1

Tråd: Prioritering av trafik och användare i LTE

http://www.pscr.gov/projects/broadband/ … on-alu.pdf

Olika slags trafik kan ges olika prioritet och olika användare kan ges olika prioritet via SIM-identiteten. Det lagras i HSS-servern men kan säkert påverkas via direktkontakt från operatören till nätets HSS server.  Operatören kan alltså enkelt ge en användare uppgraderad fart under några veckors testperiod och sedan nedgradera när användaren sitter fast i kontraktet. 

Det verkar som om prioriteringsreglerna är knutna till visst APN också så i den mån det finns fler APN kan det löna sig att pröva med alternativ.

En öppen fråga är i vilken mån prio hanteras på sektornivåi varje mastberoende på belastningen på just den sektorn.

G-man beskriver variabel prio på 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Prioritering av trafik och användare i LTE

jupp, som jag påstått sedan 2006 när jag märkte det först på 3G.

3

Sv: Prioritering av trafik och användare i LTE

Sist jag hörde så är det olagligt i Sverige att ge högre bandbredd/prioritet till vissa användare så det används inte.

4

Sv: Prioritering av trafik och användare i LTE

Vad är det som säger att det inte används för att det är olagligt?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5

Sv: Prioritering av trafik och användare i LTE

Net 1 till och med säger på sina företagssidor att de kan ordna prioriterad trafik. Jag tror inte att det är olagligt rakt av. Möjligen då att prioritera bland privatkunder.
dessutom kan prioritering ordnas via starkare signal och antennintriktning åt en viktig kunds håll. det går att hänga på parabolantenner som ger en privat smal sektor jämte panelsektorantennerna. Se comarcom.biz.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Prioritering av trafik och användare i LTE

enkla tester har get mig tydliga svar att det trixas,
är inte tillfälligheter det som uppstår..

jag kan gissa att när detta blir publikt så kommer dom operatörer som sysslar med det att maska det bättre.
för något så enkelt som trafik quota med sänkning av hastigheten till 0,00000001bit i sekunden är anser jag ivf trafikprioritering... isf har alla operatörerna sysslat med det, tom på fasta bredband... för vissa operatörer med fiber har sedan 90 talet haft trafik gränser/quota.

7

Sv: Prioritering av trafik och användare i LTE

Ja, men att man prioriterar är ingen nyhet. En kompis har en FTP-server på B2 och jag har Telia både på ADSL och mobil samt Com Hem från en granne via wifi. Det intressanta är att när jag kopplar upp mig på FTP:n via Telia så får jag hastigheter på 50-150 kbit/s trots att min gode vän har 30/30-lina. Använder jag mig av VPN eller Com Hem får jag däremot full fart. Så Telia hör också till dem som prioriterar, men de vill inte kännas vid det även om de får bevis svart på vitt. Jag har anmält till PTS, men där hände inget... som vanligt ska tilläggas.

8

Sv: Prioritering av trafik och användare i LTE

fler som har bevis på TRAFIKprioritering, eller snarare ner prioritering av trafiktyper, ftp har ner prioriteras sedan tidiga nittiotalet, och är relativt enkelt att komma runt...
även bbb utförde detta, körde även med trafikräknare och båda var simpla att komma runt :-)


men detta är inte samma sak som mobilnäts prioritering av enskillda kunders abg/sim/modem !

9

Sv: Prioritering av trafik och användare i LTE

Telias hastighetsbegränsningar, d v s när man nyttjat sin kvota på 4G, kringås enklast med VPN, gärna med stark kryptering motsvarande OpenVPN.

Telia begränsar inte torrenttrafik, inte heller om man nyttjar newsgroups. Däremot stryps din trafik på port 80 för web samt spotify något brutalt. Som sagt, ordnas med VPN.

/LK