1

Tråd: Test av "unlimited" data anslutning...

Hej!

Tänkte fråga gänget här om det är någon som har/har haft en obegränsad mobil data plan?
Då menar jag obegränsad datamängd som kan laddas upp/ner.

Jag har en sådan anslutning just nu och tycker att jag påfrestat min operatör tidigare en hel del med en total transfer på cirka 40-50Gb/månaden. Nu har jag dock behov av att tanka över en backup av hela mitt fotoarkiv. Arkivet är på ca 700Gb och överförs alltså till server ansluten via 3G. Arkivet överförs utöver all annan trafik. Anslutningen skall enligt avtalet vara utan begränsning på datamängd och hastighets dämpad till 21Mbit som jag ändå aldrig kommer upp i...

Tror ni att jag kommer att på påhälsning av min operatör?

2

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

Vilken operatör har du?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

Jag har en utländsk operatör... ...eftersom jag bor i ett nordiskt grannland .
en Finsk om det spelar någon roll.. smile

Om jag kan göra er avundsjuka så betalar jag 13€ för min anslutning.
Då ingår som sagt var den obegränsade internetanslutningen för fyra (4) SIM kort.
Jag har ett huvudkort i telefonen, ett i datorn, ett i Nexus 7 plattan och ett kort med USB modem på landet.

... Ibland tycker jag lite synd om min operatör som har mig som kund... wink

4

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

okej, då vet jag faktiskt inte hur de kommer att hantera det. Anledningen till att jag undrade om operatör, var för att de som tidigare erbjudit obegränsat bredband här i Sverige har haft några klausuler i sina avtal.

Men läs avtalet och se om du kan hitta något. Det är omöjligt att svara på om något kommer hända.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

Jag har frågat personligen i butiken och de säger att det är obegränsat...
Jag har trots flertal frågor inte fått någon definition på obegränsad användning...
Vi får se helt enkelt.. smile

6

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

Intressant. I Danmark har operatören 3 tusen Megabyte per månad, i Sverige 100 MB och operatörerna har börjat skära ner på   volymen. I Finland är det uppenbart generöst både med volym och tvillingkort.
Jag har just nu ett  tele2 obegränsat abonnemang, men inser att de kanske kommer vilja strypa det...så jag tittar på alternativa anslutningar.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

7

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

fiber fiber :-)

det är värt pengarna...

8

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

Ljungdahl skrev:

Intressant. I Danmark har operatören 3 tusen Megabyte per månad, i Sverige 100 MB och operatörerna har börjat skära ner på   volymen. I Finland är det uppenbart generöst både med volym och tvillingkort.
Jag har just nu ett  tele2 obegränsat abonnemang, men inser att de kanske kommer vilja strypa det...så jag tittar på alternativa anslutningar.

Har du tillgång till en dansk adress, kan du alltid beställa ett bredband från 3 i Danmark och får 1000GB och använda det här i Sverige utan några extra kostnader i 3s nät. Annars är ju 3s erbjudande med 100GB för 149,50kr/månad ett bra pris. Du kan alltså få 200GB till samma pris som 100GB i vanliga fall.

http://www.tre.se/Privat/Erbjudande/Fyndhorna/

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

Saunalahti verkar inte bry sig i alla fall hade deras prepaid ett tag å det var bara å köra på.

10

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

Saunalahti finns inte mera :-). Uppköpt av Elisa.

11

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

nhu skrev:

Saunalahti finns inte mera :-). Uppköpt av Elisa.

Jo, det finns tro mig.
Saunalahti finns och är konsument märket och abonnemangen i Elisas nät.
Jag har Saunalahti. Saunalahti är precis som Comviq är i Tele2's nät.

Angående tvillingkort kan man inte längre få så många tvillingkort som jag har till mitt abonemang.
De har slutat ge det och extra kort kostar nu som vanliga abonnemang.

12

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

nhu skrev:

Saunalahti finns inte mera :-). Uppköpt av Elisa.


Hur menar du nu?

http://saunalahti.fi/

13

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

Jodå, det finns som varumärke men de verkligt förmånliga erbjudandena försvann då Elisa köpte upp det. Jag hade tidigare Saunalahti men gick sedan över till DNA prepaid. Fast mest använder jag Ålands mobiltelefon eftersom de är de enda som använder två operatörers nät (Elisa och DNA). Vi har problem med signalstyrkan så det lönar sej att ha ÅMT för då har man alltid kontakt.  Även om det är nån cent dyrare. Det gör inget eftersom jag sällan använder det mobila nätet (vi har 100 Mbps fiber som uppgraderas till 1 Gbps). Mest använder jag det då jag är i stan eller i skogen.

14

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

Kan du använda Ålands mobiltelefoni även på finska fastlandet? Har de prepaid-kort?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av nhu (2013-06-15 20:53:29)

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

Det går utmärkt. De har ju inte egna basstationer utan använder just DNA och Elisa men till hyfsade priser. Däremot kan man inte använda ÅMT i Sverige för det är alldeles för dyrt. Och efter det jag skrivit detta så kollade jag och såg att ÅMT (gsm.aland.fi) har ett nytt Alltiett-abonnemang som inbegriper Alltisverige. Alla svenska mobilnät används så det är en fördel. Priset är samma som på Åland också i Sverige. Efter det man använt slut paketets minuter kostar det 9,8 cent per påbörjad minut vilket inte är speciellt billigt (ca. 90 öre) men mycket billigare än de tidigare priserna (35 cent/minut). Mobildata kan också användas i Sverige (via alla operatörer) men gränsen är låg (100 MB/månad för Alltiett Mini). Jag måste ännu läsa det finstilta grundligt men kanske jag byter abonnemang till Alltiett så försvinner mina problem med kortbyte. Fogg har jag ännu inte fått att fungera.

ÅMT har kontantkort men tyvärr bara för användning på Åland.

16

Sv: Test av "unlimited" data anslutning...

Jag har kommit upp i 6-7 TB när jag tankade Tele2s 1TB fil några gånger, Telenor har inte hört av sig smile