1 Senaste redigerad av jLinder (2013-05-15 15:16:58)

Tråd: S: Riktantenner för 3G och 4G

Reklam för webbutik refuserad

(red.)

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

2

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

Hej Jonas

Jag anser inte att du har täckning för ditt påstående om att du kan förmedla kunskap om antenner, installation och mobilt bredband:

Tanken med företaget är inte bara att sälja antenner till ett förmånligt pris, men också att förmedla den kunskap som behövs vid installation. I sektionen antennskolan hittar du som kund all information och lite till som är nödvändig vid installation av din antenn.

Det lilla du kan har du plockat upp här på forumet, mest av mig men även av andra. Slut med gratiskonsultationer.

Att du själv anser dig ha fått "goda resultat" vid egen användning av billiga kinaantenner (en av dem säljs för 7 USD) säger noll. Varför lita på värdeomdömen från någon som bara vill sälja? Du framstår nu som en nasare som plockat upp lite termer här på forumet som du kan svänga dig med och ge sken av fackkunskap. Sådana krängare finns det redan tillräckligt.

Vad har du för instrument för att kontrollera signalnivåer och riktningsverkan??

Pejla in är inte slang. Pejl är ett låneord från holländska där peilen betyder ta ut kurs mot. Peil på danska och holländska. Besläktat med Pegel på tyska som betyder nivån av en vätska eller i radiosammanhang signalnivå. Peil finns även som inlånad term på ryska för radiopejling i samband med signalspaning (radiopeilingatsia).  Ska du använda den infon också i affärsverksamheten kan du skicka mig hundra spänn.

Denna kritik föranleddes av andra kunniga forumdeltagares reaktioner mot din marknadsföring och ditt sätt att utnyttja forumet  vilka framförts till mig. Min personliga åsikt är att du inte ska få marknadsföra din kommersiella verksamhet under forumets säljrubrik utan bör hänvisas till betald annonsering. Detsamma gäller för övrigt även mig om jag drar igång konsultverksamhet som konkurrerar med din s.k. kunskapsförmedling.

Om du fördjupar dina kunskaper ordentligt är eventuella bidrag till diskussionerna naturligtvis välkomna.

Hälsningar

Jonas L (Lönnroth)

P.S.

Linder har fel i den här texten vilket visar att han varken förstått tekniken eller terminologin:

De två ingångarna på diitt modem/router fungerar mer eller mindre oberoende av varandra och som två kanaler som kan ta emot två dataströmmar samtidigt. Detta kallas MIMO (Multiple In-put, Multiple Out-put) dock är det många konsumetmodem och -routrar har MISO (S=Single), dvs dubbel mottagning men bara enkel sändning.
Om man utnyttjar MIMO på bästa sätt kan man få upp till dubbel hastighet med två antenner istället för bara en antenn

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av jLinder (2013-05-16 16:58:53)

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

Tack för att du är ärlig. Jag ska kopiera ditt inlägg och spara det för att bli bättre (inte för att jag ska kopiera något det och lägga upp på min sida). Jag ska ta bort annonsen när du har läst.

Jag har inte bara använt mig av termer och kunskap som jag har snappat upp här .

Nej, jag vill inte bara sälja och jag kan hålla med dig om att det finns nog med krängare där ute och jag gör mitt bästa för att infon som står på sidan ska vara korrekt. Jag har t o m dragit mig från att skriva vissa saker för att jag inte varit säker på om det varit korrekt.

Tanken är att jag, när jag har tid, ska lägga till en sektion som kommer att heta "antennskolan" där kunderna har möjlighet att läsa om hur en antenn fungerar, hur man på bästa sätt installerar en antenn, o s v. Jag vill att den delen ska vara så fackmässig som möjligt, men ändå lättläst, och det ska finnas referenser. Just nu har jag inte tid för jag har tusen andra saker jag måste göra.

Jag har inte haft mätinstrument när jag har testat antennerna, men jag har testat dem med liknande utrustning som kunderna har och fått bättre hastighet och stabilare uppkoppling - det resultat som kunden ju är ute efter. Kollar man dessutom RSRP så ser man ju att det har blivit bättre i enlighet med vad tillverkaren säger att förstärkningen ska vara.

Kunden betalar inte bara för antennen, han/hon betalar även för min support när det gäller installationen. Jag borde kanske ta mer betalt med tanke på hur mycket tid jag lägger ned på varje enskild kund...

Alla kunder har ju öppet köp också så vill man inte ha sin antenn så kan man skicka tillbaka den. Jag har hittills haft en retur för att han som köpte den köpte den åt sin kompis och kunde inte installera den på ett korrekt sätt för han hade inte innan tagit reda på hur det såg ut hos hans kompis. Det var ett stort hus ivägen där han hade möjlighet att sätta upp antennen.

EDIT: Jag kom på att jag inte bara har haft en retur, jag hade ju returer på det misslyckade inköpet av yagiantenner som var för 2400~2700 MHz och skulle användas till 2600 MHz men inte fungerade något vidare. Dessa personer kompenserade jag ju med panelantenner. Men på nuvarande produkter har jag bara haft en retur.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

4

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

jonasolof skrev:

Hej Jonas

Jag anser inte att du har täckning för ditt påstående om att du kan förmedla kunskap om antenner, installation och mobilt bredband:

Tanken med företaget är inte bara att sälja antenner till ett förmånligt pris, men också att förmedla den kunskap som behövs vid installation. I sektionen antennskolan hittar du som kund all information och lite till som är nödvändig vid installation av din antenn.

Det lilla du kan har du plockat upp här på forumet, mest av mig men även av andra. Slut med gratiskonsultationer.

Att du själv anser dig ha fått "goda resultat" vid egen användning av billiga kinaantenner (en av dem säljs för 7 USD) säger noll. Varför lita på värdeomdömen från någon som bara vill sälja? Du framstår nu som en nasare som plockat upp lite termer här på forumet som du kan svänga dig med och ge sken av fackkunskap. Sådana krängare finns det redan tillräckligt.

Vad har du för instrument för att kontrollera signalnivåer och riktningsverkan??

Pejla in är inte slang. Pejl är ett låneord från holländska där peilen betyder ta ut kurs mot. Peil på danska och holländska. Besläktat med Pegel på tyska som betyder nivån av en vätska eller i radiosammanhang signalnivå. Peil finns även som inlånad term på ryska för radiopejling i samband med signalspaning (radiopeilingatsia).  Ska du använda den infon också i affärsverksamheten kan du skicka mig hundra spänn.

Denna kritik föranleddes av andra kunniga forumdeltagares reaktioner mot din marknadsföring och ditt sätt att utnyttja forumet  vilka framförts till mig. Min personliga åsikt är att du inte ska få marknadsföra din kommersiella verksamhet under forumets säljrubrik utan bör hänvisas till betald annonsering. Detsamma gäller för övrigt även mig om jag drar igång konsultverksamhet som konkurrerar med din s.k. kunskapsförmedling.

Om du fördjupar dina kunskaper ordentligt är eventuella bidrag till diskussionerna naturligtvis välkomna.

Hälsningar

Jonas L (Lönnroth)

P.S.

Linder har fel i den här texten vilket visar att han varken förstått tekniken eller terminologin:

De två ingångarna på diitt modem/router fungerar mer eller mindre oberoende av varandra och som två kanaler som kan ta emot två dataströmmar samtidigt. Detta kallas MIMO (Multiple In-put, Multiple Out-put) dock är det många konsumetmodem och -routrar har MISO (S=Single), dvs dubbel mottagning men bara enkel sändning.
Om man utnyttjar MIMO på bästa sätt kan man få upp till dubbel hastighet med två antenner istället för bara en antenn

Bra skrivet Jonas!
Det är ganska fult sätt att göra det på, det minsta jLinder kan göra är att betala för sina annonser. Jag personligen har haft stor nytta av forumet trots att vissa medlemmar uttrycker sig lite arrogant när man ställer en fråga.

/Martin

BBB fiber 100/100.
Telenor 4G "fri surf" (200GB), Antennenwerk 17dBi Lte2600 antenn. 30-45 mbit ner 12-15 mbit upp.

5

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

Jag kanske tolkade Andreas fel (till min fördel) när han skrev till mig om annonserna. Jag tolkade honom som att jag får annonsera här om jag har en webb-butik att länka till.

Ska som sagt ta bort annonsen..

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

6

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

Vi har betalat för annonsplats här i 5 år i sträck. Jag var nöjd med det. Kolla med Andreas.

7

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

Varför denna strävan att ge sken av kunskaper som du inte har? Det räcker väl med att sälja. Kan du mer än Loh och Trådlöst.se?

Der är inte bara fråga om att ha tid att lägga upp de sidor du pretentiöst vill kalla din antennskola utan frågan är om och när du får tid att hämta in den kunskap som krävs för att du ska kunna ge vederhäftig information. Jag tror det motsvarar något års högskoleutbildning plus en hel del praktiska övningar.  Dina förkunskaper är inte så stora så det blir till att sätta av tid för studier. 

Om en medicinstudent som  går första året skulle få för sig att lägga upp en kommeriell site som hette diabetesskolan och gick ut på att täcka in områder diabetesbehandling och sjukdomskomplikationer skulle han få ha bra torrt på fötterna för att inte bli nedsablad. Samma om en nybliven jur stud lägger upp en "skola" om internationell privaträtt och erbjuder sina tjänster. Det räcker inte med att vara glad amatör.

Vi kanske skulle starta en avdelning som recenserar säljsiter med avseende på kvaliteten på informationen... Mången skribent har ägnat sig åt kritiska recensioner åt lustmördarhållet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

det är väll kotym att betala för att göra reklam för sitt företag på tex forum osv, då forumen oftast drivs helt utan vinstintresse och enbart kostar ägaren pengar i både drift och underhåll, samt massor av tid.

säljer man några extra antenner som man mellanimporterat för att tex få ner fraktkostnaden får väll anses som ok, men startar man företag och bedriver vinstdrivande verksamhet med kunskaper enbart erhållna från forumet så spelar det i en annan arena.

9

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

Och arenan var täckt med sand för att suga upp offrens blod i gladiatorspelen: The word derives from Latin harena, a particularly fine/smooth sand used to absorb blood in ancient arenas like the Colosseum in Rome

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av jLinder (2013-05-16 22:06:11)

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

jonasolof skrev:

Varför denna strävan att ge sken av kunskaper som du inte har? Det räcker väl med att sälja. Kan du mer än Loh och Trådlöst.se?

Der är inte bara fråga om att ha tid att lägga upp de sidor du pretentiöst vill kalla din antennskola utan frågan är om och när du får tid att hämta in den kunskap som krävs för att du ska kunna ge vederhäftig information. Jag tror det motsvarar något års högskoleutbildning plus en hel del praktiska övningar.  Dina förkunskaper är inte så stora så det blir till att sätta av tid för studier. 

Om en medicinstudent som  går första året skulle få för sig att lägga upp en kommeriell site som hette diabetesskolan och gick ut på att täcka in områder diabetesbehandling och sjukdomskomplikationer skulle han få ha bra torrt på fötterna för att inte bli nedsablad. Samma om en nybliven jur stud lägger upp en "skola" om internationell privaträtt och erbjuder sina tjänster. Det räcker inte med att vara glad amatör.

Vi kanske skulle starta en avdelning som recenserar säljsiter med avseende på kvaliteten på informationen... Mången skribent har ägnat sig åt kritiska recensioner åt lustmördarhållet.

Jag ber om ursäkt om det känns som att jag har utnyttjat någon för info, detta var inte meningen. Detta är många som brukar fråga mig om saker och jag tycker om att svara när jag kan, även om det innebär att den personen tjänar pengar på det. Jag tycker om att hjälpa till... så jag känner väl att det är min tur att fråga.
Jag ber också om ursäkt för om jag har utnyttjat forumet inkorrekt, givetvis ska jag betala i fortsättningen (om jag har råd wink annars får jag väl stå över).

För att svara på din första fråga, jag försöker inte att förmedla kunskaper som jag inte har. Men jag vill förmedla de kunskaper jag har och de jag kommer att få för jag är trött på säljare som bara är säljare och inte kan något. Jag vill inte bara sälja saker utan att ta ansvar för att förmedla vad de som köper behöver för att kunna installera det de köpt.

Jag vet inte om jag kan mer än de shopparna. Måste det hindra mig att förmedla det jag faktiskt kan?

Tanken är att jag ska ägna tid åt att ta reda på saker innan jag lägger upp någon "skola". Ordet "skola" kanske är att ta i, jag vet inte.. jag vill ju inte ge en felaktig uppfattning... Jag har uppdaterat "Om oss" nu och använt lite "rundare" ord. Min tanke är inte att jag ska förmedla en högskoleutbildning om antenner, tanken är att jag ska förmedla grundkunskaperna och framförallt tips på metoder som man kan använda sig utav, utan att ha mätinstrument, när man installerar sin antenn.
Jag vill också reda ut en del begrepp. Jag tror inte att det är många kunder som orkar läsa för mycket.

Jag har också redigerat det om MIMO, jag tänkte faktiskt när jag skrev det att om Jonas läser det här kommer han säkert att ha åsikter och jag vet inte varför jag lät det stå så, tanken var nog att jag skulle gå in och ändra. Jag var kanske för ivrig med att vilja ha upp shoppen och komma igång att jag glömde bort det. Jag har skrivit det enklare nu.
Jag antar att du reagerade på att de fungerar mer eller mindre oberoende av varandra. Jag menar att de kan fungera som två kanaler. Jag menar inte att detta kallas MIMO, för om jag har fattat det rätt så kallas väl detta för spatiell multiplexing när de jobbar som två "kanaler". Jag menar inte att de har dubbel mottagning men dubbla mottagare. Jag menar att vid optimala förhållanden så kan man få dubbelt så hög hastighet med två mottagare/sändare istället för en, inte med två antenner.
Jag menar också att man kan få dubbelt så hög "extrahastighet" med två antenner. Alltså om man har 2 Mbit/s utan antenner, 7 Mbit/s med en antenn så kan man få 12 Mbit/s med två antenner (i princip).
Uppenbarligen har jag formulerat mig grymt dåligt.
Om jag nu har fattat detta fel så får jag väl skämmas.

Det känns skitjobbigt när det blir fel och jag blir kritiserad, men hellre det så att jag vet vad jag ska rätta till... har jag fattat fel med MIMO så säg, ingen av er måste förklara vad jag har fattat fel.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

11 Senaste redigerad av jLinder (2013-05-16 22:08:38)

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

jonasolof skrev:

Och arenan var täckt med sand för att suga upp offrens blod i gladiatorspelen: The word derives from Latin harena, a particularly fine/smooth sand used to absorb blood in ancient arenas like the Colosseum in Rome

Hehe, jag kom in för en stund sedan efter att ha varit ute och mekat med bilen så jag har inte hunnit med att svara så snabbt.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

12

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

Ska man återge komplexa sammanhang som antennteknik och LTE i en "skola" behöver man kunskaper på en högre nivå än den informationstext man avser skriva. T ex kunskap om vad som skiljer nu implementerad LTE-teknik i användarutrustning från kommande.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av jLinder (2013-05-17 09:40:54)

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

jonasolof skrev:

Ska man återge komplexa sammanhang som antennteknik och LTE i en "skola" behöver man kunskaper på en högre nivå än den informationstext man avser skriva. T ex kunskap om vad som skiljer nu implementerad LTE-teknik i användarutrustning från kommande.

Jag får väl hitta på något annat namn än just skola då. Jag vill förklara konceptet på en nivå så att man t ex förstår att det är bra med två antenner. För att citera dig (http://www.mobilabredband.se/forum/topi … ipath.html): "Bör studeras av dem som förenklat konstaterar att det är att slänga pengarna i sjön att skaffa en andra antenn." Kanske kan jag skriva en enklare text av sammanfattande karaktär och hänvisa till referenser för fördjupning.
Jag vill att även folk som har köpt antenn på annat håll också ska kunna hitta min information. Jag vet själv hur svårt det kan vara att hitta den information man behöver i det här ämnet. Man kan leta i timmar och hitta lite här och lite där, jag vill samla allt på ett ställe. Bara att leta i forumet kan ta evigheter, för per inlägg är det få som är användbara.
Mitt mål är inte att bli topp ett antennbutik på nätet, mitt mål är att bli klar med mitt examensarbete och få jobb som maskiningenjör och driva mitt lilla företag vid sidan om.
Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla sektionen, skola är ett bra ord för att folk inte bara ska se förbi infon..

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

14

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

information
teknisk information
teknisk antenninformation
information om antenninstallation
eller favoriten
information för användande av mina produkter


skola antyder examen med tenta :-) iaf för mig.

15

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

G-Man skrev:

information
teknisk information
teknisk antenninformation
information om antenninstallation
eller favoriten
information för användande av mina produkter


skola antyder examen med tenta :-) iaf för mig.

Ok, jag tycker bara att Information låter så tråkigt och gärna blir förbisett. Men jag ska allt komma på något bra som inte gör anspråk på att jag har tentat i ämnet.. wink

Förresten så letade jag efter högskolekurser i ämnet (om man läser ämnet som i våglära, antennteknik... osv), men jag hittade inget som inte var på avancerad nivå, dvs inget som jag kan söka..

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

16

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

civ inj nivå på det :-)

17

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

G-Man skrev:

civ inj nivå på det :-)

Precis, jag läser ju en annan inriktning så jag kan inte söka avancerade kurser inom det..

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

18

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

"T ex kunskap om vad som skiljer nu implementerad LTE-teknik i användarutrustning från kommande".

Den här raden tog jag med som en ledtråd för dig att rätta till det du skrev om att viss konsumentutrustning för LTE bara sänder på en antenn. Helt missvisande för det gäller all utrustning i nu aktuella kategori 3 och 4 oavsett prisnivå.

MIMO gäller bara nedlänken från basstationen. Sändningen från routern med en antenn till basstationens två antenner är således SIMO diversity. Därav följer att upplänkhastigheten är lägre än maximal nedlänkhastighet. (Ett annat skäl till lägre fart i upplänken är att de mer avancerade och snabbare modulationssätten som kan användas i nedlänken vid bra SINR har höga peakvärden och kan dra för mycket ström vid batteridrift eftersom linjära förstärkare och slutsteg behövs). Hade du varit noggrannare med faktakollen hade du inte svängt dig med begrepp som du inte har klara för dig på en site som pretenderar på att förmedla fackkunskap. Att den oinvigde läsaren inte kan genomskåda felaktigheterna är ingen ursäkt för nonchalans.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

Ahh, nu gick det upp ett ljus. Jag har hela tiden tolkat MIMO som att man pratar om både upp- och nedlänk samtidigt (man pratar om användarsidan). Jag blev en aning förvirrad när jag läste den första länken i din tekniktråd (har kommit genom halva). Nu vet jag varför och jag känner mig en aning dum.
Det blir dumt när man fattar fel ifrån början.

jonasolof skrev:

Att den oinvigde läsaren inte kan genomskåda felaktigheterna är ingen ursäkt för nonchalans.

Sant. Ska bättra mig.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

20

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

mod,
flytta tråden till antenn delen i forumet då sälj delen " försvunnit"

bara en tanke

21

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

Communica har för övrigt också fel om antennanvändningen i upplänken i deras youtubevideo om X-polantennen (platt flerbandsantenn från Poynting). Det är inte oväsentligt att känna till att bara en av antennkontakterna på en 3G eller 4G router - där det finns två - används även vid sändning. Fr a om man bara använder en antenn. Nu innehåller ju X-pol två antenner så det spelar ingen roll i just det fallet.

Nog sagt. Jag slutar. I och för sig tycker jag tråden kan ligga kvar som ett memento till andra hugade som tror att antennteknik och 4G är små fackområden som man snabbt sätter sig in i och sedan kan påstå sig ha gedigna kunskaper om vad man syssla med i sin säljverksamet - så där lite vid sidan om. Att sälja billiga antenner är tydligen mycket lockande som extraknäck.

Nyhet: använd verklig 4G redan idag med 4x4 MIMO med den extremt effektiva Quadro-QuaK antennen. Alla kunder jättenöjda. På huawei mifi kopplas alla kablarna till det enda uttaget för main diversity antenna enligt Telia supports rekommendation. Suveränt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22 Senaste redigerad av jLinder (2013-05-19 13:21:47)

Sv: S: Riktantenner för 3G och 4G

Jag vill påpeka att jag i min urpsrungstext, om än en aning otydligt, skrev att det bara är en sändare som används till sändning - med andra ord en antennport för upplänken. (Något som jag också brukar säga till mina kunder.)

Vidare; det som jag framförallt hade blandat ihop var vad termerna MIMO och MISO egentligen innebär (MISO skulle inte alls finnas med i sammanhanget), inte hur tekniken fungerar (om vi pratar om flödet av signaler).
Sen hade jag för övrigt varit otroligt otydlig i min text.

jonasolof skrev:

Nyhet: använd verklig 4G redan idag med 4x4 MIMO med den extremt effektiva Quadro-QuaK antennen. Alla kunder jättenöjda. På huawei mifi kopplas alla kablarna till det enda uttaget för main diversity antenna enligt Telia supports rekommendation. Suveränt.

Din kvacksalvare. wink

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593