1

Tråd: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

Kan vara en flytande tråd då priserna justeras kontinuerligt.
Så senaste inläggen besitter senaste informationen och inte första inlägget i tråden.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

Just idag ser det ut som att Tre tar hem vinsten med sitt 3 kontaktkort total med 100GB kvot för strax under 300kr.

Tre kontant 30 dagar total
299 kr
100 GB ingår
Hastighet upp till 32 Mbit/s

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av careface (2013-05-13 16:59:53)

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

Abonnemang:
3Maxfart Fri Surf 100GB
upp till 64Mbit/s
299kr/månad

Tele2 XL 80GB
upp till 80Mbit/s
349kr/månad

Sen finns det ju företagsabonnemang:

3Maxfart Fri Surf Business - obegr. data
upp till 64Mbit/s
299kr/månad

Tele2 XL 4G obegr. data
upp till 80Mbit/s
349kr/månad

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

Gällande företagsabonnemang så står det följande för Tele2 XL 4G obegränsad nerladdningsdata.

...För XL 4G förbehålls rätten att strypa hastigheten vid extremt utnyttjande som kraftigt avviker från Tele2:s kunders genomsnittsanvändning och påverkar andra användares upplevelse. Alla mobilt bredbandabonnemang är spärrade för röstsamtal...

Knappast obegränsat!

5

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

joabor skrev:

Gällande företagsabonnemang så står det följande för Tele2 XL 4G obegränsad nerladdningsdata.

...För XL 4G förbehålls rätten att strypa hastigheten vid extremt utnyttjande som kraftigt avviker från Tele2:s kunders genomsnittsanvändning och påverkar andra användares upplevelse. Alla mobilt bredbandabonnemang är spärrade för röstsamtal...

Knappast obegränsat!

Jo det är hårt  ^ ^

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

Dumt av Tre att krångla med portarna (ibland är de öppna och ibland är de stängda). Jag hade redan slagit mej till ro med Tre men nu börjar jag sikta på att byta igen. Telenor har relativt förmånligt kontant för 6 månader: 400 kr. och 10 GB. Jag får inte ens två månader från Tre för det priset. Stora datamängder behöver jag inte så det borde räcka till.

Nu gäller det bara att få en stabil anslutning men kanske samarbetet med Tele2 får det att fungera. Enligt täckningskartan (som är bara skräp) så borde jag få 32 Mbit både 3G och 4G. Senast jag testade så fick jag 50 KILObit/sek ...

7

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

telias kontant, 6månader för x kronor.
men telia är notoriska portstängare... :-)

8

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

Jo, Telia har ett halvår för 300 kr. men bara 5 GB. Jag fick ingen kontakt med Telia förra gången jag testade fastän fältstyrkan visade 100 % - men det behöver ju inte ha varit Telias signal. Jag skall testa igen även om jag inte är speciellt förtjust i Telias stil.

9

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

Kan portstängning hindra VPN med t ex IpSec över 4 G?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

Om VPN kan ta kontakt inifrån så torde det fungera men vill man ta kontakt utifrån så borde UDP port 500 vara öppen (för IpSec). Kolla till exempel

http://www.techontour.com/networking/20 … ssthrough/

Detsamma gäller förstås ssh. Skall man ta kontakt utifrån så måste port 22 (eller nån annan som man definierar särskilt) vara öppen. Med autossh tar man kontakt inifrån (från torpet) och den håller förbindelsen öppen hela tiden - startar om den ifall den bryts.

Förstås måste nån port vara öppen inifrån men operatörerna kan inte stänga alla utgående portar för då får ingen kontakt nånstans.  Åtminstone port 80 (http) måste vara öppen och då kan man köra vilken trafik som helst över den med krypterad ssh (inifrån).

(Därför finns det heller ingen teknisk möjlighet att hindra olaglig fildelning - att stänga portar är som att hindra vatten att rinna med hjälp av nät. Djup paketinspektion hjälper inte - för att den skall funka måste man först knäcka krypteringen och då behövs en jäkligt stor superdator som brandmur)

11 Senaste redigerad av nhu (2013-05-22 14:42:36)

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

Halebop har årskort för 480 kr (0,5 GB per månad). Det kanske skulle räcka men då måste jag få stabil uppkoppling till Telia. Det verkar inte komma 4G i närheten på länge och 3G har jag inte fått igång. Det har ingen betydelse om Telia har täckning 99 % eller 99,99 % så länge det inte är ordentlig täckning just här. Den procentuella täckningen har betydelse enbart för dem som hela tiden åker land och rike runt.

12

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

Jag tycker detta är prisvärt, studentabonnemang hos Tele2 som kostar 209 kr/månad. Jag har själv detta abonnemang, om det är någon mer här som studerar så kan det vara värt att kika på.

Logga in på Mecenat för att hitta det.

- Trådlös 4G-router (värde 1695 kr)
- Surfa i 4G upp till 25Mbit/s
- 40 GB data/mån
- Endast 12 mån bindningstid
- Studentrabatt 40 kr/mån
- Ord.pris: 249 kr/mån

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

13

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

vanligt t2 abg med 4g och 40gb kostar sist jag kollade 229:-/månad

14

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

hmmm, Mecenat har en del skumma "erbjudanden".....

15

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

Jag har märkt att de är lite sega på att uppdatera ibland.. Men den här gången står det faktiskt rätt, om man kollar lite noggrannare på Tele2:s hemsida så ser man att det kostar 249 kr/månad om man klickar på "Läs mer" och sen klickar i att man vill ha routern och inte stickan.
När jag skaffade detta i slutet av januari så var det lite dock lite bättre villkor, jag fick upp till 80 Mbit/s och inte bara upp till 25 Mbit/s.

Apropå, som det stod i en annan tråd att villkoren har blivit sämre, min gissning är att det är många som skaffar mobila bredbandsabonnemang nu till sommaren då man kan vill vara lite mer mobil och därför behöver de inte ha lika bra erbjudanden för att locka lika många kunder. Man vill åka till stugan, m.m. Det skulle vara intressant att se statistik över hur priserna och villkoren förändras över året.

Men jag kanske är ute och cyklar.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

16

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

varför skulle man varken vilja ha sticka eller routern ? och sedan betala extra för dessa var månad... när operatören köper dom för en hundring, om ens det.

blir billigare med eget, samt dessa är inte fånerilåsta, och man slipper låsningen i flera år som operatören använder som pant för lån och högre utdelning.

att operatörerna minskar trafik quotan är förväntat, den ökar snart igen, då med högre månadspris, så har dom hålligt på i flera år och jojat, sämrevillkor och sedan " oj vill du ha bättre villkor/obegränsat, betala mer månad så får du x"

17

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

G-Man skrev:

varför skulle man varken vilja ha sticka eller routern ? och sedan betala extra för dessa var månad... när operatören köper dom för en hundring, om ens det.

blir billigare med eget, samt dessa är inte fånerilåsta, och man slipper låsningen i flera år som operatören använder som pant för lån och högre utdelning.

att operatörerna minskar trafik quotan är förväntat, den ökar snart igen, då med högre månadspris, så har dom hålligt på i flera år och jojat, sämrevillkor och sedan " oj vill du ha bättre villkor/obegränsat, betala mer månad så får du x"

Utan varken sticka eller router så kostar det 229 kr/månad, med fördelen att det inte är någon bindningstid och det är ju en stor fördel.
Men var hittar man en såpass billig router eller en sticka så att det är värt det (om man i övrigt är nöjd med villkoren)?

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

18

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

jLinder skrev:
G-Man skrev:

varför skulle man varken vilja ha sticka eller routern ? och sedan betala extra för dessa var månad... när operatören köper dom för en hundring, om ens det.

blir billigare med eget, samt dessa är inte fånerilåsta, och man slipper låsningen i flera år som operatören använder som pant för lån och högre utdelning.

att operatörerna minskar trafik quotan är förväntat, den ökar snart igen, då med högre månadspris, så har dom hålligt på i flera år och jojat, sämrevillkor och sedan " oj vill du ha bättre villkor/obegränsat, betala mer månad så får du x"

Utan varken sticka eller router så kostar det 229 kr/månad, med fördelen att det inte är någon bindningstid och det är ju en stor fördel.
Men var hittar man en såpass billig router eller en sticka så att det är värt det (om man i övrigt är nöjd med villkoren)?

man får kolla beg, kolla div sidor efter bra priser, lägga ut köpes annonser osv.
sedan kostar varken modem eller 4/3g routrar några större pengar längre. annat var det >6år sedan.

men detta vet du väll redan då du säljer mbb prylar...

19

Sv: Prisvärda abonnemang & kontantkort just nu

Mjo, men jag kollade runt ganska mycket innan jag skaffade mitt abonnemang. Jag räknade ut att det var mest ekonomiskt att köra på ett studentabonnemang med router för min del, det jag lägger extra varje månad på att få routern är mindre än den billigaste B593 på prisjakt (720 kr extra mot en sticka, gick ej att få studentabonnemang utan modem). Jag var inne på en Dovado först, men det verkar vara så många som det krånglar för med alla deras modeller som jag har kollat på och kom fram till att en B593 nog var det bästa alternativet just då.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593