1

Tråd: OpenVPN-klient och/eller WOL, vore inte det en bra idé?

I väntan på version 3.0 av Dovado:s firmware (kommer den imorgon månne?) funderar jag på vad jag skulle behöva för funktioner för att allt skulle bli (nästan) perfekt!

Jag kommer att ha en dator igång hela tiden på landet för att agera klient till min OpenVPN-server hemma i sta'n. Jag kom in på det spåret när jag läste om olika firmware-versioner till min LinksysWRT54GL-router hemma. Den kan, med en variant av programvara (DD-WRT), agera både server och klient för OpenVPN. Optimalt vore om man slapp att ha en dator igång för detta. För min del skulle det också vara smutt med en schemaläggare som startar/stoppar OpenVPN-tunneln eller möjligen 3G-uppkopplingen eftersom det känns rätt onödigt att ha den uppe hela tiden när ingen är på plats. Vet inte hur mycket onödig data som skyfflas runt bara för att OpenVPN-tunneln är uppe.

Nu kommer ju min landet-dator att stå på hela tiden (möjligen endast tills det blir strömavbrott) men ännu bättre vore att den i stället vore inställd att starta med en WakeOnLan-begäran. Då skulle jag kunna väcka den om den hamnat i avstängt läge. Det gäller ju i och för sig att jag kommer åt Dovado-routern då vilket jag kanske inte kan med min nuvarande bredbandsleverantör/ konfiguration (Telenor som slarvat bort mitt 3G-modem på posten, nytt är på väg). Har fått för mig att man måste betala extra om man vill ha "public IP"/DynDNS och det hade jag tänkt försöka undvika!

Man kanske kan fundera om man har lust att införa detta till version 4? wink

2

Sv: OpenVPN-klient och/eller WOL, vore inte det en bra idé?

Ang release imorgon.

Det blir det inte, Vi har en release candidate som vi testar nu.
Och går allt som det ska så släpps den i början av nästa vecka.

Vi gillar inte att släppa release i slutet av veckan. OM något skräp sluppit igenom så vill vi kunna agera ASAP.

Nya funktioner i 4.0 är inget som vi ännu satt ner på pränt. Finns lite nya funktioner som vi tror folk kommer att gilla. Som det ser ut nu så kommer det åtminstone att komma en 3.1 och kanske 3.2 med utökade funktion som är baserade på 3.0 nya funktioner.
Mer info kommer när 3.0 är ute :-)

Mvh
Mathias

3

Sv: OpenVPN-klient och/eller WOL, vore inte det en bra idé?

För att få datorn att starta efter strömavbrott räcker det väll att ställa in bios att den ska återgå till senaste läge om strömmen bryts, dvs påslaget läge?

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

4

Sv: OpenVPN-klient och/eller WOL, vore inte det en bra idé?

Jo, det är nog så men jag skulle vilja slippa ha datorn igång hela tiden. Jag vill väcka den när jag vill tanka data från väderstationen eller titta ut på omgivningen med webkameran. Står datorn på hela tiden drar den en massa ström i onödan. Med tanke på att strömavbrotten ibland inte består av ett långt utan flera korta tror jag dessutom att livslängden på datorn blir bättre om den får vila när den inte behövs. Jag kan iofs lösa det med min Tellstick även om jag misstänker att Dovado:n inte har någon schemaläggare för den, vi får se när jag får testa den nya mjukvaran.

I dagsläget är det dator på hela tiden som gäller men om Dovado:n kunde hålla min VPN-tunnel öppen skulle strömförbrukningen/datorslitaget minska betydligt. Funkar det med DynDns är jag rätt nöjd ändå, jag återkommer när jag fått 3g-modemet och provat.

5 Senaste redigerad av jonasolof (2009-03-01 16:36:49)

Sv: OpenVPN-klient och/eller WOL, vore inte det en bra idé?

Intressanta frågeställningar. Jag har larm, kameraservrar mm på Öland som jag når från Bryssel. Kraftbortfall på yttre nät registreras av larmet via en krets för kapacitiv avkänning som jag lagt vid inkommande trefaskabel. Sekundsnabba avbrott är rätt vanliga. Det har hänt mig och grannar att routrar som WRT54GL tappat programmering vid snabba strömhack och fått tillbaka till default IP och DHCP. Notera att DD-WRT fw drar något mer ström och routern kan trassla om den är underförsörjd med ström. Nätaggregat på 500 mA måste bytas till 1 amp.

Alternativ till wake on lan är att starta datorn via fjärrstyrning över telefon eller sms. Kjell & Co säljer. Här är en SMS-central som också kan förses med backup ack:

http://www.safeline.se/website1/1.0.1.0 … _grp-s1/16

Använder den med gott resultat för några applikationer (t ex att tala om huruvida det är yttre eller inre strömavbrott på kåken där jag bor i Bryssel).

Det finns en vits med att reboota datorn för står den länge så kan det hända något som gör att den låser sig. Samma sak gäller routrar och adsl modem. Bra om de senare går på 12 volt så kan man köra med bilbatteri och kontinuerlig laddning för backup. Kjell & Co har en bra solpanel också.

Mina grejor på Öland har varit igång sex år i sträck så det har hunnit hända en del. Med Safelines Smart-SMS kan du skicka order om att datorn ska vara igång bestämd tid, så slipper du skicka ett till SMS för att stänga ned.

Min erfarenhet av dyn-dns är inte riktigt god. D-link har en gratistjänst via dýndns.org men den funkade inte tillförlitligt. Ibland beter sig routern konstigt om man har dyn-dns, har gällt vid TZO. Som tur är har adsl ip adr. aldrig ändrats under åtta år på lantstället (vanligt telia-abb, ej statisk adress).

PS. Iphone 3G med Jaadu remote app funkar bra för att kolla en dator på håll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av Samir (2009-03-01 17:05:58)

Sv: OpenVPN-klient och/eller WOL, vore inte det en bra idé?

sturban skrev:

Jo, det är nog så men jag skulle vilja slippa ha datorn igång hela tiden. Jag vill väcka den när jag vill tanka data från väderstationen eller titta ut på omgivningen med webkameran. Står datorn på hela tiden drar den en massa ström i onödan. Med tanke på att strömavbrotten ibland inte består av ett långt utan flera korta tror jag dessutom att livslängden på datorn blir bättre om den får vila när den inte behövs. Jag kan iofs lösa det med min Tellstick även om jag misstänker att Dovado:n inte har någon schemaläggare för den, vi får se när jag får testa den nya mjukvaran.

I dagsläget är det dator på hela tiden som gäller men om Dovado:n kunde hålla min VPN-tunnel öppen skulle strömförbrukningen/datorslitaget minska betydligt. Funkar det med DynDns är jag rätt nöjd ändå, jag återkommer när jag fått 3g-modemet och provat.

Med TellStick i DOVADO UMR'n kan du styra olika prylar med schema och manuellt via webbgränsnitet eller SMS.

För flera år sen köpte jag en vädig dyr iBoot pryl till en server som gick ner hela tiden när jag var ut i världen. Med dagens lösning som består av en UMR med USB modem, samt en TellStick och en 50 kronors fjärrströmsbrytare, så är problemet löst på ett betydligare billigt sätt, samt att man kan styra andra grejer. Vi har satt upp en schema till alla våra lampor. Ibland skickar jag en "all on" om vi är ute länge och vill att katterna ska slippa mörkret och tystanden (köksradion är uppkopplad med, förstås!).

Angående Dynamic DNS, så har vi flera olika leverantörer vi har profilerat routern mot, men du kan också använda 3:e parti tjänster också!

Du kan läsa här: http://www.dovado.com/se

7

Sv: OpenVPN-klient och/eller WOL, vore inte det en bra idé?

Finns det inga rapporter om att Movadon har tappat inställningar när strömmen har hackat? Såsom jag noterat med Linksys wrt5GL.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: OpenVPN-klient och/eller WOL, vore inte det en bra idé?

jonasolof skrev:

Finns det inga rapporter om att Movadon har tappat inställningar när strömmen har hackat? Såsom jag noterat med Linksys wrt5GL.

Mjukvaran och inställningarna för UMR ligger båda i samma FLASH . Så skulle tycka det vore väldigt märkligt om vi skulle kunna få de fenomenen som du skriver att Linksysen har.

Vi har inte haft några sådan rapporter som blivit rapporterade till våran support.

//Mvh
Mathias

9

Sv: OpenVPN-klient och/eller WOL, vore inte det en bra idé?

Slutrapport, kanske?

Jag har nu efter sju sorger och åtta bedrövelser fått både Sim-kort och 3g-modem från Telenor. Så här fungerar det just nu:

Tellstick sitter i Dovadon.

Jag stänger av/sätter på kamera och väderstation med schemaläggaren en gång per dygn. Inga veckovisa hängningar längre, superbra! Jag tar tillbaka min WOL-önskan, det här är bättre eftersom jag kan styra annat än datorn.

Datorn har också en fjärrstyrningsdosa vilket gör att jag kan stänga av/sätta på den om jag så vill.

Datorn kopplar upp sig mot hemmadatorn med hjälp av OpenVPN. På så vis kan jag komma åt landet utan publik/fast IP-adress. Tunneln kommer att öppnas så snart datorn på landet startar. Efter att ha haft det igång hemma några timmar verkar det som om det fungerar. Det är stabilt och jag kan köra VNC mot datorn hemifrån för att fjärrstyra den.

Vill jag sätta på/stänga av något manuellt (element, pc, väderstation, värmekabel till vattenledningen, belysning) gör jag det enkelt med SMS och lite mer krångligt med Dovado-administrationen

Slutsats:

En strålande idé att bygga in stöd för Tellstick i Dovado. Möjligen skulle man vilja ha en enklare meny där man bara kan sköta automationen. Det känns lite sisådär att hamna i setup-menyerna om jag bara vill sätta på ett element.

Mitt ursprungliga förslag kvarstår dock. Det vore inte dumt att ha VPN-tunneln från router till router och spara på strömmen/slitaget även om jag kan lösa det genom att stänga av datorn med Tellstick-kommandon och låta den koppla upp VPN-tunneln när den startar. Jag använder en gammal laptop och batteriet gör att nedstängningen går städat till.

Jag har dessutom varit på Ikea och köpt mig en flugskyddskupol som jag skall prova att bygga en McGyver-förstärkare av men det är en annan historia!

10 Senaste redigerad av Mathias (2009-03-10 17:13:04)

Sv: OpenVPN-klient och/eller WOL, vore inte det en bra idé?

Ahh kul att höra att det fungerar bra för dig.

Dock kan jag inte släppa WOL idén.  Gillar den skarp :-)
Skulle även vilja ha en SOL (Sleep of LAN  funktion)

Tanken jag har är att man skulle med WOL starta filserven hemma vid behov när man vill se en fil, Och sedan göra en SOL och att den stänger ner sig gracefull.

Tyvärr finns det ingen SOL standard så vi får se vad vi hittar på :-)


Det finns planer för att ett API mot UMR:en så att du ska kunna göra dina egna applikationer/script för att styra / skapa / lista dina Tellstick devicer. Mer info kommer när jag har mer detaljer :-)
Mvh
Mathias

11

Sv: OpenVPN-klient och/eller WOL, vore inte det en bra idé?

Ja, ni skulle ha köpt en Draytek redan från början, så hade ni sluppit vänta på dessa funktioner som t ex VPN-stöd och annat som redan funnits i åratal i deras produkter... tongue