1

Tråd: 4GR Trådlöst

Kassa inbyggda antenner eller vad? Till och med en 200krs från D-link håller konstant 4-5 pinnar men Dovado kan gå till 1 pinne ibland och bli jättesegt. hmm

2

Sv: 4GR Trådlöst

Hus eller lägenhet?

3

Sv: 4GR Trådlöst

Lägenhet

4

Sv: 4GR Trådlöst

- Sitter båda antennerna rakt upp?
- Finns det några andra spärr som betongmurar eller metallplåtar framför/runt den?
- Ligger routern intill någon annan radiokälla?
- Använd inSSIDer för att snoka fram ett ledigt kanal.
- Lägg routern på höjd (typ hyllan).

Tack

5

Sv: 4GR Trådlöst

Jag har varit med om att en analog videokamera som sänder på 2,4 GHxx bandet stört ut halva WLAN-bandet så det funkade bra med kanal 1-5 men inte högre upp. Dessa störningar är svåra att se med INSSIDer. Men samma företag säljer Wi-Spy som visar állt inom bandet i en scannerfunktion. Det var så jag kom  underfund med videokameran. Lätt åtgärdat eftersom det var min egen cheap-lösning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: 4GR Trådlöst

även div bt liknande saker stör wifi.

7

Sv: 4GR Trådlöst

2.4GHz prylar som kan störa:

- DECT (trådlös) telefon
- Mikrovågsugn
- TV-repeater
- Bluetooth (typ keyboard, mouse, handsfree, osv, precis som G-Man skrev)
- Kameror (precis som Jonas skrev)
- Andra WLAN
- 4G på 2.6GHz (egentligen 2.5GHz) bandet

Allt sånt störs BARA när sakerna är i högdrift. Mikrovågsugn är supersnäll när den är inte igång, förstås! :-)

8

Sv: 4GR Trådlöst

Nätadaptrar kan störa kraftigt eftersom de numera är switchande. Igår skulle jag använda en B593 i en butik på 900-bandet. Routern funkade fint i ena fönstret men inte i det andra som var i närheten av kassaapparaten och flera nätadaptrar. Får dra igång min gamla scanner som funkar upp till 950 MHz plus använda Wi-spy.


TV repeater funkar som  en analog kamera, samma elände. De bör ligga på 5 GHz.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: 4GR Trådlöst

jonasolof skrev:

Nätadaptrar kan störa kraftigt eftersom de numera är switchande. Igår skulle jag använda en B593 i en butik på 900-bandet. Routern funkade fint i ena fönstret men inte i det andra som var i närheten av kassaapparaten och flera nätadaptrar.

Jeeze! That's a new one! :-)


jonasolof skrev:

TV repeater funkar som  en analog kamera, samma elände.

Ja, eftersom den strålar konstant. Det gör inte en mikrovågsugn.

Det räcker att ha ett modem i datorn, men använda ett trädlös mus samtidigt som man kör Bredbandskollen. Muspekaren börjar hacka runt på skärmen medans man kör upplänkstestet.

4G slår ut WLAN och Bluetooth när man tankar uppåt. WLAN och Bluetooth slår ut 4G när man laddar nedåt.

Good fences make good neighbors. Använd USB sladden.  :-)

10

Sv: 4GR Trådlöst

Samir, hur många % snabbare är Pro jämfört med 4GR? Fan vad synd köpte 4gr routern 1 månad innan den nya kom, synd att ni inte kunde tala om detta!!

11

Sv: 4GR Trådlöst

PRO klarar av *minst* hela hastigheten med ett 150Mbit/s USB modem. Det finns tillräckligt med interna resurser för att köra höghastighets NAS samtidigt, men det lär inte hända för ofta i real world. Det är USB modemet som är flaskhalsen.

Du kan se videon här. Kolla mot slutet: http://www.youtube.com/watch?v=M_-t6amNrGA

Tack

12

Sv: 4GR Trådlöst

Sam, jag kollade youtube filmen igen. WAN-ingång, fallback och SMS vid avbrott låter bra. Vad rekommenderar du för upplägg om man inte har fast lina utan vill köra två 3G/4G routrar med olika SIM. Kan en pro utgöra fallback till en annan? Applikationen gäller kortläsare som går över internet och måste funka dagtid.

Med tanke på förutsättningarna i aktuellt fall vore det bäst med en router låst på 4G 900 och en annan låst på 3G. Vardera modemet behöver riktantenner åt olika håll dessutom.

Behöver man köra connection tracker på Telia eller Telenor 4G? Du kör väl inte connection tracker på ett 3G modem som bara kopplas in vid fall back?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: 4GR Trådlöst

Jo, det går att köra failover mellan två routrarna.

4G/900 USB modem->DOVADO router i Bridge Mode---------(Ethernet kabel från LAN port)------>EthernetWAN port av nästa DOVADO router med 3G modem isatt. Kör Connection Tracker med "Auto fail-over to secondary interface. (WAN-to-USB or USB-to-WAN)" som Failure Handlings metod. Sätt Ethernet WAN port som den primära interface.

Vad tycks om det, oh wise one? ;-)

Sam

14

Sv: 4GR Trådlöst

Funkar det med tinies också?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: 4GR Trådlöst

Ja, absolut.

TINY/GO/DOMA/4GR/PRO har stöd för Bridge Mode, och alla våra routrar har Ethernet WAN port dessutom. Vad gäller Bridge Mode, så  måste man ha rätt modem eftersom funktionen är begränsad till vissa modem: www.dovado.com/modems

Om jag minns rätt, så har du Huawei E392, vilket i mina ögon är super: Bridge Mode, SMS och Manual Frequency Selection!

Tack