1

Tråd: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

Har precis skaffat mig en sommarstuga på Gotland och åker därför flitigt med färjan mellan Nynäshamn och Visby. Har en Lumia 920 med Halebop, vilket inte fungerar vidare bra för surf. Inom en halvtimme efter avfärd är man nere på Edge vilket är helt oanvändbar för annat än samtal.

Min fråga är nu om det finns någon möjlighet att få mobilt internet hela eller i alla fall större delen av vägen?

Tacksam för svar.

2

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

Troligtvis inte eftersom Destination Gotland kör med Satellituppkoppling på sina färjor. Möjligtvis att det blir bättre sen när operatörerna byggt ut 3G och 4G ännu mer.

3 bygger just nu ut 4G på Gotland och kommer att placera lite master längs kusten - om du har tur så riktas någon rakt ut och ger täckning ute på vattnet - men det är nog ganska begränsad täckning ändå.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

Med en bra antenn så högt som möjligt kan du få kontakt med Net1 hela vägen. Net1s radiochef har använt Net1 för direktsändning av Gotland runt och han talade om att han dessutom hade kontakt större vägen över också. de har ökat räckvidden till 120 km till havs. Då har han en rundstrålande antenn i masttoppen drygt 20 meter upp. På färjan bör du komma än högre upp. Jag har ört batteridriven router på färjan Rödby Putgarden och magnetfotsantenn. Routern får stå ute och jag sitter inne med wifi till routern.

Höjden över vattnet är helt avgörande för räckvidden till havs. Net1 har en mast på Utö utanför Nynäshamn för att nå långt. Sedan står nästa mast på Fårö. AFAIK.  Täckningskartan utgår från antennhöjd på ett par meter bara, helt annan sak högt upppå en stor färja.

Ambulanshelikoptern Gotland Sthlm använder också Net1. Det funkar från svensk skärgård till Mariehamn på Åland.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

jonasolof skrev:

Med en bra antenn så högt som möjligt kan du få kontakt med Net1 hela vägen. Net1s radiochef har använt Net1 för direktsändning av Gotland runt och han talade om att han dessutom hade kontakt större vägen över också. de har ökat räckvidden till 120 km till havs. Då har han en rundstrålande antenn i masttoppen drygt 20 meter upp. På färjan bör du komma än högre upp. Jag har ört batteridriven router på färjan Rödby Putgarden och magnetfotsantenn. Routern får stå ute och jag sitter inne med wifi till routern.

Höjden över vattnet är helt avgörande för räckvidden till havs. Net1 har en mast på Utö utanför Nynäshamn för att nå långt. Sedan står nästa mast på Fårö. AFAIK.  Täckningskartan utgår från antennhöjd på ett par meter bara, helt annan sak högt upppå en stor färja.

Ambulanshelikoptern Gotland Sthlm använder också Net1. Det funkar från svensk skärgård till Mariehamn på Åland.

Passagerardecket ligger visserligen högt upp, men jag har en känsla av att skrovet dämpar rätt ordentligt. Det är i så fall om man sitter ute, men det är ju sällan aktuellt med tanke på väderleken.

Hur bra tror du Net1:s minirouter skulle funka på passagerardäcket inomhus utan externa antenner?

5

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

careface skrev:

Troligtvis inte eftersom Destination Gotland kör med Satellituppkoppling på sina färjor. Möjligtvis att det blir bättre sen när operatörerna byggt ut 3G och 4G ännu mer.

3 bygger just nu ut 4G på Gotland och kommer att placera lite master längs kusten - om du har tur så riktas någon rakt ut och ger täckning ute på vattnet - men det är nog ganska begränsad täckning ändå.

Jo, men jag har en känsla av att de inte direkt prioriterat internet till passagerarna. Det kostar 70 spänn att använda nätet och det är apsegt. Möjligtvis kan man skicka lite mejl, men något mer är bara att glömma.

Norwegian kör ju också satelit på sina flygplan och det är nästan som en fast lina.

6

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

Och bygger Net 1 en site på Gotska Sandön så blir täckningen ännu bättre.

Finns ju mast & elförsörjning redan.

Dock undrar jag när N4M ska byta ut siten på Gotska sandön så det blir 4G även där...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

Discover skrev:

Och bygger Net 1 en site på Gotska Sandön så blir täckningen ännu bättre.

Finns ju mast & elförsörjning redan.

Dock undrar jag när N4M ska byta ut siten på Gotska sandön så det blir 4G även där...

Jo, men man undrar om det finns någon vettig datalänk till sandön...

8

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

Husknuten skrev:

Jo, men man undrar om det finns någon vettig datalänk till sandön...

Troligtvis inte eftersom ingen operatör har varken 3G eller 4G på ön. Dock borde det väl gå att lösa med någon radiolänk kan jag tycka - även om det säkert finns begränsningar med det också.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

Datalänk till Gotska Sandön gå säkert att ordna med radiolänk från Fårö.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

Discover skrev:

Datalänk till Gotska Sandön gå säkert att ordna med radiolänk från Fårö.

Är du säker på det? Det är ändå uppåt 5 mil mellan öarna...

11

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

En net1 router måste ha en antenn utvändigt för att det ska fungera. Kommer inte att gå ens genom glas.

Net 1 har ingen mast på Gotska Sandön.

Det går mycket väl att ordna en radiolänk över 5 mil. Jag antar att båda masterna behöver vara ca 60 meter höga men det är enkelt att ta reda på. Jag vet att med Net1s 140 meter höga mast mitt på Öland i höjd med bron så funkade det bra med router 55 km söder om masten om jag lyfte routerantennerna till 5 meter.

I Australien körde Nokia LTE test över 75 km på2600 bandet med 100 mbit/s.


Kommunikationen fråm Färjan går säkert att ordna om man orkar driva det med yttre anten högt upp och så vidare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

Net 1 har ingen mast på Gotska Sandön. - nä, jag vet. Men det finns en mast på ön redan som Net 1 troligen kan hyra plats i.

Har inte sagt något om att Net 1 har någon mast på Gotska Sandön.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

Här är lite mer info fr 2010

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … -runt.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

Gotska sandön har LTE900 10MHz.

15 Senaste redigerad av Discover (2013-07-03 21:05:33)

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

Test skrev:

Gotska sandön har LTE900 10MHz.

Gick in och kollade på Tele2´s täckningskarta nu när jag såg ditt inlägg och det är ju bra att det byggdes ut där också.

Dock fanns det inte LTE 900 där 2013-06-09 enligt täckningskartorna.

Någon som varit där och mätt hastigheten ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

Husknuten skrev:
Discover skrev:

Datalänk till Gotska Sandön gå säkert att ordna med radiolänk från Fårö.

Är du säker på det? Det är ändå uppåt 5 mil mellan öarna...


Det finns ju radiolänk mellan Öland & Gotland & mellan Sverige & Åland...

Hur Net4Mobility har löst kapaciteten till Gotska Sandön vet jag inte.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

careface skrev:

Troligtvis inte eftersom Destination Gotland kör med Satellituppkoppling på sina färjor. Möjligtvis att det blir bättre sen när operatörerna byggt ut 3G och 4G ännu mer.

3 bygger just nu ut 4G på Gotland och kommer att placera lite master längs kusten - om du har tur så riktas någon rakt ut och ger täckning ute på vattnet - men det är nog ganska begränsad täckning ändå.

Det cerkar som att DG använder Net1 för uppkoppling.

Som de flesta färjor till / från Finland och Estland som använder 3G & 4G till det publika wifi-nätet ombord.
Är bra mkt snabbare och billigare än satellit för att ge passagerarna wifi.

På Silja Line har man så att det finns ett gratisalternativ och sedan en betallösning.

https://www.teracom.se/om-teracom/magas … nr-3/net1/

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18 Senaste redigerad av Discover (2016-12-08 17:09:00)

Sv: Mobilt bredband på Gotlandsbåten. Är det möjligt?

careface skrev:

Troligtvis inte eftersom Destination Gotland kör med Satellituppkoppling på sina färjor. Möjligtvis att det blir bättre sen när operatörerna byggt ut 3G och 4G ännu mer.

3 bygger just nu ut 4G på Gotland och kommer att placera lite master längs kusten - om du har tur så riktas någon rakt ut och ger täckning ute på vattnet - men det är nog ganska begränsad täckning ändå.

Det verkar som att DG använder Net1 för uppkoppling.

Som de flesta färjor till / från Finland och Estland som använder 3G & 4G till det publika wifi-nätet ombord (inte Net1 då de inte finns på andra sidan Östersjön).

Är bra mkt snabbare och billigare än satellit för att ge passagerarna wifi.

På Silja Line har man så att det finns ett gratisalternativ och sedan en betallösning för wifi ombord.

https://www.teracom.se/om-teracom/magas … nr-3/net1/

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.