26

Sv: windows 8 ny vista...

Spelar ingen boll för mej: Min stationära dator är helt strömlös och startar snabbt. min 7a..i o för sig fullproppad med alla program jag testat..tog flera minuter på sig efter jag loggat in att bli användbar.


plun skrev:
Ljungdahl skrev:

Med min ssd och windows 8 gör jag något jag  inte gjort sedan före fast bredband...typ windows 98: Jag stänger av datorn innan jag lägger mej och när jag går till jobbet. De sekunderna det tar att starta om...är inget besvär.

Njau... allting är rappare enligt min mening.


(Starttiden är ju en fake eftersom Windoooze ligger "cachat"...... men det är en parentes)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

27

Sv: windows 8 ny vista...

Med en sprillans ny dator med SSD och win7 tar det 20 sekunder från start till inloggningsprompten och därefter fem sekunder tills datorn är klar att använda. Hur mycket snabbare går det med win8?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: windows 8 ny vista...

min windows 3.1 på en amd 2ghz med mekanisk hd startar på under 3 sekunder.
eat that win8 och ssd....

ALLA nya windows vertioner har blivit långsammare !

29 Senaste redigerad av plun (2013-02-10 18:33:57)

Sv: windows 8 ny vista...

jonasolof skrev:

Med en sprillans ny dator med SSD och win7 tar det 20 sekunder från start till inloggningsprompten och därefter fem sekunder tills datorn är klar att använda. Hur mycket snabbare går det med win8?

Jo nu är starttiden mindre betydelsefull iaf för mig och max 10 sekunder tar det.

Det som jag upplever och även kan mäta är att all filläsning/skrivning är rappare med W8 och det är mycket viktigare och något jag uppskattar.

Ett verktyg man kan använda för att mäta SSD-diskar är CrystalDiskMark.

http://crystalmark.info/?lang=en

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

30

Sv: windows 8 ny vista...

Jag har kört Win 8 dagligen nu i snart en månads tid och tekniskt är operativsystemet mycket stabilt och snabbt och bra. Tekniskt sett är det klockrent.

Det är användargränssnittet som stör men man vänjer sig/hittar alternativa sätt att göra det man vill.

Så tekniskt är 8:an den bästa Windows hittills. Om den floppar beror det på att folk inte vill lära om...

31

Sv: windows 8 ny vista...

svenix skrev:

Så tekniskt är 8:an den bästa Windows hittills. Om den floppar beror det på att folk inte vill lära om...

Yep !

En lustig sak är att MS fortsätter att producera högklassiga teman för desktops.

http://windows.microsoft.com/en-US/windows/themes

Jag är ganska säker på att start-knappen kommer tebaks smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

32 Senaste redigerad av svenix (2013-02-10 20:36:25)

Sv: windows 8 ny vista...

Ja, Start-menyn är det jag saknar mest.

(Jag vet att det finns 3PP som fixar detta, men av olika anledningar snurrar jag runt på många olika datorer och vill inte installera "fixar" på alla...)

33

Sv: windows 8 ny vista...

Microsoft har skitit i det blå skåpet när det kommer till w8, ta bort startmenyn vad är det för ett påhtitt?

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

34

Sv: windows 8 ny vista...

tur man har icke oem licenser för windows på versioner som har grundläggande pc funktioner...

35 Senaste redigerad av plun (2013-05-31 18:46:40)

Sv: windows 8 ny vista...

Verkar som MS har gett sig tusan på att sänka sig själv  smile

http://www.idg.se/2.1085/1.510337/allt- … windows-81

Man vidhåller att en användare ska behöva genomliga Metro-junket via en modifierad start-knapp....vilka stollar !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

36

Sv: windows 8 ny vista...

ja, att fakea en start plutt löser inte problemen...

1. windows 8 är INTE windowskompatibel, stödet för äldre program är borttaget. för att köra dom som KANSKE funkar, så betala 1500:- extra för pro - om dom inte funkar iaf så pekar bill fingret åt dig samt bläddrar med $ sedlarna du skickade i hans ficka... som dator/ms säljare skulle jag bli pissed när ms höppar över en med in windows sales !

2. att efter alt+f4 ett program/spel hamna i metro är löjligt när appen är startad från skrivbordet, bara för att tvingapå metro... win8 är det långsammaste windows ännu, det är ljusår mer mus och tgb klick för att göra simpla saker... och under allt finns fortfarande alla windows vista menyerna ! typ ett irreterande metro skal....

3. skall tex en bild/film öppnas, typ dubbelklick så öppnas en gigantisk logga/splash screen som man är tvingad att vänta på ! i tex tre sekunder. så 3sek*100öppningar dag*1000anställda= dina anställda spenderar två veckors arbetstid på dessa satans loggor till ingen nytta!
företag = undvik windows datorer helt om möjligt.
när sedan bilden stängs, guess what METRO !

4. I tidigare windows har det gått att välja "classic" och datorn har blivit produktiv igen ;-)
windows 8 är för lek hemma.

windows startar på ett par sekunder, men guess what i metro, och vill man komma till windows från telefonläget så tar det lite tid extra, tyvärr då blev 8'an långsam ! och tom windows 3.11 med 32bit patch laddar klart och öppnar word på ... trumm virvel ..... 0,01 sekund då allt detta är mindre än vad bara metro loggan är i win 8 :-P

37

Sv: windows 8 ny vista...

G-Man[/quote skrev:

4. I tidigare windows har det gått att välja "classic" och datorn har blivit produktiv igen ;-)
windows 8 är för lek hemma.

Jo som jag mycket tidigare skrev så köpte jag mig Start8 och det funkar utmärkt för att hålla Metro-junket borta.

IDG har en artikel.
http://www.idg.se/2.1085/1.491743

Classic Shell är då gratis men jag tycker Start8 är bättre.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

38

Sv: windows 8 ny vista...

enklare att fdiska, och installera win7

w8 på ultra med tuch, ok.
men tex en desk med vanlig hdmi skärm...

w8 ska inte heta windows, utan metro - nytt os.. .slut.


men w8 stabilt å gulligt och så vidare.
funkar bra i övrigt, men måste man förvänta sig faktiskt, är inte 80talet och dess krav på windows.

39

Sv: windows 8 ny vista...

G-Man skrev:

enklare att fdiska, och installera win7

w8 på ultra med tuch, ok.
men tex en desk med vanlig hdmi skärm...

w8 ska inte heta windows, utan metro - nytt os.. .slut.


men w8 stabilt å gulligt och så vidare.
funkar bra i övrigt, men måste man förvänta sig faktiskt, är inte 80talet och dess krav på windows.

Nej, W8 är extremt stabilt samt tekniskt fulländat under ytan inkl SSD hantering, får man bara bort Metro-Modern så är det en ren njutning att köra !  och det är ju enkelt fixat som IDG beskriver i länken.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

40

Sv: windows 8 ny vista...

man ska inte behöva 2ndpart program för att fixa på alla tusen firma burkar = spel och lek system....
:-)

att ms släpper mobil os, och sedan konventerar desk till mobiler är uselt, hoppas ms går i putten pga denna idioti och ibm köper upp resterna och återställer ordningen...
att tro att detta skulle få tillbaka kunder från tex apple är låångsökt, nu tappar dom trogna kunder istället också.
utvecklar nu nytt firma desk system baserat på linux bas, som skall köra mot befintlig nix struktur, pga stabilitets strul tidigare win server, så snart ms fritt... och det funkar med mac om så vill.
stökigt gates ;-)

roliga är att några strategiska segfault så blir windows normalt igen, dvs win 2000 look.

w8&vista&me är från lek avdelningen på ms.

41

Sv: windows 8 ny vista...

G-Man skrev:

man ska inte behöva 2ndpart program för att fixa på alla tusen firma burkar = spel och lek system....
:-)

w8&vista&me är från lek avdelningen på ms.

Njau det är min alldeles bestämdaste åsikt att MS mjukvaruingenjörer har gjort ett utmärkt arbete "under the hood", allt annat är rent FUD.

Sen visst är det besynnerligt att man ska behöva ett tredjepartsprogram för att se den här gedigna kodbasen.  smile

Slutligen så är ju många av dagens användare inte särskilt smarta och måhända så vänder sig Modern/Metro till denna skara användare  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

42 Senaste redigerad av jLinder (2013-06-01 16:37:19)

Sv: windows 8 ny vista...

Jag hjälpte mina föräldrar att plocka ihop en dator i höstas, de ville absolut ha det senaste "Windows-programmet" som de säger, så det blev W8. Jag förklarade också fördelen med en SSD och jag tror inte att de ångrade att de köpte en sådan. Program öppnar blixtsnabbt, det känns nästan som de öppnas innan man har klickat ibland. Dock kan jag inte jämföra med W7 då jag själv inte äger någon SSD.
Jag har därför kunnat testa det lite när jag har varit hemma hos dem, jag tycker Metro kan vara bra ibland för man kan t ex ställa in så att man ser uppdaterad info om en aktie. Men i övrigt så tycker jag att det kan vara ganska plottrigt.

Men jag kan inte direkt säga att jag saknar mycket med startmenyn i W7, jag använder Metro på samma sätt som den. Jag trycker på windows-knappen eller använder musen för att få fram startmenyn/Metro och skriver vad jag vill ha och det dyker upp, oftast räcker det med att skriva de första bokstäverna i programmet och sen kan man oftast trycka på enter..
Det tog dock ett bra tag innan jag insåg att man kan högerklicka nere i hörnet i W8 för att få fram inställningar m.m.

Jag störde mig väldigt mycket på att Chrome helt plötsligt fick för sig att användas som en app (kanske efter en uppdatering?), blev tokig på att man inte kunde se klockan samtidigt som man surfade. Men sen tipsade en kompis mig om att man kunde ställa tillbaka det till desktop-läge, det var knappast ett intuitivt ställe de hade lagt inställningen på. Inte i inställningar där jag hade letat, men direkt i menyn uppe till höger, jag kommer inte ihåg vad det stod i menyn för det var inte helt logiskt.

Kanske går det även att ställa om detta i andra program, det var någon annan här i tråden som också störde sig på helskärmsläge.

EDIT: en sak som jag inte riktigt kan bestämma mig för om det är bra eller dåligt är att det inte finns någon W8-skiva att få tag på, W8 kom förinstallerat och när jag ringde komplett och förklarade att de hade glömt att skicka med en skiva så sa de att man inte kan få någon skiva eftersom installationsprogrammet ligger på en separat partition. Vad gör man om disken skulle gå sönder? Tankar man ned W8 på en annan dator eller hur fungerar det? Om man inte har en annan dator att tillgå (mina föräldrar har bara en) så blir det knivigt..

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

43

Sv: windows 8 ny vista...

ja under är 8 helt ok, men det spelar litan roll när man f-ar upp det andra totalt.
men de som inte fattar skillnad mellan den vita datorn och dom med andra färger köper inte ens windows datorer då dom vill ha vita och med lysande logga samt blank skärm med solkatter och yttre då det ääääär sååå fräääächt....

44

Sv: windows 8 ny vista...

du skall köpa ny dator med ny windows när din nuvarande går sönder, fattar du? inte laga!  går datorn långsamt, inte defrag, utan köp ny med ny windows licens !
slit och släng, mera sopor!


det finns en funktion att skapa systembackup på tex dvd skivor, från windows 7. den funktionen är borttagen i windows 8.....
men går man bakvägen så hittarman i windows 8 en funktion som heter windows 7 backup !
haha ms klåpare !
metro har dom tid med, men inte simpla saker!


linder, om du går in i ett dator forum eller googlar så hittar du svaren! :-)
det går åt ca 10dvd skivor för w8 är gigantiskt ! och det beror på att ALLA windowsversionerna är inlagda, så man kan betala/köpa i windows för nya funktioner !



jLinder skrev:

Jag hjälpte mina föräldrar att plocka ihop en dator i höstas, de ville absolut ha det senaste "Windows-programmet" som de säger, så det blev W8. Jag förklarade också fördelen med en SSD och jag tror inte att de ångrade att de köpte en sådan. Program öppnar blixtsnabbt, det känns nästan som de öppnas innan man har klickat ibland. Dock kan jag inte jämföra med W7 då jag själv inte äger någon SSD.
Jag har därför kunnat testa det lite när jag har varit hemma hos dem, jag tycker Metro kan vara bra ibland för man kan t ex ställa in så att man ser uppdaterad info om en aktie. Men i övrigt så tycker jag att det kan vara ganska plottrigt.

Men jag kan inte direkt säga att jag saknar mycket med startmenyn i W7, jag använder Metro på samma sätt som den. Jag trycker på windows-knappen eller använder musen för att få fram startmenyn/Metro och skriver vad jag vill ha och det dyker upp, oftast räcker det med att skriva de första bokstäverna i programmet och sen kan man oftast trycka på enter..
Det tog dock ett bra tag innan jag insåg att man kan högerklicka nere i hörnet i W8 för att få fram inställningar m.m.

Jag störde mig väldigt mycket på att Chrome helt plötsligt fick för sig att användas som en app (kanske efter en uppdatering?), blev tokig på att man inte kunde se klockan samtidigt som man surfade. Men sen tipsade en kompis mig om att man kunde ställa tillbaka det till desktop-läge, det var knappast ett intuitivt ställe de hade lagt inställningen på. Inte i inställningar där jag hade letat, men direkt i menyn uppe till höger, jag kommer inte ihåg vad det stod i menyn för det var inte helt logiskt.

Kanske går det även att ställa om detta i andra program, det var någon annan här i tråden som också störde sig på helskärmsläge.

EDIT: en sak som jag inte riktigt kan bestämma mig för om det är bra eller dåligt är att det inte finns någon W8-skiva att få tag på, W8 kom förinstallerat och när jag ringde komplett och förklarade att de hade glömt att skicka med en skiva så sa de att man inte kan få någon skiva eftersom installationsprogrammet ligger på en separat partition. Vad gör man om disken skulle gå sönder? Tankar man ned W8 på en annan dator eller hur fungerar det? Om man inte har en annan dator att tillgå (mina föräldrar har bara en) så blir det knivigt..

45 Senaste redigerad av jLinder (2013-06-01 17:16:15)

Sv: windows 8 ny vista...

G-Man skrev:

ja under är 8 helt ok, men det spelar litan roll när man f-ar upp det andra totalt.
men de som inte fattar skillnad mellan den vita datorn och dom med andra färger köper inte ens windows datorer då dom vill ha vita och med lysande logga samt blank skärm med solkatter och yttre då det ääääär sååå fräääächt....

Den vita datorn är ju så fräck... tills de ska ändra inställningar eller får problem...
...den är ju sååå intuitiv... eller? Så fort man tittar lite under ytan så är det inte lika självklart längre.. det är min erfarenhet, enkla inställningar heter ibland så konstiga saker att man måste googla för att hitta rätt..

Vad gäller inställningar så tycker jag faktiskt att W8 har blivit lite sämre för vanliga hemanvändare, för de är svårare att hitta. T ex att man ska högerklicka nere i högra hörnet, där det inte ens finns något.
Men när man väl hittar dem så tycker jag att de är bättre än några datorer med en snygg logga...

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

46

Sv: windows 8 ny vista...

du gör fel... INTE KLICKA det är mobiltelefon windows !

du skall gör gestures !

som på din iphone ..... w8 metro is a wannabe a apple os....


skall noteras att jag har lekt med regedit m.m. och trashat hela metro skräpet på min dator, utan eftermarknads program.
blev en snabb windows 2000 advanced server 8 core os kvar ;-)

47

Sv: windows 8 ny vista...

G-Man skrev:

ja under är 8 helt ok, men det spelar litan roll när man f-ar upp det andra totalt.
men de som inte fattar skillnad mellan den vita datorn och dom med andra färger köper inte ens windows datorer då dom vill ha vita och med lysande logga samt blank skärm med solkatter och yttre då det ääääär sååå fräääächt....

Jag har svårt att se substansen i ditt inlägg mer än att det är ren "MS-bashning".

W8 har en alldeles utmärkt kodbas under ytan precis som jag skrev, är mycket nöjd själv !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

48

Sv: windows 8 ny vista...

plun skrev:
G-Man skrev:

ja under är 8 helt ok, men det spelar litan roll när man f-ar upp det andra totalt.
men de som inte fattar skillnad mellan den vita datorn och dom med andra färger köper inte ens windows datorer då dom vill ha vita och med lysande logga samt blank skärm med solkatter och yttre då det ääääär sååå fräääächt....

Jag har svårt att se substansen i ditt inlägg mer än att det är ren "MS-bashning".

W8 har en alldeles utmärkt kodbas under ytan precis som jag skrev, är mycket nöjd själv !

ms?

nej

det
är
metro
bash
det
är
metro
som
det
är
fel

jag
repiterar
inget
fel

w8
under
skalet

det
är
mobilkoverteringen
av
desktop
os
som
nu
är
avsett
för
bruk
utan
mus
med
pekskärm
metro
är
ok

en
mobil
eller
tablet
men
ej

desktop
med
mus
pga
metro
är
vi
överens?

49

Sv: windows 8 ny vista...

Förstår ej med hänvisning till tidigare inlägg !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

50

Sv: windows 8 ny vista...

jag har skrivit tidigare att w8 funkar bra men,
problemet är helt på metro.

w8 går stabilt.

metro är problemet, så pga det blir w8 dåligt sett till användningen när det inte går att välja bort detta.
win8 i sig själv är helstabilt och går utan knussler.