1

Tråd: Firmware 6.2.7

Hejsan,

Nu finns firmware 6.2.7 ute för TINY/GO/DOMA/4GR/PRO: http://www.dovado.com/firmware

- Hastighetsfix för 4GR i kombination med Tele2 + E3276 när man kör WLAN.
- Stöd för ett nytt sorts Huawei E3276, som finns i flera länder (bland annat Finland, Tyskland och Danmark).

Kan hämtas via Live Upgrade.

Tack,

Sam / Team DOVADO

2

Sv: Firmware 6.2.7

Jag laddade in denna ikväll men mitt E3276 från Tre med hilink kopplar fortfarande bara upp några sekunder och sedan kopplar det ner igen. Jag kör med en Dovado Doma.

Är det något speciell inställning man ska ändra på för att få det att lira?

Provat:
Låsa 3g/4g och automatiskt
Stängt av wlan
Modem direkt i router
Extra extern ström till modem

Det funkar perfekt om man sätter modemet direkt i datorn på samma plats.

Mvh Eddie

3

Sv: Firmware 6.2.7

Varför kör du extra extern ström till modemet? Det behövs inte.

4

Sv: Firmware 6.2.7

Det var några som pratade om att 3276 Hilink modemet var mer strömkrävande än andra modem så jag bara provade med det. Men det hjälpte ju inte så nu kör jag inte med någon extra ström till det utan modemet direkt i routern och wlan avstängt, men det vill fortfarande inte fungera tyvärr.

Mvh Eddie

5

Sv: Firmware 6.2.7

Eddie skrev:

Det var några som pratade om att 3276 Hilink modemet var mer strömkrävande än andra modem så jag bara provade med det. Men det hjälpte ju inte så nu kör jag inte med någon extra ström till det utan modemet direkt i routern och wlan avstängt, men det vill fortfarande inte fungera tyvärr.

Mvh Eddie

Kan du påpeka vem har sagt att E3276 är mer strömkrävande än andra modem? Det är ju helt fel.

WLAN behöver du inte stänga av heller.

Tack

6

Sv: Firmware 6.2.7

Kolla att du har rätt APN i routern. Du skriver att den kopplar upp och ner väldigt fort.

Ifall du kör Connection Tracker, vad är det för IP addresser den går på?

Tack

7

Sv: Firmware 6.2.7

Okej, jag såg det på något engelskspråkigt forum först men hittar det inte nu igen. Men tex post nr 15 i denna tråden nämner också att det ska vara strömkrävande http://www.mobilabredband.se/forum/topi … 3276s.html

Tack för tipsen! Jag använder bredband.tre.se som APN, connection tracker har jag inte aktiverat för stunden men jag försöker surfa de 10 sekunder den håller sig uppkopplad, men det kanske inte hjälper lika bra som connection trackern?
Med förra modemet hade jag connection trackern till att "pinga" var 15'e minut eller så bara.

Mvh Eddie

8

Sv: Firmware 6.2.7

Ja, det om att E3276 förbrukar mer är helt felaktigt. Vad gäller 4G, så är E3276 den mest strömsnåla modellen än så länge. Den absolut sämsta Huawei har haft var första generation (den med ett extern antennkontakt) av E398. E3276 opererar inom USB standardspecifikationen (max 0.5A), så den är helt reko.

Gällande Connection Tracker, låt den pinga en gång i minuten eftersom det tar tre misslyckade redial försök innan routern (och modemet) startar om sig, vilket innebär nästan en timmer för uppkopplingen att komma igång igen.

Men, gör så här istället.....

Om du har senaste firmware på routern (6.2.7), kör då en factory reset på routern med modemet isatt. Låt routern konfigurera sig själv med APN. Du kanske behöver mata in PIN-kod. Jag vill veta om det är kanske någon felaktig inställning som är anledningnen till det hela.

Tack!