1

Tråd: Telenor bygger ut

Var på ett möte i morse där företagare på Öland som är missnöjda med täckningen för telefoni och mobil data mötte representanter för Telia, Telenor och Tre. Jag var inbjuden som fristående tyckare och fick sedan info om Telenors utbyggnad av en teleingenjör hos dem. Övriga representanter för operatörerna var bara kommunikatörer som spann glada budskap och sade vi tar till oss kritiken. 

Nätet för 60 mbit/s över 10 Mhz bandbredd på 900 har som en förutsättning att GSM flyttas över till ett Net4Mobility-block. Detta har redan skett på västkusten där man även hunnit med nästa steg som är 60 mbit/s data. Sammanslagningen av GSM-näten syns på att utländska kort i mobilen väljer nätet 24024 vilket är PLMN för N4M. Nu har man gjort sammanslagningen på ostkusten och i Mälardalen. Fartökningen till 60 mbit/s kommer till sommaren på båda ställena. Min obs om EARFCN 3562 och 10 MHz bandbredd på 900 bekräftades. PTS lista om blocktilldelning har inte uppdaterats för förskjutningarna där nu telenor kör 10 MHz varav 5 på N4M och 5 på Tele2s block.  Tele 2 var inte med på mötet så ingen info om det men från annat håll har tidigare nämnts att även de fartökar.

Till sommaren drar Telenor också igång 4G 800 på N4Ms 10 Mhz block och får därmed hög fart även där. EARFCN är 6400 vilket är N4Ms 10 MHz block. På sikt finns möjlighet till mer bandbredd till N4M på 800 så att 4G 800 kan bli än snabbare och man kan köra Cat 4 modem som E3276 med 150 mbit/s. Fast där är jag lite osäker på om man får köra med 20 MHz på 800 även om man kan mixtra ihop det. 

1800 drar man också igång snart. Där är max bandbredd enligt 3GPP spec 15 Mhz vilket kan ge hög fart.

Specen i 3GPP medger inte högre bandbredd än 10 MHz på 900 men moderbolaget Telenor jobbar på att påverka 3GPP så att högre bandbredd medges. Enligt uppgift skulle även EE i UK som var först med 4G i det landet och då  på 1800 även vara intresserade av 4g 900. Bra för då kanske vi får bättre  utbud av routrar på 900. Att verifiera. (För vidare info följ upp Ofcom UK om LTE på bla 900: http://stakeholders.ofcom.org.uk/binari … condoc.pdf )

På sikt men inte före 2014 planeras carrier aggregation på 900+800 vilket förutsätter routrar som kan jobba på två frekvensband samtidigt. Det kommer med Qualcommchip. Grattis Poynting och Communica som har flerbandsantenner. Med två band kan opereatören  köra lastbalansering plus öka farten kraftigt så långt som den kombinerade bandbredden tillåter.

Ví var överens om att DWR 923 är problematisk. Ännu ny FW testas. Talande tystnad om ersättare. De nya 4G routrar som Dlink visade i Barcelona kommenterades inte.   

Några ord om telefoni. Det klagas mycket på dålig täckning men det är också så att radiofunktionen i telefonerna prioriterats ned i konkurrens med design och övriga teknikfunktioner. Operatörerna är varse missnöjet i glesbyggd och enligt teliamannen försöker man få tillverkare intresserade av telefoner som funkar bättre att ringa med i glesbygd. Bäst var det i mitten av nittiotalet. Då fanns GSM telefoner med 6 Watt för bilmontage och handhållna lurar hade antenner som stack ut och ibland även kunde dras ut ännu längre. Betäckning per telefoni är ett hett ämne på bygden. Blir intervju i lokalradion i morgon bitti.

Pratade också lite med Telias man och föreslog att de skulle vrida lite på 4G-antennerna i en mast i närheten så att sektorgränsen inte hamnar mitt i byn. Detta utan att övrig viktig täckning behöver påverkas.  Får se om gräsrötternas röst når upp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Telenor bygger ut

Starkt jobbat och kul att höra.
Då kanske sommaren på öland räddad.

Jag noterade rätt stora skiftningar i prestandan mellan hög och låg säsongen på ön tidigare.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Telenor bygger ut

för några veckor sedan så hade jag sällan 10MB/sec med Telenors 4G 900mhz och nu har jag 17 mb helt plötsligt
så något har dom gjort , dock är det mycket konstigt att dom slutat med AB på D link 923...funkar bra för mig..

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

4

Sv: Telenor bygger ut

lol, d-link

dom vet helt klart problemen men tystar ned dessa, för att slippa tiotusen reklamationer :-)

5

Sv: Telenor bygger ut

Kan meddela att nätet 24024 har dykt upp i södra Dalarna också. Så kanske lite på gång här med :-)

6

Sv: Telenor bygger ut

Telenor och Tele2 har i helgen slagit ihop nätet i:ALVESTA, ANEBY, ARBOGA, ARJEPLOG, ARVIDSJAUR, ARVIKA, ASKERSUND, AVESTA, BENGTSFORS, BERG, BERGS, BJURHOLM, BODEN, BOLLNÄS, BORGHOLM, BORLÄNGE, BOXHOLM, BROMÖLLA, BRÄCKE, DALS-ED, DEGERFORS, DOROTEA, EDA, EKSJÖ, EMMABODA, FAGERSTA, FALKÖPING, FALUN, FILIPSTAD, FINSPÅNG, FLEN, FORSHAGA, FÄRGELANDA, GAGNEF, GISLAVED, GNESTA, GNOSJÖ, GRUMS, GRÄSTORP, GULLSPÅNG, GÄLLIVARE, GÄVLE, GÖTENE, HABO, HAGFORS, HALLSBERG, HAMMARÖ, HAPARANDA, HEDEMORA, HERRLJUNGA, HJO, HOFORS, HUDIKSVALL, HULTSFRED, HYLTE, HÄLLEFORS, HÄRJEDALEN, HÄRNÖSAND, HÖGSBY, JOKKMOKK, JÖNKÖPING, KALIX, KALMAR, KARLSBORG, KARLSHAMN, KARLSKOGA, KARLSKRONA, KARLSTAD, KATRINEHOLM, KIL, KINDA, KIRUNA, KRAMFORS, KRISTIANSTAD, KRISTINEHAMN, KROKOM, KUMLA, LAXÅ, LEKEBERG, LEKSAND, LESSEBO, LIDKÖPING, LINDESBERG, LINKÖPING, LJUNGBY, LJUSDAL, LJUSNARSBERG, LUDVIKA, LULEÅ, LYCKSELE, MALUNG, MARIESTAD, MELLERUD, MJÖLBY, MORA, MOTALA, MULLSJÖ, MUNKEDAL, MUNKFORS, MÖNSTERÅS, MÖRBYLÅNGA, NORA, NORBERG, NORDANSTIG, NORDMALING, NORRKÖPING, NORRTÄLJE, NYBRO, NYKÖPING, NÄSSJÖ, OCKELBO, OLOFSTRÖM, ORSA, OSBY, OSKARSHAMN, OVANÅKER, OXELÖSUND, PITEÅ, RAGUNDA, ROBERTSFORS, RONNEBY, RÄTTVIK, SANDVIKEN, SKARA, SKELLEFTEÅ, SKINNSKATTEBERG, SKÖVDE, SMEDJEBACKEN, SOLLEFTEÅ, STORFORS, STORUMAN, STRÖMSTAD, STRÖMSUND, SUNDSVALL, SUNNE, SVENLJUNGA, SÄFFLE, SÄTER, SÄVSJÖ, SÖDERHAMN, SÖDERKÖPING, SÖDERTÄLJE, SÖLVESBORG, TANUM, TIBRO, TIDAHOLM, TIERP, TIMRÅ, TINGSRYD, TORSBY, TORSÅS, TRANEMO, TRANÅS, TROSA, TÖREBODA, UDDEVALLA, ULRICEHAMN, UMEÅ, UPPSALA, UPPVIDINGE, VADSTENA, VAGGERYD, VALDEMARSVIK, VANSBRO, VARA, VETLANDA, VILHELMINA, VIMMERBY, VINDELN, VINGÅKER, VÄNERSBORG, VÄNNÄS, VÄRNAMO, VÄSTERVIK, VÄXJÖ, YDRE, ÅMÅL, ÅNGE, ÅRE, ÅRJÄNG, ÅSELE, ÅTVIDABERG, ÄLMHULT, ÄLVDALEN, ÄLVKARLEBY, ÄLVSBYN, ÖDESHÖG, ÖREBRO, ÖRNSKÖLDSVIK, ÖSTERSUND, ÖSTHAMMAR, ÖSTRA GÖINGE, ÖVERKALIX.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Telenor bygger ut

Hej å hå vad det ska gå på bredbandet då - när de börjar sända data snabbare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Telenor bygger ut

jupp noterade att näten är lite annorlunda nu :-)

9

Sv: Telenor bygger ut

Men inte Strängnäs :-(

10

Sv: Telenor bygger ut

Inte Eskilstuna heller... Dax för lite mer bandbredd då hastigheten bara blir sämre och sämre..

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

11

Sv: Telenor bygger ut

Ja, jag har också märkt skillnad. Jag har fått snabbare hastighet utan att jag märkt det. Har inte gjort något test på flera månader, men då brukade jag ligga mellan 10-15mb ner, och när jag gjorde ett test för cirka en månad sedan såg jag att jag helt plötsligt låg på 28mb. Trodde att det måste vara vinden som låg helt rätt smile...Men nu har jag gjort tester lite då och då, och nu ligger jag konstant mellan 25-28mb ner och 5-8mb upp. Så nu har man ju iaf fått svar på den plötsliga ökningen smile

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

12

Sv: Telenor bygger ut

Eskilstuna och Strängnäs  är väl kring Mälaren. Kommer till sommaren enligt den uppgift jag fick. Gäller att passa på och gnälla i gnällbältet innan det är för sent.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Telenor bygger ut

Och här dyker det, ju mer de fjollar med det,,,,,

14

Sv: Telenor bygger ut

Strängnäs ligger iaf intill mälaren. Men har inte märkt någon ändring här. Plmn är fortfarande 24008 har ja för mej :-)

15

Sv: Telenor bygger ut

här i uppsala har jag en känsla av att något är på gång i 4g nätet. det jag baserar min känsla på är att det varit ostabilt i 4g nätet, den lte2600mast jag varit stabilt uppkopplad på de senaste månaderna tappade plötsligt fart till umder 10mbit/s och ping på uppmot 100ms i slutet på förra veckan och i lördags fick jag över huvudtaget ingen kontakt med masten. så jag beslutade mig för att rikta mina gallerantenner mot en annan mast som jag fick uppkoppling på direkt men med låg fart under hela helgen. men i går ökade farten och pingen sjönk och dessutom kan jag nu plötsligt se den mast jag tidigare haft mina antenner riktan mot i listan bland hörbara celler i min fritz!box. så nu får jag väl rikta om mima antenner igen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

16

Sv: Telenor bygger ut

jonasolof skrev:

Till sommaren drar Telenor också igång 4G 800 på N4Ms 10 Mhz block och får därmed hög fart även där. EARFCN är 6400 vilket är N4Ms 10 MHz block. På sikt finns möjlighet till mer bandbredd till N4M på 800 så att 4G 800 kan bli än snabbare och man kan köra Cat 4 modem som E3276 med 150 mbit/s. Fast där är jag lite osäker på om man får köra med 20 MHz på 800 även om man kan mixtra ihop det.

ja det vore ju inte så dumt om dom fick fart på lte800 så jag kan utnyttja min fritz!box fullt ut.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

17

Sv: Telenor bygger ut

Jag tror att användare av mobilt bredband kommer att se sin avtalade operatör, 24007 eller 24008. Med utländskt kort i GSM ser man 24024. Jag sitter på färjan till Tyskland nu. Metallicaman kan väl nämna vilka PLMN han ser i tyska burken. Kul att nätöversikte kommer till nytta. Men egentligen ska inte 2600 påverkas tror jag så det kanske är några andra övningar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Telenor bygger ut

jonasolof skrev:

Jag tror att användare av mobilt bredband kommer att se sin avtalade operatör, 24007 eller 24008. Med utländskt kort i GSM ser man 24024. Jag sitter på färjan till Tyskland nu. Metallicaman kan väl nämna vilka PLMN han ser i tyska burken. Kul att nätöversikte kommer till nytta. Men egentligen ska inte 2600 påverkas tror jag så det kanske är några andra övningar.

jag ser för tillfället endast celler med plmn 24008 men har tidigare under helgen fått fram plmn 24007 på samma cell-idn som jag nu har 24008 på.
nu har plötsligt hastigheten sjunkit betydligt och pingen hamnat på runt 100ms på denna cell också.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

19

Sv: Telenor bygger ut

Jaha men jepp, nu har jag gjort slut på skiten,,,
Det kallas "direktavslut",,, Det fans en notering i mina "rullor" hos Telenors tekniska support,,,
"enda alternativet är direktavslut"!
Antagligen stod det även skrivet "JJK" (Jävligt Jobbig Kund) också ;-)
Så nu undrar jag om någon har något bra alternativ?

20

Sv: Telenor bygger ut

under tiden som nätet konfas/byggs om så strulade det helt hiskligt för mig, med en massa skumma fel.
sedan visar nu äldre telefoner med tillhörande simkort att dom roamar konstant !
så är roaming avstängt/blockat så kopplar det ej upp mer !
bara, så det blir solklart om det strular för någon :-)

21 Senaste redigerad av Discover (2013-05-21 23:48:09)

Sv: Telenor bygger ut

Här i Gävle visar min mobil ”Sweden Mobile” (24024) om jag låser den till GSM/EDGE.

Om jag låter den använda 4G så står det "Tele2 SE 24007".

Om jag låser telefonen till endast 3G så står det "Tele2 24005".

4G på 900 MHz är fortfarande bara 5 MHz här i Gävle,
kollades genom att gå in i hissen och åka ned till gatuplan.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22

Sv: Telenor bygger ut

Frågade i Tele2 butik i Kalmar i går när de kommer loss med högre fart. De har inte fått någon info alls och kände inte till 60 mbit grejen med N4M - och det var ändå en kille som jag vet är vaken och intresserad.

Hur funkar det med tele2 på västkusten där Telenor har dragit igång 60 mbit/s på 10 MHz block? Har svårt att tänka mig att tele 2 samtidigt använder sin halva av bandet för 5MHz 900. Men man måste se EARFCN för PLMN 2407 på 900, dvs centerfrekvensen för nedlänken för att veta. Ska vara nya 3562.

Discovers resultat med 24024 på GSM visar att de nu flyttat om och förberett för 10 MHz bandbredd på 4G. 24005 är PLMN för Tele2s och Telias gemensamma 3G nät. 24007 är Tele2 4G obetoende om det går över N4M eller ej för nätet visar PLMN enligt APN i det fallet tror jag - eller enligt simkortet. Men i Göteborg såg jag inget Tele2 24007 över huvud taget - kanske inte dök upp när jag lät nokia 920 söka med 3G kort. Kanske bara dyker upp om man har tele2 kort för 4G och nätet är N4M.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Telenor bygger ut

Ta en titt på täckningskartorna, speciellt över norra Norrland...

Enligt täckningskartorna så finns fortfarande GPRS kvar hos både Telenor & Tele2.

Och mellan Malmberget & kusten ( E10 ) så finns det GPRS täckning med Tele2, men kartan hos Telenor visar ingen täckning alls.

Är inte det konstigt ?

http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=41615

Telenors täckningskarta uppdaterades 22 Maj 2013.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.