1

Tråd: Vilken diagnos på 4G krångel?

Jag köpte en Galaxy S4 för ett par dagar sedan och testade den idag i närheten av en 4G mast i Belgien med ett belgiskt proxismuskort som jag tidigare använt på 4g med Nokia 920, AVM6840 och E392. Man kan inte låsa galaxyluren på 4G i vanliga inställningar - det finns nog något knep men jag har inte hittat den än. Därför får det vara LTE/3G/GSM auto. Luren villE inte koppla upp på 4G trots att jag kör speedtest och sånt som borde trigga 4G istället för 3G.

Åter till operatörens butik där man möts av lite franska axelryckningar och bortförklaringar om att det kanske inte finns någon täckning. Men merde jag stod ju bredvid en mast några hundra meter härifrån och som jag vet har 4G eftersom jag använt samma kort i en Nokia 920. Beklagar, monsieur, men vi kan inte göra något för er... Vadå, abonnemanget är ert och jag har köpt telefonen i den här butiken.  Så småningom släpper den kulturtypiska oviljan att försöka lösa andras problem. Kortet byts till ett nytt. Det funkar fortfarande inte. En annan anställd dyker upp och denne råkar också ha en S4. Hans lur funkar med hans kort utanför dörren på 4G. Mitt kort funkar i hans lur på 4G. Hans kort funkar i min lur på 4G. Men mitt kort funkar inte i min lur.

Samtal från butiken med operatörens tekniska support (högre nivå). De kollar anslutningen under pågående test. Sedan gör teknikern någon form av reset på mitt abonnemang och då funkar det. Det skulle ha rört sig om någon bug i deras system men att den möjligheten fanns kände butikspersonalen inte till innan. Sådant kan vara bra för kunder att veta. Nu hade jag som tur var köpt luren i operatörens butik och inte t ex på Media markt. Allt under en hatt, deras sak att lösa. De var beredda att byta ut telefonen eftersom den var nyinköpt. Hade varit intressant att se om ett annat ex krånglat också. Sedan kan man ju undra om diverse signaltest-appar kan ha blockerat 4G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Vilken diagnos på 4G krångel?

För att få telefonen att snabbare byta från 3G till 4G så stänger jag av datatrafiken tillfälligt, då byter telefonen nät snabbare.

Har min Galaxy S3 oftast låst till endast 3G, just för att få bättre batteritid.

Använder denna app för att kunna se enklare när telefonen bytt nät:

https://play.google.com/store/apps/deta … co.netstat

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Vilken diagnos på 4G krångel?

jonasolof skrev:

Jag köpte en Galaxy S4 för ett par dagar sedan och testade den idag i närheten av en 4G mast i Belgien med ett belgiskt proxismuskort som jag tidigare använt på 4g med Nokia 920, AVM6840 och E392. Man kan inte låsa galaxyluren på 4G i vanliga inställningar - det finns nog något knep men jag har inte hittat den än. Därför får det vara LTE/3G/GSM auto. Luren villE inte koppla upp på 4G trots att jag kör speedtest och sånt som borde trigga 4G istället för 3G.

Åter till operatörens butik där man möts av lite franska axelryckningar och bortförklaringar om att det kanske inte finns någon täckning. Men merde jag stod ju bredvid en mast några hundra meter härifrån och som jag vet har 4G eftersom jag använt samma kort i en Nokia 920. Beklagar, monsieur, men vi kan inte göra något för er... Vadå, abonnemanget är ert och jag har köpt telefonen i den här butiken.  Så småningom släpper den kulturtypiska oviljan att försöka lösa andras problem. Kortet byts till ett nytt. Det funkar fortfarande inte. En annan anställd dyker upp och denne råkar också ha en S4. Hans lur funkar med hans kort utanför dörren på 4G. Mitt kort funkar i hans lur på 4G. Hans kort funkar i min lur på 4G. Men mitt kort funkar inte i min lur.

Samtal från butiken med operatörens tekniska support (högre nivå). De kollar anslutningen under pågående test. Sedan gör teknikern någon form av reset på mitt abonnemang och då funkar det. Det skulle ha rört sig om någon bug i deras system men att den möjligheten fanns kände butikspersonalen inte till innan. Sådant kan vara bra för kunder att veta. Nu hade jag som tur var köpt luren i operatörens butik och inte t ex på Media markt. Allt under en hatt, deras sak att lösa. De var beredda att byta ut telefonen eftersom den var nyinköpt. Hade varit intressant att se om ett annat ex krånglat också. Sedan kan man ju undra om diverse signaltest-appar kan ha blockerat 4G.

Åsikter Lumian kontra Galaxyn? Rent generellt alltså!

4

Sv: Vilken diagnos på 4G krångel?

Nalleman skrev:

Åsikter Lumian kontra Galaxyn? Rent generellt alltså!

De är rätt olika vad gäller mjukvara, OS och hårdvara. Tror att nokian har bättre radiodel och antenner plus att den listar grannceller på LTE vilket inte går med Samsungs androidlurar. Däremot får jag fram SNR i S4 vilket inte nokian visar. I S3 kan man se LTE  CQI men inte i S4 eller 920. The holy grail är något som visar SINR och RSRP med grafer och från externa antenner, även på LTE 900. Är inte där än. Kom just underfund med att testkontakterna på S4 troligen inte går till 4G radiodelen som jag trodde då jag köpte luren.

Det finns andra siter för generella synpunkter på telefonerna. Jag använder dem för signaltester. De är billigare än proffsinstrument. Föredrar ipad i övrigt. Som telefon att ringa med skaffade jag en alcatel one touch star dual sim med android jelly bean fast fan vet om inte den gamla dual sim LG luren är bättre strukturerad.

@Discover

Tack för tipset. Laddade ned den inkl protillägget. Visar den LTE också? Galaxyn klarar inte att ta in LTE från mitt fönster där nokian klarar det - men då är nokian låst till 4G och det finns det ingen iställning för i galaxyn om man inte går in i en snårig servicemeny där man inte riktigt vet om luren fastnar i någon inställning (se min tråd om field test under android)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Vilken diagnos på 4G krångel?

Ja, den appen (widget) visar LTE också.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Vilken diagnos på 4G krångel?

Mer test visar att S4 inte klarar LTE i gränslägen där Nokia 920 gör det. RSRQ ligger ca 7 dBm sämre på en given exakt plats men då bör noteras att det kan skilja mellan tillverkare. Nokian klarar ett speedtest i gränsläget men inte S4. AVM6840 klarar 220mbit/s DL där med egna antenner på roytern där S4 inte kan genomföra ett speedtest. RSRP ligger då sämre än -123 medan AVM6840.

 

Testar jag nära en mast har S4 bättre ping, ca 26-30 ms medan Nokian brukar ha över 45. Farten vid LTE 1800 10 MHz är god för båda, S4 kommer upp i 59 mbit/s ned som bäst och 24 upp. Liknande resultat har jag fått med Nokian så båda är lika snabba. Vid SNR drygt 30 kom S4 upp i 59 mbit/s och vid SNR drygt 20 i 25 mbit/s. Liksom i AVM6840 varierar SNR mycket mer än RSRQ så RSRQ är ett dåligt mått på signalkvalitet under pågeånde förbindelse.

Nokian har fyra antenner som används (även) för LTE, två för högre frekvenser (trol 1800 och 2600) och två för lägre (800 och 900). I S4 känner jag bara till en LTE antenn, den sitter i det gråa underskalet mellan simkortet och hörnet. Den antennen lär vara till för enbart LTE. Noteras kan att S4 täcker sex frekvensband.

Bottom line är således att Nokian har något bättre mottagning än S4 på LTE 1800 men att S4 har lite bättre pingtid. 

Noteras kan att LTE 1800 med bandbredden 10 MHz verkligen ger farter upp mot 60 mbit/s om man har SNR över 30. Ska bli intressant att  kolla om Telenor bjuder på samma fart vid samma SNR.

Mer om appar för fälttest under Android.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Vilken diagnos på 4G krångel?

Att du bara fick 59 Mbit/s med Galaxy S4:an är nog nätrelaterat, högsta hastigheten jag har fått i 4G med Galaxy S3:an är hela 100 Mbit/s ned & 40 Mbit/s upp, mätte då med speedtest och mot Lidingö.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Vilken diagnos på 4G krångel?

Skillnaden mellan 10 MHz bandbredd och 20 MHz. Snabbare än 100 mbit/s går det inte med kategori 3 utrustning som telefonerna är. Med kat 4 kan man komma upp i 150 mbit/s (modemet E3276) med 20 MHz bandbredd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Vilken diagnos på 4G krångel?

När jag fick 100 Mbit in & 40 Mbit ut så var jag ansluten mot 2600 MHz bandet som har 20 MHz bandbredd.

Galaxy S3 har stöd för 100 Mbit/s nedlänk & 50 Mbit/s upplänk på 4G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.