1

Tråd: Effekten av termofönster på 4G 800

Gjorde ett litet test i sommarhuset där jag har glavebel termoglas i lösa innanfönster. Antennen är en 12 dBi panelantenn. Ute var RSRP -90 dBm och RSRQ -7. Två meter åt sidan och inne var RSRP 106 till - 108 och RSRQ -5 respektive -3. Signalkvaliteten förbättrades således med antennen inomhus, förmodligen pga mindre interferens från andra celler. Testet gjordes med en B593 så jag kunde inte se grannceller i routern. Däremot sjönk signalstyrkan med minst 16 dBm. 

Ute var DL/UL 24/12, inne 18/2,7 respektive 15/5,4. Således inte så väsentlig skillnad i nedladdning men mer i upload. Bättre RSRQ inne kompenserar för den lägre signalstyrkan men upload påverkas. Det finns ingen indikation av t ex effektökning på sändning så man kan inte bedöma upplänken annat än genom den fart som uppnås.

Ungefär samma resultat med en Nokia 920. Ute ca 10 dBm bättre RSRP men många grannceller som bidrar med interferens.

Sedan tidigare vet jag att det vanliga fönsterglaset, 2 mm blåst glas i permanentfönstren,  knappt dämpar något.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Effekten av termofönster på 4G 800

metallbelagdafönster borde påverka,
annars kan man använda fönstret som antenn via induktion :-)

3

Sv: Effekten av termofönster på 4G 800

Är det alltså så att fönstret vätter mot masten så att det blir som en tunnel mot masten? Så antennen får som "skygglappar"?

Vad får du för signal med antennen innanför, med öppet fönster? Eller går det inte att öppna?

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593