1

Tråd: Huawei E1820 & antenn.

Har dåligt täckning med modemet här ute på landet så överväger köpa en extern antenn och koppla in till den externa kontakten på modemet.
Detta är vad jag övervger köpa:
Antenn - http://dx.com//p/37398
(Fler länkar i nästa inlägg)

Jag har försökt läsa på lite om Modemet här på forumet och det verkar som det varit ett vldigt blandat resultat med externa antenner. Så jag undrar nu om ni tror det kommer göra någon skillnad för mottagningen?

2

Sv: Huawei E1820 & antenn.

Antennkabel - http://dx.com//p/34650

3

Sv: Huawei E1820 & antenn.

CRC9-anslutare - http://dx.com//p/171990

(Fattar inte varför jag inte fick länka alla i samma inlägg)

4

Sv: Huawei E1820 & antenn.

Du får bara posta 1 länk i taget för att du är ny, anti spamming grejer.
Ang antennen så fungerar den, men det är ingen höjdare.
Har nog ett kitt som ovan hemma ifall du vill ha "snabbare leverans" en kina.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Huawei E1820 & antenn.

antennen funkar, men loben är inte rak, och den är lite olika på de tre jag provat mer ingående.
kontakten "rp-sma" funkar ej utomhus då det kommerin vatten i dessa kontakter avsedda för inomhusbruk.
finns betydligt bättre antenner, men pris/gain så är den ok om man moddar den lite.

sedan undvik skarv helt, montera modemet nära antennen då antennen bara blir halvansluten på merparten av huawei's modem pga konstruktionen på deras modem. och att de interna antennerna fortfarande används !


finns en annan modell av samma antenn, med "högre gain" annars.

hursomhaver,
funkar. men är inte top of the line.

6

Sv: Huawei E1820 & antenn.

Ta gärna med info om operatör. Det är inte självklart att 3G bara ligger 2100, Tre kör på 900 också.

3G eller 4G?

Jag avstår från att ha synpunkter på de billigaste kinaantennerna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Huawei E1820 & antenn.

om det är till 3g så har ja kvar min funkwerk antenn smile förstärker riktigt bra faktiskt smile

8

Sv: Huawei E1820 & antenn.

ja' funkwerk AKTIVA antenn är ljusår bättre, men även dessa "funkar" bara på 2100mhz...

sedan kan man bli bannad med dessa, då dom kan störa...

9 Senaste redigerad av rockan (2013-05-23 15:27:13)

Sv: Huawei E1820 & antenn.

Jag har Tre som operatör och 3G.
"RP-SMA-kontakten" skulle hamna inomhus så väder och vind blir inget problem.

Tack för svaren hittils, ska kolla upp vad ni föreslagit.

En snabb sökning på Funkwerk-antennerna så verkar de ligga lite i överkant för vad jag känner det kan vara värt att lägga ner på bättre mottagning för Internet på landstället.

10

Sv: Huawei E1820 & antenn.

Vad vill du betala för en funkwerk då? Min är till salu. Använder den ändå inte. smile

11

Sv: Huawei E1820 & antenn.

dx antennens sladdlängd är några decimeter, så om den skall vara inne så blir nog antennen detta också om du inte har tunna väggar :-)
jag tätade kontakten,
man kan täta med tex vulktejp, eller silikon men dessa metoder är för mer permanent montering då det är svårt att få bort det på antennkabeln och kontakten utan att skada dessa.
annan metod är att använda matplast, typ gladpack eller liknande och tejpa denna för bättre stabilitet.

jag fick högre hastighet med funkwerk(men det modemet gav högre hastighet från start utan antenner).
sedan har funkwerk'en jääääte lång kabel, så modemet kan monteras 10meter ner under antennen.


är den tio gånger bättre mot dx antennen, totalt sätt - Ja.
men drar ström, så kräver omstart ibland...

:-)

12 Senaste redigerad av rockan (2013-06-01 12:02:26)

Sv: Huawei E1820 & antenn.

Eftersom abbonemangstiden hade löpt ut blev det istället en updatering till 4g och ny router. Gick genast mycket snabbare smile