fårhuvuden hela skocken. QED

5

Sv: Billigaste kontant-surf? Jmf.

inescio skrev:

Tack för ett konstruktiv förslag - men det sket sig, likväl - citat:

"Överföringshastigheten sänks till 384 kbit/s om användandet överstiger 2 GB/mån för SURF 6 Mbit/s"

Jag ligger på 12-18 GB i månaden - kör även radio på förbindelsen.

Varför kan ingen leverantör ill en rimlig pris sälja ett kontantkort på t.ex. 100 GB giltigt i ett år - utan allt trams om tre fria månader, bindningstid, uppsägningstid och reducerad hastighet. Dessa bolags kundregister är viktigare för dem än att till lägsta möjliga försäljningkostnader kursa en vara till så många som möjligt. De är fårhuvuden hela skocken. QED

Förslaget jag tipsade om ger dig 15 GB data varje månad i hastigheten av 1 Mbit/s,
efter 15 GB så sänks hastigheten till 0,5 Mbit/s vilket räcker till radio.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Billigaste kontant-surf? Jmf.

(1) Mitt CITAT är kopierat och klistrat idag!

(2) Beträffande tillval av PLUS-tjänst hos telenor för 69:- så är detta inte - trots anvisning -möjligt via "min sida" ,

kundservice på 222 222 visste inget om denna "tjänst".

7

Sv: Billigaste kontant-surf? Jmf.

Fick besked från Telenor redan i januari att det var säljstoppat.

Bara att hoppas att det kommer tillbaka.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

8 Senaste redigerad av Discover (2012-07-07 22:05:34)

Sv: Billigaste kontant-surf? Jmf.

jerjo2 skrev:

Fick besked från Telenor redan i januari att det var säljstoppat.

Bara att hoppas att det kommer tillbaka.


Bra att veta, införskaffade ett Telenor kontantkort igår (mest för att jag gillade numret).

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Billigaste kontant-surf? Jmf.

Jag har kört med tilläggstjänsten 'Fri Surf/Mobilsurf' för 69:- per månad (tidigare 59:-) till mitt kontantkort hos Telenor de senaste somrarna, och det har fungerat bra. Har kört cirka 10 GB per månad utan problem. Tråkigt om denna fina tjänst ska vara säljstoppad. Man vill ju inte binda upp sig i flera månader bara för lite sommarsurf när man är ute och åker runt på semester, och helst inte heller betala 9:- per dag. Ej heller 171 kronor för 'en semestermånad' med Universal, även om detta kanske är det som nu är näst bäst. Jag hittade inget bättre alternativ utan bindningstid och utan uppsägningstid när jag letade för ett par år sen. Jag har sett att aktiveringen av både 6 Mbit/s och nu även 1 Mbit/s tyvärr försvunnit från 'Min Sida', men kundtjänst har de senaste åren känt till tjänsten som fortfarande finns på Telenors hemsida. Har du försökt aktivera tjänsten med ordet SURF i ett SMS till 222?

_____________________________________________________________
Dovado 4GR - ASUS 330N3G - Telenor Huawei E1750 - Gigaset A580/S685IP

Dovado 4GR - ASUS 330N3G - Telenor Huawei E1750 - Gigaset IP

10

Sv: Billigaste kontant-surf? Jmf.

"Har du försökt aktivera tjänsten med ordet SURF i ett SMS till 222?"

Både lördag och måndag. - Ingen reaktin.

11

Sv: Billigaste kontant-surf? Jmf.

Ring eller chatta med kundtjänst så kan de aktivera fri surf tjänsten på ditt kontantkort.
Den är inte säljstoppad smile

12

Sv: Billigaste kontant-surf? Jmf.

Trött på idioterna på Telenor! Nu har de justerat kontantsurfen igen! Nu är det 100 mb per dag sedan drar de 9kr igen igen och återigen!

Dragit 72kr på 4 dagar....

Skaffade telia fiber istället nu.

13

Sv: Billigaste kontant-surf? Jmf.

Detta kanske kan passa den som surfar väldigt lite:

https://www.comviq.se/wrapp

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: Billigaste kontant-surf? Jmf.

Det billigaste för mer data är väl 3s, 299kr för 30 dagar och då ingår 100GB data i det smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776