1 Senaste redigerad av plun (2013-01-20 21:06:00)

Tråd: Huawei E398 och Linux

Är det någon som kör E398 med en Linuxburk ?

Vilken fart får man med ett 4G-abb ??

Kollade upp lite djupare om NDIS och det här verkar ju vara den gamla vanliga röran.

DraisbergerHof brular då fixa till de flesta nya modemen på marknaden för Linux.

Hittade den här skrivningen:
http://www.draisberghof.de/usb_modeswit … p;start=15

Huawei has a linux library (libNDIS.so) and a header file to implement 3rd party connect utilities. This library I was able to obtain but it is confidential.

From all that I am aware of the NDIS variant is to be used for speed >17/18MBit. The usbserial/option approach does have its limit there (at least from my experiences with testplants that use HSPA (dual channel) and LTE yet. I do not know about the ipv6 stuff yet.

I have implemented a small utility to connect with NDIS and it works well. It seems that the library mentioned does use Qualcomm QMI protocol to communicate with the device. I am able to set user/pass/apn and PAP/CHAP/NONE. Connection works and the new ethernet device eth2 (I named it ndis in my persistent network rules) uses dhcp to get an IP address. After setting proper routing (or default route over eth2) the connection is established and working.

My goal is to develop my own connection utility not using the libNDIS.so from huwaei. Therefore I must sniff and understand the QMI traffic, can anybody help? (Josh?)

Thanks

Jag kan inte hitta något mer om och hur man löst det här ??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

2

Sv: Huawei E398 och Linux

I 3.x kärnan så är det bra plugga in och köra på som vanligt.
Behöver inte installera usbmode switch eller ndiswrapper.
Installera senaste ubuntu och det fungerar out of the box.

Kollade nu min installation hade 3.2-36 kernel.

3

Sv: Huawei E398 och Linux

jupp, steady 80mbit i någon timme sedan trafiken slut, slut testat för denna månad....
me like wrt.
wink

4

Sv: Huawei E398 och Linux

G-Man skrev:

jupp, steady 80mbit i någon timme sedan trafiken slut, slut testat för denna månad....
me like wrt.
wink


Du menar att du kör ddr-wrt?
På vilken hårdvara?

5

Sv: Huawei E398 och Linux

andy78 skrev:

I 3.x kärnan så är det bra plugga in och köra på som vanligt.
Behöver inte installera usbmode switch eller ndiswrapper.
Installera senaste ubuntu och det fungerar out of the box.

Kollade nu min installation hade 3.2-36 kernel.

Jo att få en anslutning är ju inte något trubbel utan det är ju NDIS-limiteringen som är intressant.

En till tråd som jag googlade fram nu.

http://code.google.com/p/wl500g/issues/detail?id=359

Precis som G-man skriver så verkar det funka med dd-wrt.


Men jag blir inte klok på varför inte fler routermakare kompilerar in koden i sin routerkärna....är det en proprietär drivare ??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Huawei E398 och Linux

jag byggde egen wrt, för att få fullt blås i e398 för ett år sedan, nu finns det mesta i dd-wrt  wink
jag kör på/med flera år gammal hårdvara bara för att, optimera koden och få bort lite skräp.
ganska mycket skräp i vanliga wrt som är med i alla tom mini.

bad sam om en open dovado för wrt tidigare, just för att få flera usb portar och fet cpu och minne att labba med. men tror inte dovado var så intresserade i wrt då.

så installerade wrt-liknande på en 4gr för kul... funkade.
men det går ej att normalt ladda in annan fw i den, måste ha en som är ren från dovados programvara.
går säkert att komma runt, men 4gr är så pass "dyr" och ger bra prestanda med org så det finns andra routrar som funkar direkt istället.

att modda och byggaom är det som är kul...

7

Sv: Huawei E398 och Linux

Jo men blir fortfarande inte klok på varför inte NDIS-stödet ligger i Linux-kärnan ??

Från Google-tråden:

Short summary - this feature requires:

1) backport of cdc-wdm, qmi-wwan kernel drivers

2) libqmi-glib (qmicli -d /dev/cdc-wdm0 --wds-start-network=apn --client-no-release-cid)

Additionally, libqmi adds dependency to huge(for embedded devices) glib2 >=2.32 library. Used gobject & gio interfaces only.

Sen visst kan det vara kul ock mecka men allt har sin tid.... smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: Huawei E398 och Linux

Hej,
Jag installerade dd-wrt http://desipro.de/ddwrt/r21395/ på min asus rt-n66u för att få stöd för mitt 4g modem, Huawei e398. Tyvärr så funkar det inte.

Någon som vet varför?

Tacksam för svar!

G-Man skrev:

jag byggde egen wrt, för att få fullt blås i e398 för ett år sedan, nu finns det mesta i dd-wrt  wink
jag kör på/med flera år gammal hårdvara bara för att, optimera koden och få bort lite skräp.
ganska mycket skräp i vanliga wrt som är med i alla tom mini.

bad sam om en open dovado för wrt tidigare, just för att få flera usb portar och fet cpu och minne att labba med. men tror inte dovado var så intresserade i wrt då.

så installerade wrt-liknande på en 4gr för kul... funkade.
men det går ej att normalt ladda in annan fw i den, måste ha en som är ren från dovados programvara.
går säkert att komma runt, men 4gr är så pass "dyr" och ger bra prestanda med org så det finns andra routrar som funkar direkt istället.

att modda och byggaom är det som är kul...

9

Sv: Huawei E398 och Linux

Hej igen här är vad som skrivs i loggen när jag försöker connecta

Jan  1 00:18:07 DD-WRT user.info syslog: dnsmasq : dnsmasq daemon successfully stopped
Jan  1 00:18:09 DD-WRT user.info syslog: dnsmasq : dnsmasq daemon hanging, send SIGKILL
Jan  1 00:18:09 DD-WRT user.info syslog: cron : cron daemon successfully stopped
Jan  1 00:18:11 DD-WRT user.info syslog: cron : cron daemon hanging, send SIGKILL
Jan  1 00:18:11 DD-WRT user.info syslog: klogd : kernel log daemon successfully stopped
Jan  1 00:18:11 DD-WRT kern.notice kernel: klogd: exiting
Jan  1 00:18:13 DD-WRT user.info syslog: klogd : kernel log daemon hanging, send SIGKILL
Jan  1 00:18:13 DD-WRT user.info syslog: syslogd : syslog daemon successfully stopped
Jan  1 00:18:13 DD-WRT syslog.info syslogd exiting

10

Sv: Huawei E398 och Linux

Är usb enable ?

11

Sv: Huawei E398 och Linux

ja usb är enablat, jag har tagit bort lösen osv -funkar klockrent i datorn.

12

Sv: Huawei E398 och Linux

jag skulle rekommendera open wrt eller dyligt.
skall notars att 4G stödet bara finns till ett fåtal routrar.
det kräver följande:
- hen som meckar äger en liknande router.
- hen har och använder ett svenskt e398 med samma hårdvarurevidering och programvarurevidering för att kunna säkerställa full funktion, visst funkar det ivf oftast.
- hen har ett 4G nät MED samma frekvenser som du har då modemen kan initieras på fel band = funkar ej.
osv osv

sedan är dd-wrt kanska insöade på fiber osv och modemstödet är dåligt, inte ens 3G modemen funkar 100% !

din log snutt säger inget.

för att få igång tex e398 krävs div at kommandon, då fås max hastighet på ca 21mbit och detta funkar med alla e398 - dvs 3G hastighet.
det är långt enklare att koppla tex en dovado tiny på wan porten, fördelen är även att hela wrt går snabbare...

anledningen varför jag lekte med wrt var för möjligheten till att få VPN brygga att funka, en funktion som saknas i dovados routrar och jag skickade som önskan till dovado för ett tag sedan.
går bra att köra vpn igenom dovados routrar, men inte att få dessa att länka ihop två lan via internet.


finns tex .au open wrt som outof box stöder 4g som du kan prova istället, men även här krävs att dom har den routern du har så det funkar och är testat.

det tar tid att få full funktion i wrt, om vill lägga tiden på det så :-)

13

Sv: Huawei E398 och Linux

Hej, tack för ditt svar.
Anledningen till att jag installerade wrt var att min tiny pajjade.

Menar du att oavsett wrt så kan jag max få 3g hastighet 21mbit/s.

Ja det kanske är enklast att köpa en ny tiny.

14

Sv: Huawei E398 och Linux

nej,
med en wrt med fullt 4G stöd dvs inte 4G utan LTE stöd så fås full hastighet, i den mån hårdvaran och lte nätet klarar detta.

det är betydligt enklare med en tex tiny.